Nekromanti [Mouse Guard] Krut och bäverdammar?

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Vi har börjat spela Mouse Guard och har gjort en ganska bred samling vaktmöss, jag tror nästan alla aspekter är representerade eftersom det är en ganska stor grupp (sex stycken om alla är med). Tiden är våren efter Midnights uppror och Lockhaven (jag kommer nog att döpa om det till Låstuna efter att ha läst översättningstråden här) har ont om förnödenheter och vintern har gått hårt åt muslandet. Vår lilla grupp har sänts ut för att besöka Rootwallow för att fråga efter förnödenheter, leverera post och förhöra sig om hur byn har överlevt vintern.

När de kom dit fick de under kvällens middag veta att byn har ett svårt problem som de vill ha hjälp med; byn är inhyst under ett träd (jag har inte kunnat hitta särdeles mycket material till Mouse Guard så jag har hittat på friskt, förslag på länkar är mycket välkomna!) som står vid en större å. Nedströms finns en bäverdamm och i år har bävrarna börjat bygga på dammen och utvidga sin fördämning så att vattnet inte rinner runt på samma sätt som tidigare. Man är långt ifrån säker men byinvånarna är mycket oroliga för att dammen kommer att översvämma deras lilla hem. Det är ganska tidigt på våren, snön ligger kvar i sänkor och på kullarnas nordsidor, så vårfloden har kommit igång men har nog inte nått sin toppnivå.

Jag vet faktiskt inte hur de skall lösa det.

För det första så undrar jag om bävrar är "intelligenta" nog för att ha ett språk? Enligt serien så kan ju harar prata och bävrar är ju sociala nog för att ha utvecklat någon form av socialt mönster och språk. (Nu talar inte någon av vaktmössen bävriska, men det är ett annat problem.)

För det andra så undrar jag om mössen har utvecklat någon form av sprängmedel? Finns krut eller liknande? Att tända eld på dammen är ju inte ett alternativ...

De sätt som jag skulle kunna tänka mig att de löser det är t.ex. ta reda på om byn överhuvudtaget är i fara (jag har inte bestämt mig än själv, vi får se om de kommer in på det spåret och hur det går). De kanske kan övertala bävrarna till att inte bygga ut, eller reglera så att vattenbrynet inte når upp till byn, och slutligen kanske de kan vräka ner en sten i ån så att mer vatten dirigeras om till ett biflöde uppströms byn (jag tror de kommer att snöa in på den lösningen för kartan jag har gjort antyder denna möjlighet ganska väl).

Har en plats befunnits lämplig som boplats så dröjer det normalt inte så länge innan andra bävrar ser möjligheten så att förstöra dammen och/eller döda bävrarna (t.ex. genom att förgifta dem) är inte nödvändigtvis en långsiktig lösning.

Stackars Rootwallow, framtiden ser inte ljus ut.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Skitkoolt juh! Rafflande!

Ett tips är att inte skissa så mycket på lösningarna själv, du har identifierat ett problem åt dem, en av dina lösningar är att de övertalar bävrarna att inte dämma upp mer, kanske kan de upprätta någon handelsförbindelse? Vad vet jag. Men, där har du en Obstacle, den andra kanske är resan dit? Vad vet jag. Men, stanna där, så du inte får för mycket. Det är lätt att låsa in sig i sina egna lösningar bara, kommer spelarna på något annat, var öppen för det, vill de kanske börja frakta bort delar av dammen för att försvaga den inför vårfloden, sure kör på det! Låter ju skitkoolt. Men kommer de på något annat, var beredd att justera och låt detta nya vara din Obstacle istället.

Sen, var inte rädd att göra Mouse Guard till erat Mouse Guard, känns det ballt om bävrarna har ett språk? Kör! Det enda som finns är de två serierna, plus någon extraserie har jag för mig, inget hindrar er från att föra in krut, eller annat i världen heller. Kanske måste de färdas till den där staden där alla forskare bor, för att där hämta något explosivt ämne?

Oavsett, det låter skitkoolt! Droppa gärna in och berätta hur det gick sen!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Vi band ett rep mellan en viktig pinne i dammen och ett stort träd. Sedan fällde vi trädet så att dess vikt fick dra upp en läcka i dammen, som sedan rasade samman av det strömmande vattnet.
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Poppe said:
Skitkoolt juh! Rafflande!
Tackar!

Poppe said:
Ett tips är att inte skissa så mycket på lösningarna själv
Ingen risk :gremgrin: , jag kör ganska hårdimproviserat och MG är lite "utfyllnad" mellan våra andra kampanjer, så jag lägger inte mycket tid på planeringen - jag t.o.m. drog mig för att rita en karta, men jag känner dem väl nog för att inse att jag bara måste ha en. Vi kör dessutom inte särdeles mycket enligt reglerna - jag är mer åt friform och höftar hårt (vilket iofs är synd för jag skulle vilja köra "enligt reglerna" för att testa konceptet med SL-runda och spelarrunda).

