Nekromanti Mjukpärm eller hårdpärm, vad föredras?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Mjukpärm då mina rollspelmoduler inte bara ska pryda min bokhylla.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Evokee;n126559 said:
Mjukpärm då mina rollspelmoduler inte bara ska pryda min bokhylla.

Kan du förklara? För jag har då mina hårdpärmsböcker vid bordet både hemma och på andra platser.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det ni kallar "hårdpärm" är ju ändå bara papper! Alldeles för mjukt. Som SL vill jag ha rollspelsböcker som skyddar mig från skottlossning från motspelarna runt bordet. Därför köper jag tryckplåtarna direkt från tryckeriet och svetsar dem mot ett specialgjort "gångjärn" i kromstål. Den boken väger mellan 500-800 kg och kräver en lastbil med kran för transport. (Jag använder en lätt ombyggd gaffeltruck för att vända blad.)

Pärmarna gör jag av begagnat pansarstål som jag köper per kvadratmeter från FMV. (Gamla frontplåtar från Strv 103 gav tex perfekt grön ton för mitt exemplar av Symbaroum.)

DET är vad jag kallar hårdpärm!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
chrull;n126577 said:
Kan du förklara? För jag har då mina hårdpärmsböcker vid bordet både hemma och på andra platser.
Det är lättare att bläddra i mjukpärmar. Att folk så gärna vill ha hårdpärmar numera tror jag beror på att folk i högre usträckning köper sina rollspel som samlarobjekt.

Ett avskräckande exempel är svavlevinter spelet. Helt jävulskt otympligt och omöjligt att ligga och läsa ur eller bläddra i under spel.

Ett föredömligt exempel var Eon III med sina två lagom tjocka spelböcker som med lätthet kunde bläddras igenom av mer en än spelare i taget.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Hålpärm, jävulskt mycket bättre för att hålla koll på saker och man kan sortera den själv eller tillochmed ge karaktärsskapande kapitlena till spelarna under denna aktivitet.
Mjukpärm är lättare att bläddra i än hårdpärm men hårdpärm håller bättre, hålpärmen gör båda sakerna bättre om det är väl utfört.

/Zorbeltuss
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Evokee;n126598 said:
Det är lättare att bläddra i mjukpärmar. Att folk så gärna vill ha hårdpärmar numera tror jag beror på att folk i högre usträckning köper sina rollspel som samlarobjekt.
Men det är lättare att hålla en hårdpärm uppslagen i ena handen medan man läser eller gör andra saker. Och om man bara har en bok av tillräckligt stort format (säg A4 och uppåt) så kan man enkelt bara greppa den mjuka inlaggan och bläddra sig fram på det sättet, så då får man både blädderbarheten, ihållbarheten och hållbarheten.

Detta gäller alltså bara stora böcker. Småböcker är ofta hopplösa om det är hårdpärm på både ihållbarhet och blädderbarhet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rent naturligt så lutar jag alltid åt hårdpärms hållet.

Det kommer till stor del ifrån mitt bokläsande, där jag alltid långt mer föredrar att läsa böcker med hårdpärm, har aldrig gillat pocket eller mjukpärms böcker där.

Men sen kommer man till "dags att bläddra i rollspels boken"... och där kan jag helt klart säga att det är helt klart lättare att bläddra i, och hantera en rollspelsbok i mjukpärm... tack vare dess flexibilitet. Det går till exempel inte riktigt hålla tag i ryggen på en hårdpärms bok och snabbt bläddra igenom den (tummen på motsatta sidan, där an släpper fram blad för blad), pga att de hårda pärmarna är i vägen... om du ska göra det med en hårdpärms bok så har du inget stabilt grepp om boken, utan du måste balansera boken öppen i din hand, medan du försöker bläddra fram med tum-tekniken... eller så får du lägga ner boken på en yta och göra det.



Rent så, så är jag helt kluven på det...


Med vanliga böcker, läseböcker då alltså, romaner, mm... så är svaret lätt... hårdpärm all the way.

Men när det gäller rollspels böcker...då är det svårare.

Jag tycker hårdpärm ser bättre ut, känns bättre att hantera, och är vad jag skulle föredra att köpa alla böcker med.

Men på en ren användings inriktad linje så är mjukpärm bättre då man lätt kan hantera boken, och bläddra i den, mm.

