Varulv [MU4] - Runda 2

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Igår funderade jag en del på Konrad Konvalj och vilka möjliga scenarier han är ulv i. Jag valde att inte pusha för att jag finner det osannolikt iom hans spel. Men från min sida så vet jag att jag har en tendens att vilja hitta någon bland veteranerna att lita på. Är det inte Vimes så är det KK. Vimes utnyttjade ju mig som sköld en gång i tiden när han var ulv och jag var den där känslodrivna nybörjar-häx-jägaren. Minns inte om vi vann eller förlorade den omgången. Ta rygg på någon är ju klassisk strategi men det har jag inte sett någonting av i detta spel ännu. Aktuellt i senare rundor eventuellt.

Mina frågetecken i spel just nu är:
Octagonal
Martin3
Iptegimo (stavning?)
Stövelkatten

Vi behöver lite mer aktivitet från dessa och eventuellt ett par drev/informations-sökning på dem. Jag gillar inte att söka efter inlägg och analysera dem, men flödet i spelet och deras relation till det kan va intressant, tänker jag. Det har ju varit en del spelskiften, bland annat där min frånvaro drog på sig ett drev och när stövelkatten/biobunker historien började ta eld.

Spelet är i ett sjukt bra läge för byn just nu. Skulle inte vilja vara ulv i det här läget. Fjodor's tidiga outning som MB och efterföljande roll-outningar är bra. Håller med om att väktaren inte bör outa sig men övriga roller tjänar vi på att ha som gröna, med eller utan väktare, i min åsikt.

Jag har en fråga om ulv-upplägget. Fungerar det så att om ulven väljer att känna till spelupplägget får denne genast informationen och kan välja övriga förmågor för att blockera förmågorna som MB valt? Är det något vi vet från tidigare spel? Känns som att ulven liksom eventuellt skulle slösa på sina poäng om denne väljer att ha naiva siare etc men MB inte valt fraktionssiaren/mästersiaren. Och därför kanske ulven inte valt att fokusera på att kontra dem?

röstar: @Recca
Försöker se andra vägar och inte tunnla men det är svårt när hon sätter upp den röda flaggen som jag nämnde tidigare och håller sin röst.
Mumlar lite om stövelkatten men ger inga egna tankar utan bara bollar vidare bollen igen. Det förstärker tidigare anledningar.
Det känns som att vissa helt enkelt inte läser mina inlägg. Jag har faktiskt bytt till att rösta blankt just nu. Den rösten kommer inte vara kvar på blankt ikväll dock, och det blir med största sannolikhet på dig den ligger sedan. Skulle gärna se lite analys av min aktivitet i R2, Yem. För nu börjar det kännas som att du har gett upp och bara ligger kvar med din röst på mig för att spelet är förlorat och du inte ids anstränga dig mer. Om du verkligen tror att jag är ulv så kanske du kan bygga ett riktigt case för jag har skrivit ganska mycket i R2, inte bara mumlat om stövelkatten som du uppger.

Från Bassespöket skall jag även glatt vinka till Recca och hälsa att han såg på deras lilla diskussion på samma sätt som Recca beskrivit och att allt är lugnt. 😀
Basse tror att nattmordet var ett försök att skicka misstankar mot de ”gamla rävarna”.
Tack och lov. :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Spelet är i ett sjukt bra läge för byn just nu. Skulle inte vilja vara ulv i det här läget. Fjodor's tidiga outning som MB och efterföljande roll-outningar är bra. Håller med om att väktaren inte bör outa sig men övriga roller tjänar vi på att ha som gröna, med eller utan väktare, i min åsikt.
Egentligen har ju byn en extra runda på sig nu iom Medium-outningen från Sidd. Så vi behöver inte outa någonting förrän Sidd har nattmördats. Jag utgår från att Basse var en blank roll, förutom med sin fantastiska personlighet, då. :)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag hade gärna lagt stövelkatten i det gröna facket men hans extrema lågflygning den här rundan gör att jag vill ha fart på honom. Hans 3 inlägg säger bara att han är förvånad att han är kvar.

