Nekromanti Must reads

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Must read

Baha! Jag har tittat litegrann på hans nya serie och jag tycker inte att den skiljer sig särskilt mycket ifrån hans tidigare. "Same shit different name" skulle jag vilja säga. Även om det inte är en magiskt sten så är det fortfarande en ondskefull gud som måste bekämpas av den käcka tjuven och hans hurtfriska kumpaner.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nu börjar jag också tröttna på den här rubriken

Jag tror nog att farbor Eddings får vänta ett tag i alla fall (så många böcker, så lite tid). Om han plötsligt gått och blivit en rätt hyfsad författare är det naturligtvis bara bra, men det krävs en hel del innan jag öppnar en av hans böcker igen. Det skulle han ha tänkt på när han bestämde sig för att en bra fantasyroman ska innehålla smålustig dialog och gudarnas stenar.

-JPS-
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: onda gudar (OT)

Jo, men du måste försöka förstå David. Han hade säkert en traumatisk upplevelse med onda gudar när han var liten, och nu bearbetar han det i sina böcker.

/images/icons/clever.gifHrrmm... Kära kolleger. Jag har i flera år studerat det så kallade "Onda gudar-komplexet" hos en populär amerikansk författare, låt oss kalla honom E. Det stod redan från början klart att E. aldrig haft något normalt förhållande till sina onda gudar - en idag alltför vanlig situation. Det verkar som om de onda gudarna i något skede försökt döda E. och därpå ta över världen, och vi vet ju alla hur en sådan sak - trots att den verkar närmast bagatellartad för en vuxen betraktare - kan påverka ett barn, speciellt ett känsligt barn i den mest sårbara åldern. Det verkar som om E. sedan dess varit uppfylld av en känsla av skuld över att han inte lyckades stoppa dem, någonting som är mycket tydligt i hans böcker - jag behöver knappast ens påpeka den starka symbolik som ligger bakom det faktum att det alltid är gudarnas "stenar" som blir deras fall. Ett tydligt fall av Onda gudar-komplex uppblandet med kastrationsångest, med andra ord.

Det har visat sig att konventionella metoder inte räcker till för att bota just detta fall av Onda gudar-komplex - vi har försökt med såväl psykoanalys som Jungs arketyplära, men utan resultat. Men i slutet av 70-talet kom en av mina kolleger, den numera välkände Otto von Drüberghurthe, med ett revolutionerande förslag till en metod som numera används för behandling av Onda gudar-komplex över hela världen. Varför inte låta honom skriva ett par dussin bästsäljande fantasyromaner? Det kanske verkar självklart idag, men då var det en mycket kontroversiell lösning. Vi har alla sett resultatet av denna behandlingsmetod, och oss emellan tror jag att Otto och jag ligger rätt bra till för ett nobelpris. Några frågor? Ja? Om jag tänkt på hur denna terapimetod påverkar patientens omvärld? Min bäste herre, vi talar om en medmänniskas hälsa här. Om omvärlden inte kan hantera det är jag alltid tillgänglig för konsultationer. /images/icons/clever.gif

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Genialiskt

Hahaha! Helt enkelt lysande!

Det börjar verligen bli inflation när det gäller onda gudar. Hur många av de hala rackarna som hjältarna än dödar så verkar det alltid finnas fler som väntar runt hörnet. Vilken himla turen att den utvaldes mod och armstyrka aldrig sviktar. Eller att de onda gudarna trots allt har så mycket moral att de aldrig ger sig på hjältens familj och vänner. Oftast ligger de och sover eller trycker i något lumpet gammalt tempel innan hjälten fimpar dem. Och sedan lever alla lyckliga i 100 år eller tills nästa onda gud sticker upp sin fula näsa. Eller den allsmäktiga profetian förklarar att hjälten dödade fel ond gud(jag menar vem kan hålla reda på dem alla? De är ju ändå så lika). Eller någon försöker ta den onde gudens plats. Eller så har den onde guden inte vett att förbli död. Nej, det är ett verkligt slit att vara hjälte. Tur att man inte plågas av samvetskval, rädsla, tvivel, eller någon annan besvärlig känsla för den delen. Dessutom så brukar det ju aldrig vara särskilt svårt att hitta de onda gudarna heller. De brukar ju finna i det onda landet, styrt av onda människor som förtrycker befolkning. Och sådana ställen växer inte på träd direkt.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Tsk, tsk, tsk

Nu sparkar du på folk som ligger ner igen..../images/icons/mad.gif









BRA!


/images/icons/grin.gifKeep up the good work
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: sparka på den som ligger (ANT)

Tja, vad ska man göra när de vägrar resa sig?

-JPS-

ANT= Almost No Text. Eller Alkohol, Narkotika och Tobak. Men inte den här gången.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Nu börjar jag också tröttna på den här rubriken

Hyffsad och hyffsad. Hans nya serie börjar starkt men förfaller snart i samma gamla mönster vi redan sett tusen gånger hos honom.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Appropå svensk fantasy... var det någon som läste Per Jorners "Efter lägereldarn"? Jag lyckades inte ta mig igenom mer än 100 sidor eller så.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Hör nu här, min unge man!!!

Tänk, det är precis vad som sägs om Tolkien i england just nu när man har utsett århundradets bok. Det blåser full storm därborta kring valet av förstaplats: Sagan om Ringen! Man (experterna) anser att Tolkien var en rätt sopig författare.
Själv älskar jag Lotr (har nog läst den sådär 35 ggr), men kritikerna har ju rätt på en punkt - han tecknar ju inte några större personporträtt... Kolla bara vad man får reda på om kvinnorna i hans böcker. Snacka om platta karaktärer...

"ash nazg ggggg..."
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
William Shakespeare

Den gode William borde ju vara med på den betydligt större "must read-listan", inte den som begränsas till fantasy/sf...
 
Top