Mutant: År Noll - vad händer?

Jag skulle gärna se en lätt uppdaterad 1.5 men med regler för alla 4 samlade i en bok. Sen gärna en kampanjbok med en ny metakampanj. Den förra är fortfarande utmärkt så att placera en ny metakampanj någon genereration efter vore bra.

Hade lite funderingar för ett tag sedan om man skulle byta ut arken mot staden. En nybyggar stad som är tvärtom mot arken så den växer nästan okontrollerat och meta kampanjen skulle handla om vem som kontrollerar den framväxande stadsstaten. Olika fraktioner och sätt att styra kämpar mot varandra. Alla fraktioner har en del i staden och del utanför staden så att allt de gör utanför staden kommer att påverkar stadens utveckling. Om man spelar som en kampanjs ska man uppmuntras att ta ett tidspaus mellan olika kapitel så att det finns tid att spegla förändringar i staden beroende på vad man åstadkommit. Kampanjen skulle vara lika otydlig och modulär som år noll så den skulle gå att placera var som helst. Det skulle kunna bli pyrisamfundet av det i slutändan men också något helt annat.

Jag spelleder MÅ0 och började helt från början med den engelska utgåvan (inget förhållande till tidigare/senare versioner). Och trots att saker och ting ofta är utsålda så har det gått bra. Det känns nytt och fräscht för mina spelare (tror jag), som aldrig hört talas om spelet tidigare. Den engelska utgåvan är lättare att få grepp om: en elegant bok till varje etapp: MÅ0, Genlab, Maskinarium och Elysium. Och sedan Ad Astra också. Och alla kompendierna, etc.

Det svåraste för mig som SL är att få reglerna att rulla på och hitta rätt balans mellan förplanering och improvisation. Och det är mycket att tänka på och ta in med så mycket material. Vi ska spela alla böckerna parallellt, har jag tänkt. Dessutom förlägger jag det till Jakarta, vilket är mycket att tänka på och planera som (utländsk) SL, men superspännande. Vi har spelat en "säsong" i Arken och hade Session Zero för Maskinarium igår.

Jag köpte alla böckerna och kompendierna som pdf från FL. Fick böckerna tryckta snyggt lokalt här. Köpte tärningar i rätt färger (men utan symboler). Importerade kort och kartor direkt från Fria Ligans och Modiphius' nätbutiker. Måste fortfarande köpa Elysium-korten...

I framtiden skulle jag helst se utgivning av Mutant-grejer som jag kan använda direkt i min Jakarta-version av Zonen. Men, som jag sagt tidigare i detta forum: FL har gjort ett så imponerande arbete att de har mitt fulla förtroende. Jag accepterar och stödjer det som kommer (på engelska). Vad som. (Inom rimliga gränser.)

Hade lite funderingar för ett tag sedan om man skulle byta ut arken mot staden. En nybyggar stad som är tvärtom mot arken så den växer nästan okontrollerat och meta kampanjen skulle handla om vem som kontrollerar den framväxande stadsstaten. Olika fraktioner och sätt att styra kämpar mot varandra. Alla fraktioner har en del i staden och del utanför staden så att allt de gör utanför staden kommer att påverkar stadens utveckling.

Ett slags Mutant-Deadwood låter mycket tilltalande. Ge mig det på svenska och med regler baserade på DoD23 så blir jag jätteglad.

Jag skulle gärna se en lätt uppdaterad 1.5 men med regler för alla 4 samlade i en bok. Sen gärna en kampanjbok med en ny metakampanj. Den förra är fortfarande utmärkt så att placera en ny metakampanj någon genereration efter vore bra.

Hade lite funderingar för ett tag sedan om man skulle byta ut arken mot staden. En nybyggar stad som är tvärtom mot arken så den växer nästan okontrollerat och meta kampanjen skulle handla om vem som kontrollerar den framväxande stadsstaten. Olika fraktioner och sätt att styra kämpar mot varandra. Alla fraktioner har en del i staden och del utanför staden så att allt de gör utanför staden kommer att påverkar stadens utveckling. Om man spelar som en kampanjs ska man uppmuntras att ta ett tidspaus mellan olika kapitel så att det finns tid att spegla förändringar i staden beroende på vad man åstadkommit. Kampanjen skulle vara lika otydlig och modulär som år noll så den skulle gå att placera var som helst. Det skulle kunna bli pyrisamfundet av det i slutändan men också något helt annat.
Du har en hel del av det där i Mutant: Hindenburg (utom nybyggarstaden).