Röst: @Stövelkatten
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Igår funderade jag en del på Konrad Konvalj och vilka möjliga scenarier han är ulv i. Jag valde att inte pusha för att jag finner det osannolikt iom hans spel. Men från min sida så vet jag att jag har en tendens att vilja hitta någon bland veteranerna att lita på. Är det inte Vimes så är det KK. Vimes utnyttjade ju mig som sköld en gång i tiden när han var ulv och jag var den där känslodrivna nybörjar-häx-jägaren. Minns inte om vi vann eller förlorade den omgången. Ta rygg på någon är ju klassisk strategi men det har jag inte sett någonting av i detta spel ännu. Aktuellt i senare rundor eventuellt.

Mina frågetecken i spel just nu är:
Octagonal
Martin3
Iptegimo (stavning?)
Stövelkatten

Vi behöver lite mer aktivitet från dessa och eventuellt ett par drev/informations-sökning på dem. Jag gillar inte att söka efter inlägg och analysera dem, men flödet i spelet och deras relation till det kan va intressant, tänker jag. Det har ju varit en del spelskiften, bland annat där min frånvaro drog på sig ett drev och när stövelkatten/biobunker historien började ta eld.

Spelet är i ett sjukt bra läge för byn just nu. Skulle inte vilja vara ulv i det här läget. Fjodor's tidiga outning som MB och efterföljande roll-outningar är bra. Håller med om att väktaren inte bör outa sig men övriga roller tjänar vi på att ha som gröna, med eller utan väktare, i min åsikt.

Jag har en fråga om ulv-upplägget. Fungerar det så att om ulven väljer att känna till spelupplägget får denne genast informationen och kan välja övriga förmågor för att blockera förmågorna som MB valt? Är det något vi vet från tidigare spel? Känns som att ulven liksom eventuellt skulle slösa på sina poäng om denne väljer att ha naiva siare etc men MB inte valt fraktionssiaren/mästersiaren. Och därför kanske ulven inte valt att fokusera på att kontra dem?


Det känns som att vissa helt enkelt inte läser mina inlägg. Jag har faktiskt bytt till att rösta blankt just nu. Den rösten kommer inte vara kvar på blankt ikväll dock, och det blir med största sannolikhet på dig den ligger sedan. Skulle gärna se lite analys av min aktivitet i R2, Yem. För nu börjar det kännas som att du har gett upp och bara ligger kvar med din röst på mig för att spelet är förlorat och du inte ids anstränga dig mer. Om du verkligen tror att jag är ulv så kanske du kan bygga ett riktigt case för jag har skrivit ganska mycket i R2, inte bara mumlat om stövelkatten som du uppger.


Tack och lov. :)
Ja exakt. Jag läste dina inlägg och väntade på att höra något av dig men det kom aldrig någon slags tanke om de andra utan bara massa ingenting. Sen så höll du din röst (röstade blankt) vilket för mig är samma sak och har samma syfte det vill säga kolla vart vinden vänder innan man gör sitt drag och gick och la dig. Det citerade inlägget ovan är det första som åtminstone försöker komma med ngt intressant jag önskar bara att det kommit tidigare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Du menar att du lånade det från mig? För det där tog jag upp i går kväll men nu satte jag en röst på det något du inte gjorde själv. Självklart är du kvar röd hoss mig. Jag ville att du skulle ge lite tankar på andra än veteranerna men det vägrade du göra så….
Du har helt rätt. Förlåt så mycket. Dock så är det ju ditt huvud som ryker först med stor sannolikhet. En röst på mig själv hade bara känts förmätet i det läget.

Jag kommer nog fortsätta fokusera på veteranerna ett par rundor till. Bygga ett case för att gröna eller röda bra spelare som jag känner att jag är bekant med. Dels för att jag inte känner de andra och dels för att jag inte orkar dragga de gamla inläggen. Är du bybo kanske du kan servera några alternativ till dig själv antingen här eller i graven, såtillvida att mediumet lever imorgon.

Eftersom vi vet nu att det återstår endast en ulv, så är det ju lättare för byn att sitta på grön'ish spelare. Byns styrka är ju att finna varandra genom det dis av ovetskap som spelstarten innebär. Så jag tycker inte att min strategi är dålig, bara lat kanske. :)
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Min energi är inte på topp men jag känner mig tillfreds. Det finns mycket små ställen för vargen att gömma sig. Grönlistan bara växer.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Du har helt rätt. Förlåt så mycket. Dock så är det ju ditt huvud som ryker först med stor sannolikhet. En röst på mig själv hade bara känts förmätet i det läget.