Jag planerar aldrig i detalj, och har inga planer att göra det nu heller. Det är deras problem att lösa det, inte mitt! :gremgrin:

Jag var mest ute efter vad som var kanon rörande bävriska och krut, men ni är alla välkomna att spåna idéer på hur ni skulle lösa problemet!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Steverud said:
Jag var mest ute efter vad som var kanon rörande bävriska och krut, men ni är alla välkomna att spåna idéer på hur ni skulle lösa problemet!
Jag har märkt att det blir lite trist om inte alla djur kan prata, får då blir typ alla andra djur monster. Kan de kommunicera blir det en scen av det, något att interagera med. Så jag började låta allt fler djur prata, och vill man hålla sig i seriens anda så räcker det med att någon bäver kan prata lite musspråk så löser det sig.

Spelet utspelar sig i en motsvarighet till 11oo-talet och då fanns ju krut. Men varför inte göra något coolt av det? Det kanske bara är vesslorna som producera krut? Presentera möjligheten för mössen, och se vad som händer. Vesslor är alltid bra för att dra igång spelet! :gremsmile:
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
* Krut bör vetenskapsmössen kunna ordna fram, och det är ju ett äventyr i sig!

* Kanon säger (som du påpekar, Steverud) att bävrar inte kan prata.

Men alldeles oavsett så håller jag med Poppe om att man inte vinner något på att hålla sig stenhårt till en viss förutbestämt idé om hur världen är beskaffad eller hur problem skall lösas. Annamma spelarnas idéer och skjut från höften!

En liten fråga: varför använder du dig inte av MG:s regelsystem som det är skrivet? Har inte spelat spelet själv (bara läst) men det ser mycket smarrigt ut.
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Svenne said:
En liten fråga: varför använder du dig inte av MG:s regelsystem som det är skrivet? Har inte spelat spelet själv (bara läst) men det ser mycket smarrigt ut.
Det är egentligen en tudelad fråga; det enkla svaret är att jag inte har lärt mig det än, det lite mer komplicerade är att vi är ganska regellätta i vår grupp och improviserar hellre än slår upp regler. När vi spelar är det oftare viktigare att man får till en bra berättelse än att man verkligen har tillräckligt högt FV för att klara av att göra en viss sak. Nu är vi i och för sig inte så tunga på rollspel men regler har inte en framträdande roll när jag spelleder t.ex. Jag använder mig mest av dem när jag inte vill hitta på utan vill ha ett slumpmoment eller på ett eller annat sätt vill hindra rollpersonerna ifrån att göra en viss sak.

Men jag håller med dig, MGs regler är smaskiga som ett nybakt bröd med bär och nötter i, framförallt konfliktreglerna är roliga och i mitt tycke nyskapande. Däremot så vill jag inte reducera ett ev. förstörande av bäverdammen till en "konflikt" och tärningsrullande, vilket självklart hade varit fullt görbart. Innan jag inför reglerna som de var tänkta behöver jag dock komma på en lösning på "medhjälp" så det inte bara blir "jag har beaver-wise så jag hjälper till - hur många tärningar har du nu?". Men det blir en annan fråga.
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Svenne said:
* Kanon säger (som du påpekar, Steverud) att bävrar inte kan prata.
Intressant, du råkar inte ha någon form av referens? Jag har letat efter en men inte funnit någon, det var därför som jag frågade. :gremfrown: Kan vara bra att veta var man skall leta nästa gång... :gremgrin:
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Steverud said:
Svenne said:
* Kanon säger (som du påpekar, Steverud) att bävrar inte kan prata.
Intressant, du råkar inte ha någon form av referens? Jag har letat efter en men inte funnit någon, det var därför som jag frågade. :gremfrown: Kan vara bra att veta var man skall leta nästa gång... :gremgrin:
Har inte boken framför mig men det står att enbart vesslor och möss (och harar?) har talspråk. Tror att det är i början av animalskapitlet.
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Steverud said:
När vi spelar är det oftare viktigare att man får till en bra berättelse än att man verkligen har tillräckligt högt FV för att klara av att göra en viss sak. Nu är vi i och för sig inte så tunga på rollspel men regler har inte en framträdande roll när jag spelleder t.ex. Jag använder mig mest av dem när jag inte vill hitta på utan vill ha ett slumpmoment eller på ett eller annat sätt vill hindra rollpersonerna ifrån att göra en viss sak.
Om du som SL vill att mössen ska klara av en viss situation så är det bara att tuta och köra, inga tärningsslag behövs. Så är ju spelet skrivet. Men du som SL bör ju presentera intressanta konflikter och problem - utmaningar med andra ord - för rollpersonerna. Intressanta är de konflikter som innebär att det blir bra spel/story även om rollpersonerna inte vinner konflikten eller iaf inte vinner felfritt. Och MG är ju så fiffigt att även när spelarna misslyckas med sina slag så spinner historien vidare: mössen får conditions eller SL slänger in komplikationer. Misslyckade tärningsslag är m.a.o. ingen story block, snarare tvärt om!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Men jag håller med dig, MGs regler är smaskiga som ett nybakt bröd med bär och nötter i, framförallt konfliktreglerna är roliga och i mitt tycke nyskapande. Däremot så vill jag inte reducera ett ev. förstörande av bäverdammen till en "konflikt" och tärningsrullande, vilket självklart hade varit fullt görbart.
Är det inte först när det är en konflikt som det blir intressant? Då står ju något på spel och något kan faktiskt gå fel? Var inte rädd för att reglerna i MG kommer i vägen för en bra historia, följer man dem BLIR det en bra historia utav det hela, oftast en som man som SL kanske inte ens varit beredd på.

