Mogger
Hipsteranka
Gurgeh said:Men det är inte speciellt bra för den svenska rollspelsmarknaden att både DoD och Mutant hamnar i malpåse samtidigt.
Det är ju där problemet ligger. Vad händer nu, liksom?
Gurgeh said:Men det är inte speciellt bra för den svenska rollspelsmarknaden att både DoD och Mutant hamnar i malpåse samtidigt.
Jag håller verkligen med.Dimfrost said:Utan att egentligen ha koll tycker jag det borde vara kommersiellt självmord att direkt plocka upp varumärket och göra sin egen version eller försöka haka på Järnringens. Snarare borde det väl vara dags om två-tre år, när man kan starta om på ett helt annat sätt och när Järnringens version känns som något som hör till det förgångna.
1000T said:Jag är övertygad om att licenspengarna till Paradox inte varit en betydande faktor. Det finns ju så försvinnande lite pengar i rollspelsbranschen.
Då tror jag mycket mera på teorin att Järnringen insett att de kört färdigt, och att vidare utgivning kräver en om/ny-start. Vilket kan översättas med "till att börja med, ny upplaga av regelboken".
Någonting som jag helt enkelt tror de inte personligen är särskilt intresserade av. Dels för att de ju inte har regler som sin starkaste sida [...]
Det är bra att veta att styrekeuttryck ska skrivas inom parantes!Bobby Magikern said:(Jag var så här nära att skriva "Kuk!" som svar på din fråga, men sen tänkte jag att jag i egenskap av redaktör kanske borde föregå med gott exempel.)
Skulle det vara så skulle det ju vara väldigt tråkigt.Dimfrost said:Just därför tror jag att det kan vara en avgörande faktor. Om Paradox ville ha mycket pengar finns det inte många marginaler att ta av från Järnringens sida.
Järnringen hoppas nog ha just den lösningen...Gurgeh said:Det är alltså just exakt nu man skulle ha ett riktigt stort och populistiskt rollspel färdigt och svepa in över den svenska rollspelsmarknaden som en orkan. Drakar och demoner är på is, Mutant är nedlagt och Eon publiceras högst sporadiskt. Här finns ett svart hål att fylla.
Mitt personliga tips är att titta på Green Ronin's Freeport.Bobby Magikern said:Jag vet inte om just nu är den bästa tiden. Jag tror ärligt talat inte att de flesta rollspelsköpare ute i butikerna håller koll på företagens utgivningsplaner -- det stora tillfället kommer, som jag skrev ovan, vara när böckerna tar slut, inte nu. Den som vill köpa Drakar och Mutant kan fortfarande göra det utan bekymmer, och de flesta kommer välja dem över ett nytt, osäkert kort.
Så, alla rollspelsmakare, skriv som om ni var på väg till rollspelsmarknadens Klondike! Ni kommer antagligen inte tjäna några pengar, men ni kommer kanske bli ledande på den svenska rollspelsmarknaden ett tag!