Mrund utforskar Coriolis

Jag tänker att det viktigaste med hur ens rymdskepp ser ut inte har med rymdstrid att göra, utan t.ex. ifall man har ett växthus och vilka fina blommor man har där, hur stora hytterna är och om man får plats flera stycken i en om man nu skulle vara lagd åt sådant, vems tur det egentligen är att städa och så vidare. Helt enkelt har nog jag tänkt mig "gruppens rymdskepp" mer som en typ downtime/sidogrej till äventyren, något att dockskåpa sig med medan man reser, dekorera med fina saker osv.

Sedan hade jag såklart gärna sett bra SL-tekniker för att levandegöra skeppet och downtime/resor, men jag har sedan länge insett att det tydligen är för få som har samma behov som mig vad gäller spelledarhandledning, för att det ska vara värt för spelmakare att tillgodose mina behov.

Det här filmklippet sammanfattar metaforiskt ett vanligt problem med rymdstrider: deras ospännande dödlighet.
Så sant! De flesta torde vara över på ett par sekunder och över ett enormt avstånd. "Jag insåg att vi befann oss i rymdstrid i det ögonblick när hela kabinen genomgick explosiv dekompression och tog livet av alla utom mig, som råkade sitta på dass."

Grundreglerna till Coriolis 2016 uppmanar spelarna att välja ut RP:nas rymdskepp noga inför spelstarten och sedan under spel engagera sig i vilka tillval det har.

Jag har skummat de flesta av äventyren som gavs ut till spelet. Insikt: det är helt oviktigt i äventyren hur RP:nas skepp ser ut.
Detta är väll det klassiska att regelboken beskriver en sorts spelande medan de färdiga äventyren något annat. Jag kan tänka mig att om man inte spelar något färdigskrivet utan anpassar äventyret efter spelarnas gruppkoncept så kan skeppets modifikationer spela en väldigt viktigt roll.

Detta är väll det klassiska att regelboken beskriver en sorts spelande medan de färdiga äventyren något annat. Jag kan tänka mig att om man inte spelar något färdigskrivet utan anpassar äventyret efter spelarnas gruppkoncept så kan skeppets modifikationer spela en väldigt viktigt roll.
Alltid när jag läser ett rymdspel får jag lust att använda det till ett slags west marches-kampanj och i en sådan känns det som att skeppet hade kunnat få en ganska prominent roll (kanske främst då såsom @krank beskriver det, som ett dockhus).

Jag tänker att det viktigaste med hur ens rymdskepp ser ut inte har med rymdstrid att göra, utan t.ex. ifall man har ett växthus och vilka fina blommor man har där, hur stora hytterna är och om man får plats flera stycken i en om man nu skulle vara lagd åt sådant, vems tur det egentligen är att städa och så vidare. Helt enkelt har nog jag tänkt mig "gruppens rymdskepp" mer som en typ downtime/sidogrej till äventyren, något att dockskåpa sig med medan man reser, dekorera med fina saker osv.

Sedan hade jag såklart gärna sett bra SL-tekniker för att levandegöra skeppet och downtime/resor, men jag har sedan länge insett att det tydligen är för få som har samma behov som mig vad gäller spelledarhandledning, för att det ska vara värt för spelmakare att tillgodose mina behov.
I teveserien Firefly finns en kul scen där besättningen spelar kort om vem som ska städa köket.
"Plums are tall."

I teveserien Firefly finns en kul scen där besättningen spelar kort om vem som ska städa köket.
"Plums are tall."
Ja, Firefly är föredömligt när det gäller mycket; bland annat just "downtime" och sånt som kan vara kul mellan, och under, uppdragen =)

Pluggar lore. I Coriolis är Fria Ligan inte ett rollspelsförlag, utan en småföretagarförening som agerar i opposition och konkurrens mot det enorma Konsortiets 20 stora medlemsföretag. Men så stötte jag på en förvirrande detalj i Horisontens hemligheter, s. 23. FL har en paramilitär gren som man tidigare har använt mot strejkbrytare!? Företagarföreningar brukar inte också vara fackföreningar, eller stötta dem.

Det finns heller ingen kontext till det här. Vare sig regelboken eller loreboken till version 2016 nämner fackföreningar, ej heller några strejker annat än just på det citerade stället.