Jag kommer nog fortsätta fokusera på veteranerna ett par rundor till. Bygga ett case för att gröna eller röda bra spelare som jag känner att jag är bekant med. Dels för att jag inte känner de andra och dels för att jag inte orkar dragga de gamla inläggen. Är du bybo kanske du kan servera några alternativ till dig själv antingen här eller i graven, såtillvida att mediumet lever imorgon.

Eftersom vi vet nu att det återstår endast en ulv, så är det ju lättare för byn att sitta på grön'ish spelare. Byns styrka är ju att finna varandra genom det dis av ovetskap som spelstarten innebär. Så jag tycker inte att min strategi är dålig, bara lat kanske. :)
En sak att fokusera men att inte ta upp de andra alls tycker jag är skumt. Men men jag släpper det och tittar på andra om jag orkar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ja exakt. Jag läste dina inlägg och väntade på att höra något av dig men det kom aldrig någon slags tanke om de andra utan bara massa ingenting. Sen så höll du din röst (röstade blankt) vilket för mig är samma sak och har samma syfte det vill säga kolla vart vinden vänder innan man gör sitt drag och gick och la dig. Det citerade inlägget ovan är det första som åtminstone försöker komma med ngt intressant jag önskar bara att det kommit tidigare.
En sak att fokusera men att inte ta upp de andra alls tycker jag är skumt. Men men jag släpper det och tittar på andra om jag orkar.
Nu finns det ju en dialog mellan oss, det är ju en bra start. Det är ju så man får en känsla av andra spelare. Det hamnar kanske när det är försent att vända några drev eller liknande. Likt andra ligger du ju kvar i toppen på min rödlista, men också för att R2 liksom hamnar där för att jag inte har några andra ulvpingar än den där rösten i slutet av R1 du vet. Men om vi utgår från att rösterna på ulven i R1 åtminstone lyste en svag strimma grönt på vissa bybor, så vill jag titta närmare på Octagonal. Kanske i R3 eller tidigare om jag ids.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,656
Location
Oktoberlandet
Tagit mig lång tid att läsa igenom R1 och R2. Håller med Konrad Konvalj att vi nu behöver vrida upp diskussionen @RasmusL och @Sidd.

Från grön till röd:
Jag
RasmusL - senariosiare - behöver lite mer tankar från dig hur du tycker och tänker.
Sidd - Medium - aktiv bybo och delar med sig tankar

Empiricus - spelar väldigt lika som sig själv och jag tycker du kommer med analyser
Recca - inte spelat med förr, tolkar den aggressiva entrén som ett försök att dölja något men tycker du har jobbat på att vara en tydlig bybo.
Konrad Konvalj - hård framtoning och aktiv i grävandet. Snygg burn på mig som MB. Får inte riktigt grepp på om du är grön eller sprattlande ulv.
Impetigo - lite tyst från dig tycker jag men inget rödande eller grönande
Martin3 - lågflygande men ingen klar ulvping denna gång. Brukar jobba mer med spelanalays det saknar jag lite i detta spel.

Yem_86 - självröst och känns som återviftandet till att vara bybo saknas. Köper att det är bättre att byn röstar ut en tveksam bybo snarare än en grön.
Octagonal - lite av ett frågetecken från mig. Inte röd men jag har inget som jag känner som grönande har kommit in i spel heller.
Stövelkatten - lågflygning, lite aktiv R1 och inte så mycket R2.

Lägger min röst på Stövelkatten för att aktivera hen och komma in i matchen i R2

Röst: @Stövelkatten
Strålande @fjodorsenuba att det börjar röra på sig.

Jag håller med i stora drag Efter en snabbgenomläsning.

