Nekromanti Musik till CoC

cc_

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
2
Hej!

Har någon några bra tips på stämningsskapande musik till CoC.

Speciellt intressant vore något som passar de kalla nätterna på antarktis.. ;)
 

preacher

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
13
hmm.. kanske inte riktigt passar till antarktis.. men om du har spelat spelet "Requiem - Avenging Angel" så kan jag säga att musiken i det har rätt skön stil... kanske inte riktigt slående passande till CoC, men skräckrollspel i allmänhet...

Rabbena Strigoi Mortii...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
saken

Rekommenderar filmmusiken till "the thing" som ju utspelar sig i samma klimat. Musiken till Halloween, Omen (särskilt Omen II) och Ravenous funkar ju alltid...

Vågar man gissa att du tänker ge dig på "beyond the mountains of madness"? I så fall får du gärna slänga iväg ett mäjl till mig om vad du tycker om det och om du har några tips angående hur det ska Spelledas. Har själv tänkt köra den senare i vår och över sommaren.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Musik!

I allmänhet tycker jag att jazz passar väldigt bra till CoC 1920, särskilt då lågmäld klubbmusik med saxofon.. en underbar variant på det som passar bra när Rp ska in i Dreamlands tex, eller om det bara ska vara lite absurt/surrealistiskt, är bitar ur Lost Highway-soundtracket av Angelo Badalamenti och Twin Peaks-soundtracken (filmen och tv-serien) av samma person.
Ute i natten på antarktis finns det ju knappast någon jazz att lyssna på och musik med lyrics i allmänhet verkar vara ett lätt snedsteg.. därför skulle jag nog rekommendera Ambient-musik, där jag bl.a använder skivan 'substraata' av biosphere ganska mycket.

//MiDNiGHT.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Jag brukar rota bland de kraftigt prissänkta soundtracksen till gamla halvt okända, och idag bortglömda, filmer. Filmmusik, över lag, är ju som bekant bra till rollspel. Sedan gäller det ju förstås att välja en skiva som platsar i rätt genre.

Bland annat kan jag förtälja att soundtracket till "Body bags" väl var värt sitt pris på 29;- ur rollspelssynpunkt. Hittills den bästa skiva jag haft till CoC och Kult-spelmöten...= )

/Daniel
fansinansv. rollspel.nu
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag skulle föreslå J.S. Bachs 'Die Kunst der Fuge', kraftfull och stämmningsfull orgelmusik för dem som gillar sådant... Sedan finns det Alan Parson projects 'The fall of the House of Usher' (på LPn Tales of Mystery and imagination) som är riktigt spökhusigt...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Abruptum, ett riktigt ovårdat blackmetallband, på relativvt hög volym. Musiken har ingen direkt struktur utan är mest ett lungt och metodiskt misshandlande av instrument och annat i ohyggligt långa låtar. Den innehåller ingen sång (förutom stönande och plågade skrik). Musiken passar bra när man ämnar skapa en tryckt och upptrissad stämning. Dessutom är risken minimal att någon av spelarna börjar nynna med!

En rolig detalj för att ni ska förstå hur onda bandet vill verka (en av medlammarna kallar sig Evil) är att skivan Evil Genius har en unlimited edition (666 exemplar) behäftat med en ettikett som lyder "Kill Yourself", I bokleten ligger ett rakblad. Sött...

weatherman - en fin kille
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nu blev jag riktigt rädd..

- faktist.. Att man överhuvudtaget får misshandla instrumenten på det sättet och kalla det musik! Kalla mig stel och gammeldags, men jag föredrar Dire Straits och Vangelis /images/icons/wink.gif

Trots allt bra tips - skränig musik under strid är bra och att folk börjar nynna med är hemskt. Annars brukar musik som viskar/pratar/mummlar en massa osammanhängande saker också vara bra - tex. Recoil - Liquid albumet, som innehåller en del användbar musik och Massive Attack, som har en del highlights.

//MiDNiGHT. - gillar inte whatevermetal, men spelar trummor i ett sådant. Hur går det ihop? /images/icons/crazy.gif

 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Det beror ju helt på. Vangelis har ju faktiskt gjort en hel del skön musik som kan passa, men annars så rekomenderar jag Carla Bley Band. De har gjort en helt underbar skiva som heter "Musique Mequaniqe" som är en skön experimentell jazzskiva. Det var meningen att jag skulle ha den som inspiration när jag gjorde musiken till Mineva, men så blev det inte. (Fast kanske nästa omgång Minevamusik...)

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Som stämningsskapare när man befinner sig i stadsmiljöer eller på diverse skumma gentlemannaklubbar kanske det passar bra med 20-och 30-talsjazz.

Och vem vet, någon av rollpersonerna kanske är extremt musikintresserad och släpar med sig sin resegrammofon ut på polarisen?

