Mutant: År Noll - vad händer?

Jag skulle gärna se en lätt uppdaterad 1.5 men med regler för alla 4 samlade i en bok. Sen gärna en kampanjbok med en ny metakampanj. Den förra är fortfarande utmärkt så att placera en ny metakampanj någon genereration efter vore bra.

Hade lite funderingar för ett tag sedan om man skulle byta ut arken mot staden. En nybyggar stad som är tvärtom mot arken så den växer nästan okontrollerat och meta kampanjen skulle handla om vem som kontrollerar den framväxande stadsstaten. Olika fraktioner och sätt att styra kämpar mot varandra. Alla fraktioner har en del i staden och del utanför staden så att allt de gör utanför staden kommer att påverkar stadens utveckling. Om man spelar som en kampanjs ska man uppmuntras att ta ett tidspaus mellan olika kapitel så att det finns tid att spegla förändringar i staden beroende på vad man åstadkommit. Kampanjen skulle vara lika otydlig och modulär som år noll så den skulle gå att placera var som helst. Det skulle kunna bli pyrisamfundet av det i slutändan men också något helt annat.

Jag spelleder MÅ0 och började helt från början med den engelska utgåvan (inget förhållande till tidigare/senare versioner). Och trots att saker och ting ofta är utsålda så har det gått bra. Det känns nytt och fräscht för mina spelare (tror jag), som aldrig hört talas om spelet tidigare. Den engelska utgåvan är lättare att få grepp om: en elegant bok till varje etapp: MÅ0, Genlab, Maskinarium och Elysium. Och sedan Ad Astra också. Och alla kompendierna, etc.

Det svåraste för mig som SL är att få reglerna att rulla på och hitta rätt balans mellan förplanering och improvisation. Och det är mycket att tänka på och ta in med så mycket material. Vi ska spela alla böckerna parallellt, har jag tänkt. Dessutom förlägger jag det till Jakarta, vilket är mycket att tänka på och planera som (utländsk) SL, men superspännande. Vi har spelat en "säsong" i Arken och hade Session Zero för Maskinarium igår.

Jag köpte alla böckerna och kompendierna som pdf från FL. Fick böckerna tryckta snyggt lokalt här. Köpte tärningar i rätt färger (men utan symboler). Importerade kort och kartor direkt från Fria Ligans och Modiphius' nätbutiker. Måste fortfarande köpa Elysium-korten...

I framtiden skulle jag helst se utgivning av Mutant-grejer som jag kan använda direkt i min Jakarta-version av Zonen. Men, som jag sagt tidigare i detta forum: FL har gjort ett så imponerande arbete att de har mitt fulla förtroende. Jag accepterar och stödjer det som kommer (på engelska). Vad som. (Inom rimliga gränser.)

Hade lite funderingar för ett tag sedan om man skulle byta ut arken mot staden. En nybyggar stad som är tvärtom mot arken så den växer nästan okontrollerat och meta kampanjen skulle handla om vem som kontrollerar den framväxande stadsstaten. Olika fraktioner och sätt att styra kämpar mot varandra. Alla fraktioner har en del i staden och del utanför staden så att allt de gör utanför staden kommer att påverkar stadens utveckling.

Ett slags Mutant-Deadwood låter mycket tilltalande. Ge mig det på svenska och med regler baserade på DoD23 så blir jag jätteglad.

Back