Nekromanti [Mouse Guard] Spring 1152 - After the Frost

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: Teamwork & Teams

Efter detta skrev de sina goals.
Skriver de på rollformuläret eller kör ni på papper på sidan om? För det känns som om rollformuläret kommer att få stryk om det skrivs och suddas hela tiden där. Likadant med målet i konflikter.

Nu har jag inte läst hela resolutionskapitlet men hur avgör du när det ska vara en kort eller lång konflikt (ett eller flera slag)?

/Han som funderar på att testa skräck eller intriger i Mouse Guard
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Teamwork & Teams

Han said:
Skriver de på rollformuläret eller kör ni på papper på sidan om? För det känns som om rollformuläret kommer att få stryk om det skrivs och suddas hela tiden där. Likadant med målet i konflikter.
Det stämmer nog, men det känns som världen minsta problem. :gremsmile:

Han said:
Nu har jag inte läst hela resolutionskapitlet men hur avgör du när det ska vara en kort eller lång konflikt (ett eller flera slag)?
Det höftar man. Jag tycker att det brukar kännas när det är dags för konflikt. De brukar vara lite mer intressanta, viktigare och mer intensiva.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: Teamwork & Teams

Det höftar man. Jag tycker att det brukar kännas när det är dags för konflikt. De brukar vara lite mer intressanta, viktigare och mer intensiva.
Jag ser faktiskt fram emot en fight mot Weather. Jag kan se det framför mig hur vädret fintar (överraskar) de små mössen. Hoppas att det blir lika underhållande i spel som i mitt huvud, men jag ska gå in i berättarläge när jag använder konfliktsystemet och verkligen köra att det är under en låång tid som mössen kämpar mot vädret.

/Han som gillar krönikan och tycker det ska bli spännande att se hur historien kommer att fortlöpa
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Teamwork & Teams

Han said:
Jag ser faktiskt fram emot en fight mot Weather. Jag kan se det framför mig hur vädret fintar (överraskar) de små mössen. Hoppas att det blir lika underhållande i spel som i mitt huvud, men jag ska gå in i berättarläge när jag använder konfliktsystemet och verkligen köra att det är under en låång tid som mössen kämpar mot vädret.
Ja, jag med. Öht ser jag fram emot att bli så bekväm med konfliktmekaniken att vi kan använda den för att "slåss" mot en massa roliga saker. En viktig grej, har jag lärt mig, är att skriva ett intressant goal åt vad det nu är som utgör motståndet. Lite oväntat men rimligt. "Must have mailbag" är ett klockrent exempel. Det gav något att berätta kring.

Han said:
/Han som gillar krönikan och tycker det ska bli spännande att se hur historien kommer att fortlöpa
Kul. Ja, jag är också väldigt nyfiken på hur det ska gå.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Teamwork & Teams

Måste säga att jag också gillar att läsa det här. Vi ska göra roller i morgon kväll och sedan ska jag plocka ihop ett kampanjskelett.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Traits & Checks

Måns said:
Jo, det är jag med på, men man ska väl inte köra missions på vintern?
Tanken är, tror jag, att mössen inte vill utföra uppdrag på vintern eftersom det är jobbigt, farligt och man blir garanterat sjuk och trött och allmän missär men kan ibland bli tvingade till det (som i serien) och om det väl blir något uppdrag på vintern så ska det inte bli vår i ett nafs bara för att det blev en väderfnurr eller två. Uppdrag på vintern ska bli jobbiga om inte av något annat så av vintern.

Tillägg: vinteravsnittet, s 157, har lite förslag på ''Winter Duties''. S 158 skriver också om att besluta om det blir vinteruppdrag eller om det blir vintervila.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Hur gör ni med Konflikter? Avgör ni en av de tre handlingarna och rollspelar den, avgör handling två och rollspelar den, avgör den tredje och rollspelar den eller hur gör ni?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Illern said:
Hur gör ni med Konflikter? Avgör ni en av de tre handlingarna och rollspelar den, avgör handling två och rollspelar den, avgör den tredje och rollspelar den eller hur gör ni?
Avslöja handling för handling, rollspela det som behövs, slå tärning, rollspela eventuellt efterspel. Det är min melodi. Oftast måste man rollspela något, eller beskriva sin handling, för att få med de vapen som finns. Speciellt när man har argumentationer osv.

