Otroligt mycket medhåll.Sagan om ringen, böckerna är fan rätt sega alltså.
Jag vet inte jag. Jag läste böckerna med en klassisk berättarröst á la Philip Marlowe. Jag hade gärna haft en lika närvarande berättare som i de gamla noir-filmerna. Det är nästan ett genrebyte att inte ha med det tänker jag.Det är ju precis det här jag tycker är viktigt dock. Om filmerna hade varit en babblig berättarröst som gör boken rakt av hade det inte varit lika bra film. Men jag gillar ju böckerna också, på sina egna meriter.
Blasphemy!!!!Sagan om ringen, böckerna är fan rätt sega alltså.
That's fighting words! Filmen är bra, men boken är bäst.Mörkrets hjärta är en bra bok, men Apocalypse Now är ju den bästa filmen i hela världen.
Så var hamnar då filmen Mörkrets hjärta?Mörkrets hjärta är en bra bok, men Apocalypse Now är ju den bästa filmen i hela världen.
Det jag tycker är intressant med den är att den också visar en förlorande sida, med massor av battlefield promotions och “everyone fights”-nonsens som en fungerande framgångsrik armé inte skulle behöva.Jag väntade på att det skulle komma någon sorts problematisering men icke - i skrivande stund* verkade Heinlein tro att segregering, polisstat, kroppsstraff med mera skulle resultera i ett samhälle som fungerar alldeles utmärkt.
Den har jag dessvärre inte sett.Så var hamnar då filmen Mörkrets hjärta?
Jag håller med dig tillHär kommer ännu en blasphemy. The Shannara Chronicles är ingen jättebra serie, men den är bättre än böckerna den baseras på, Shannaras svärd och Shannaras alvstenar, som är bland det sämsta jag läst i fantasyväg.
Har 7 Shannara-böcker här hemma sedan gammalt. Shannars ättlingar är nog den enda jag tyckte var bra. Vete tusan hur det blev 7, jag läste dem, föräldrarna köpte dem och ingen av oss hade väl superkoll på fantasyutbud.Här kommer ännu en blasphemy. The Shannara Chronicles är ingen jättebra serie, men den är bättre än böckerna den baseras på, Shannaras svärd och Shannaras alvstenar, som är bland det sämsta jag läst i fantasyväg.
Starship troopers (filmen) gör humor av framtidsdystopin. Boken, som jag läste många år efter att jag såg filmen för första gången, menar allvar. Jag väntade på att det skulle komma någon sorts problematisering men icke - i skrivande stund* verkade Heinlein tro att segregering, polisstat, kroppsstraff med mera skulle resultera i ett samhälle som fungerar alldeles utmärkt.
* Vilket delvis kan ursäktas med att det var skitlänge sen
Boken är bättre som jag minns det.Läste nyligen om The Spy who came in from the Cold, och minns filmen som bättre. Men evigheter sen jag såg den. Någon som minns? Gillar dock verkligen hela trilogin.
Riktigt bra. Svårt att jämföra med Apocalypse Now. Båda är kanon, men olika. Båda har bra skådespelare som gör ett starkt jobb. AN har ju omtematiserat, men har många ikoniska scener. MH följer boken bra, och har många detaljer man kanske inte märker på första genomtittningen.Så var hamnar då filmen Mörkrets hjärta?
Det är ju exempel på när film och bok gjorts till helt olika saker.
Apocalypse now visar hur de vansinniga miljöerna bryter ner människor som annars hade varit välfungerande. Mörkrets hjärta visar att det mörka finns inuti människan och vi tar det med oss när vi byter miljö.