PROMOTION Mutant Chronicles: Luna City Blues

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
Det började som en edit av förra inlägget men blev lite för omfattande. Det här är alltså lite mer om mina tankar kring apostlarna, deras teman och hur de lockar folk (och även då vilken roll de och deras kulter kan spela i ett mysterium):

Fysisk självförbättring och kroppskontroll är ett av Demnogonis schticks i nuvarande skissen. Ingen joinar en kult för att man vill hålla på med pest och äckel, men typ… injicera mineralolja för att få snyggare muskler? Stoppa i sig allt möjligt jox för att orka mer, bli starkare? You betcha. Och ingen är one-track; man kanske skulle kunna tro att ovanstående är Semai pga intriger/genvägar/etc, men riktigt så clear-cut är det inte. Man ska helst inte kunna se direkt på alla kulter vad de är – vilken apostel de tjänar, eller ens att de är en kult.

Skissen just nu är typ:
  • Algeroth symboliserar den fysiska yttre världen. Teknik, våld, ingenjörskonst, arkitektur. "Kropp-utåt"
  • Demnogonis symboliserar den fysiska inre världen. Biologi, genmanipulation, hård träning. "Kropp-inåt"
  • Muawihje symboliserar det inre mentala. Psykologi, självbild, sinnespalats. Bädda sängen så mår du bättre. "Sinnet-inåt"
  • Ilian symboliserar sökandet efter mening i det yttre. Metafysik, förståelse för universum, sinnets koppling till alltet och intet. "Sinnet-utåt"
  • Semai symboliserar det sociala, det mellanmänskliga. Manipulation, samarbete, klassamhälle, sociala strukturer, relationer. "Socialt-mellan"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Äntligen får vi vad folk ändå typ spelade i Mutant Chronicles?
Tala för dig själv! Vi pepprade razider, körde Grizzlystridsvagn, och bråkade om vilken Charger som var bäst. Vapensidorna var de som föll ur boken först. Men ja, Algerothbokens tips om att ha hemliga kättare i spelgruppen är ju också staplande steg för mig in på "gruppkonflikt"-banan. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
En fundering kring spelets finansiering och Kickstarter. väldigt många (alla?) dina projekt @krank brukar finansieras av dina privata medel och pdferna brukar till och med vara kostnadsfria (eventuella överskott tror jag du brukar lyfta in i nya projekt). Hur kommer MC att förhålla sig till den approachen? Tänker att licensen knappast är gratis. Blir du tvungen att frångå det ideella nu? Tankar kring det?

(Har alltså inga åsikter om det utan är mest nyfiken på tankegångarna).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
Tala för dig själv! Vi pepprade razider, körde Grizzlystridsvagn, och bråkade om vilken Charger som var bäst. Vapensidorna var de som föll ur boken först. Men ja, Algerothbokens tips om att ha hemliga kättare i spelgruppen är ju också staplande steg för mig in på "gruppkonflikt"-banan. :)
Här är en kul grej: Som SL är jag ju rätt ointresserad av gruppkonflikt, men under väldigt många år var jag 100% den spelare som alltid skulle spela förrädare/kättare/whatever.

Och ja, det började med Algerothboken för mig också. =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
En fundering kring spelets finansiering och Kickstarter. väldigt många (alla?) dina projekt @krank brukar finansieras av dina privata medel och pdferna brukar till och med vara kostnadsfria (eventuella överskott tror jag du brukar lyfta in i nya projekt). Hur kommer MC att förhålla sig till den approachen? Tänker att licensen knappast är gratis. Blir du tvungen att frångå det ideella nu? Tankar kring det?

(Har alltså inga åsikter om det utan är mest nyfiken på tankegångarna).
Inledande finansiering kommer ske via privata medel som vanligt, sedan kommer kickstartern precis som för Rotsystem finansiera liksom "resten". Det är genom KS:en vi slipper att jag typ får äta nudlar i ett år för att finansiera alla fina illustrationer vi vill ha med min lärarlön.

Det ideella får dock stryka på foten. Det blir ingen open source, antagligen ingen gratis-PDF den här gången. Som du är inne på så äger vi ju inte IP:t – det betyder dels att det behövs pengar att betala för licensen med (nej jag tänker inte skriva några summor =) ) och dels att vi inte får göra riktigt hur vi vill med det. Med Rotsystem kunde jag ju säga öppet i crowdfunderkampanjen att "det här blir open source som vanligt" och jag kunde också säga "slit med hälsan, gör egna översättningar, jag släpper i princip IPt fritt med alla bilder etc tillgängliga". Det här IPt är inte mitt att släppa fritt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
Tala för dig själv! Vi pepprade razider, körde Grizzlystridsvagn, och bråkade om vilken Charger som var bäst. Vapensidorna var de som föll ur boken först. Men ja, Algerothbokens tips om att ha hemliga kättare i spelgruppen är ju också staplande steg för mig in på "gruppkonflikt"-banan. :)
En sak jag tänkt på på sistone är att min första spelgrupp nog speglade Chronicles ganska bra. Vi var ett extremt spretigt gäng. VI hade nån som egentligen bara ville köra militäruppdrag, någon som ville ha traditionella rollspelsäventyr, jag ville mest ha typ metaplot och balla hemligheter och krafter och grejer… Allt med extra mos, helt enkelt.