Så på frågan "Vad föredrar du för rollspels böcker? Hårdpärm eller mjukpärm?"... så är mitt svar "Ja"... vilket så klart är oerhört intetsägande, för det kan tolkas på näst intill vilket sätt som helst... men jag kan bara inte riktigt bestämma mig här... XD
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Rhodryn;n126752 said:
...på frågan "Vad föredrar du för rollspels böcker? Hårdpärm eller mjukpärm?"... så är mitt svar "Ja"...
Detta kan jag skriva under på. :)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag gillar rollspel som är i behändigt formar, både vad gäller sidantal och arkstorlek. De är ofta i mjukpärm, vilket är helt ok. Men hårdpärm är ändå lite trevligare. Som t ex Järn.
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Hårdpärm eller häften som gamla Expert Drakar och Demoner. Mjukpärm i större format blir sladdrigt, typ jag har den där gula stora BRP boken från Chaosium i mjukpärm. Har fortfarande inte lyckats hitta ett bekvämt sätt att kunna läsa den.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Jag har blandade känslor. Jag tycker om hårdpärm för det känns bara bättre i handen, mer kvalité och är oftast mycket snyggare, men det kommer på bekostnad av förutom pengar så försvinner en del av läsbarheten. Köpte nyss Mindjammer en hårdpärm bok på närmare 500 sidor som med enkelhet kan användas som mordvapen pågrund av sin vikt. Enda sättet att läsa den är att lägga den på bordet framför sig och läsa som knappast är särskilt ergonomiskt i längden... därför tycker jag om mjukpärm deras rena skära konstruktion gör att man måste använda lättare papper och inte kan göra boken för tjock eller för stor så man kan läsa den på bussen/tåg/flyget, enkel att ha med och är då också billigare.

Även om pengar för mig inte är en faktor jag bryr mig om. Nej, det är blandat. Ska jag ta med boken till spelmöten så är hårdpärm och skönt för det känns som den kommer hålla länge. Men en mjukpärm är så mycket enklare att ha med för man behöver inte en ryggsäck eller gigantisk messenger väska med sig...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arazand;n127605 said:
Köpte nyss Mindjammer [snippety] närmare 500 sidor som med enkelhet kan användas som mordvapen pågrund av sin vikt.
Jag tror att du är det faktuska problemet på spåren här. Det är inte pärmarnas hårdhet som är problemet, det är det mellan dem. Det har gått sidinflation i den här hobbyn.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Krille;n127610 said:
Jag tror att du är det faktuska problemet på spåren här. Det är inte pärmarnas hårdhet som är problemet, det är det mellan dem. Det har gått sidinflation i den här hobbyn.
Ja, antagligen. Hade de delat upp Mindjammer i 2 eller 3 böcker hade det varit perfekt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
G
Arazand;n127640 said:
Ja, antagligen. Hade de delat upp Mindjammer i 2 eller 3 böcker hade det varit perfekt.
Problemet kvarstår ju dock i det fallet. Hade de minskat ner innehållet i de tre böckerna till en av samma storlek så hade vi börjat närma oss en lösning till problemet.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
kloptok;n127648 said:
G

Problemet kvarstår ju dock i det fallet. Hade de minskat ner innehållet i de tre böckerna till en av samma storlek så hade vi börjat närma oss en lösning till problemet.
Vet inte om jag håller med om det helt. Det är utanför ämnet men nu verkar det mer som ni vill sätta en begräsning på antalet sidor man får lov att använda. What is this?! Back to school, leave me a 20 page essay, no more no less! Skämt-o-sido. Jag tror inte Mindjammer hade varit det samma om man kokt ner det till det visentligaste, det lilla jag bläddrat så det ju 500 minst sagt matnyttiga sidor som alla är värda att få stanna kvar. Tar man bort dem så är det Mindjammer settingen som får betala priset. Men sen går det ju så när man basically skriver ett spel i sci-fi miljö som inkluderar likt WH40000 olika typer av världar med olika typer av samhällen, så det finns ju detaljer för samtliga 'tid-epoker' man kan spela i Mindjammer. På gott och ont. Givetvis hade man kunnat köra expansioner, men då har vi samma problem igen. Då har vi alla expansionerna man ska släppa runt på. ^^
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag gillar tjocka rollspelsböcker. De kanske inte är så vänliga mot nybörjaren som inte ens vet om de gillar att rollspela ännu. Tjocka böcker behöver ofta hårdpärm för att få stadga.

Jag ogillar t.ex. att RuneQuest 6 är mjukpärm, men bryr mig inte så mycket över att de flesta tilläggsmoduler till Exalted är mjukpärm. Så någonstans där i mellan går tydligen gränsen för mig.

Sedan är jag kluven till om jag föredrar allt i en bok, eller att ha saker uppsplittrat över flera. Jag gillar hur första utgåvan av Kult delade upp på tre böcker; en med regler, en med settinginformation för spelarna, och en med settinginformation för spelledaren. Noir tycker jag funkar bra som en bok (och jag hade nog inte gillat om den haft mjuk pärm), men den hade antagligen funkat väldigt bra som tre separata böcker också.
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Hårdpärmsböcker är mycket enklare att ha i en bokhylla, så jag undviker mjukpärmar.
 
Top