Nekromanti Mjukpärm eller hårdpärm, vad föredras?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag älskar synergieffekterna av flera sociala plattformar här :D

Anyways, jag brukade luta mer åt mjukpärm förut. Mest för att det ofta blir billigare. Men LotFP och Vornheim är sjuuuuukt härliga att hålla och bläddra i. Och RPL är så ruskigt vacker. Kanske hårdpärmen är en bidragande faktor?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Svårt att slå en riktigt bra hårdpärm. Tills man tittar på de förjävliga fraktpriserna från staterna och ångrar sig och väljer en sunkig mjukpärm...

Men Whitehacks lulu-hårdpärm har fått mig att fundera på om det inte är värt det ändå...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Eftersom jag typ bara köper fysiska rollspelsböcker för att ha som hyllprydnader, och hårdpärm är så överlägset mycket snyggare, så är svaret givet för mig. Hårdpärm om ekonomin tillåter och det är ett spel jag vill skylta med att jag har.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
chrull;n126434 said:
Men Whitehacks lulu-hårdpärm har fått mig att fundera på om det inte är värt det ändå...
Jag har haft problemet med Lulus hård- (och mjuk-)pärmar att de nästan spricker efter första sidan. Det är som att boken delar sig i två delar: framsidan och förstasidan å ena sidan och resten av sidorna å andra sidan. Det gör att jag blir snål och undviker hårdpärm pga om den ändå ska falla isär snart kan jag lika gärna jobba med den billigare. Har du haft liknande problem eller är dina Lulu-böcker bra inbundna?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
MattiasLejbrink;n126450 said:
Jag har haft problemet med Lulus hård- (och mjuk-)pärmar att de nästan spricker efter första sidan. Det är som att boken delar sig i två delar: framsidan och förstasidan å ena sidan och resten av sidorna å andra sidan. Det gör att jag blir snål och undviker hårdpärm pga om den ändå ska falla isär snart kan jag lika gärna jobba med den billigare. Har du haft liknande problem eller är dina Lulu-böcker bra inbundna?
Än så länge har jag inte haft några sådana problem, men ärligt talat har jag använt mina hårdpärmsböcker från lulu ganska lite.
Men Whitehack-hårdpärmen känns REJÄL.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Jag föredrar när rollspel kommer i små häftade häften i stil med gamla mutant och DoD. Så vad än motsatsen till hårdpärm (Eller kanske bara pärm) är.

Men en rejält, hård pärm kan så klart också vara härligt om det är en större bok det handlar om. Warhammer 40K-böckerna är ju superhärliga i sitt enorma hårdpärmsformat. Men det är ju också saftiga jäkla böcker.

Som tumregel känner jag nog att för att berättiga en hård pärm så bör boken vara av A4-format eller större, och antingen vara tjockare än 150 sidor eller vara ett supplement till ett rollspel där allt annat har hårdpräm.

Dante;n126419 said:
Ånä.
Jag går inte på den lätta.
Jag har aldrig fått något tillfredställande svar på vad "paper back" kallas på svenska. Är det pärm respektive omslag? Präm respektive mjukrygg? Whats the deal?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Mjukpärm är helt ok. En bok som jag ska använda väldigt mycket och länge kan förtjäna hårdpärm, det är antagligen en grundbok eller något sådant. Men det är väldigt sällan numera. :-(
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Flera av mina call och delta green böcker som har sett en hel del spel i sina dagar lider verkligen av att vara i mjukpärm, särskilt äventyren. Mitt Masks har tex spelats två gånger och har börjat lösas upp där förra ägaren och jag har hålt boken i hundratals timmar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Inget fel på mjukpärm, speciellt på de mindre böckerna – som Rymhamstern skriver. Tjockare böcker tenderar dock att vara sladdriga och fladdriga i mjukpärm, så där är ju hårdpärm att föredra. Mjukpärm är ju dock oftast markant billigare.

Överlag: Hårdpärm kvalitetsmässigt, mjukpärm pengamässigt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Beror på. Vikten gör att jag ogillar hårdpärm, särskilt när den används till luntor på typ 300 sidor.

Samtidigt så skulle jag antagligen gilla att ha en massiv monsterlunta i läder för t ex D&D i tjock lexikon+-tjocklek - det skulle också vara lättare att ha öppet på ett uppslag.

Men eftersom jag transporterar en hel del, bok på högst runt hundra sidor, bara en bok. Så jäkla nödvändig är inte alla de där reglerna om hur man bygger hus och den metriska vikten på spannmål...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Neotech 2 började som mjukpärm och hamnade senare i en hård pärm... !
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Rymdhamster;n126465 said:
Jag har aldrig fått något tillfredställande svar på vad "paper back" kallas på svenska. Är det pärm respektive omslag? Präm respektive mjukrygg? Whats the deal?
Christer Hellmark erbjuder översättningarna pocketbok, omslagsbok och mjukband i den engelsk-svenska ordlistan i Typografisk handbok.

För övrigt är häften coolast och bäst, särskilt de som folk har gjort hemma.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Efter att trenden på senare år gått allt mer mot riktigt tjocka luntor så skulle jag nog egentligen föredra "box med flera häften" snarare än en enda bok. Nya Exalted verkar t ex klocka in på 600-700 sidor enligt rapporter - det skulle jag nästan klassa som ohanterligt i en enda bok, oavsett om pärmarna är hårda eller mjuka.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Hårdpärm. Ju hårdare desto bättre. Men inte för tjock och tung bara.
 
Top