Monopol har 1/3 av brädspelsmarknaden

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Slutledningen att brädspel är tråkigt för att monopol är tråkigt som nämndes tidigare i tråden är fascinerande.
Det är inte värre än de som provat DnD en gång och inte tycker om det: "Rollspel är tråkigt för DnD är tråkigt". :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,691
Location
Göteborg
Faktum är att de flesta jag känner tror att barnreglerna är de riktiga och de flesta brukar bli chockade när man förklarar de riktiga Monopolreglerna för dem (kort sagt ingen människa har ens läst igenom Monopolreglerna).
Nu har jag aldrig spelat Monopol, men ovanstående gäller för typ alla sällskapsspel jag har spelat. Hela min barndom spelade vi Risk "fel", och när jag spelade med andra så spelade de annorlunda, vilket kändes jätteudda. Så vi grälade om vem som hade rätt, kollade upp de riktiga reglerna och vi spelade fel bägge två.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,691
Location
Göteborg
Jag trodde för övrigt att Monopol mest var en jänkargrej. Visste inte att det var poppis i Sverige. Men så trodde jag också att D&D stod för typ 15% av svenska rollspelsmarknaden, så jag har uppenbarligen dålig koll.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Nu har jag aldrig spelat Monopol, men ovanstående gäller för typ alla sällskapsspel jag har spelat. Hela min barndom spelade vi Risk "fel", och när jag spelade med andra så spelade de annorlunda, vilket kändes jätteudda. Så vi grälade om vem som hade rätt, kollade upp de riktiga reglerna och vi spelade fel bägge två.
Sen behöver man komma ihåg skillnader mellan olika utgåvor. Jag vet att i exempelvis Settlers of Catan fungerar hamnar helt annorlunda i tyska utgåvan jämfört med svenska. Vi hade ett jättegräl om det en familjeträff tills vi fick det utrett =D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Monopol känns som det är ett sånt där spel som finns i varje svensk barnfamiljs spelhylla. Tror att i stort sett alla jag kände när jag växte upp hade monopol hemma . Dom spelen som det känndes att alla hade var monopol , risk och Fia med knuff samt yatzee
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Jag har lite för dåligt färgseende för att kunna se vilken tårtbit som är vad. Ser att schack är det mörkaste fältet men vilka är det som är scrabble och ludo?
Följ tårtdiagramet medsols, och läs titlarna i ordning. Schack -> Scrabble - > Monopol osv.

Det är i undantagsfall ordningen är slumpad fram, om någon marknadsklåpare varit framme.
 
Top