Innan jag inför reglerna som de var tänkta behöver jag dock komma på en lösning på "medhjälp" så det inte bara blir "jag har beaver-wise så jag hjälper till - hur många tärningar har du nu?". Men det blir en annan fråga.
Följer ni reglerna kommer det inte bli en fråga om det. Man ska berätta hur man hjälper till innan man räcker över tärningar och det innebär dessutom att man som SL kan säga, nope, duger inte. Eller nope, kom igen, han står ensam ute på bäverdammen, ni KAN inte hjälpa honom nu... det är din rätt. Och, det är din rätt att kräva en förklaring hur de hjälper till. Annars, ingen hjälptärning. Kör stenhårt på det.

Och som sagt, våga testa reglerna och lita på dem. De kommer inte komma ivägen för en ball historia, kanske inte blir just den historia som någon spelare inbillat sig att hans mus skulle iväg på, men det är bara bra. Stoppa dem innan de skriver en bok som du måste läsa. :gremsmile:
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Svenne said:
Steverud said:
Svenne said:
* Kanon säger (som du påpekar, Steverud) att bävrar inte kan prata.
Intressant, du råkar inte ha någon form av referens? Jag har letat efter en men inte funnit någon, det var därför som jag frågade. :gremfrown: Kan vara bra att veta var man skall leta nästa gång... :gremgrin:
Har inte boken framför mig men det står att enbart vesslor och möss (och harar?) har talspråk. Tror att det är i början av animalskapitlet.
Under "Hare" står det "Hares are sapient and peaceful", samt en hel del mer om interaktionen mellan möss och harar, men inget nämns under bävrar (eller fladdermöss, som också kan tala enligt Winter-serien). Informationen var helt enkelt utspridd, det var därför som jag inte kunde hittade den. Tack!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Ugglor verkar också kunna prata (även det i Winter) och om jag inte minns fel så föreslår Luke att mössen ska övertala en sköldpadda i ett spelexemple eller liknande.

Vi får väl se vad som händer i nästa del i serien. Då kommer säkert en del annat coolt att dyka upp.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Har inte boken framför mig men det står att enbart vesslor och möss (och harar?) har talspråk. Tror att det är i början av animalskapitlet."

Jag vill minnas att det står det med någonstans. Ugglan och hararna verkar dock tyda på annat, fast Ugglan kan ju bara hoa och få svar, den talar ju inte vettigt språk man förstår precis eftersom då hade det stått på engelska. Och fladdermössen kan ju tala, men de är ju... fladdermöss :gremwink:
Det sagt, så tror jag att jag läst att de andra djuren är just det, djur. Elaka fantasymonster som bara ser möss som mat och åter mat i stort sett. Detta antagligen för att ytterliga driva hem att man spelar möss och hela naturen och dess anhang är större och elakare och livsfarligare än en själv, och man inte kan räkna med allierade.


Storuggla, thus no rats
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Steverud said:
När de kom dit fick de under kvällens middag veta att byn har ett svårt problem som de vill ha hjälp med; byn är inhyst under ett träd (jag har inte kunnat hitta särdeles mycket material till Mouse Guard så jag har hittat på friskt, förslag på länkar är mycket välkomna!) som står vid en större å. Nedströms finns en bäverdamm och i år har bävrarna börjat bygga på dammen och utvidga sin fördämning så att vattnet inte rinner runt på samma sätt som tidigare. Man är långt ifrån säker men byinvånarna är mycket oroliga för att dammen kommer att översvämma deras lilla hem. Det är ganska tidigt på våren, snön ligger kvar i sänkor och på kullarnas nordsidor, så vårfloden har kommit igång men har nog inte nått sin toppnivå.
Me like!

