Nekromanti Must reads

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Med det får man göra presix som man vill. Jag ville inte ställa för höga krav på mina lata medmänniskor. =)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Måste man? Räcker det inte med att man läst någon bok med rollspelsanknytning? Jag som var så säker på att jag hade den delen av min fantasybildning under kontroll efter att ha läst ett par dragonlanceböcker.

-JPS-
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Okej då! Borde läsa är väl kanske ett mer passande namn på den här tråden...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför en FR bok? Är inte de flesta böcker som är baserade på D&D ganska så skräpiga? Har läst de första delarna av Dragonlance krönikan och de var erbarmligt dåliga.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Givet att man har läst dem typ alla...
Med inget av Eddings är att förglömma. Hela serien av böcker borde vara självklart att man läser... Eller har läst...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag måste erkänna att jag misslyckats med Eddings - jag har läst den första halvan av hans båda serier (alltså Belgarion- och... eh... Elenien-böckerna) men tröttnat ganska fort på uppföljarserierna (minns-inte-vad-den-heter och...och den andra...).

Jag har inte alltför höga tankar om Eddings som författare (dagens underdrift...), men håller med om att det hör till en god fantasybildning att ha läst honom. Fast kanske inte alla hans böcker...

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu ändrar jag överskrift, så det så!

Jag kan väl tänka mig att eventuellt erkänna att Eddings kan funka som introduktion för nybörjare inom fantasyläsning. Jag tycker dock att han gör det för enkelt för sig i sitt skrivande och att hans karaktärer är platta och tråkiga. För att inte tala om alla stereotyper. Egentligen borde han väl släpas ut i en gränd och skjutas men eftersom han är född -35 (om jag inte minns fel) så självdör han vä rätt så snart. Allvarligt talat så tycker jag det är synd att så många läsare inte kommer längre än till hans fördummande mesfantasy, när det finns en hel värld att upptäcka.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Men så kan du väl inte göra?

Det är ungefär min åsikt också, men han är ändå viktig i just den här diskussionen. Det krävs en hel del självövervinnelse från min sida för att säga det här, men..men... David Eddings.... är.... är...är.... viktig... för... ggg...g.gg..gg....genren (det var svårt, men det gick).

Som du redan påpekade är han för många en introduktion till fantasyn, på gott och ont. Om Eddings hade varit den första fantasyförfattare jag hade kommit i kontakt med hade jag antagligen blivit avskräckt från resten av genren (/images/icons/devil.gifOch det tror du? Inbilla dig ingenting - du skulle ha tyckt om honom/images/icons/devil.gif), men många läsare tycker om hans stil och försöker rent av hitta andra författare på samma nivå, och det är en sak som vi fantasyelitister får acceptera. Om vi vill omvända folk till den riktiga fantasyn måste vi ju veta vad det är vi kämpar mot... (okej då, en liten ironivarning kanske)

Dessutom (och det hänger till en del ihop med det ovanstående) har Eddings bidragit till att fantasyn blivit mer allmänt känd. Bibliotek och bokhandlar har fått upp ögonen för att det finns fantasy och - ännu viktigare - folk som lånar/köper fantasy, och det har också vi elitister nytta av .

-JPS- Jag försvarar David Eddings! Vart är världen på väg?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Försök hindra mig!

Eddings är lättsmält, begriplig och simpel. Är man tio år och vill läsa fantasy så funkar det väl. Men sedan vill man ha något mer. Alla hans serier är dessutom väldigt lika och extremt förutsägbara. Jag vill ha överraskningar! Jag vill inte veta att det bara finns ett sätt att lösa alla problem på! Jag vill inte ha tråkiga, endimensionella huvudpersoner med lika mycket känsloliv som en gråsten!! Är man dålig på att läsa de engelska orginalutgåvorna så missar man en väldigt stor del av den moderna fantasyn(och den omoderna fantasyn också för den delen).

