Monopol har 1/3 av brädspelsmarknaden

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag ramlade över den här ganska gamla nyheten, men tyckte det var både fascinerande och skrämmande, trots att det finns så fruktansvärt många bra spel där ute så domineras brädspelsmarknaden tydligen helt av monopol, schack och scrabble. Så när vi pratar om hur D&D håller ute folk från rollspel genom att det är det enda man ser så undrar jag hur många brädspelare vi hade fått om vi hade lyckats lyfta upp något bra designerspel... Dom nämner både Settlers och Ticket to Ride i artikeln som succéer men ändå är de inte tillräckligt stora för att inte bakas in i 'other' i det här diagrammet...
global-board-games-market.png
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Jag har lite för dåligt färgseende för att kunna se vilken tårtbit som är vad. Ser att schack är det mörkaste fältet men vilka är det som är scrabble och ludo?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag har lite för dåligt färgseende för att kunna se vilken tårtbit som är vad. Ser att schack är det mörkaste fältet men vilka är det som är scrabble och ludo?
Schack är som du säger det mörka fältet högst upp, sen om du läser listan uppifrån och ner och går medurs i cirkeln så får du dom andra, scrabble är alltså till exempel precis till höger om schack.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Och monopol är ju så fruktansvärt tråkigt också... Har träffat människor som när jag säger att jag spelar brädspel reagerar med typ "Som monpol? Det är ju så trååååkigt".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det där är väl spel som säljs, inte spel som spelas?

Fia med knuff är för barn i förskoleåldern.
Monopol är för lite äldre barn som inte är tonåringar ännu.
Alfapet och schack är för vuxna (även om barn också kan spela).

Vad jag menar är att det inte är så katastrofalt att Monopol har så stor marknadsandel.
Alla som jag känner har ett Monopolspel.
Och alla som jag känner spelar med de barnvänliga husreglerna.
Faktum är att de flesta jag känner tror att barnreglerna är de riktiga och de flesta brukar bli chockade när man förklarar de riktiga Monopolreglerna för dem (kort sagt ingen människa har ens läst igenom Monopolreglerna).
Det betyder att Monopol konkurrerar med spel som Svarte Petter, Svälta räv, Löjliga familjerna, Kinaschack.
Spel som Settlers, Carcasonne, Ticket to Ride och Pandemic konkurrerar inte med med Monopol eftersom de riktar sig mot en annan åldersgrupp.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag skulle nog säga att både Carcassonne och TTR har samma målgrupp som Monopol. 9-99 liksom. Det är bara att de inte är usla.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Nyfuiken fråga: spelar ni med de riktiga reglerna eller barnreglerna?
Vi körde nog barnreglerna i detta fall. Det var också ett resemonopol i miniatyr, även om vi var här hemma.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Det är därför det kallas monopol!



Men det är väl inte så konstigt. Så gott som alla familjer med barn äger ett Monopol-spel. Det är ett känt spel, och folk köper helst säkra kort när det kommer till den typen av produkter. Det är inte ett speciellt bra spel (ens med de riktiga reglerna), men det är skitkul att vinna det och ta allas pengar och skratta åt dem!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nyfuiken fråga: spelar ni med de riktiga reglerna eller barnreglerna?
Jag tror inte jag hört talas om några särskilda barnregler för Monopol förut. (Det var väl iofs ett par decennier sedan jag spelade Monopol senast.)
Vad skiljer dessa barnregler från de vanliga reglerna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag tror inte jag hört talas om några särskilda barnregler för Monopol förut. (Det var väl iofs ett par decennier sedan jag spelade Monopol senast.)
Vad skiljer dessa barnregler från de vanliga reglerna?
Jag antar att det anth är ute efter är huruvida man spelar med auktioner eller inte. För ett antal år sedan var det någon form av trend att berätta för folk att Monopol minsann är ett bra spel och alla bara spelar det fel. Det är egentligen en helt ointressant fråga i mina ögon: Monopol med auktioner är marginellt mer meningsfullt än utan, men speldesignens stora brister (speltid, slump, dålig pacing, bedrövligt hanterad spelareliminering) räddas inte av ett litet moment av spelarskicklighet. Det är ett skitspel alldeles oavsett om monopolapologeterna menar att folk i gemen spelar "fel" (eller med "barnregler").
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det är ett känt spel, och folk köper helst säkra kort när det kommer till den typen av produkter.
Plus att det ju går att köpa ett monopol "smaksatt" enligt så gott som alla större franchises. Star Trek-monopol, Star Wars-monopol, och till och med sagan om ringen-monopol.

Vad du än gillar kan du få ett monopol som använder bilder och namn därifrån =D

Vad skiljer dessa barnregler från de vanliga reglerna?
Att spelet pågår för evigt... det är vad jag vet inte ens en specifik uppsättning regler, det är bara att massor av folk verkar ha gjort ungefär samma förenklingar (antagligen inte ens medvetet) och dragit samma slutsattser av hur det borde gå till istället för att läsa reglerna i locket ordentligt.

Många som kör med "barnreglerna" tror att de spelar enligt helt korrekta monopolregler.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
För ett antal år sedan var det någon form av trend att berätta för folk att Monopol minsann är ett bra spel och alla bara spelar det fel. Det är egentligen en helt ointressant fråga i mina ögon: Monopol med auktioner är marginellt mer meningsfullt än utan, men speldesignens stora brister (speltid, slump, dålig pacing, bedrövligt hanterad spelareliminering) räddas inte av ett litet moment av spelarskicklighet.
Ja, den faktiska vinsten med auktionsreglerna (alltså i praktiken alla gator kommer att köpas upp snabbt) är väl att man blir klar med spelet snabbare och kan göra något annat?
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Så mycket slump är det ju inte. Jag har nämligen aldrig slagit min fru i Monopol.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Monopol.... Så många ljuva barndomskvällar som kunde spenderats bättre som förstördes av detta monstrum på familjens samkvämskvällar 😭
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Slutledningen att brädspel är tråkigt för att monopol är tråkigt som nämndes tidigare i tråden är fascinerande.

Jaså? Landhockey är tråkigt -> all idrott är tråkig! Uppdrag granskning är tråkigt -> alla tv-program är tråkiga! Rutiga skjortor är tråkiga -> alla kläder är tråkiga!

Förresten så finns det Monopol AC/DC såg jag när jag passerade Fiction Prescription på vägen hem idag. :)
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Här är en lista med versioner:


Äckligt många.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag ramlade över den här ganska gamla nyheten, men tyckte det var både fascinerande och skrämmande, trots att det finns så fruktansvärt många bra spel där ute så domineras brädspelsmarknaden tydligen helt av monopol, schack och scrabble. Så när vi pratar om hur D&D håller ute folk från rollspel genom att det är det enda man ser så undrar jag hur många brädspelare vi hade fått om vi hade lyckats lyfta upp något bra designerspel... Dom nämner både Settlers och Ticket to Ride i artikeln som succéer men ändå är de inte tillräckligt stora för att inte bakas in i 'other' i det här diagrammet...
View attachment 5150
Jag undrar hur stor del av "others" som är olika frågespel, typ Trivial Pursuit och liknande.
 
Top