Nekromanti [Mouse Guard] Spring 1152 - After the Frost

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Vi har äntligen spelat Mouse Guard. Det var riktigt kul, spännande och givande. Jag hoppas att det här är början på en längre kampanj för jag hade väldigt roligt.

Vi enades tidigare om att välja färdiga karaktärer så att vi skulle kunna börja spela med en gång. Jag valde istället att göra karaktärerna, med visst bollande med spelarna.

Jag tog lite befintliga musbilder och modifierade så att de skulle passa våra hjältar.


Här är deras formulär:
Athelstone


Faulk


Gavin


Jag satte ihop ett första Mission - After the Frost - som en slags prolog och ingång till spelet. Jag byggde det av två Obstacles, en Wilderness och en Mice. Det här är den formalia som används för att bygga ett uppdrag i Mouse Guard. Som GM väljer du ca två av fyra hinder och slänger på RP. Förhoppningsvis leder något av dessa till en twist (en komplikation efter misslyckat slag). Så, mitt uppdrag såg ut så här:

Spring 1152 - After the Frost
Våra tre möss är samlade i matriarken Gwendolyns kontor. Hon ger dem order "Leverera post till Elmoss". Hon tar även Athelstone "avsides" (de andra hör vad hon säger) och berättar att samarbete är viktigt. Athelstone står inte över andra möss. Athelstone blir sur och när det efter det här är dags att skriva ner Goals för sessionen väljer Athelstones spelare "visa patrullen vem det är som bestämmer". De andra har "Leverera post till Elmoss" (Gavin) och "jag ska visa patrullen hur värdefull jag är för den" (Faulk). När det är klart valde jag att lite oortodoxt ge RP nästa uppdrag redan nu, för att skapa en slags röd tråd. "Fortsätt sedan till Sprucetuck och ta reda på varför vi inte har hört något ifrån dem under hela vintern. Och ta reda på vad som har hänt med Lourna". Lourna var Faulks mentor och skickades iväg till Sprucetuck mitt i vintern men sedan dess har hon eller hennes patrull inte hörts av.

Så sätter de av. De tjäbblar lite då Athelstone råkat förolämpa Lourna, men snart måste de börja jobba. De skickar iväg lärlingen Gavin för att hitta leden till Elmoss "det gör honom gott att få lite ansvar". Gavin misslyckas och mössen går vilse. Den här episoden snodde jag rakt av ur Deliver the Mail i spelet. Således tog de skydd i en ihålig stubbe, som dessvärre redan var upptagen av korp. Vi gick direkt till konflikt och oj vad det funkade bra! Korpens mål var "måste ha postväskan" och mössen hade "jaga iväg korpen från stubben". Mössen hade aldrig någon riktig chans och korpen försvann med postväskan och lämnade gardisterna Injured bakom sig. Alla konfikter leder till kompromisser och vi kom fram till att korpen fick väskan och hälften av breven (resten flög ut och kunde samlas ihop) samt att mössen såg hur korpen flög iväg till sitt bo en bit bort. Men först kröp de in i stubben och såg över sina skador. Vi körde lite Recovery med Healer och Faulk kunde lyfta Gavins injury mot att han själv blev Tired (han satt uppe hela natten och såg över såren). Han lyfte även Athelstones Injury. På morgonen kunde Gavin brygga en dekokt som lyfte Faulks Tired. Hela den här biten funkade väldigt bra. Mössen hjälper varandra, tar hand om varandra m.m. Det ger en väldigt bra stämning.

När morgonen kom så lyckades Gavin mirakulöst klättra upp till korpens bo och helt enkelt ta tillbaka postväskan. Athelstone stod där nere på marken och använde Louremouse (tala med djur) för att lura bort korpen. Det gick inte utan korpen stod där uppe och skrattade kraxande mot honom. Men, Gavin räddade dagen.

De färdades ännu en dag under tilltagande vårregn och tog skydd i ett träd under natten.

Dagen efter hörde de avlägsna rop på hjälp och såg en slags handelskaravan/flyktingar som var fast på en lerig kulle i en strid vårflod. Athelstone gav Faulk order att "simma över" vilket han gjorde, uppgivet. Det var nämligen ett svårt slag mot Health (typ Fysik) och sedan fanns det ingen plan för hur de skulle räddas från lerkullen. Men, Faulk bet ihop och lydde order. Han fick dessutom en Check genom att använda sin Trait Brave. Det var modigt, men dumt, att vada ut i den iskalla floden med bara ett rep runt magen. Men, ännu ett fantastiskt bra slag och Faulk är över, som följs av ännu ett bra slag när Faulk använder Orator för att samla flyktingarna runt sig och leder dem över. "Spänn repet, hjälp till, ta tag och så...Lyft! blablabla...o.s.v."

