Rent naturligt så lutar jag alltid åt hårdpärms hållet.
Det kommer till stor del ifrån mitt bokläsande, där jag alltid långt mer föredrar att läsa böcker med hårdpärm, har aldrig gillat pocket eller mjukpärms böcker där.
Men sen kommer man till "dags att bläddra i rollspels boken"... och där kan jag helt klart säga att det är helt klart lättare att bläddra i, och hantera en rollspelsbok i mjukpärm... tack vare dess flexibilitet. Det går till exempel inte riktigt hålla tag i ryggen på en hårdpärms bok och snabbt bläddra igenom den (tummen på motsatta sidan, där an släpper fram blad för blad), pga att de hårda pärmarna är i vägen... om du ska göra det med en hårdpärms bok så har du inget stabilt grepp om boken, utan du måste balansera boken öppen i din hand, medan du försöker bläddra fram med tum-tekniken... eller så får du lägga ner boken på en yta och göra det.
Rent så, så är jag helt kluven på det...
Med vanliga böcker, läseböcker då alltså, romaner, mm... så är svaret lätt... hårdpärm all the way.
Men när det gäller rollspels böcker...då är det svårare.
Jag tycker hårdpärm ser bättre ut, känns bättre att hantera, och är vad jag skulle föredra att köpa alla böcker med.
Men på en ren användings inriktad linje så är mjukpärm bättre då man lätt kan hantera boken, och bläddra i den, mm.
Så på frågan "Vad föredrar du för rollspels böcker? Hårdpärm eller mjukpärm?"... så är mitt svar "Ja"... vilket så klart är oerhört intetsägande, för det kan tolkas på näst intill vilket sätt som helst... men jag kan bara inte riktigt bestämma mig här... XD