Så:

1. Jag: Attack! SL: Defend!!!

2. Jag: "Nu är det faktiskt så att jag har bevis för att du har stulit mat från förrådet!" (lägger fram beviset på bordet framför tjuven). SL: Jag? Det kan omöjligen ha varit jag, jag har varit i mitt hus hela tiden!

3. Slår tärning.

4. Nästa handling.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Traits & Checks

Illern said:
Måns said:
Jo, det är jag med på, men man ska väl inte köra missions på vintern?
Tanken är, tror jag, att mössen inte vill utföra uppdrag på vintern eftersom det är jobbigt, farligt och man blir garanterat sjuk och trött och allmän missär men kan ibland bli tvingade till det (som i serien) och om det väl blir något uppdrag på vintern så ska det inte bli vår i ett nafs bara för att det blev en väderfnurr eller två. Uppdrag på vintern ska bli jobbiga om inte av något annat så av vintern.

Tillägg: vinteravsnittet, s 157, har lite förslag på ''Winter Duties''. S 158 skriver också om att besluta om det blir vinteruppdrag eller om det blir vintervila.
Ja, jag tror att det kommer att lösa sig om man kommit så långt. Man kommer att veta vilka trådar som ska redas ut m.m. och det kan bli ett väldigt coolt klimax! Men, det är ju först efter ca 9 spelmöten så jag har tid att planera. :gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack för en bra krönika - väldigt användbart för mig som just sitter och funderar på hur man verkligen gör för att spela MouseGuard. Kommer kanske att låna en och annan idé...

Har inte hunnit igenom regelboken, men för en aningen konservativ traditionalist finns en del nya tankar att ta till sig. Men trots allt: det känns väldigt spelbart, och intressant med ett spel som har ett så tydligt format.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Hakanlo said:
Har inte hunnit igenom regelboken, men för en aningen konservativ traditionalist finns en del nya tankar att ta till sig. Men trots allt: det känns väldigt spelbart, och intressant med ett spel som har ett så tydligt format.
Fördelen med Mouse Guard är att boken faktiskt säger exakt hur man skall gå till väga, så även om man är inkörd på BRP eller vad för traditionellt spel det kan tänkas vara, så finns det ingenstans det egentligen kan gå fel, om man bara följer boken till punkt och pricka.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Poppe said:
Hakanlo said:
Har inte hunnit igenom regelboken, men för en aningen konservativ traditionalist finns en del nya tankar att ta till sig. Men trots allt: det känns väldigt spelbart, och intressant med ett spel som har ett så tydligt format.
Fördelen med Mouse Guard är att boken faktiskt säger exakt hur man skall gå till väga, så även om man är inkörd på BRP eller vad för traditionellt spel det kan tänkas vara, så finns det ingenstans det egentligen kan gå fel, om man bara följer boken till punkt och pricka.
Jag väntade mig detta, men gick faktiskt på pumpen. I boken så står det att man bara behöver ett färdigt uppdrag, tre hinder sisådär, för att göra ett spelmöte. Det behövs mer planering och fluff än tre tärningsslag/konflikter.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Arvidos said:
Jag väntade mig detta, men gick faktiskt på pumpen. I boken så står det att man bara behöver ett färdigt uppdrag, tre hinder sisådär, för att göra ett spelmöte. Det behövs mer planering och fluff än tre tärningsslag/konflikter.
Hur gick du på pumpen? Vad gick åt skogen? Och vad saknar du?

Min erfarenhet är att det räcker och blir över. Två hinder, ett par twister i bakhuvudet, och sen när de är avklarade pushar spelarna sista biten, och den delen kan vara väldigt kraftfull om checks inte spenderas till att läka skador och sådant, utan istället för att nå personliga mål, uppnå sådant som är viktigt för musen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Poppe said:
Arvidos said:
Jag väntade mig detta, men gick faktiskt på pumpen. I boken så står det att man bara behöver ett färdigt uppdrag, tre hinder sisådär, för att göra ett spelmöte. Det behövs mer planering och fluff än tre tärningsslag/konflikter.
Hur gick du på pumpen? Vad gick åt skogen? Och vad saknar du?

Min erfarenhet är att det räcker och blir över. Två hinder, ett par twister i bakhuvudet, och sen när de är avklarade pushar spelarna sista biten, och den delen kan vara väldigt kraftfull om checks inte spenderas till att läka skador och sådant, utan istället för att nå personliga mål, uppnå sådant som är viktigt för musen.
Jag saknade en handling. :gremsmile: Vi spelade kornmånglarscenariot. Jag körde scenen där Gwendolyn ger dem ett uppdrag. Sen klippte jag till skogen och sa att de kommer behöva speja efter kornmånglaren, slå ett slag. Så då slog dom, och lyckades.