Iom med det så var GMs turn över. Vi rollspelade lite. Bla visade det sig att det fanns en budbärare från Sprucetuck bland flyktingarna. Med en handout:


Dessutom så är Gavin övertygad om att de handelsmännen/flyktingarna är skumma. Han kan inte sätta fingret på det, men något är det! Det visar sig att de kommer från en byn Ashpike som tydligen inte erkänner territoriet utan vill leva utanför samfundet. De berättar att banditer överföll dem under vintern och att banditerna leddes av bandithövdingen Rhydderch, tillika Athelstones son...De pekar ut var byn ligger:


Efter det anlände de till Elmoss. Vi körde lite recovery och spenderade checks, men vi började få ont om tid och jag ville hinna dela ut MVP m.m. Men det blev en ok avslutning iaf. Den röda tråden blev tydligare och ffa blev det tydligare hur spelet fungerar. Checks/Traits är en lysande mekanism! Kanske den bästa jag har sett.

Inför nästa session kommer spelarna att få välja mission. Antingen blir det Ruins of Ashpike eller Trouble in Sprucetuck. Jag har skrivit lite bakgrund och plot m.m. men mina spelare lurkar här så jag vågar inte posta något. Det kommer i framtida krönikor.

Ps. Jag har inte förklarat alla termer, så om ni undrar något är det bara att fråga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Teamwork & Teams

Något jag verkligen gillade med Mouse Guard var hur tight patrullen med möss blir ganska snabbt. Vår patrull såg på pappret ut att bli ganska motstridig. Athelstone som inte viker en tum, ungmusen Gavin som inte tänker sig för och Faulk som är en gardist ända in i pälsen och som gärna tänker en gång för mycket innan han handlar. Trots det var allt som behövdes en konflikt för att svetsa samman gruppen. Dessutom så var det väldigt kul att se hur reglerna hanterade gruppen som en enhet snarare än att låta varje enskild RP agera efter eget huvud. Det är teambuilding, in-game och det är riktigt, riktigt bra!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Traits & Checks

Något vi ofta pratar om i vår spelgrupp är att det ofta blir för mycket "jag går förresten till smeden och ser om han kan blablabla..." Det seger ner tempot och leder sällan till annat än att spelaren får skriva upp ett nytt föremål. Men, trots det är det viktigt med den här typen av små scener. Det ger färg åt såelvärlden och blir till krokar som man kan bygga vidare på ("va! är smedjan stängd? Varför, var är Lanfair") och och blir till sånt man som SL kan hota (egendomar, personer m.m.). I Mouse Guard är det löst med en genialisk mekanik som grundar sig på Traits. Det är pacing de luxe. Du måste använda dina Traits mot dig för att få cheks och du måste ha checks för att kunna agera i Players turn och när dina checks är slut är det dags för SL att börja göra livet surt för mössen igen.

Det är ren regelposei!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Det låter som konstruerat av purt awesome! När kommer den där Mutant-plugin:en som nån alltid härjar om? :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: Traits & Checks

Måns said:
Det är ren regelposei!
Det är mycket tjusigt, speciellt när det går att föra samman med vad man sätter för mål. Ska man nå mål som ligger "utanför" uppdraget så krävs det ju att man samlar checks! Det är ballt. Varför inte sätta ett mål som "jag skall köpa en ny yxa när vi nått fram till..." eller varför inte spendera ett par checks på att spöa upp övriga medlemmar i musgruppen för att "visa vem som bestämmer" (eller bara snacka med dem, men jag läser Stjärnsoldat just nu så det färgar nog av sig endel...)



Men ja, jag älskar spelledar- och spelarrundorna. Mums!

Tackar för en fin AP!

Hur fungerade konflikterna för er? Något underligt med systemet som kom upp?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Jarl said:
Det låter som konstruerat av purt awesome! När kommer den där Mutant-plugin:en som nån alltid härjar om? :gremsmile:
Ehm, ja, jag vet inte. Någon måste piska på mig, så kommer den. :gremsmile:

Men, jag fastnade lite. Eller snarare tog min hjärna en paus i funderingarna över hur jag skall definiera Nature och om det skulle bli olika definitioner för olika klasser (vilket det lutar mot) eller om man skall lösa den grejen på något annat sätt.

