Nekromanti Mutant läggs ner!

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Theos position

Andy said:
Har jag förstått saken rätt: Theo är VD för Paradox Interactive och är den som driver Riotminds?
Om inte jag förstått det fel heller, så ja, det är samma Theodore Bergquist.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Theos position

Betyder inte det då att Riotminds i stort sätt inte behöver betala något för att kicka igång en produktion av Mutant, han/de har ju redan licensen så att säga?

Eller tänker jag fel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Theos position

Japp. Riotminds och Paradox är inte samma entiteter, legalt sett. Så rent formellt måste Paradox och Riotminds sluta ett licensavtal för att Riot ska sparka igång produktionen. Det är inte bara hipp som haver att en VD kan göra det, ens om han är VD för båda företagen. Ägarna och styrelserna har en hel del att säga om saken också, och för att det ska gå så smidigt så krävs att även de är samma i båda företagen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Theos position

Okej, lite byråkrati. Men möjligheten att skapa en 0krs avtal borde föreligga ganska uppenbart. SMILE
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Andy said:
2. Att de tog Mutant tillbaka till rötterna och kanske till och med gav ut de gamla äventyren i ny version. (Med gamla äventyr menar jag Bris Brygga, Nekropolis, Katastrofens väktare, Uppdrag Mos Mosel osv.).
När det begav sig på mitten av 80-talet hade jag fantastiskt kul med Mutant (och MT2). Jag tyckte också IK+ var superfräckt och att Space Quest var mäktigare än allt. Men hur kul det än var då har saker och ting ändrats. All heder åt mutants tidigare författare men materialet håller inte idag, lika lite som IK+ eller Space Quest kan konkurrera med dagens dataspel. Ja, analogin kanske haltar smått men poängen jag vill föra fram är inte mindre relevant för det.

MUA är ett spel med långt mer djup än gamla Mutant hade. Och då tycker jag själv att första Mutant var det som egentligen var mest lyckat. MT2s 1800-talsvärld där nära allt bar ett namn hämtat från dagens Europa var enormt plastigt. I ungdomlig iver tyckte jag nog allt var ballt ändå när det kom ut, men i efterhand så känns det som en enorm försvagning av spelet som fanns.

Nej, skall någon ta över Mutant tror jag en röd tråd från JABs version är nödvändig om produkten kommer ut inom ett år eller två år. Annars skall en ny inkarnation till men då kanske luckan skall bli större. Fem år? Mer?

Däremot tror jag spelet kommer ha bra livskraft fanmässigt under minst ett år eller två framåt. Det är ju ändå först nu som flera (enligt JABs forum) nått slutet på UA-kampanjen. Och då finns det en hög annat att tackla (Göborg, Ulvriket mm).
 

Traffeman

Veteran
Joined
12 Nov 2003
Messages
10
Location
Hindenburg
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Hej,
Ett förtydligande bara innan vi snurrar in oss för djupt i ägande/licenser.

Mutant ägs av Paradox Entertainment. VD i det bolaget är Fredrik Malmberg. Detta är alltså den juridiska person som vi på Järnringen Förlag AB skrivit avtal med om licensiering av Mutant.

Paradox Interactive är ett annat företag som ej har något med Mutant att göra. Theo är VD på Paradox Interactive och en av ägarna av Riotminds.

Bästa hälsningar
Jocke, Järnringen Förlag
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Hej,
Ett förtydligande bara innan vi snurrar in oss för djupt i ägande/licenser.

Mutant ägs av Paradox Entertainment. VD i det bolaget är Fredrik Malmberg. Detta är alltså den juridiska person som vi på Järnringen Förlag AB skrivit avtal med om licensiering av Mutant.

Paradox Interactive är ett annat företag som ej har något med Mutant att göra. Theo är VD på Paradox Interactive och en av ägarna av Riotminds.

Bästa hälsningar
Jocke, Järnringen Förlag
Aha!

Då hade jag helt rätt om Theo men fel angående ägandet gällande Mutant (licensen).

Tack för infon Jocke!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Å andra sidan kanske man inte ska hoppas för mycket på Riotminds. De har ju själva meddelat att de har lagt sitt producerade på is och det finns mycket kvar att önska om Trudvang.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Andy said:
Å andra sidan kanske man inte ska hoppas för mycket på Riotminds. De har ju själva meddelat att de har lagt sitt producerade på is och det finns mycket kvar att önska om Trudvang.
Exakt min tanke. Att RiotMinds då skulle ta över vad vissa skulle kalla en ännu mer krävande högprofilslicens än det DoD de nu inte orkar med känns mycket osannolikt.
 
Top