PROMOTION Mutant Chronicles: Luna City Blues

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ungefär. Eller, apostlarna och kulterna ska åtminstone vara mer begripliga – man ska kunna fatta varför fattiga, desperata människor t.ex. söker sig till dem. De har något att erbjuda. Ofta något som är direkt destruktivt för det mänskliga samhället och även individen på sikt, men ändå.

Ett genomgående ledmotiv i hur jag tänker kring settingen är att staden är ett monster. Att de förtryckande systemen, nästan arkitekturen i sig, att allt är en del av ett söndermalande destruktivt system. Är Legionen verkligen det värsta hotet?

Så ja, alla är skurkar =) Och samtidigt: alla ska nånstans gå att åtminstone samtala med, tänker jag. Inte så mycket "rå ondska". Skalan går från mörkgrått till mörkare grått.
Det här låter som en mycket bra grund för ett noir-spel.

Skulle man kunna tänka att apostlarna/mörka symetrin är det yttersta förhöjda uttrycket för detta omänskliga samhälles mer mundana och banala ondska? Eller tänker ni att staden/korparna är en mindre och mänsklig ondska vid sidan av apostlarnas större och främmande ondska?
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Är man poliser eller privatdetektiver, förresten? Eller stöds bägge?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ser verkligen fram emot detta! Vad gör man i spelet...? Mutant city blues med cronicles estetik eller kommer det finnas mer "politiska" motorer?

(Snälla säg att det kommer finnas det... :) )
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Stort grattis såklart, det här känns ju megastort.
Hur fantastiskt bra måste kickstartern gå för att ni ska ge ut på svenska också. Hade varit så koolt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Ja, hur kommer det sig att det varit en hemlighet?
Det första var att vänta tills allt var påskrivet och klart. Vi ville inte säga något innan det var helt i lås. Sedan var det att vi ville ha något grafiskt klart att kunna visa upp när vi gick ut med nyheten (man får ju bara en gång för ett första intryck). För WRNU är det ju inte samma krav, men eftersom det ska bli ett internationellt spel ville vi göra en samordnad pressrelease. Sist så var det så att vi också behövde invänta på godkännande från Cabinet.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag har aldrig spelat Mutant chronicles (om inte Mutant R.Y.M.D räknas....) och aldrig heller riktigt saknat det.

Men det här känns faktiskt som både en riktigt kul idé och något spännande nytt. All lycka till med projektet!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Sedan får vi se i hur hög grad de som mest vill ha militäruppdrag i venusianska djungler med muskelmän och axelskydd tycker att jag gör våld på varumärket…
Detta är ju ett bra upplägg för ett mysterie-scenario! Någon har snott alla regementens enorma axelskydd, och alla vet ju att man inte kan kriga i de venusisnska djunglerna utan enorma axelskydd. Rollpersonerna måste därför ta reda på vem som ligger bakom den nesliga stölden innan ondskans krafter växer sig för starka på Venus.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ungefär. Eller, apostlarna och kulterna ska åtminstone vara mer begripliga – man ska kunna fatta varför fattiga, desperata människor t.ex. söker sig till dem. De har något att erbjuda. Ofta något som är direkt destruktivt för det mänskliga samhället och även individen på sikt, men ändå.

Ett genomgående ledmotiv i hur jag tänker kring settingen är att staden är ett monster. Att de förtryckande systemen, nästan arkitekturen i sig, att allt är en del av ett söndermalande destruktivt system. Är Legionen verkligen det värsta hotet?

Så ja, alla är skurkar =) Och samtidigt: alla ska nånstans gå att åtminstone samtala med, tänker jag. Inte så mycket "rå ondska". Skalan går från mörkgrått till mörkare grått.
I. Goda. Händer.

Ser fram emot detta. Lär spela på Luna för första gången i mitt liv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Någon har snott alla regementens enorma axelskydd, och alla vet ju att man inte kan kriga i de venusisnska djunglerna utan enorma axelskydd. Rollpersonerna måste därför ta reda på vem som ligger bakom den nesliga stölden innan ondskans krafter växer sig för starka på Venus.
...men rollpersonerna upptäcker att axelskydden är en del av Mörkrets influens för att sabba för de mänskliga soldaterna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Skulle man kunna tänka att apostlarna/mörka symetrin är det yttersta förhöjda uttrycket för detta omänskliga samhälles mer mundana och banala ondska? Eller tänker ni att staden/korparna är en mindre och mänsklig ondska vid sidan av apostlarnas större och främmande ondska?
Hm… Jag vet inte om jag ännu tänkt på det riktigt på det sättet, så jag har inget svar. Jag har inte tänkt mig apostlarna som speciellt främmande egentligen; just nu tänker jag mer på dem som ett slags agents of change, de accelererar/förvärrar, utnyttjar det människobyggda kapitalistiska samhällets sprickor för att rota fast sig och nyttja för egna syften. Är de värre än de parasiter som redan sitter där? Antagligen, men ibland är det svårt att avgöra…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Är man poliser eller privatdetektiver, förresten? Eller stöds bägge?
Planen just nu är frilansare enligt ganska precis den modell som gällde i 1ed, men kanske mer fokus på "utredningar vanliga polisen inte vill ta i / offer polisen inte bryr sig om / offer som kan betala" än på att skickas iväg på dödsdömda stridsuppdrag.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,872
Location
Marjura
Gärna några “fristående” scenarion som visar andra delar av MC-världen, och inte bara frilansarnas tuffa vardag; utan mer som Noir-scenariot i filmvärlden och de där man spelade byråkrater och soldater, eller Svavelvinter där man var shaguliter (Döds Ände).
 
Last edited:
Top