PROMOTION Mutant Chronicles: Luna City Blues

Ungefär. Eller, apostlarna och kulterna ska åtminstone vara mer begripliga – man ska kunna fatta varför fattiga, desperata människor t.ex. söker sig till dem. De har något att erbjuda. Ofta något som är direkt destruktivt för det mänskliga samhället och även individen på sikt, men ändå.

Ett genomgående ledmotiv i hur jag tänker kring settingen är att staden är ett monster. Att de förtryckande systemen, nästan arkitekturen i sig, att allt är en del av ett söndermalande destruktivt system. Är Legionen verkligen det värsta hotet?

Så ja, alla är skurkar =) Och samtidigt: alla ska nånstans gå att åtminstone samtala med, tänker jag. Inte så mycket "rå ondska". Skalan går från mörkgrått till mörkare grått.
Det här låter som en mycket bra grund för ett noir-spel.

Skulle man kunna tänka att apostlarna/mörka symetrin är det yttersta förhöjda uttrycket för detta omänskliga samhälles mer mundana och banala ondska? Eller tänker ni att staden/korparna är en mindre och mänsklig ondska vid sidan av apostlarnas större och främmande ondska?
 
Last edited:
Är man poliser eller privatdetektiver, förresten? Eller stöds bägge?
 
Ser verkligen fram emot detta! Vad gör man i spelet...? Mutant city blues med cronicles estetik eller kommer det finnas mer "politiska" motorer?

(Snälla säg att det kommer finnas det... :) )
 
Stort grattis såklart, det här känns ju megastort.
Hur fantastiskt bra måste kickstartern gå för att ni ska ge ut på svenska också. Hade varit så koolt.
 
Ja, hur kommer det sig att det varit en hemlighet?

Det första var att vänta tills allt var påskrivet och klart. Vi ville inte säga något innan det var helt i lås. Sedan var det att vi ville ha något grafiskt klart att kunna visa upp när vi gick ut med nyheten (man får ju bara en gång för ett första intryck). För WRNU är det ju inte samma krav, men eftersom det ska bli ett internationellt spel ville vi göra en samordnad pressrelease. Sist så var det så att vi också behövde invänta på godkännande från Cabinet.
 
Jag har aldrig spelat Mutant chronicles (om inte Mutant R.Y.M.D räknas....) och aldrig heller riktigt saknat det.

Men det här känns faktiskt som både en riktigt kul idé och något spännande nytt. All lycka till med projektet!
 
Sedan får vi se i hur hög grad de som mest vill ha militäruppdrag i venusianska djungler med muskelmän och axelskydd tycker att jag gör våld på varumärket…
Detta är ju ett bra upplägg för ett mysterie-scenario! Någon har snott alla regementens enorma axelskydd, och alla vet ju att man inte kan kriga i de venusisnska djunglerna utan enorma axelskydd. Rollpersonerna måste därför ta reda på vem som ligger bakom den nesliga stölden innan ondskans krafter växer sig för starka på Venus.
 
Ungefär. Eller, apostlarna och kulterna ska åtminstone vara mer begripliga – man ska kunna fatta varför fattiga, desperata människor t.ex. söker sig till dem. De har något att erbjuda. Ofta något som är direkt destruktivt för det mänskliga samhället och även individen på sikt, men ändå.

Ett genomgående ledmotiv i hur jag tänker kring settingen är att staden är ett monster. Att de förtryckande systemen, nästan arkitekturen i sig, att allt är en del av ett söndermalande destruktivt system. Är Legionen verkligen det värsta hotet?

Så ja, alla är skurkar =) Och samtidigt: alla ska nånstans gå att åtminstone samtala med, tänker jag. Inte så mycket "rå ondska". Skalan går från mörkgrått till mörkare grått.

I. Goda. Händer.

Ser fram emot detta. Lär spela på Luna för första gången i mitt liv.
 
Någon har snott alla regementens enorma axelskydd, och alla vet ju att man inte kan kriga i de venusisnska djunglerna utan enorma axelskydd. Rollpersonerna måste därför ta reda på vem som ligger bakom den nesliga stölden innan ondskans krafter växer sig för starka på Venus.
...men rollpersonerna upptäcker att axelskydden är en del av Mörkrets influens för att sabba för de mänskliga soldaterna.
 
Skulle man kunna tänka att apostlarna/mörka symetrin är det yttersta förhöjda uttrycket för detta omänskliga samhälles mer mundana och banala ondska? Eller tänker ni att staden/korparna är en mindre och mänsklig ondska vid sidan av apostlarnas större och främmande ondska?

Hm… Jag vet inte om jag ännu tänkt på det riktigt på det sättet, så jag har inget svar. Jag har inte tänkt mig apostlarna som speciellt främmande egentligen; just nu tänker jag mer på dem som ett slags agents of change, de accelererar/förvärrar, utnyttjar det människobyggda kapitalistiska samhällets sprickor för att rota fast sig och nyttja för egna syften. Är de värre än de parasiter som redan sitter där? Antagligen, men ibland är det svårt att avgöra…
 
Är man poliser eller privatdetektiver, förresten? Eller stöds bägge?

Planen just nu är frilansare enligt ganska precis den modell som gällde i 1ed, men kanske mer fokus på "utredningar vanliga polisen inte vill ta i / offer polisen inte bryr sig om / offer som kan betala" än på att skickas iväg på dödsdömda stridsuppdrag.
 
Gärna några “fristående” scenarion som visar andra delar av MC-världen, och inte bara frilansarnas tuffa vardag; utan mer som Noir-scenariot i filmvärlden och de där man spelade byråkrater och soldater, eller Svavelvinter där man var shaguliter (Döds Ände).
 
Last edited:
Back
Top