Min nuvarande hållning är nog att låta Nature vara fast för alla, förutom en eller två av dess komponenter som skiljer sig åt beroende på vilken klass man tillhör.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Traits & Checks

Poppe said:
Hur fungerade konflikterna för er? Något underligt med systemet som kom upp?
Nä, de funkade väldigt bra. Som vanligt med nya spel hade vi inte stenkoll på vilken skill som skulle användas till vad och vilken Ob som var passande, men det känns i sammanhanget som detaljer. Det enda vi fastnade på en stund (förrutom mitt bläddrande i boken när jag visste att en regel fanns men som jag inte hittade) var hurvida man var tvungen att försöka bryta ett dödläge och vad som isf hände då.

Sedan blev tyvärr Players Turn lite forcerad och trevande (dålig kombo) men när jag kom med lite förslag satte det lite fart och hade vi haft mer tid (några hade ett tåg att passa) så hade Players Turn antagligen blivit mer givande. Nu kommer jag istället att använda det osagda i början på GM´s turn istället.

Sedan gjorde vi lite småfel här och var, men det rättar vi till med tiden. Jag trodde aldrig att den riktiga konflikten, den mot korpen, skulle funka så bra som den gjorde. Den var olidligt spännande och flöt på fint.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Traits & Checks

En väldigt bra rapport måste jag säga. Föredömlig och fler borde ta efter och skriva spelrapporter på detta sätt. När jag såg musbilderna fick jag idén att ha en seriesida och så får spelarna rita sin egen mus i en ruta, kanske också ha någon sorts pratbubbla som ger en inblick i karaktären.

Jag byggde det av två Obstacles, en Wilderness och en Mice.
Hur är dessa Obstacles presenterade i regelboken? Är det "tänk såhär" eller "här är en lista på saker"?

Athelstone blir sur och när det efter det här är dags att skriva ner Goals för sessionen väljer Athelstones spelare "visa patrullen vem det är som bestämmer". De andra har "Leverera post till Elmoss" (Gavin) och "jag ska visa patrullen hur värdefull jag är för den" (Faulk).
Personligen ogillar jag den här stolpiga lösningen men jag antar att man kan få in det smidigt i spel på något sätt. Vinner man något av att uppfylla målet eller är det bara stoff till händelser och rollgestaltande?

...och jag ville hinna dela ut MVP
Most valuable player? Förklara närmare.

---

Jag har länge velat köpa Mouse Guard men tvekat inför om jag verkligen skulle ta mig för att orka spela spelet. Jag älskar historier om möss (Secrets of NIMH och An American Tail är filmfavoriter) och det kändes som det blev en skön stämning. Fan, jag fick stämningskänslor bara jag läste det du skrivit.

/Han som tröttnat lite på de typer av rollspel han spelar (och testat på) och vill få en nytändning genom att satsa på stämning medan vi spelar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Traits & Checks

Han said:
En väldigt bra rapport måste jag säga. Föredömlig och fler borde ta efter och skriva spelrapporter på detta sätt.
Tack. :gremsmile:

Han said:
När jag såg musbilderna fick jag idén att ha en seriesida och så får spelarna rita sin egen mus i en ruta, kanske också ha någon sorts pratbubbla som ger en inblick i karaktären.
Jag hade en liknande tanke, men tyckte att det var för kul att leka i Photoshop. :gremsmile: Men jag tror att det är en bra grej som passar spelet. Skriv din Instinct eller nått i pratbubblan. Sånt gör de i serien hela tiden.

Han said:
Hur är dessa Obstacles presenterade i regelboken? Är det "tänk såhär" eller "här är en lista på saker"?
Det beskrivs väldigt uttömmande, utan att bli långrandigt. Dels står det en del om de olika Obstacles men även om en gardist plikt och uppgifter och vilka faror olika årstider har att erbjuda. Hela konceptet är "tänk såhär" men det finns en massa "och det här kan du använda". Exemplariskt.


Han said:
Personligen ogillar jag den här stolpiga lösningen men jag antar att man kan få in det smidigt i spel på något sätt. Vinner man något av att uppfylla målet eller är det bara stoff till händelser och rollgestaltande?
Jag trodde också att det skulle bli stolpigt men eftersom alla belöningar delas ut efterspel är det bara just "stoff till händelser och rollgestaltande". Vi har spelat med olika typer av Mål/Goals tidigare men det har aldrig varit så här friktionsfritt och ändamålsenligt. Goals blir en väldigt organisk del av spelandet. Resten av systemt hjälper liksom till att göra det naturligt.