Jag tror att en del i min originalgrupp störde sig minst lika mycket på mina försök att karaktärs-spela och att vara infiltratör/förrädare som jag störde mig på att de prompt skulle göra allt till en militär grej. Men på något sätt hade vi ändå kul i flera år typ…
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
VI hade nån som egentligen bara ville köra militäruppdrag, någon som ville ha traditionella rollspelsäventyr, jag ville mest ha typ metaplot och balla hemligheter och krafter och grejer…
På något sätt känns det också som hand i handske för Mutant Chronicles i sig. Ett spel som verkligen var "extra allt".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Planen just nu är frilansare enligt ganska precis den modell som gällde i 1ed, men kanske mer fokus på "utredningar vanliga polisen inte vill ta i / offer polisen inte bryr sig om / offer som kan betala" än på att skickas iväg på dödsdömda stridsuppdrag.
Ordet blues i titeln signalerar åtminstone för mig att spelet handlar om poliser. Jag associerar då till Hill Street Blues där blues anspelar på polisernas blå uniformer. Antar att Mutant City Blues gör samma anspelning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
Ordet blues i titeln signalerar åtminstone för mig att spelet handlar om poliser. Jag associerar då till Hill Street Blues där blues anspelar på polisernas blå uniformer. Antar att Mutant City Blues gör samma anspelning.
Det är en association jag, om jag ska vara helt ärlig, faktiskt inte ens tänkt på. Namnet användes för introäventyret i 2nd edition, där man spelar frilansare som tar ett enkelt fall som visar sig vara mer komplicerat (eller åtminstone involvera fler parter och fler strider). Jag har också tänkt blues som i "getting the blues", ensamhet/ledsamhet/etc, och som i musikgenren som tillsammans med jazz lär finnas representerad på noir-färgasde klubbar etc. De associationerna verkar också finnas i en hel del film (se t.ex. Big City Blues som tidigt exempel).

Men ja, jag förstår att man kan göra den associationen. Om inte annat för att Mutant City Blues ju är ett annat rollspel, som handlar specifikt om (csi-)poliser.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,110
Ordet blues i titeln signalerar åtminstone för mig att spelet handlar om poliser. Jag associerar då till Hill Street Blues där blues anspelar på polisernas blå uniformer. Antar att Mutant City Blues gör samma anspelning.
Håller helt med om detta. Särskilt som månpolisen är en viktig faktion i Mutant Chronicles också (de finns med i nya Siege of the Citadel, till exempel).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
Håller helt med om detta. Särskilt som månpolisen är en viktig faktion i Mutant Chronicles också (de finns med i nya Siege of the Citadel, till exempel).
Ja, i Modiphius' utgivning var absolut Luna City PD en mycket större grej än i tidigare utgåvor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Jag har nog i första hand tänkt på ”blues” dels i form av noir, jazz och barer och dels mörk melankoli. Namnet (då till introäventyret) har alltid i mitt huvud signalerat att detta är inte episkt våld med militärer utan mer småskaligt, dystert och utredande om ni förstår hur jag menar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Alltså. "Luna City Blues" är ju mycket likt "Mutant City Blues" som namn förstås. Det kan absolut signalera "polis", men jag tänker att det framför allt signalerar genren "brottsutredning". Så, även om man kanske tror att man ska spela poliser blir man kanske inte jättebesviken om det visar sig att man ska spela privatsnokar istället - eller?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Loggan är verkligen hur snygg som helst och tilltalande. Känns helt klart som ett spel som kommer få en plats i mina bokhyllor när det väl släpps. Gillar även genren och temat. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Ganska mycket så; "Den mörka själen", makten bakom apostlarna, nämndes men förklarades aldrig riktigt. Den gavs aldrig några motivationer eller så. Apostlarna framställdes lite som bråkande/intrigeraqnde syskon och det gillade jag.


Och jag fattar att det funkade för många att ha Mörka Själen som obestämd; för mig blev det dock svårt att som SL jobba med Mörka Legionen när de inte hade några motivationer eller något end goal. Klaert man kunde hitta på något själv, men jag föredrar nog när det liksom är bestämt. Vill Mörka Legionen förinta oss? Eller absorbera oss? Vill de åt våra resurser? Driver de sin tech med våra själar? Jag har inte bestämt mig alls ännu, men som allra minst kommer jag nog för mig själv att behöva bygga lite mer metastory. Om inte annat för att jag tycker att den biten är rolig =)
Är inte den Mörka Själen helt enkelt 'Grönskan', fast mer kosmisk/transcendental. Rymd-grönskan.

Gamla MC hade ju massa bio-styggelser
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Är inte den Mörka Själen helt enkelt 'Grönskan', fast mer kosmisk/transcendental. Rymd-grönskan.

Gamla MC hade ju massa bio-styggelser
Nu avslöjar du ju att den stora metaploten är att MC Luna City Blues och Rotsystem är samma universum! ”Grönskan var bara början…”
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Nu avslöjar du ju att den stora metaploten är att MC Luna City Blues och Rotsystem är samma universum! ”Grönskan var bara början…”
Samt Kult alltså? Vid Duckiurgens fjädrar, allt hänger ihop! Den Mörka Konfluxen på Nero skapade alla Symmetrins filament!
 
Top