Nekromanti Mitt livs bottenpunkt

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Right. Gross. Okej.

Förutom att jag är en pryd liten flicka (juh!) så... antar jag att jag har något rätt äckligt att berätta.

När jag var femton år gammal bodde jag i en liten by som heter Slagnäs, och som ligger strax utanför Arjeplog (eller, okej, inte STRAX utanför, snarare sex mil utanför...), och detta var innan Slagnäs fick sin närbutik. Jag var ledig från skolan (som man gick i Sorsele dessutom) medans mamma jobbade på hotell Tjintokk och hennes dåvarande karl testkörde bilar i Arvidsjaur, och hade väl bara haft mens i sådär ett par månader av mitt liv. Alltså var den ungefär lika regelbunden som de flesta engelska verb, och så sitter man där på porslinstronen och gör sina behov (men! Detta är inte en bajshistoria, so no shit!), samt ser en liten röd fläck i trosan... Fan, tänkte jag, hoppas vi har bindor hemma.

Efter att ha använt upp den sista tussen toalettpapper börjar jag så leta efter mammas bindor, och samtidigt försöka hålla hoppet vid liv att hon ska ha Always och inte fucking sug-Libresse, men icke. Hon har inte ens Libresse. Det finns ingenting.

Men eftersom bindor kan egentillverkas hemma (då håller de i kanske en kvart...) av toapapper så börjar jag leta efter sådant, och det är nu situationens allvar börjar gå upp för mig. Det finns inget nytt toapapper. Inget alls. Och ajg har mens, och har redan lärt mig att jag behöver nattbindor mensen runt pga mängden blod som kommer.

Så jag sätter mig på toastolen igen för att rädda mina kläder och funderar, och kommer fram till att eftersom huset har tre toaletter kan jag ju inte vara helt utan toapapper, men hur ska jag ta mig till de övriga? Så fort jag går omkring blöder jag ju som en stucken gris, liksom. Då får jag den jobbigaste idén jag någonsin fått - och börjar riva sönder den tomma toapappersrullen. Kartong är ändå bättre än inget.

Efter att ha slätat ut den och plattat till den och satt den i ett dubbelt lager sätter jag den i trosan och hoppas på det bästa, samt lyckas äntligen ta mig ut ur badrummet. Precis som i Zelda, där man alltid klarar av ett fånigt klurproblem i början innan man får questa, ger jag mig nu ut på jakt i det stora trevåningshuset. Inget hushållspapper i köket. Inget toapapper på den lilla toaletten. Inget hushållspapper bland mina akvarellgrejer. Ingenting i något rum i hela huset, i alla fall inte på de två våningar vi använder, men det har inte blött igenom än så länge.

Ensam hemma är jag fortfarande, och närmaste butik som har öppet ligger i Sorsele, som ligger 30 kilometer bort. Dit tar jag mig nog inte på min lilla Eu-moppe i tid i alla fall, så jag sväljer de sura uppstötningarna och beger mig ner mot den överbelamrade, illaluktande källarvåningen. Där finns det nu allt möjligt roligt, som gamla poststämplar och vinterkläder, men där finns också husets tredje toalett, som jag inte vågar gå in i egentligen. Det är för äckligt.

Men! Eftersom ingen har använt den på flera år finns där toapapper, men jag vågar inte gå på golvet - eller de Mad-tidningar som ligger på golvet. En doft av mögel fyller näsan, och jag löser det hela genom att hålla i mig i dörrkarmen och luta mig så långt in som möjligt i rummet. När jag äntligen får tag på toapapperet känner jag hur det blöder igenom. NU först blöder det igenom min kartongbinda, och jag tappar halvt greppet om dörrkarmen, stampar ner på en madtidning... och ett halvdussin pälsängrar kilar ut från under den. Efter att ha skrikit i högan sky (tur att ingen var hemma) rycker jag åt mig toapapperet och springer upp för trappen, in på lilla toaletten och byter till en toapappersbinda. Kartongbindan spolar jag ner, då den är för äcklig för att ta därifrån.