Steverud said:
För det första så undrar jag om bävrar är "intelligenta" nog för att ha ett språk? Enligt serien så kan ju harar prata och bävrar är ju sociala nog för att ha utvecklat någon form av socialt mönster och språk. (Nu talar inte någon av vaktmössen bävriska, men det är ett annat problem.)
Kanon verkar ha retts ut ganska bra även om den kan vara en gnutta motstridig eller odefinierad. I vår kampanj kör vi med att vesslor, möss och illrar (de verkar ju utgöra en arbetarbas för vesslesamhället och en iller blev till och med näst högste befälhavare frö vesslearmén) har kultur, tuvecklat samhälle á la människor. En del djur där det känns passande, djur som är ovanligt intelligenta (verkligt eller fabelmässigt) som korpar, kråkor eller djur som är sociala i verkligheten är som halvintelligenta djur. De kanske inte har så mycket samhälle att tala om men de har någon form av enkelt språk som en mus med Loremouse kan försöka sig på att använda för kommunikation. I vår kampanj kunde bävrar mycket väl höra till den kategorin.

Jag håller också med de som säger att man inte ska hönga upp sig för mycket på sina lösningar. Varje obstacle ska innehålla en lösning som presenteras av spelledaren men spelarna måste inte ta den, de kan komma på något annat och spelledaren bedömer om det är möjligt och vad motståndet skulle vara i så fall. Jag tycker inte heller att det skadar om någon obstacle ibland är riktigt, riktigt svår så det kanske faktiskt är så att man måste backa ur och inte ens försöka. Reglerna säger specifikt att amn låta bli at ta i en obstacle och låta saker och ting ha sin gilla gång, man tar sig bara an en obstacle om man inte accepterar utgången av en genomförd obstacle. Det kan också vara en nyttig övning.

Vill du ha mer Mouse Guard-kampanjbloggande så kan du kila över till:
Illerns webblogg
Presentation av ursprungspatrullen.
Första sessionen

I början skrev jag väldigt mycket, till och med ett berättelse- och ett designinlägg för varje session men det blir mer komprimerat längre fram.
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Illern said:
En del djur där det känns passande, djur som är ovanligt intelligenta (verkligt eller fabelmässigt) som korpar, kråkor eller djur som är sociala i verkligheten är som halvintelligenta djur. De kanske inte har så mycket samhälle att tala om men de har någon form av enkelt språk som en mus med Loremouse kan försöka sig på att använda för kommunikation. I vår kampanj kunde bävrar mycket väl höra till den kategorin.
Jag tror det är så det blir, på måndag vet vi! :gremgrin:

Jag tror att jag kommer att använda reglerna så mycket som möjligt och påbörja ett uppdrag i uppdraget så att säga, skall bara läsa in mig ordenligt först.

Illern said:
Jag tycker inte heller att det skadar om någon obstacle ibland är riktigt, riktigt svår så det kanske faktiskt är så att man måste backa ur och inte ens försöka.
Det gillar jag! Varför skall man alltid lyckas!? Men jag har (haft) ett rykte om mig att vara en sadistisk SL, men det var ganska många år sedan nu... :gremwhistle:

Illern said:
Vill du ha mer Mouse Guard-kampanjbloggande så kan du kila över till:
Jag noterar att ni gör som vi; äter kakor och dricker te under mötet! :gremlaugh: (Jag gillar brevet till Sinkadus som undrade om det enda man fick förtära under spelmötena var chips, pizza och cola eftersom det var det som alltid togs upp som exempel...)
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Poppe said:
Oavsett, det låter skitkoolt! Droppa gärna in och berätta hur det gick sen!
Så, då har vi just klarat av första spelmötet - det blev ganska långt och de är långt ifrån klara så vi fortsätter med spelarrunda nästa gång. Jag postar en liten genomgång om hur det gick i "Krönikor & spelrapporter"-forumet.

Uppdatering: Se "[Mouse Guard] Bäverdammars väl och ve" i "Krönikor & spelrapporter"-forumet. Ett par mycket hastigt nedkastade anteckningar, men hoppas det duger, det var mycket gå runt och ta reda på saker och nyttja färdigheter. Nivån på rollspelandet var rätt god, om jag får säga det själv, spelarna går in för det, vilket självklart är roligt!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Steverud said:
Jag noterar att ni gör som vi; äter kakor och dricker te under mötet! :gremlaugh: (Jag gillar brevet till Sinkadus som undrade om det enda man fick förtära under spelmötena var chips, pizza och cola eftersom det var det som alltid togs upp som exempel...)
Och kaffe, glöm inte kaffe! :) Vi är två kaffedrickare och två tedrickare (även om kaffedrickarna i hemliga stunder dricker en kopp te men det är bara elakt förtal). Oj, insändarbrev till Sinkadus - nostalgi!
 
Top