Okej. Det gick fort.

Sen följde en konversation med månglaren som jag bara klarade av hjälpligt för att jag hade läst serien innan.

Karta, ormfight, färdigt.

Kändes väldigt rumphugget. Jag skulle ge mer dötid till rollerna att blomma ut, undersökt Belief och Instincts mer och tänkt ut bakgrunden till uppdraget mer, förberett spelledarpersoner... Men det säger inte spelet att man behöver.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Kändes väldigt rumphugget. Jag skulle ge mer dötid till rollerna att blomma ut, undersökt Belief och Instincts mer och tänkt ut bakgrunden till uppdraget mer, förberett spelledarpersoner... Men det säger inte spelet att man behöver.
Förstår, och det är väl en rätt vanlig kritik om jag förstått det rätt på BW:s forum. Att det kan gå oerhört snabbt om spelarna lyckas med sina slag. Jag ser det egentligen inte som ett problem, bara på dem igen! Ok, de har avslöjar honom som en spion, vad gör de åt saken, nästa uppdrag blir att föra honom till Gwendolyn för förhör. Go! Men, du som spelledare måste ju ha en idé om varför han är spion, åt vem, och hur? Osv. Så en backstory måste du konstruera.

Men att man skall utmana beliefs och sådant framgår väl i texten?

När jag körde Mouse Guard första gången hade vi ett enkelt scenario, någon stal post och Gwendolyn hade fått för sig att det var en musgardist som var ansvarig. Musgardisten skapas, med en bakgrund, tar han posten eller inte och om han gör det varför? Ok klart. Inga stats eller något. Jag bara skrev upp nummer i boken för färdiga SLP:s som vore lämpliga. Sen rev det loss, de försökte jaga rätt på honom, misslyckades, han hade blivit tillfångatagen av banditmöss, de försökte rädda honom därifrån och misslyckades vilket ledde till en vild jakt när banditerna förföljde dem, de gömde sig i en grotta och undkom på så vis förföljarna.

Det var test ett. Test två var att förhöra musvakten, vilket de misslyckades med och han avslöjade att hans familj hölls fången av en köpman i sin hemstad, och att köpmannen utpressade honom. De blev alla arga som en konsekvens.

Sen blir det deras runda, de spenderar ett check för att ta sig till den tillfångatagna musvaktens hemstad, spenderar sina andra checks för att hela sig från skador.

Tog kanske två och en halv tre timmar, klockrent omfång tycker jag. Längre orkar jag inte hålla igång nu på äldre dar. :gremsmile:

Vad jag minns hade vi inga som helst scener emellan där vi rollspelade skogspromenader eller något. Men jag tyckte aldrig det kändes fattigt. Sen skall man inte glömma, och kan vara bra att påminna spelarna om det, att deras Goals behöver absolut inte vara knytna till uppdraget över huvud taget. De är väldigt kraftfulla och det är helt i sin ordning att om uppdraget går ut på att ta sig till punkt x där en karaktärs mormor bor, så kan "Jag skall köpa medicin på punkt x och ge den till min mormor" vara ett helt ok Goal. Så väl framme vid punkt x handlar det om att ha checks nog att åstadkomma sitt Goal. Och ett misslyckande kan ju leda till intressanta konflikter, en väldigt sjuk mormor som borde förflyttas till en stad med bättre läkarvård? Osv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men att man skall utmana beliefs och sådant framgår väl i texten?
Jodå. Men samtidigt tolkade jag Crane som att "här är ett äventyr, det är allt du behöver", och det visade sig vara fel för vår grupp.

Inte så att det är något fel på spelet, men det kan vara värt att veta om man som ny spelare undrar hur man gör Mouse Guard lyckat.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Arvidos said:
Jodå. Men samtidigt tolkade jag Crane som att "här är ett äventyr, det är allt du behöver", och det visade sig vara fel för vår grupp.

Inte så att det är något fel på spelet, men det kan vara värt att veta om man som ny spelare undrar hur man gör Mouse Guard lyckat.
Synd att ni inte fick mycket till twistar och liknande, sådant är vad som gör spelet riktigt sweet och det drar ut på det hela endel också. Men ja, det är nog absolut inte för alla, och absolut inte för allt. I och med spelledar och spelarrundorna så får spelet en rätt speciell struktur, vilket är svårt att frångå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
[Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Sprucetuck

Vi har spelat MG igen. Den här gången med en ny mus, medan ungmusen Gavins spelare inte kunde vara med. Så, gammpälspen Garrow hoppade in. En hård rovdjursjägare. Hans Instinct är att Alltid jaga bort rovdjuren och hans Belif är Du är antingen med gardet, eller emot gardet.