Sedan får jag torka upp blodspåren som leder från källartrappen, och därefter är det dusch och byxbyte som gäller.

Usch och fy för Slagnäs.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Alltså var den ungefär lika regelbunden som de flesta engelska verb [...] Precis som i Zelda, där man alltid klarar av ett fånigt klurproblem i början innan man får questa, ger jag mig nu ut på jakt i det stora trevåningshuset
Wow. Din liknelse-fu är top notch. Asläskig beskrivning av källarvåningen också, jag drog upp benen från golvet och gjorde ett "yiich"-ljud när pälsängrarna kom fram från MAD-tidningarna.

Och riktigt skabbig historia, också.

Fittor är ju fan asjobbiga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag måste nog säga att det känns som att min bottenpunkt börjar närma sig. Vi får se om 21... Nej, om typ 17 dagar.


I förrgår när jag vaknade hade jag fått meddelande från Intrum Justitia (Inkasso) att min avbetalningsplan hos dem avbrutits pga att nya räkningar tillkommit. Jag försökte skaffa en ny avbetalningsplan, vilket de "inte hade befogenhet" att bevilja. De vill ha 3511:- inom 21 dagar, annars stänger de av elen.

I går när jag vaknade hade jag fått meddelande från Soc som fått rreda på alltihop, och rekommenderade att jag skulle vända mig till Fortum för att försöka upprätta en avbetalningsplan. Det var också då jag fick det slutgiltiga beskedet "dra åt helvete" (typ) från Intrum.

Idag när jag vaknade hade jag fått ett mail från Fortum, som säger att jag inte kan få någon avbetalningsplan eftersom deras "regler och rutiner" och skit gör att de inte kan bevilja sådant.


Nu återstår, blott och bart, att krypa på knäna hos Soc. Det var deras andrahandsalternativ, att jag skulle kontakta dem angående ekonomisk rådgivning. Jag har tid hos dem den 28:e, samma dag som mina vänner sticker till Stockholm för en dags gående i butiker och shopping.


Att det ska vara så jävla jobbigt att leva. Att det aldrig tar slut nån gång!?



Lite bakgrund för de som inte var med när jag mådde dåligt förut: Jag har en f.d kamrat som var inneboende, men inte betalade hyra. På nåt jävla vänster var han altså för lat och oföretagsam för att ens tigga pengar hos soc. Då är det illa. I alla fall, efter alldeles för många månader insåg jag att det här fan inte höll, och sparkade ut honom. Då hade jag lagt ut hans del av hyran, elen etc ett antal månader och skulden var uppe i 7000. Idag bor han i Göteborg och snyltar på en annan av mina vänner, som åtminstone var förberedd. Jag kunde inte betala alla räkningar, så en hel del blev försenade. En skuldkarusell.Jag har mått apkasst hela sommaren pga den här skiten. Fick hot om kronofogd för ett tag sedan, och nu detta. Jag trodde att allt var på väg (äntligen!) att ordna sig, men tji fick jag. Inkasso informerade mig aldrig om detta, men när en andra gammal elräkning damp in hos dem, så bröts uppenbarligen avbetalningsplanen jag hade hos dem.

Som om inte detta vore nog har jag fortfarande rest från vårterminens kurser, vilket gör att jag omedeljävlabums måste läsa upp sagda rest. Resten skaffade jag mig genom att ha för mycket ångest och vara för stressad över ekonomin för att överhuvudtaget kunna företa mig någonting.

Så, för att sammanfatta: Sviken av en gammal vän, ekonomisk kris, avstängning av el inom 17 dagar, skolan börjar, kris där också.

Råd och ekonomisk hjälp mottages tacksamt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaså, det var en gross-out-tävling!