Undrar om Kostulas kanske menar att Fria Ligan fattar kartellbeslut om att inte lasta och lossa vissa Konsortie-företags gods i rymdhamnarna, en bransch som FL kontrollerar. Och att de då kan behöva hålla efter företag som är medlemmar av FL men inte följer kartellens beslut. I så fall skulle "strejkbrytare" här läsas som "price gouger", vad det nu heter på svenska. Hörni alla ekonomer, vad kallar man en kartellmedlem som bryter hemliga prisöverenskommelser?

Last edited:
Undrar om Kostulas kanske menar att Fria Ligan fattar kartellbeslut om att inte lasta och lossa vissa Konsortie-företags gods i rymdhamnarna, en bransch som FL kontrollerar. Och att de då kan behöva hålla efter företag som är medlemmar av FL men inte följer kartellens beslut. I så fall skulle "strejkbrytare" här läsas som "price gouger", vad det nu heter på svenska. Hörni alla ekonomer, vad kallar man en kartellmedlem som bryter hemliga prisöverenskommelser?
Känns mer som en Stockholm Kartell grej.

Vad är west marches?
Kortfattat: ett stort antal spelare (~15) samlas vid en huvudbas placerad i ett förvildat och ociviliserat landskap. Spelare, snarare än SL, schemalägger när spel blir av och de som har möjlighet deltar (med en maxgräns på hur många som får plats vid en session). En typisk spelsession går ut på att rollpersonerna startar i huvudbasen, väljer vilken del av kartan de vill undersöka, går ner i en dungeon, spöar monster och avslutar allra helst med att återvända till basen.

Men jag antar att spel endast blir av om SL ställer upp?
Att spelarens ansvarade för när spelet blev av var en av punkterna i originalposten https://arsludi.lamemage.com/index.php/78/grand-experiments-west-marches/

Den är gammal och det är lite olika hur många av de punkterna man menar när man pratar om west marshes eftersom begreppet fått eget liv sen dess. En flytande spelgrupp som utgår från och återvänder till en huvudbas är nog centralt för alla som gör det.

Men jag antar att spel endast blir av om SL ställer upp?
Har hört lite olika lösningar på detta, t.ex. att SL anger vilka dagar som är "bokningsbara".
Men lite som @Hägerstrand säger så har jag sett nyare definitioner av spelstilen som inte lägger lika mycket vikt vid själva schemaläggningen.

Charmen med stilen är ju också att det liksom blir olika spelarkonstellationer som bebor samma spelvärld, och att spelarnas handlingar kan ha effekter på världen som i sin tur påverkar nästa spelgrupp, osv.

Last edited:
Ja, det är svårt annars.
Jag tänker iofs att så länge man har ett gemensamt ramverk för spelvärlden så borde det gå att även rotera spelledarskapet en del, och utgå från kartan som en gemensam ground truth / gemensamt projekt/artefakt.

Det kräver såklart att man spelar med vuxna människor som inte i SL-rollen gör saker som sedan ger deras egen rollperson fördelar osv, men vafan, nåt slags miniminivå av mognad måste man väl kunna förvänta sig.

Anledningen till att vår grupp lyckas spela tre gånger i månaden är att det är sju spelare men vi kör så fort tre av dem har möjlighet. Fast det är något jag infört utan kännedom om de västra gränsmarkerna.

Anledningen till att vår grupp lyckas spela tre gånger i månaden är att det är sju spelare men vi kör så fort tre av dem har möjlighet. Fast det är något jag infört utan kännedom om de västra gränsmarkerna.
Jag tänker att det egentligen inte är nytt eller unikt, men att begreppet har kodifierat saker som redan pågår. Blogginlägget som myntade ordet är kul läsning som kan ge lite uppslag i ens kampanj, eller bekräfta en i saker man redan gör.

Första sittningen gick fint. Kort introduktion till spelvärlden ("space opera på en kebabrestaurang"), presentation av närvarande spelares RP, och så rakt in scenariot "Vilddjurets öga", som snabbt engagerade spelarna. Vi hann spela precis fram till att det stora dilemmat avslöjats, en bra cliffhanger inför nästa helg.

Det här är tredje spelet vi kör med År Noll-motorn, så det är låg tröskel.

Back