Nekromanti Mutant läggs ner!

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Jag tycker det är lite förhastat att tro att något annat svenskt rollspel ska "ta över" marknaden på samma sätt som DoD och Mutant, eftersom båda är väldigt slagkraftiga varumärken som lever av Äventyrsspels arv. Det skulle i så fall vara om en väldigt smart/businessinriktad människa började slå in sitt märke i folks pannor genom att använde vettiga och framförallt varierade kanaler för att sprida sitt varumärke.

/Han som annars tycker att Järnringen förvaltat spelet mycket väl och håller med alla som tycker att det var rätt tid för att lägga ner spelet
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Neogames lyckades ganska väl när Target var på väg nedåt, så vitt jag minns. Många rollspelare har en väl utvecklad samlarinstinkt, och när det inte längre kommer något nytt till den produktlinje de brukade bry sig om, så är det inte särskilt ovanligt att de ser sig om efter något nytt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hell yeah, fast då måste jag ta ett snack med Fredrik M om det... och sen dra ihop ett bra gäng att producera med. Det är ju möjligt att nån annan redan har vart framme om licensen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Mutant ligger mig mycket varmt om hjärtat och om du fortfarande tror på mig så räkna med att jag ställer upp! *SMILE, SMILE, SMILE*
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
haha, visst, men hold your horses, spekulerar ju bara än så länge... har ingen aning om licensen M:UA ens finns tillgänglig. Och OM den gör det, vad det är för deal man kan få.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
104
Location
Göteborg
Aj aj, riktigt synd. Hela Mutant-linjen har hållit oerhört hög klass. Flera supplement, däribland kampanjsviten Undergångens Arvtagare, är definitivt bland det bästa som producerats i rollspelssverige. Nu är det bara till att samla på sig de sista böckerna som saknas så är samlingen komplett!
Jag har ju givetvis ingen aning om vad som föranledde beslutet att sluta upp med utgivningen av Mutant men det känns lite grann som att spelet är rätt färdigt. Det som hitills givits ut till spelet täcker rätt bra upp spelvärlden. Om nu Järnringen inte gett upp Mutant hur mycket mer till spelet hade det egentligen kunnat ges ut utan att det började kännas krystat? Inte så fantastiskt mycket enligt mig.
Satsningen på bokutgivning är nog rätt strategisk. Skönlitteratur är både enklare och mer lönsamt att de ut än rollspel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Trist att läsa med tanke på skickligt Järnringen har förvaltat arvet från det förgångna. Jag trodde 1990 att det Pyri som jag lagt ner så mycket möda på hade gått i graven för gott. Men sedan kom Järnringen och ingöt nytt modernt liv i spelvärlden. Så synd att de lämnar skutan nu. Men allt har en ände -- vi går nu in i den post-post-apokalyptiska tidsåldern: världen efter MutantUA. :gremfrown:
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Tråkigt!!!Som så många andra skrivit så har de hållt mycket hög kvalitet rakt igenom.

Som andra redan också redan skrivit tycker jag också att det kan vara rätt läge nu. Ungefär som att man ska lägga av när man är på topp, det gör verkligen Järnrngen med Mutant nu. Det känns också lite som att man är "färdiga" med spelet nu. Pyrisamfundet är avhandlat rätt bra, Österhavet likaså. Kändes som att Ulvriket kanske var sista pusselbiten.

Torbjörn
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jag tror det är ett ondsint virus som har spritts av antingen en galen rollspelsmakare som vill att HANS spel ska bli störst bäst och vackrast, eller en bitter liten männsika som aldrig fick vara med och spela med de stora grabbarna- och får inte HAN spela så får inte nån spela....

Eftersom RM också lagt sig på is, menar jag
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Lynx said:
Jag tror det är ett ondsint virus som har spritts av antingen en galen rollspelsmakare som vill att HANS spel ska bli störst bäst och vackrast, eller en bitter liten männsika som aldrig fick vara med och spela med de stora grabbarna- och får inte HAN spela så får inte nån spela....
Trots att du bor i djupaste småland så kommer jag att hitta dig.

/Han varnar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hans ondska

Han said:
Lynx said:
Jag tror det är ett ondsint virus som har spritts av antingen en galen rollspelsmakare som vill att HANS spel ska bli störst bäst och vackrast, eller en bitter liten männsika som aldrig fick vara med och spela med de stora grabbarna- och får inte HAN spela så får inte nån spela....
Trots att du bor i djupaste småland så kommer jag att hitta dig.

/Han varnar
Är du en galen rollspelsmakare med storhetsvansinne eller en bitter liten misslyckad människa?

Erik, nog för att vi alla kan gissa svaret, men...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Om Riotminds tog över Mutant?

Jag funderade över om ett Riotminds skulle kunna ta över Mutant.

Tänk att se Tapia gå lös på muterade djur, IMM amiraler och zonfarare med lasergevär? Det skulle vara som i en dröm!

Jag tror att RM skulle kunna ro hem Mutant och lyckas genomföra ett mycket bra spel. De har den rätt kvalitén och den snygga, glattig designen.

Jag skulle då vilja se:

1. Ett T20 baserat traditionellt regelsystem som kan likna Trudvang men vara enklare.

2. Att de tog Mutant tillbaka till rötterna och kanske till och med gav ut de gamla äventyren i ny version. (Med gamla äventyr menar jag Bris Brygga, Nekropolis, Katastrofens väktare, Uppdrag Mos Mosel osv.).

3. Att de tog bort det humoristiska och körde mer på gritty, grym och skitig värld.

4. Att Hindenburg placerades där dagens Eskilstuna ligger (varför Järnringen bytt till Västerås förstår jag inte). SMILE

5. Trudvangsnygg och glattig design fast med en mörkt, disigt filter över alltihopa.

I min ändring la jag till Mutant i ämnestiteln.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Håller helt med... om någon tar över Mutant efter Järnringen måste de vårda arvet ömt. Oerhört viktigt att inte förlora den unika Mutantkänslan, och i den ingår humorn.

Det finns tillräckligt många rollspel med gritty, grymma och skitiga världar. Men bara ett Mutant.

Sen tycker jag att om man ändrar i systemet bör man gå varsamt fram där med, och se till att det är kompatibelt med Järnringens utmärkta böcker. Att "trudvangisiera" regelsystemet är jag helt emot.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Om Riotminds tog över Mutant?

Skrivet av: Andy
3. Att de tog bort det humoristiska och körde mer på gritty, grym och skitig värld.


Och där dödade du Mutant.
Det tycker jag inte. I Mutant och Mutant 2 fanns det med några humoristiska namn och företeelser men jag tycker att det fanns ett större allvar och de som skrivit texterna lät inte det roliga bli en del av världen, de bara kryddad med det.

Kolla på Brännpunkt Hindenburg, det äventyret tillhör en av mina personliga favoriter alla kategorier, och jag tycker att det fanns en allvarsam och jordnära känsla och stämning som är riktiga Mutant för mig (mycket finna illustrationer dessutom).
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Theos position

Har jag förstått saken rätt: Theo är VD för Paradox Interactive och är den som driver Riotminds?
 
Top