Jaaeaaaeeuh, min historia ville jag ju berätta för att jag så hårt slogs av insikten "Fan. Nu har jag verkligen gått ner mig", och ville höra mer sådant. Men tusan, alla varianter är intressanta. Jag hade väntat mig mer historier om ungkarlar som inte städat på ett år eller som ätit makaroner i en vecka, men gillade w176:s inlägg som var nästan lika svenssonfånigt som mitt och Nightowls inlägg, bara för att kunde med att berätta för oss om det.

Schysst historia!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Inkasso informerade mig aldrig om detta, men när en andra gammal elräkning damp in hos dem, så bröts uppenbarligen avbetalningsplanen jag hade hos dem.

Tråkigt att de inget sa, men det där är standardförfarande. Det funkar likadant när man bara har avbetalning hos vanilj-Fortum, om man missar ett inbetalningsdatum så förfaller rubbet till inkasso, och om man missar en helt annan räkning än den man avbetalar på förfaller avbetalningsplanen till inkasso (men räkningen man missade går genom kravkedjan normalt).

Ett tips, som inte hjälper dig ett skit nu, är att ringa -innan- det skiter sig. Just nu står du knädjupt i skit och varken Intrum eller Fortum kommer vilja förhandla (men ring för all del Fortums krav/kreditavdelning för "rådgivning" och hör efter vad som kommer hända vid avstängning osv). Däremot råder jag dig starkt att skrapa fram pengar till det här, oavsett om du måste sälja din stjärt. Det blir nämligen bara dyrare om elen faktiskt stängs av, glöm inte att påpeka detta för soc också.

3500:- är, as far as I've seen, trots allt relativt milt för en avstängningsskuld. Oftast är det över tio tusen.

I värsta fall får du gå över till att leva på torrvaror ett tag, men om du nu måste prioritera så är det trots allt bättre att ha en dator men inget internet, en teve men inga betalkanaler osv. För att inte tala om hur skönt det är med kylskåp och spis i fungerande skick.

Om du behöver låna ett spritkök och lite T-röd så kan jag nog hooka dig dock. :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag minns att det var viktigt att det såg ut som en olycka, så att ingen skulle behöva känna sig skyldig till mitt självmord, eftersom jag tyckte att eländet som gjorde att det var bättre att vara död var mitt fel, och att ingen skulle slippa lida av det. Serni, en gentleman till och med när han är suicid!

En sak: det är en vida spridd, felaktig uppfattning att folk som pratar om att begå självmord inte kommer att göra det. Jag upprepar: felaktig. Detta impräntade min psykiater i mig när jag skamset sa "och det här tror ni väl inte på, men..." Kan vara bra att veta.

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ett tips, som inte hjälper dig ett skit nu, är att ringa -innan- det skiter sig. Just nu står du knädjupt i skit och varken Intrum eller Fortum kommer vilja förhandla
Jo, jag begriper det. Men som sagt, jag hade förhandlat till mig en avbetalningsplan och trodde, ärligt, att den skulle fortsätta hålla. Fram tills dess att jag gjordes medveten om hur djupt i bajs jag egentligen stod, var jag tämligen övertygad om att saker och ting var på väg att ordna sig, efter snart ett år av ständig ångest. Fan vad fel man hade.

Däremot råder jag dig starkt att skrapa fram pengar till det här, oavsett om du måste sälja din stjärt.
Ingen som vill köpa min stjärt. Försökte förra gången jag var i liknande knipa, då var det kronofogden som snart skulle banka på dörren. Jag tar 100:- för ett blåsjobb, 400 för grekiskt.

3500:- är, as far as I've seen, trots allt relativt milt för en avstängningsskuld. Oftast är det över tio tusen.
Det var den där jävla "avstämningsräkningen" som gjorde't. Mitt elbolag kollar uppenbarligen bara mätarställningen en gång per år.

