Monopol har 1/3 av brädspelsmarknaden

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,452
Location
Göteborg
Jag ramlade över den här ganska gamla nyheten, men tyckte det var både fascinerande och skrämmande, trots att det finns så fruktansvärt många bra spel där ute så domineras brädspelsmarknaden tydligen helt av monopol, schack och scrabble. Så när vi pratar om hur D&D håller ute folk från rollspel genom att det är det enda man ser så undrar jag hur många brädspelare vi hade fått om vi hade lyckats lyfta upp något bra designerspel... Dom nämner både Settlers och Ticket to Ride i artikeln som succéer men ändå är de inte tillräckligt stora för att inte bakas in i 'other' i det här diagrammet...
global-board-games-market.png
 
Jag har lite för dåligt färgseende för att kunna se vilken tårtbit som är vad. Ser att schack är det mörkaste fältet men vilka är det som är scrabble och ludo?
 
Jag har lite för dåligt färgseende för att kunna se vilken tårtbit som är vad. Ser att schack är det mörkaste fältet men vilka är det som är scrabble och ludo?
Schack är som du säger det mörka fältet högst upp, sen om du läser listan uppifrån och ner och går medurs i cirkeln så får du dom andra, scrabble är alltså till exempel precis till höger om schack.
 
Och monopol är ju så fruktansvärt tråkigt också... Har träffat människor som när jag säger att jag spelar brädspel reagerar med typ "Som monpol? Det är ju så trååååkigt".
 
Det där är väl spel som säljs, inte spel som spelas?

Fia med knuff är för barn i förskoleåldern.
Monopol är för lite äldre barn som inte är tonåringar ännu.
Alfapet och schack är för vuxna (även om barn också kan spela).

Vad jag menar är att det inte är så katastrofalt att Monopol har så stor marknadsandel.
Alla som jag känner har ett Monopolspel.
Och alla som jag känner spelar med de barnvänliga husreglerna.
Faktum är att de flesta jag känner tror att barnreglerna är de riktiga och de flesta brukar bli chockade när man förklarar de riktiga Monopolreglerna för dem (kort sagt ingen människa har ens läst igenom Monopolreglerna).
Det betyder att Monopol konkurrerar med spel som Svarte Petter, Svälta räv, Löjliga familjerna, Kinaschack.
Spel som Settlers, Carcasonne, Ticket to Ride och Pandemic konkurrerar inte med med Monopol eftersom de riktar sig mot en annan åldersgrupp.
 
Jag skulle nog säga att både Carcassonne och TTR har samma målgrupp som Monopol. 9-99 liksom. Det är bara att de inte är usla.
 
Det är därför det kallas monopol!

tenor.gif


Men det är väl inte så konstigt. Så gott som alla familjer med barn äger ett Monopol-spel. Det är ett känt spel, och folk köper helst säkra kort när det kommer till den typen av produkter. Det är inte ett speciellt bra spel (ens med de riktiga reglerna), men det är skitkul att vinna det och ta allas pengar och skratta åt dem!
 
Nyfuiken fråga: spelar ni med de riktiga reglerna eller barnreglerna?

Jag tror inte jag hört talas om några särskilda barnregler för Monopol förut. (Det var väl iofs ett par decennier sedan jag spelade Monopol senast.)
Vad skiljer dessa barnregler från de vanliga reglerna?
 
Jag tror inte jag hört talas om några särskilda barnregler för Monopol förut. (Det var väl iofs ett par decennier sedan jag spelade Monopol senast.)
Vad skiljer dessa barnregler från de vanliga reglerna?

Jag antar att det anth är ute efter är huruvida man spelar med auktioner eller inte. För ett antal år sedan var det någon form av trend att berätta för folk att Monopol minsann är ett bra spel och alla bara spelar det fel. Det är egentligen en helt ointressant fråga i mina ögon: Monopol med auktioner är marginellt mer meningsfullt än utan, men speldesignens stora brister (speltid, slump, dålig pacing, bedrövligt hanterad spelareliminering) räddas inte av ett litet moment av spelarskicklighet. Det är ett skitspel alldeles oavsett om monopolapologeterna menar att folk i gemen spelar "fel" (eller med "barnregler").
 
Det är ett känt spel, och folk köper helst säkra kort när det kommer till den typen av produkter.
Plus att det ju går att köpa ett monopol "smaksatt" enligt så gott som alla större franchises. Star Trek-monopol, Star Wars-monopol, och till och med sagan om ringen-monopol.

Vad du än gillar kan du få ett monopol som använder bilder och namn därifrån =D

Vad skiljer dessa barnregler från de vanliga reglerna?
Att spelet pågår för evigt... det är vad jag vet inte ens en specifik uppsättning regler, det är bara att massor av folk verkar ha gjort ungefär samma förenklingar (antagligen inte ens medvetet) och dragit samma slutsattser av hur det borde gå till istället för att läsa reglerna i locket ordentligt.

Många som kör med "barnreglerna" tror att de spelar enligt helt korrekta monopolregler.
 
För ett antal år sedan var det någon form av trend att berätta för folk att Monopol minsann är ett bra spel och alla bara spelar det fel. Det är egentligen en helt ointressant fråga i mina ögon: Monopol med auktioner är marginellt mer meningsfullt än utan, men speldesignens stora brister (speltid, slump, dålig pacing, bedrövligt hanterad spelareliminering) räddas inte av ett litet moment av spelarskicklighet.
Ja, den faktiska vinsten med auktionsreglerna (alltså i praktiken alla gator kommer att köpas upp snabbt) är väl att man blir klar med spelet snabbare och kan göra något annat?
 
Så mycket slump är det ju inte. Jag har nämligen aldrig slagit min fru i Monopol.
 
Monopol.... Så många ljuva barndomskvällar som kunde spenderats bättre som förstördes av detta monstrum på familjens samkvämskvällar 😭
 
Slutledningen att brädspel är tråkigt för att monopol är tråkigt som nämndes tidigare i tråden är fascinerande.

Jaså? Landhockey är tråkigt -> all idrott är tråkig! Uppdrag granskning är tråkigt -> alla tv-program är tråkiga! Rutiga skjortor är tråkiga -> alla kläder är tråkiga!

Förresten så finns det Monopol AC/DC såg jag när jag passerade Fiction Prescription på vägen hem idag. :)
 
Här är en lista med versioner:


Äckligt många.
 
Jag ramlade över den här ganska gamla nyheten, men tyckte det var både fascinerande och skrämmande, trots att det finns så fruktansvärt många bra spel där ute så domineras brädspelsmarknaden tydligen helt av monopol, schack och scrabble. Så när vi pratar om hur D&D håller ute folk från rollspel genom att det är det enda man ser så undrar jag hur många brädspelare vi hade fått om vi hade lyckats lyfta upp något bra designerspel... Dom nämner både Settlers och Ticket to Ride i artikeln som succéer men ändå är de inte tillräckligt stora för att inte bakas in i 'other' i det här diagrammet...
View attachment 5150

Jag undrar hur stor del av "others" som är olika frågespel, typ Trivial Pursuit och liknande.
 
Back
Top