Nekromanti Mutant läggs ner!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jaha, det var ju trist... undrar vad som ligger bakom...

"Efter både interna diskussioner och samtal med rättighetsägaren Paradox Entertainment har Järnringen Förlag fattat beslutet att avsluta sin licensiering av varumärket MUTANT. "

Hursomhelst, de vill satsa på Coriolis och skönlitteratur... har ingen aning om det är ett strategiskt vettigt beslut; det är möjligt att de känar mer på vanliga böcker, men jag är tveksam om pappersrollspelet Coriolis kommer bli lika populärt som Mutant. Men de kanske har annat i bakfickan till det varumärket, ett datorspel kanske..?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Oj, det vara överaskande! :gremshocked:

Fast ärligt sagt tycker jag det är ganska bra. Inte för att mutant är ett dåligt spel, tvärtom. Järnringen har dessutom stött det med en lång rad mycket välskrivna och inspirerande produkter. Fast det känns lite som om man skulle fortsätta så skulle det mest bli mer av samma sak och vidare ugivning såsmåningom mest skulle bli av intresse för komplettister. För den som är intresserad av att spela i mutantskandinavien så finns det redan fullt tillräckligt med material så det både räcker och blir över. Jag tror järnringen gör både sig själva och spelsverige en tjänst om de nu går över till att koncentrera sig på andra spel. Det vore fantastiskt om de fortsatte att ha samma höga kvalitétsnivå och utgivningstakt för Coriolis som de haft med Mutant.

/Anders
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
På ett sätt känns det väldigt sympatiskt att lägga ned när spelet känns "färdigt". Å andra sidan finns det alltid möjligheter till andra, uppdaterade utgåvor i framtiden, och att den andra Ulvriketmodulen verkar stressas fram "i en begränsad upplaga" antyder att det ligger andra saker bakom det hela. Samtalen med Paradox kanske innebär att det har varit problem med licensvillkoren, fast de inte kan redogöra för det i klarspråk?

Jag har inte varit något stort fan av Mutant på mycket länge och egentligen är jag väl positiv till att Järnringen ägnar med energi åt egna och nya spel. Vågar vi hoppas på Trakorienspelet i framtiden, kanske?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Återstår att se om Mutant helt försvinner nu, eller om nån annan tar upp facklan... får väl fråga Fredrik om det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Utan att egentligen ha koll tycker jag det borde vara kommersiellt självmord att direkt plocka upp varumärket och göra sin egen version eller försöka haka på Järnringens. Snarare borde det väl vara dags om två-tre år, när man kan starta om på ett helt annat sätt och när Järnringens version känns som något som hör till det förgångna.
 
G

Guest

Guest
Förmökens synd! Sveriges bästa rollspel går i graven, igen!

Vilja, Rätt och Mannamod!
Leve Kejsaren, leve Pyri!
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
kanske vill de satsa på något som är deras eget helt och fullt istället för att jobba vidare på något dom lånat (och betalat för på licensen).

logiskt att man vill satsa på det som är ens eget helt och hållet, speciellt i en marknad som rollspelsmarknaden som är liten och svår att få lönsam som det är, om man då måste betala för licensen blir ju kakan mindre.

jag tror det både kan vara ett ekonomiskt ställningstagande och ett emotionellt.

om det är riktigt får framtiden utvisa.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Om någon annan, som du säger "tar upp facklan", så blir det nog inte i syfte att producera rollspel. Det finns inte tillräckligt med pengar i den branschen för att någon ska försöka ta över licensen från ett, i sammanhanget, så framgångsrikt företag som järnringen. Då tror jag snarare att det är någon som vill göra något annat av konceptet. (Film? Dataspel? Musikal? Pantomimuppsättning?) Mutant Chronicles blev ju film så då kan nog 17 vadsomhelst hända.

/Anders
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
jaha, det var ju trist... undrar vad som ligger bakom...
Visserligen tycker jag att Paradox är ren ondska men kan det inte bara vara så att de inte längre känner att de har så mycket mer att bidra med till spelvärlden? Att det kanske börjar bli tråkigt och oinspirerande att fortsätta.

Förutom du, som enligt säkra källor tjänar storkovan på ditt rollspel, så antar jag att Järnringen gör sina spel på rolighetsbasis och är det inte kul så försvinner ju den ända drivkraften.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan förstå resonemanget. Mutant har till stor del gjort sitt jobb, vilket är att etablera Järnringen på marknaden. Jag tror knappast de hade kommit ut i lika många butiker om de först gett ut Coriolis, liksom. Om man då tycker att man har gett ut det som kunnat ges ut känns det nog inte så vettigt att fortsätta betala för licensen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Egentligen är jag inte helt förvånad. Det märktes ganska tydligt att produktionstakten hade minskat, och det är inte så kontigt att man till slut tappar sugen för ett spel när man gett ut så många moduler till det.

Men det är inte speciellt bra för den svenska rollspelsmarknaden att både DoD och Mutant hamnar i malpåse samtidigt.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nja, man kan ju inte direkt leva på rollspel, men Mutant säljer relativt bra... med sin fanbas. Och grundjobbet är ju redan gjort... Fast de kanske helt enkelt har tröttnat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror Järnringen tog sitt beslut på ganska affärsmässiga grunder. Men jag gissar bara, har ingen aning.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag tror Järnringen tog sitt beslut på ganska affärsmässiga grunder. Men jag gissar bara, har ingen aning.
Det är såklart möjligt men vore det inte fel att sänka flaggskeppet på de grunderna? Även om det säkert är hiskeligt dyrt att betala för licensen så är det ju en riktigt bra plattform att bygga på, speciellt nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Jag tror Järnringen tog sitt beslut på ganska affärsmässiga grunder. Men jag gissar bara, har ingen aning.
Jag har ju jobbat en del med Järnringen, och även om de, som alla andra rollspelskontruktörer, drivs av entusiasm och engagemang så tror jag att en stor del av deras framgång grundar sig i att de vet vad de gör. Alltså, JFAB har nog aldrig fattat ett beslut utan tydliga affärsmässiga grunder.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det skulle vara mycket intressant att veta något om försäljningssiffrorna för Coriolis kontra Mutant. Men det lär vi väl aldrig få reda på. Är det någon som är tillräckligt insatt för att göra en kvalificerad gissning, till exempel med ledning av SF-bokhandelns topplistor?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja du har ingen koll.. :gremgrin:

Nej skämt åsido, om någon skulle börja producera "MUTANT UA 2" idag tar det säkert ett par år att få klart ett produktsläpp som känns som ett steg vidare och bättre. Man måste ju göra ett spel som tilltalar dagens fans, men samtidigt ge dem, och nya spelare, nåt fräscht. Inget man gör på en kafferast.
 
Top