Vi har börjat spela Mouse Guard och har gjort en ganska bred samling vaktmöss, jag tror nästan alla aspekter är representerade eftersom det är en ganska stor grupp (sex stycken om alla är med). Tiden är våren efter Midnights uppror och Lockhaven (jag kommer nog att döpa om det till Låstuna efter att ha läst översättningstråden här) har ont om förnödenheter och vintern har gått hårt åt muslandet. Vår lilla grupp har sänts ut för att besöka Rootwallow för att fråga efter förnödenheter, leverera post och förhöra sig om hur byn har överlevt vintern.
När de kom dit fick de under kvällens middag veta att byn har ett svårt problem som de vill ha hjälp med; byn är inhyst under ett träd (jag har inte kunnat hitta särdeles mycket material till Mouse Guard så jag har hittat på friskt, förslag på länkar är mycket välkomna!) som står vid en större å. Nedströms finns en bäverdamm och i år har bävrarna börjat bygga på dammen och utvidga sin fördämning så att vattnet inte rinner runt på samma sätt som tidigare. Man är långt ifrån säker men byinvånarna är mycket oroliga för att dammen kommer att översvämma deras lilla hem. Det är ganska tidigt på våren, snön ligger kvar i sänkor och på kullarnas nordsidor, så vårfloden har kommit igång men har nog inte nått sin toppnivå.
Jag vet faktiskt inte hur de skall lösa det.
För det första så undrar jag om bävrar är "intelligenta" nog för att ha ett språk? Enligt serien så kan ju harar prata och bävrar är ju sociala nog för att ha utvecklat någon form av socialt mönster och språk. (Nu talar inte någon av vaktmössen bävriska, men det är ett annat problem.)
För det andra så undrar jag om mössen har utvecklat någon form av sprängmedel? Finns krut eller liknande? Att tända eld på dammen är ju inte ett alternativ...
De sätt som jag skulle kunna tänka mig att de löser det är t.ex. ta reda på om byn överhuvudtaget är i fara (jag har inte bestämt mig än själv, vi får se om de kommer in på det spåret och hur det går). De kanske kan övertala bävrarna till att inte bygga ut, eller reglera så att vattenbrynet inte når upp till byn, och slutligen kanske de kan vräka ner en sten i ån så att mer vatten dirigeras om till ett biflöde uppströms byn (jag tror de kommer att snöa in på den lösningen för kartan jag har gjort antyder denna möjlighet ganska väl).
Har en plats befunnits lämplig som boplats så dröjer det normalt inte så länge innan andra bävrar ser möjligheten så att förstöra dammen och/eller döda bävrarna (t.ex. genom att förgifta dem) är inte nödvändigtvis en långsiktig lösning.
Stackars Rootwallow, framtiden ser inte ljus ut.
När de kom dit fick de under kvällens middag veta att byn har ett svårt problem som de vill ha hjälp med; byn är inhyst under ett träd (jag har inte kunnat hitta särdeles mycket material till Mouse Guard så jag har hittat på friskt, förslag på länkar är mycket välkomna!) som står vid en större å. Nedströms finns en bäverdamm och i år har bävrarna börjat bygga på dammen och utvidga sin fördämning så att vattnet inte rinner runt på samma sätt som tidigare. Man är långt ifrån säker men byinvånarna är mycket oroliga för att dammen kommer att översvämma deras lilla hem. Det är ganska tidigt på våren, snön ligger kvar i sänkor och på kullarnas nordsidor, så vårfloden har kommit igång men har nog inte nått sin toppnivå.
Jag vet faktiskt inte hur de skall lösa det.
För det första så undrar jag om bävrar är "intelligenta" nog för att ha ett språk? Enligt serien så kan ju harar prata och bävrar är ju sociala nog för att ha utvecklat någon form av socialt mönster och språk. (Nu talar inte någon av vaktmössen bävriska, men det är ett annat problem.)
För det andra så undrar jag om mössen har utvecklat någon form av sprängmedel? Finns krut eller liknande? Att tända eld på dammen är ju inte ett alternativ...
De sätt som jag skulle kunna tänka mig att de löser det är t.ex. ta reda på om byn överhuvudtaget är i fara (jag har inte bestämt mig än själv, vi får se om de kommer in på det spåret och hur det går). De kanske kan övertala bävrarna till att inte bygga ut, eller reglera så att vattenbrynet inte når upp till byn, och slutligen kanske de kan vräka ner en sten i ån så att mer vatten dirigeras om till ett biflöde uppströms byn (jag tror de kommer att snöa in på den lösningen för kartan jag har gjort antyder denna möjlighet ganska väl).
Har en plats befunnits lämplig som boplats så dröjer det normalt inte så länge innan andra bävrar ser möjligheten så att förstöra dammen och/eller döda bävrarna (t.ex. genom att förgifta dem) är inte nödvändigtvis en långsiktig lösning.
Stackars Rootwallow, framtiden ser inte ljus ut.
, jag kör ganska hårdimproviserat och MG är lite "utfyllnad" mellan våra andra kampanjer, så jag lägger inte mycket tid på planeringen - jag t.o.m. drog mig för att rita en karta, men jag känner dem väl nog för att inse att jag bara måste ha en. Vi kör dessutom inte särdeles mycket enligt reglerna - jag är mer åt friform och höftar hårt (vilket iofs är synd för jag skulle vilja köra "enligt reglerna" för att testa konceptet med SL-runda och spelarrunda).
Kan vara bra att veta var man skall leta nästa gång... 
(Jag gillar brevet till Sinkadus som undrade om det enda man fick förtära under spelmötena var chips, pizza och cola eftersom det var det som alltid togs upp som exempel...)