Most valuable player? Förklara närmare.
Efter spelsession får spelarna/RP belöningar efter hur de har spelat. De har använt sina poäng i spel och behöver nya. Just MVP är den som räddade dagen. Den som såg till att uppdraget slutfördes. Hela sekvensen blir som en trevlig recap av sessionen "du var ju grym när du stal tillbaka posten. Hade du inte gjort det hade vi inte klarat uppdraget, jag tycker att du ska ha MVP" och sånt säger man till varandra. Som sagt hade vi lite för bråttom, men det kändes ändå vettigt. Som en slags nedtrappning med småsnack.

Jag tror att det har framgått men jag gillar verkligen Mouse Guard. Som alltid när man spelar ett spel första gången blev det lite styltigt här och var, men det lär försvinna. Och när det gäller stämning så är de väldigt mycket som det mysiga och spännande i Sagan om ringen (det är ingen slump att Mouse Guard och LotR använder samma typsnitt). Äventyr, faror, brasor, öppen himmel...Precis som det ska vara. :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: Traits & Checks

Måns said:
Most valuable player? Förklara närmare.
Efter spelsession får spelarna/RP belöningar efter hur de har spelat. De har använt sina poäng i spel och behöver nya. Just MVP är den som räddade dagen.
MVP och Workhorse (liknande, men röstas fram i gruppen till den som slitit i bakgrunden, kommit med massa extratärningar, fått ta pisk, gjort grovjobbet, men aldrig riktigt fått stå i rampljuset) är fina grejer. Gillar att det röstas om det också, det tvingar spelarna att snacka om spelet, vad som skett och hur. Det är bra skit.

Hur är det nu i Mouse Guard, man röstar fram nya traits till mössen på vintern?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Traits & Checks

Poppe said:
Hur är det nu i Mouse Guard, man röstar fram nya traits till mössen på vintern?
Ja, man gör det under Winter Session. Vad jag inte fattar är varför Winter har 5 wheater-rutor. När ska man kryssa dem?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: Traits & Checks

Måns said:
Poppe said:
Hur är det nu i Mouse Guard, man röstar fram nya traits till mössen på vintern?
Ja, man gör det under Winter Session. Vad jag inte fattar är varför Winter har 5 wheater-rutor. När ska man kryssa dem?
Du kryssar väderrutorna för varje gång du har med ett weather obstacle. Vintern har fler för att vintern är ond och elak, och ställer till mycket komplikationer för små möss. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Traits & Checks

Poppe said:
Du kryssar väderrutorna för varje gång du har med ett weather obstacle. Vintern har fler för att vintern är ond och elak, och ställer till mycket komplikationer för små möss. :gremsmile:
Jo, det är jag med på, men man ska väl inte köra missions på vintern?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oh yeah!

Jag körde en omgång Mouse Guard här hemma, men det lyfte inte riktigt. Kanske en kombination av fel spelare och att jag trodde att det skulle räcka med ett mission rakt av för att börja spela. (Det gjorde det inte)

Finns det kanske någon möjlighet att delta vid nästa spelmöte? Jag skulle vilja se Mouse Guard gjort rätt, och ert Mouse Guard verkar riktigt, riktigt bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Oh yeah!

Jag tror iofs att det går att spela ett mission rakt av, men det är ju alltid bra om spelarna är engagerade och intresserade av sina karaktärers öden. Men, vi har bara spelat en gång och vi vet inte riktigt hur allt funkar än.

Vi kan nog bjuda in dig framöver, men är det ok om vi får våra bäringar klara först? Det blir nog roligare om vi har fått upp lite flyt först.

Annars så kommer vi att spela MG via blogg på: http://itswhatwefightfor.blogspot.com/
Det är bara att tjuvkika eller om du rent utav tror att du har tid att hänga på (krav att logga in åtminstone någon gång under arbetsdagar).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Oh yeah!

Måns said:
Vi kan nog bjuda in dig framöver, men är det ok om vi får våra bäringar klara först? Det blir nog roligare om vi har fått upp lite flyt först.
Gör som ni känner er bekväma med!

Men finns det en halv chans till permanent plats i kampanjen så skulle jag ta den i ett andetag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
[Mouse Guard] Spring 1152 - Ruins of Ashpike

Vi spelade Mouse Guard igår igen. Tyvärr ställde Athelstones spelare in så jag var tvungen att ändra lite i sista minuten, och jag hade slarvat lite med mina förberedelser i övrigt med. Mouse Guard är lätt att förbereda, men inte så lätt.

Iaf, jag testade att erbjuda två missions. I förra sessionen fick de en handout i form av ett brev från Cedric, guvernör i Sprucetuck (se första inlägget). Det var ett uppdrag - Trouble in Sprucetuck. Det andra framgick efter en kort prolog.