Röst: @Stövelkatten
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
1666866237085.png
3 röster på stövelkatten: fjodor, martin3 och sidd.
2 röster på sidd: impetigo och konrad konvalj
1 röst på recca: yem_86
1 röst på konrad konvalj: rasmus

Name = vem som blir röstad på
Votes = antalet röster på personen
firstVotePosition= första inlägget som röstade på personen
Voters = vilka som röstar och inom parantesen är det vilket inlägg det skedde i
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,656
Location
Oktoberlandet
Varför Nattmördades Basse?

För att Basse är den bästa bybon!

Tror att det visserligen är lite random vilken bybo de väljer att nattmörda i R1.
Visst är det nån bybo som naglat sig fast som en igel på en ulv så riskar de att nattmörda denne men då dra uppmärksamhet på sig.

Kanske det denna gången var en gammelulv (@Recca eller @Konrad Konvalj ) eftersom de hade lite skuggboxning med Basse eller en mer nykomling (@Yem_86, @Octagonal, @BioBonker…) som tycker Basse är jobbigt grävande.

Basse är aktiv, gräver på andra, ifrågasätter, kommer med många olika förslag och vågar dra uppmärksamhet på sig och är jobbig i längden för ulvarna.
Syns mycket och rätt troligt att Väktaren väktar en annan mer troligt grönare bybo. Tex Väktades troligtvis Mästerbybo denna gång.

Länge leve vår tappre byakämpe @Basenanji
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jag är här, vart körigt igår men ska göra en analys här på eftermiddagen, preliminärt är det dock svårt att bortse från Yem:s röstflytt...
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Intressant utveckling. Alltid bra med ännu en bekräftad bybo.

Det naturliga hade förstås varit att den sista ulven är bland oss som försökte att ligga i BioBonkers motsatta drev. Nu när inte bara Rasmus utan även Sidd har bevisat sin godhet lämnar det Yem och mig själv kvar vilket på sätt o vis hade varit dom rimligaste dreven för tillfället.

Tycker även Stövelkatten kom undan alldeles för enkelt i R1 som tillsammans med Recca varken röstade på Mästerkatten eller BioBonker utan lade sina röster på mig respektive Basse. Stöveln har väl knappast hjälpt byn så mycket. Blir jättesvårt att bilda sig en uppfattning när det skrivs så lite men personligen blir jag misstänksam när det inte vill svaras på frågor.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Värt att komma ihåg i resonemangen är att det vände väldigt snabbt och att möjligheten finns att folk inte han eller vågade byta i slutskedet. Det kanske kändes safe att rösta på BioBonker eller tredje person i början och inget hände egentligen förens sista två timmarna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,656
Location
Oktoberlandet
Intressant utveckling. Alltid bra med ännu en bekräftad bybo.

Det naturliga hade förstås varit att den sista ulven är bland oss som försökte att ligga i BioBonkers motsatta drev. Nu när inte bara Rasmus utan även Sidd har bevisat sin godhet lämnar det Yem och mig själv kvar vilket på sätt o vis hade varit dom rimligaste dreven för tillfället.

Tycker även Stövelkatten kom undan alldeles för enkelt i R1 som tillsammans med Recca varken röstade på Mästerkatten eller BioBonker utan lade sina röster på mig respektive Basse. Stöveln har väl knappast hjälpt byn så mycket. Blir jättesvårt att bilda sig en uppfattning när det skrivs så lite men personligen blir jag misstänksam när det inte vill svaras på frågor.
Räcker inte med att peka på att andra vandrar vilse också.
Du behöver gröna dig ordentligt mer för att komma undan röstningsmönstret i R1👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,656
Location
Oktoberlandet
Jag är här, vart körigt igår men ska göra en analys här på eftermiddagen, preliminärt är det dock svårt att bortse från Yem:s röstflytt...
Kommer du ihåg när du var ulv och var iväg på Lajv. (Var det en lögn den gången?)
När du dök upp igen skulle du sätta oss andra på plats som minsann var slöa som röstade på en oaktiv.
Jag tyckte du ”spelade” överaggro osv. Det slutade med att du åkte som ulv.

Först frånvarande (visst det kan vara legitimt) och sen när Recca dyker in i spel så är det full karatespark in i matchen för att sen när drevet pliktskydligt flyr så lugnar allt ner sig.
Visst var det lite samma race nu här denna gång med Recca?
 
Top