I värsta fall får du gå över till att leva på torrvaror ett tag, men om du nu måste prioritera så är det trots allt bättre att ha en dator men inget internet, en teve men inga betalkanaler osv. För att inte tala om hur skönt det är med kylskåp och spis i fungerande skick.
Mat är inget större problem (har en deal med en kamrat som har cash men ingen vilja att laga mat - jag älskar att laga mat och är ganska bra på det, så han köper råvaror och jag lagar till dem). TV'n betalar jag bara TV-avgift för (även om även den halkat efter på senaste tiden...) eftersom jag får de extra kanalerna via min hyresvärd. Internet kan bortprioriteras däremot, om så behövs.

Om du behöver låna ett spritkök och lite T-röd så kan jag nog hooka dig dock.
Tackar för stödet och råden, om inte annat =)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Yucky stuff

Men sådana grejer tycker jag kan vara ganska roliga när man ser tillbaka på dem.
En gång när jag var sen på väg till ett möte sket jag i att skita, utan rusade bara ut till bilen.

Halvvägs till Slappträsksliden eller vart jag nu skulle kände jag att jag behövde fisa. Slött lyfte jag på skinkan.. och bajsade på mig.

Att sitta på sin egen avföring medan man kör i 110 i cirka tre mil är måttligt kul. Att skölja ur brallorna på en främmande toalett och sedan fylla dem med pappershanddukar som, under det Viktiga Mötet, börjar hasa ned ur byxöppningarna, är inte något stort nöje heller.

Nu efteråt tycker jag naturligtvis att det hade blivit en fullständigt lysande episod i någon lagomt vågad sitcom.

En del äckelpäckel kan förstås vara jätteskönt också; jag minns under en bihåleinflammation när allt värkte, då det plötsligt bokstavligen knäppte till i skallen, som ett gummiband gick av, och det började rinna en tunn grön vätska ur näsan. Värken rann ut med den, och jag fantiserar ofta om en liknande knäpp när man har migrän.

Sedan har vi den gången min katt var sjuk och pissade på mig när han sov i min säng, eller den gången jag trodde jag hade en hjärtattack och det i själva verket var galloperande matförgiftning (smärthuggen i bröstkorgen kom från spyorna som var på väg upp). Det finns inga förmildrande omständigheter för dessa händelser...

Erik
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Min bottenpunkt...

...kom alldeles nyss, när jag inser att jag inte kunde låta bli att asgarva åt den här storyn, trots att det är simpelt, plumpt och stillöst att skratta åt fekalier. Det är bara att inse vilken låg humor som göms under all den där förfinade fasaden man försöker upprätthålla (brittisk subtil humor my ass).

/Sax, primatstadie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ostädat

Jag hade väntat mig mer historier om ungkarlar som inte städat på ett år ...
Ett resultat av min samling mentala funktionshinder är att jag skrattar rått på "spik i foten! de hade blivit jävligt glada om de hade fått en spik i foten!"-sättet åt ungkarlars och slarviga studenters "ågguuud va slarvig jag är som inte stäääääädar!"-historier, ni vet de där som oftast berättas för av helsvensk falsk ödmjukhet eller för att visa hur coolt bohemisk man är... :gremelak: Mina egna misslyckanden i det sammanhanget är faktiskt svårare att berätta om än mina självmordskalkyler, så ni får nöja er med att föreställa er dem på Lovecraftskt sätt - den onämnbara fasan, liksom... :gremsmirk:

Erik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
grekiskt

...jag är övertygad om att jag hört termen förut, men jag tror inte jag vill veta. Så jag tänker inte fråga.

Mitt elbolag kollar uppenbarligen bara mätarställningen en gång per år.

Yeah, we're evil that way. :gremgrin:

Du kan, får och har rätt till att läsa av själv oftare dock, så tjata lite på hyresvärden om du vill ha check-ups lite oftare.