Det började i Elmoss, med ett möte med rådet. High Lord Warwick meddelade Faulk & Gavin att flyktingarna de räddat skulle förvisas. De var allierade med vesslorna. Detta hade Warwicks vakter fått reda på av en flyktingmus som smög in i Elmoss och förfriskade sig på tavernan, där han under rusets inverkan berättade sanningen. Warwick dömde därmed Flint till döden. Faulk var inte speciellt imponerad av Warwicks "rättvisa" men nöjde sig med att lakoniskt påpeka att "det här kommer att få konsekvenser". För vem var dock oklart... :)Efter detta skrev de sina goals.

Faulk - Övertyga flyktingarna från Ashpike att ta emot hjälp från gardet och ansluta sig till territoriet.
Gavin - Se till att flyktingarna anländer till Ashpike i säkerhet.

Våren hade för en stund blivit till vinter igen och det var kallt och snöigt(vilket gav ett nytt kryss på säsong-o-metern, snart är det sommar! :gremsmile: ). Mössen hittade inte riktigt då snötäcket dolde alla bäringar (Pathfinder mot Ob7!), utan beslöt att spendera natten i en övergiven kaninhåla. En uggla såg dem smita ner och satte sig utanför för att invänta sin middag (twist). Faulk hade andra planer. Det måste finnas en utgång till! Dessvärre råkade de istället falla ner i ännu ett gryt, tillhörande en vårhungrig grävling (twist på misslyckat Scoutslag). Mössen lyckade dock med nöd och näppe undkomma (med Tired som Condition) och hittade till slut en annan utgång. I Flints frånvaro steg kvinnomusen Quinn fram som flyktingarnas ledare. Faulk bad henne berätta vad som hänt och en otäck historia avslöjades.

Rhydderch (Athelstones son) hade mycket riktigt varit i Ashpike, men inte som plundrande bandit utan som vaktstyrka. Det funkade bra tills den dagen Rhydderch berättade att vesslorna skulle anfalla, om de inte fick en levande mus i månaden som tribut. Till en början valde invånarna i Ashpike ut vilka som skulle offras, men det blev ohållbart i längden. Istället började de köpa kidnappade möss av handelsmannen Slythe (tillika Gavins fiende, efter de själviska handlingar som nära innebar Port Sumacs undergång under Vesselkriget!) som de gav till vesselhövdingen Melchior. Men, till slut anföll vesslorna ändå och plundrade och tillfångatog massor av möss. De överlevande flydde mot Elmoss...

Faulk bad Quinn och hennes folk att ta emot gardets hjälp. Quinn tvekade. Dagen efter smet de ut bakvägen och anlände till Ashpike. Där i nysnön såg de spår efter vesslor! De följde spåren och fann en ensam sårad vessla. De beslöt att ta honom tillfånga. Vesslan ville undkomma för att varsko Melchior. Det blev en kort konflikt. Faulk övermannade vesslan med ett enda hugg! (Jag slog bara 1:or och Faulks spelare fick 6 lyckade tärningar på sitt första slag. En perfekt vinst!)

Efter det avslutades GMs Turn.

De band vesslan och förhörde honom (Faulks check). Men, vesslan var slug och provocerade mössen. Så de torterade honom tills han talade, varpå de dödade honom. Efter detta var båda väldigt Arga (som condition efter misslyckat förhöra) men de fick tag på en karta och fick veta att 40 vesslor hade gett sig av mot Sprucetuck! Gavin använde sin check för att lugna ner sig (bli av med Angry).

De fick en handout med mail idag:


Nästa gång bär det av mot Sprucetuck! Vesslorna gav sig av för två dagar sedan. Nu är det bråttom!!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Obstacles

Jag har överanvänt Animal Obstacles. De funkar bäst som krydda. Konflikten med korpen förra spelmötet var en höjdpunkt. Flykten från grävlingen och ugglan var inte alls lika festliga. Dessutom slarvade jag bort att utsätta 50 trötta, hungriga och utsvultna flyktingar för faror. Givetvis skulle någon twist drabba dom!

Underskatta inte Mice Obstacles, eller Animal Obstacles som involverar icke-rovdjur. Det blir mer sådana framöver. Twists är dessutom väldigt bra för att utmana karaktärernas Goals. Kolla på de Goal som finns och sätt en twist i vägen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Teamwork & Teams

Det var ganska stor skillnad på två och tre möss. Större än jag hade trott. Att bara kunna få en hjälptärning istället för två gör mycket.

Jag var lite hårdare med teamwork den här gången. Jag kommer successivt att bli ännu hårdare. För att få hjälpa till måste man uppfylla alla krav!
 
Top