Nekromanti Must reads

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
När man är sf/f-töntar som vi finns det ju vissa böcker man bara _måste_ ha läst. Låt oss göra ett försök att identifiera dem!

Några förslag:
- Toliken, Sagan om Ringen
- Asimov, Stiftelsen
- Adams, Liftarens guide till galaxen
- Le Guin, Övärlden
- Någonting av Heinlein
- Någonting av Bradbury
- Moorcock, Elric of Melniboné
- Eddings, Sagan om Belgarion (och gärna någon annan serie av honom, så att man kan klaga över hur han upprepar sig)
- Jordan, Wheel of Time
- Lewis, Narnia
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
fan bara läst 3 av dem
skit får väl börja läsa lite mer hehe som om jag inte gör det /images/icons/smile.gif

du glömde pratchett
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
För att inte tala om William Gibson! Fy på dig dumma människa!!

Tycker även att vår gamla vän HP platsar i en sådan lista.

Timmeh! Timmeeh! Lepeuleh!
/Mr Gadsby
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det här med vilka böcker man måste ha läst om man vill kalla sig fantasy/sci-fi fan verkar variera rätt mycket ifrån person till person. Jag har en känslan av listan kan bli mycket lång om alla får säga sitt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Du glömde den intressantaste delen - varför en äkta sf/fantasynörd måste ha läst just de här böckerna. Det får du allt ta och rätta till...

Här kommer ett par tillägg:

Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen. Om man inte åtminstone ler litegrann varje gång någonting visar sig bli 42 är man ingen riktig sf-nörd.

Mervyn Peake - Ghormenghast-trilogin. Inte lika inflytelserik som Tolkien, men borde kanske vara det.

James Branch Cabell - Figures of Earth, The Silver Stallion, Jurgen. Någon för-tolkiensk fantasyförfattare borde man verkligen ha läst.

Något av Jules Verne, H. G. Wells, Edgar Allan Poe och antagligen ett halvdussin till som jag inte kommer på just nu. Genrens historia och annat trams.

Några lite modernare sf-författare. William Gibsan, David Brin, i princip vad som helst som är skrivet efter 1980. Men inte nog med det, sen måste man kunna förklara varför just de här författarna är viktiga också.

William Shakespeare - The Tempest, A Midsummer Night's Dream. Och så ska man kunna utsätta sin oskyldiga omvärld för långa, improviserade föredrag om hur sättet at se på alver i fantasyn påverkats av älvorna i A Midsummer Night's Dream.

-JPS- misstänker att jag är betydligt sf-nördigare än jag vill erkänna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Sanning. Men samtidigt går det nog att komma överens om ett antal författare som alla har gemensamt. Du vet, de "stora" författarna som fortfarande kastar sin skugga över genren?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Egentligen bör man väl ha läst allt som ens liknar fantasy och som gavs ut innan 1930. För att kunna härleda influenser i senare tiders författarskap och så.

"Ja man kan ju se Lovecrafts böcker som en andlig fortsättning på RE Chambers "The king in yellow" som i sin tur var en uppgörelse med dekadensen i allmänhet och Oscar Wilde i synnerhet."

Sånna grejer typ. =)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Ursula LeGuin
Raymond E Feist
Terry Goodkind

skulle det inte vara roligare att göra en lista med författare man inte skall läsa???
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Don't reads

Kanske du har rätt i!

Lät se...

LÄS EJ DENNA FÖRFATTARE:
Douglas Niles
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Don't reads

Varför inte? Vad är det för fel på honom? Vad händer om jag gör det?
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Harry Potter

Så att man vet vad det är som fått sådan uppmärksamhet ("varför inte min favoritförfattare?"). Plus att de brukar lägga in det i ett fantasy-fack...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Man kanske ska lista varför man ska läsa just den boken.. Är det för att det är en bok ur en viss fantasygenre (t.ex. Leibers Greymouser) eller för att den är nyskapande (Gibson)?

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker att det vore roligare att lista böcker som man inte bör läsa (med motiveringar)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Lägg till:
1984 av George Orwell
Minst en FR-bok
BILBO

Det är väl det jag kommer på nu...
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Don't reads

LÄS EJ DENNA FÖRFATTARE:
Douglas Niles


Nu blev jag nyfiken! Vad har han skrivit, och vad är det som gör det han skrivit så dåligt?

Ridijeck
som aldrig hört talas om Douglas Niles tidigare
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Niles

Han har bl.a. skrivit en massa Forgotten Realms-noveler varav samtliga jag läst (2st) varit SMÄRTSAMT dåliga. Vi snackar om den sämsta sortens rollspelslitteratur, bara en hårsmån från att verkligen skriva vad de olika karaktärerna slår i skada. Med handlingar som får en att undra hur författaren ens i sina vildaste drömmar kan tro att han har tallang för att skriva...
 
Top