GM´s Turn började med en scen dör Faulk och Quinn bondade lite. Faulk fick en gåva, en fröpåse med frön från byns stora tulpanträd (eller snarare den byn som Quinn egentligen kommer ifrån, Ashpike är ju en nybyggarby). Så kommer den lille spejaren från förra sessionen in, med andan i halsen - vesslorna är på marsch! Iom det är det dags att skriva goal. Deras misson är helt enkelt att komma före vesslorna till Sprucetuck. Athelstone tar goalet "Det är min patrull!", som han har haft tidigare, men då hade vi inte full koll på spelet (det har vi iofs inte nu heller :gremsmile: )

De sätter av, och första hindret är ett vs-test mot vesslornas Militarism. De misslyckas och det blir en Twist. Faulk hade berättat hur han hjälpt till med hjälp av Scout och jag berättade hur han spanade från en ungbjörk när han plötsligt hörde vresiga röster under sig. En efterpatrull med vesslor satte sig för att vila under trädet. Faulk hade som Goal att "avslöja vesslornas plan" och klättrade närmre (han är dessutom Curious). Faulk lyckades snappa upp ett namn "Azrael" och något om att "vi får inte använda tunnlarna. Än." Garrow lurade bort vesslorna, men Athelstone väntade inte, utan stack. Uppdraget är viktigare än Faulk.

De möttes upp utanför Sprucetuck. Vesslorna hade belägrat staden, men de beslöt sig för att försöka använda vesslornas tunnlar istället. Det här blev nästa Hinder. Athelstone lyckades hitta ett litet lufthål som mössen smög ner i. Tunnlarna var mycket riktigt öde, men det var ganska coolt ändå. De förstod att de var väldigt gamla och att vesslorna har funnits här väldigt, väldigt länge. De lyckades hitta en underjordisk sjö ur vilken Sprucetuck får sitt vatten och klättrade upp genom brunnen (scenen snoddes rätt av från vinteralbumet). Väl uppe var egentligen GMs turn över, men det här hade bara tagit 1 timme så jag körde vidare. Nästa hinder blev en stursk vaktpatrull som hade "order om att fängsla alla vaktmöss! Direkt från General Rhydderch" Det gick det inte med på så det blev en snack-konflikt. Det var inte helt lätt att spela, men det funkade. Rollspelandet blir lidande, men det är ändå spännande. De vann konflikten och blev förda till guvernör Cedric som flankerades av Rhydderch. Här blev det en konflikt till, för Athelstone ville döda Rhydderch, och Rhydderch ville slänga dem i fängelsehålan. Det blev en grisig och blodig konflikt som slutade med att båda teamen hamnade på 0 i disposition. Något Luke beskriver som "a very dangerous outcome", eller något liknande. Bådas goal går då igenom. Athelstone dödade sin son, men de blev ändå fängslade och avväpnade när resten av Sprucetucks vaktstyrka stormar in i Cedrics kammare. Där var GMs Turn över. I fängelsehålan fanns det inte så mycket att göra. Garrow ville känna fängelsevakten med ett Circle test, men det misslyckades och jag drog till med fiendeklausulen. En gammal oförätt och nu var fängelsevakten på Rhydderchs sida. Garrow ville ha läkarvård och fängelsemusen skickade in en spion, som förgiftade Garrow. De andra la sina enda checks på recovery.

------------

Vi upplevde nu det "problem" som folk har pratat om, att det kan gå fort om inte man råkar ut för en massa twists. Det kan mycket riktigt vara ett problem, och det är lite trist att bara spela i 2 timmar. Nästa gång kommer jag att förbereda fler hinder, och dessutom öppna upp spelet en aning. Spela mer i scener och lyssna på spelarna, mer flytande spel. Jag ser inte att MG inte skulle klara av det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Sprucetuck

Måns said:
Rollspelandet blir lidande, men det är ändå spännande.
Det här fick mig intresserad. Situationen de befinner sig i verkar laddad och angelägen, så är det inte lite underligt att rollspelandet inte lyckas spinna igång? Vad tror du saknades för att få korken ur rollspelsflaskan?
 
Top