Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Om vi inte har det väldigt långt söderöver från resten av Mutants standard område så vill jag höra ditt rättfärdigande för varför det finns så mycket öken
För att öken rockar. Det matchar Mad Max-bilande perfekt. Jag är komplett ointresserad av vetenskapligt rimliga postapocalyps-väder. Kör hellre fullständigt vansinne a la Zelaznys Damnation Alley, komplett med skrot-stormar och regnande skrot från himlen.

Det är helt ok om du inte är sugen på det. Sånt e livet. Det är oxå helt ok om det inte matchar "gamla goda Mutant". Föredrar en hård öken alla dagar i veckan. Ja bygg om geografin rejält när vi ändå håller på. Strunta i haven och byt plats på lite vad du blir sugen på. Is? Poler? Äh strunt i det..
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Götterdämmerung - den stora modulen om konspirationer i 1700-talets Stockholm. Jag tycker att hela spelet borde ha handlat om det.
Det där är verkligen jättekonstigt med Götterdämmerung.

”Vi gör ett svenskt spel med ockultism på 1700-talet.”
”Fasen vad bra, Sverige är ju en kanonsetting för det! Swedenborgare och frimurare och Reuterholm och—”
”Vad, nä, det är inte i Sverige…”
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det där är verkligen jättekonstigt med Götterdämmerung.

”Vi gör ett svenskt spel med ockultism på 1700-talet.”
”Fasen vad bra, Sverige är ju en kanonsetting för det! Swedenborgare och frimurare och Reuterholm och—”
”Vad, nä, det är inte i Sverige…”
Precis. Det var väldigt märkligt. Jag hade velat lägga ut den detaljerade kartan över Gamla stan (RP hittar förstås i sin hemstad), ha rollformulär anpassade för just Stockholm (vem som känner vem och vad det innebär) och sedan bara sätta stan i rörelse. Och någonstans i bak- eller förgrunden den stora konspirationen mot kungen. Hur kunde INGET av detta finnas med i spelet!? Helt obegripligt.

Egentligen hade jag velat skippa alla varelserna också, men då blir det ju ett annat spel. Ett spel om konspirationer i 1700-talets Stockholm. Och det är väl egentligen det jag hade velat ha.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Ibland när jag läser en setting så tänker jag "hur kunde de missa den här uppenbara supercoola grejen"?

Exempelvis: Alla Drakar och Demoner-settings borde innehålla karkioner och/eller onaqui - eller referenser till dem - för att ge en antydan om att alla världar existerar i samma multiversum.

Har ni några fler sådana exempel ni tänkt på?
Karkionerna behöver inte ens vara en grej i settingen. I Trudvang skulle rp kunna ihitta en uråldrig fresk föreställande en karkion djupt inne i Ysetur. Sånna grejer.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Precis. Det var väldigt märkligt. Jag hade velat lägga ut den detaljerade kartan över Gamla stan (RP hittar förstås i sin hemstad), ha rollformulär anpassade för just Stockholm (vem som känner vem och vad det innebär) och sedan bara sätta stan i rörelse. Och någonstans i bak- eller förgrunden den stora konspirationen mot kungen
Detta låter helt fantastiskt, konspirationer Occultism i mörka salonger och mystiska saker som sker i skuggorna. Finns så mycket man kan göra med en 1700 tals setting, och det känns helt klart underutforskat i rollspelsväg rent allmänt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Detta låter helt fantastiskt, konspirationer Occultism i mörka salonger och mystiska saker som sker i skuggorna. Finns så mycket man kan göra med en 1700 tals setting, och det känns helt klart underutforskat i rollspelsväg rent allmänt.
Jag ser en ny produkt här: Chock: Gustavs skål. :cool:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dark Bellman? Det finns ju redan - Askhem!

EDIT: Tyvärr, får man väl nästan säga. För då kan jag inte släppa ett renare bellmanianaspel som heter "Märk hur vår skugga" ;)
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Vi har ju redan Jergen Puckel som ingår kontrakt med Djävulen för två år till av liv i utbyte mot att leva som en, så att säga, djävul
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tänkte mig snarare något om Gustav III:s hemliga polis. RP fungerar alltså som kungens spioner, som håller reda på misstänkta utländska gäster och även suspekta svenskar i Stockholm. Att Bellman och andra också finns med i den lokala miljön är självklart, men inte huvudsaken i den setting jag tänker mig. Vampyrer och varulvar tycker jag inte behövs. Miljön är tillräckligt spännande utan dem.

 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag tänkte mig snarare något om Gustav III:s hemliga polis. RP fungerar alltså som kungens spioner, som håller reda på misstänkta utländska gäster och även suspekta svenskar i Stockholm. Att Bellman och andra också finna med i den lokala miljön är självklart, men inte huvudsaken i den setting jag tänker mig.

Anno 1790 da RPG?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Kanske ja. Men tv-serien tror jag inte handlar om den hemliga polisen, utan om den vanliga. Har sett åtminstone delar av serien, men minns uppriktigt sagt inte så mycket av den.

Maskeradbalen 1792 får gärna ingå i det upplägg jag tänker mig. Det blir då intressant varför Hemliga polisen inte ingriper (om man nu inte väljer en kontrafaktisk lösning).
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Oktoberlandet:
Istället för att satsa på en vag och odefinierad världsbeskrivning, skriva ihop en ordentlig världsbok med historia och platser. Finns väldigt mycket spännande man kan knåpa in i Sovjet-Narnia, men som kräver alldeles för mycket jobb för att gemene man ska göra sig besväret.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tänkte mig snarare något om Gustav III:s hemliga polis. RP fungerar alltså som kungens spioner, som håller reda på misstänkta utländska gäster och även suspekta svenskar i Stockholm. Att Bellman och andra också finna med i den lokala miljön är självklart, men inte huvudsaken i den setting jag tänker mig. Vampyrer och varulvar tycker jag inte behövs. Miljön är tillräckligt spännande utan dem.

Det där var intressant läsning. Tack för det.
 
Top