Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Shadow of Mordor (och Shadow of War) går ju in på att visa upp orcherna i närbild, men det blir ju mest lyteskomik.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Cthulhu Rebirth

EDIT: Googlade Cthulhu Dark Ages och det är alltså _ännu_ ett spel om anglosaxiska england :rolleyes:
Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
Finns det med hårdföra magyarer som plundrar sig genom Centraleuropa?
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
Menar mest att det finns en grav brist på senare medeltid som Cthulhu-setting.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Det första som kom till mig var min reaktion, coolt! Men det andra var att många nog skulle spela på stereotypiska dumma barbarer istället för att göra en djupdykning i en troligtvis rätt komplex kultur som inte alls är så simpel och kanske inte ha så enkelt för att hitta på bra koncept tex. Ett spel skulle såklart kunna ge en många verktyg för att undvika sådant, men jag föreställer mig ändå att risken finns där.
Hur skulle man undgå sådana fallgropar?
Alltså, om folk vill spela stereotypiska dumma barbarer så får de väl göra det, tänker jag? Om de inte vill det, varför skulle de göra det? Problemet du beskriver låter mest som att olika personer i gruppen vill olika saker. Lösningen är att prata om vad man vill spela, eller hitta nytt folk att spela med. Det spelet behöver göra är att ge en tydlig estetisk vision, så att alla inblandade kan förstå vilken typ av fiktion det är tänkt att man skapar. Sedan får de avgöra själva om de gillar detta eller inte. Eller?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Alltså, om folk vill spela stereotypiska dumma barbarer så får de väl göra det, tänker jag? Om de inte vill det, varför skulle de göra det? Problemet du beskriver låter mest som att olika personer i gruppen vill olika saker. Lösningen är att prata om vad man vill spela, eller hitta nytt folk att spela med. Det spelet behöver göra är att ge en tydlig estetisk vision, så att alla inblandade kan förstå vilken typ av fiktion det är tänkt att man skapar. Sedan får de avgöra själva om de gillar detta eller inte. Eller?
Håller helt med! Det var bara en av tankarna som dök upp när jag funderade kring konceptet och jag valde att dela med mig av min tanke.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
Vad bra! Jag googlade bara lite på modulen och det första jag såg var en bild på anglosaxiska england efter heptarkin (verkade vara en av de första sidorna i boken). Verkligen inga problem med fokus på tidigmedeltid, tvärtom! Mer sånt! (Inte för inte som jag skrev Barbarians of the Dark Ages ;) )
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
I Sorgeveden tittar jag närmare på skogens orcher, förhoppningsvis utan lyteskomik.
För övrigt en utmärkt kampanjmiljö och ett must read för alla som gillar... skogs... kräl... (heter det så)?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Att Noir inte släppte en version som utspelar sig i vår värld/tid. Hade inte varit för svårt heller. Själv älskar jag Sandukar/Imperiet, men det är inte Chinatown.
Håller med. Vilket Chinatown tänker du dig? New York eller något annat?
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
De borde förstås aldrig ha blivit ihopklumpade under den högst tveksamma etiketten ”svartfolk”, utan istället beskrivits mer kreativt och med större egen agens. De borde ha gjort uppror! Det hade jag velat se supplement eller minst ett helt spel om.

En möjlig öppning skulle kunna vara att satsa på klan- och basbyggande. Alltså ungefär som i År Noll eller Svärdets Sång. Dessutom hade jag gärna sett människor, dvärgar och alver som möjliga skurkar.
Detta har gjorts i RuneQuest. Mest känt är väl Trollpak.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Känns som LA:s är det mest passande med tanke på Chinatown o Big Trouble in Little China
Ah, okej. Jag tänkte annars att Chinatown i New York är väl så coolt. Har varit där flera gånger. Det är en väldigt speciell miljö. Men jag vet inte om Chinatown där har någon särskild koppling till noir-genren.
 
Last edited:
Top