Det är smått förvirrande med det fanns tre boxar. En grundbox, en startbox och sedan en ny grundbox. Det fanns också två böcker med hårdpärm, en regelbok och en kampanjbok.
det är pga detta som, OM jag blivit miljardär hade gått in och finansierat att vissa bolag gör som man "ska":
En enkel pröva på /startup box, en regelbok, en världsbok, en monsterbok, en spelarbok, en SL bok, separate böcker för kampanjer och äventyr och inga djäkla regler eller varelser i Äventyr och kampajer som man senare måste hålla på och leta efter :)

Känns som en bra segue för mig att komma in och ställa en relaterad fråga här nu, har nämligen hunnit läsa igenom SL-boken i startboxen, och det känns som att det är väldigt mycket knepigare att starta med MÅ0 än DoD23, eftersom det inte finns ett tydligt startäventyr som man kan läsa igenom och ha en röd tråd att följa? Eller är det bara jag som inte fattar? I Mutants SL-bok från startboxen känns det mest som att man får settingen med Arken, miljö osv, och en massa potentiella händelser, men som helt ny SL måste jag fortfarande hitta på mer eller mindre hela storyn runt "key events"? Jag kanske bara är trög, men i jämförelse känns startäventyret i DoD23-boxen som en mycket bättre variant där man får lite mer hjälp (läs: handhållande) med att komma igång med första äventyret?

det inte finns ett tydligt startäventyr som man kan läsa igenom och ha en röd tråd att följa?
Spelet är tänkt som en hex crawl där sällskapet gör expeditioner från Arken för att leta efter mat och användbara prylar.

Vad de stöter på genereras med slumptabeller. Några spännande platser med koppling till metaplotten är också mer detaljerat beskrivna och kan ligga där du vill.

Vad de stöter på genereras med slumptabeller. Några spännande platser med koppling till metaplotten är också mer detaljerat beskrivna och kan ligga där du vill.
Okej, det verkar ju rimligt, men är det tänkt att det är helt upp till spelledarens känsla när nyckelhändelser ska inträffa, t.ex. i storyn med Maximon på Arken osv? Antar att du också implicit menar att MÅ0 på det här sättet skiljer sig från DoD23 i hur DoD är mer storydrivet?

Metaplotten är väl den röda tråd du efterlyser. Men på de flesta spelsittningar hittar sällskapet ingenting som har någon koppling till den. Det är mera "Puh, vilken tur att vi lyckades fly från stridsroboten. Och jag hittade en dunk med läkarsprit, ett paraply och en Gameboy Advance!"

Okej, det verkar ju rimligt, men är det tänkt att det är helt upp till spelledarens känsla när nyckelhändelser ska inträffa, t.ex. i storyn med Maximon på Arken osv?
Javisst, sånt händer när du behöver en händelse.

Javisst, sånt händer när du behöver en händelse.
Med andra ord när det har gått lite för många expeditioner utan att det hänt något intressant, särskilt inte med metaploten.
Hur är det med just expeditionerna och den biten utanför metaploten, det känns spontant som att man inte kan hålla på och "grinda" dom särskilt länge innan det blir långtråkigt (dvs innehållslöst) för spelarna?

Vår kampanj tog 15 sittningar innan metaplotten var över och vi avslutade. De flesta av mina spelare är inte intresserade av att grinda spelbonusar, inte minst för att deras SL ägnar reglerna så lite intresse, vilket gör bonusarna rätt oanvändbara.

15 sittningar var en normallång kampanj för oss. Vi brukar ha 30 sittningar totalt i två spel per år. Jag skulle gärna spelleda djurmutantkampajen också en dag.

som helt ny SL måste jag fortfarande hitta på mer eller mindre hela storyn runt "key events"?

Du har helt rätt i att introscenariot inte har en story, och jag skulle nästan gå ännu längre och säga att inte heller du ska hitta på en story. Storyn genererar sig själv under spel. Det är lite annat tänk än äventyr med röda trådar och färdig handling.. men jag rekommenderar verkligen att testa det!

Back