Sen måste du skilja på avstämningsfakturor (som man får när en mätaravläsning kommer in) och avstängningsfakturor (som man får när bolagen hotar med att stänga av elen och oftast är på ens sammanlagda skuld + extra saltning typ 1200 eller så i frånkopplingsavgift). Jag tror du kan räkna ut vilken av dem som är normala. :gremsmile:

Tackar för stödet och råden, om inte annat =)

Du har dessutom PM. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det är lite synd att det inte finns folk som jobbar som påspackare på svenska snabbköp. Jag hade gärna träffat på några av mina gamla demoner i en sådan situation.
Ett par av mina gamla demoner är företagsägare, lokala politiker i min gamla hemkommun eller välavlönade akademiker... :gremsuck:

Erik, ibland stämmer inte klichéerna
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
...jag är övertygad om att jag hört termen förut, men jag tror inte jag vill veta. Så jag tänker inte fråga.
Hittar ingen referens, men jag vet att det är analsex på samma sätt som franskt är blåsjobb...

Yeah, we're evil that way.
Fast jag tror att det sattes in en dosa relativt nyligen som såvitt jag förstod skulle göra att det gick att läsa av skiten elekteroniskt utan att det behövdes skickas ut nån typ... Om den funkar är den ju en sketabra idé.

Sen måste du skilja på avstämningsfakturor (som man får när en mätaravläsning kommer in) och avstängningsfakturor (som man får när bolagen hotar med att stänga av elen och oftast är på ens sammanlagda skuld + extra saltning typ 1200 eller så i frånkopplingsavgift). Jag tror du kan räkna ut vilken av dem som är normala.
Mjo. Men faktisum är att det var avstämningsgrejen som ställde till det. Jag har en ekonomi som inte är det minsta snäll när det kommer till oväntade utgifter - eller ja, det funkade helt OK innan den där jävla s.k "vännen" flyttade in. Då hade jag fixat det. Nu var det knivigare.

...och du har ett tcksamt svars-PM. Du är veckans hjälte =)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fast jag tror att det sattes in en dosa relativt nyligen som såvitt jag förstod skulle göra att det gick att läsa av skiten elekteroniskt utan att det behövdes skickas ut nån typ... Om den funkar är den ju en sketabra idé.

Jaow, det kallas "energibox" och är det hetaste sen färdigskivat bröd. Dock tar det ett par månader innan insamlingen av mätvärden börjar, så du kommer få preliminära fakturor ett tag till.

...och du har ett tcksamt svars-PM. Du är veckans hjälte =)

\o/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jaow, det kallas "energibox" och är det hetaste sen färdigskivat bröd. Dock tar det ett par månader innan insamlingen av mätvärden börjar, så du kommer få preliminära fakturor ett tag till.
Mjo, men ändå. Det verkar väldans coolt. Och bra.

Min far däremot var måttligt imponerad för han hade fått för sig att det skulle vara en förlustaffär för honom på något sätt... Något om anställning av folk som satte in lådan etc... Jag vet inte, min far kan få för sig underliga idéer. Turligt nog var det min mor som var den som bestämde om saken =)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
bestämde om saken

Tyvärr är det inte så mycket att bestämma om, alla mätare i hela Sverige ska vara bytta till 2009. :gremsmile:

en förlustaffär

Viss risk föreligger faktiskt, mekaniska elmätare går långsammare efterhand som de åldras. Det innebär att när man byter en sådan mot en mätare som mäter den sanna förbrukningen så kommer det med rätta kännas som att det blir dyrare.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Ja. Det var verkligen länge sedan jag verkligen Laughed Out Loud åt någonting jag läst på internet, men det här fick mig att vrida mig i skrattparoxysmer. Allvarligt talat, det är nog det roligaste jag har läst i sommar. Vilken underbar historia att ta med sig in i hösten.

Och nej, jag är inte stolt över att jag skrattar åt sånt här. Men jävligt nöjd.
 
Top