Kan riktigt tänka mig rollpersonerna sitta vid lägerelden och hacka tänder i takt till Benny Goodman eller Louie Armstrong :)

/R
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Nu blev jag riktigt rädd...

Ja det är verkligen hemska killar =) Fantastiskt att någon orkar anstränga sig så...

Musik på skumma språk är alltid bra. Också en fördel för att hindra dumma spelare från att lyssna på texter och tralla med. Rysk och annan balkansk musik kan vara rikigt piffig ibland, även om dragspel och balalajka inte är särskilt läskigt...

En bra tumregel för musikanvändande inom rollspel är att använda musik spelarna inte lyssnar på själva, då känner de inte igen låtarna och kan heller inte associera den till något annat under spelet. Vid ett mycket irriterande tillfälle (Nya Mutant) spelledde jag och hade jag satt på en syntskiva. Skivan var överlag rätt hård men det fanns en riktig blippblopplåt som två av spelarna tyckte var riktigt bra. När denna låt sedan kom på under spel, vid ett tillfälle där blippblopp inte alls passade, bytte jag kvickt låt varpå dessa spelare ropar "Nej, den låten är ju asbra". Kul att spelarna engagerar sig i spelet istället för att lyssna på musiken...
Av detta har jag lärt att jag inte tänker låna ut till eller låta spelare lyssna på skivor jag ämnart använda under spelet.

weatherman - en fin kille
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Nu blev jag riktigt rädd...

Nja, jag tycker inte det är så farligt. Ett tag lyssnade vi på Marilyn Mansons "Smells Like Children" vad vi än spelade, det fungerade skitbra.

Sen kan jag även rekommendera att använda känd musik för att skapa stämning, exempelvis (klassiskt exempel) "What a Wonderful World" när man beskriver en masslakt o.s.v.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det är ju så underbart..

..med gamla go'a låtar när allt kollapsar och blodet sprutar, så att säga.. Snacka om absurt! /images/icons/wink.gif

I'm dreaming of a White Christmas var ledtemat i ett av mina "undergångsäventyr" /images/icons/laugh.gif

//MiDNiGHT. - det finns fler än ett sätt jorden kan gå under! (mitt motto)

 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Massa skivtips:

Jag har några favoriter jag använder i CoC:
Prince of Darkness Soundtrack - John Carpenter (ondaste filmmusiken någonsin ;)
Delerium - stone tower, reflections I & II m.fl.
Synaesthesia - desideratum, embody, ephemeral
Bram Stokers Dracula Soundtrack
Interview with the Vampire Soundtrack
Dead Can Dance - valfri skiva...
Juno Reactor - minns ej titeln, men de har gjort en lätt igenkänd skiva med en 60 minuters låt som bara är genomond och mörk ambient. Med den på repeat ett par varv har man nött ner spelarnas nerver i princip av sig själv på nån timme ;)
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Nu blev jag riktigt rädd...

Det är nog väldigt individuellt från spelgrupp till spelgrupp. tvivlar på att våra spelare är särskilt lika. jag kan ju prata efter egen erfarenheter.

Att använda känd musik av den anledningen är ju helt okej, då har den ju ett annat syfte än vad jag babblade om. Dåå är den ju menad att skapa associationer hos spelarna. A Clockwork orange är ju ett prima exempel på att använda musik som vanligtvis associeras till ngt annat och göra det hela absurt.

Om jag skulle mörda någon skulle det definitivt ske ackompanjerat av en jättelik kör sjungandes Hallelulja för full hals =)

weatherman - en fin kille
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nya favoriter.. (fler skivtips)

Tillägg:
Soundtracket till Hannibal (nya filmen om Hannibal Lecter, uppföljaren till 'Silence of the Lambs', men utan Foster..) Blandning av lugn musik (gränsar till sånt man kan anv. för att uppnå nedanstående 'absurditet')
Soundtracket till Traffic. Lungt och harmoniskt. Bra för 'mellanspel'.
Massive Attack och Recoil. Personliga favoriter för nutidslir.
Soundtracket till Midnight in the Garden of Good and Evil, inte bara för den underbara titeln /images/icons/wink.gif, utan för att det är helt OK CoC/Jazz/Clubmusik.
Biosphere bra ambient. Skum.
Soundtracket till Pi. Argh! Psykning!
Det mesta ur soundtracken (original+music from) Crow-filmerna, inte trots att det är skränigt, men för att det är skränigt.

//MiDNiGHT. - kom inte på något mer just nu..

 

cc_

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
2
Tackar för tipsen!
Skall dra mig iväg till en begagnade-skivoraffär och rota i morgon :)
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Soundtracks:

Gladiator
Sleeping hollow
Mannen med Järnmasken
Bram Stokers Dracula
Lost Boys

Annat
Lacrimosa
Theatre of Tradegy - Aegis
The sins of Thy Beloved - Lake of Sorrow
Nightwish - Wishmaster
Autumn Tears

Wille


Allt du inte gillar kan du göra om!
 
Top