Är det någon som läst Niklas Krogs alster? Jag har bläddrat igenom dem, men avfärdat dem på mitt vanliga elitistiska sätt, som halvkassa. Jag vill gärna att en stor svensk fantasyförfattare ska resa sig ur askan likt fågeln Fenix, men det ser mörkt ut just nu.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Vad sa du nu då? /images/icons/wink.gif

Det finns väl inget som säger att man måste läsa lättsmälta böcker då man är tio år? Att vara Eddingsläsare har inget med ålder att göra, det är en livsstil...

Nåja, jag håller med om att Eddings inte är någon bra författare (jag skulle faktiskt gärna gå ett par steg längre och säga att det är synd att hans böcker är tryckta på så tjockt papper, annars skulle de gå att använda på toaletten i nödfall. Men jag vill ju inte göra någon upprörd, så jag säger det inte), men påstår ändå att man bör ha läst ett par av hans böcker innan man kan kalla sig kvalificierad fantasynörd. Och det vill vi ju kalla oss, eller hur?

Om Niklas Krog: jag har läst hans böcker, och så vitt jag minns var de faktiskt halvkassa. Det kanske kommer en stor svensk fantasyroman så småningom, men det kommer nog inte att vara Niklas som skriver den.

-JPS- har aldrig kommit underfund med om det är meningen att man ska äta det där vita skalet runt brie-ostar eller om man ska peta bort det. En potentiellt pinsam lucka i mitt sociala kunnande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Niles

Jag har läst vad jag tror är hans tre första romaner, Moonshaetrilogin, och de är ttråkiga, inte av det skäl som Dilandau skriver utan snarare för att språket inte fängslar, berättelsen inte är fängslande och man inte sympatiserar med karaktärerna. Däremot kan man läsa och njuta av det spelmaterial han skrivit.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ett bra förslag men låt mig ge min syn på det hela.

Liftarens guide går bort, slog mig ner med samlingen och led mig genom den eftersom så många sagt den är SÅÅÅÅÅ bra. Tycker den med lätthet kan bytas ut mot Pratchett (exklusive häxböckerna).

Elric är tillsammans med Fafhrd & Grey Mouser böckerna de enda böcker där jag tvärdött i mitt läsande och inte lyckats läsa vidare. Eftersom det var ett bra tag sedan så är det enda skälet jag kommer ihåg en lästristess bara matchad av att läsa matteböcker.

Eddings och Jordan har jag inte läst. Eddings verkar inte lockande och Jordan får allt skriva klart sitt verk innan jag tänker läsa det.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det finns saker man måste läsa trots att de är dåliga... /images/icons/laugh.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det finns saker man måste läsa trots att de är dåliga... ."

Varför? För att man ska uppskatta de böcker som är bra dessto mer eller?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Du vet; "Sometimes a man has to do what a man has to do" och sånt tjafs. Man får helt enkelt välja - ska man ha väl underbyggda åsikter om fantasy får man stå ut med en hel del. Ingen tvingar dig att vara fantasytyckare...

Man ska alltså läsa en del dålig fantasy också; inte för att bättre uppskatta de bra böckerna, utan för att ha något att komma med då man kritiserar andras åsikter /images/icons/clever.gif

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag förstår. Man måste lida för konsten. Änne en uppoffring på litteraturens altare./images/icons/sad.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Must read

Angeånende farbror Eddings:
Jag håller med om att hans "gamla" serier är ganska tråkiga. Men det nya serien som ha håller på med, "De utvalda" på svenska, verkar vara av ett annat kaliber. Åtminsotne grundar de sig inte på principen "hitta den magiska stenen för att rädda världen från evig ondska". Såvitt jag vet har det bara kommit en bok ännu (åtminsone på svenska), men jag tror på serien.

Farbror Krog kan man konstatera att inte är så duktig då det gäller fantasy, men hans historiska romaner (Jor & Ka, Gudarnas son + en till som jag inte mins titeln på) är det fatiskt inget fel på. De är inga höjdare, men håller nog relativt hög klass. Deesutom kan man lära sig något av det, vilket efter närmare eftertanke ju egenligen är en nackdel...


Jag ber om ursäkt för alla stavfel, men lektionen har redan börjart så jag har lite bråttom...
 
Top