Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,959
Ja, när kommer modulen där man tar sig an uppdrag som Peckwick-klubbens förtrogna? Eller modulen där man ingår i Järnringens stora konspiration? Eller, för all del, modulen om Hindenburgs muterade fabriksarbetare och den stora strejken? Och så vidare. Jag skulle kunna fylla på med tio exempel till.

Jag tycker alltså egentligen inte alls att man behöver bege sig till det forna Norge eller Finland för att utveckla Mutant-världen. Det mesta finns redan i Pyri. Om spelet kan komma loss från de ständiga stadsmodulerna och fokusera på de aktörer som gör något, så tror jag att mycket är vunnet. Potentialen i spelvärlden är enorm,
Det här låter iochförsig också kul, men Mutant 2189 utspelar sig i Berlin City ;)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
964
Location
Nirvana
Det här låter iochförsig också kul, men Mutant 2189 utspelar sig i Berlin City ;)
Ja, jag ser nu att jag läste slarvigt i Franz inlägg (jag väntar på nya terminalglas). Men det spelar kanske mindre roll i sammanhanget. Jag tycker ändå att även det pyriska Mutant borde handla mer om mutanterna. Det finns ju (?) en anledning till att spelet heter som det gör.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
8,965
Location
The Culture
En gång i tiden kom rollspelet Mutant och målade upp en laglös värld av förbjudna zoner och små samhällen, som kändes ganska mycket som den värld man såg i The Road Warrior och efterföljande filmer med Mad Max. Sedan kom det äventyr och expansioner som istället beskrev en relativt återuppbyggd värld med utvecklade stater och med konflikter som handlade om storskaliga krig och terrorism. Många år senare kom Mutant. Undergångens arvtagare och byggde vidare på samma värld. Ytterligare år senare kom Mutant: År Noll och utspelade sig istället precis efter undergången, eller medan den fortfarande pågår, och Mutant: Hindenburg som bygger vidare på ovan nämnda värld, som nu är ännu mer utvecklad och civiliserad.

Var är det madmaxiga* Mutant som målades upp i de ursprungliga grundreglerna?

*Årets nyord!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
964
Location
Nirvana
Jag hade gärna sett fler alternativa settingar för Noir. Gärna historiska stadsmiljöer som Berlin 1946, Stockholm 1942, Los Angeles 1955, Gudfaderns New York och 50-talets Havanna (alltså revolutionsåren).

Och för övrigt - varför kom det aldrig en SAVE-modul till Chock? Eller kom det kanske en till originalet Chill? Jag tycker att organisationen hade mer potential än alla standardvarelserna. Möjligen kan man se Nordiska Väsen som svaret på vad Chock borde vara.
 
Last edited:

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,403
Alla spel som inte har ett uns Lovecraftsk skräck som lurar i faggorna missar något. Det är som att laga mat och glömma piffi allkryddan.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
964
Location
Nirvana
Alla spel som inte har ett uns Lovecraftsk skräck som lurar i faggorna missar något. Det är som att laga mat och glömma piffi allkryddan.
Jag missade först ordet inte i din första mening. Det blev ett minst lika intressant påstående, tycker jag. Alltså: Alla spel som har ett uns Lovecraftsk skräck som lurar i faggorna missar något. Alltså skräckspel helt UTAN Lovecraft. Vad skulle de handla om? I alla fall inte Cthulhu.
 
Last edited:

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,000
Alla spel som inte har ett uns Lovecraftsk skräck som lurar i faggorna missar något. Det är som att laga mat och glömma piffi allkryddan.
Hmm... vet inte vad jag ska tro om det utlåtandet. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
8,965
Location
The Culture
Wastelands?
För få talande djur och robotar! Och jag har bara grundreglerna, inget av äventyren, så om jag skulle spelleda det skulle jag vara tvungen att göra allt själv, och då kan jag ju lika gärna använda original-Mutant. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,959
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,783
Location
Sandukar
Jag hade gärna sett fler alternativa settingar för Noir. Gärna historiska stadsmiljöer som Berlin 1946, Stockholm 1942, Los Angeles 1955, Gudfaderns New York och 50-talets Havanna (alltså revolutionsåren).
Det kom några alternativ settings till Noir, utgivna i Fenix. En var en Blade Runner-setting och den andra om att spela svenska Karoliner.

(Och kommande uppföljare till Noir utspelar sig på en annan plats än Sandukar i Imperiet.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,783
Location
Sandukar
Jag tycker ju att om man skriver något så bör det åtminstone i teorin finnas öppningar för att rollpersoner ska interagera med det. Sedan är det ju fortfarande Eon, så det måste finnas en rimlig förklaring på varför man kan göra det (och varför ingen i så fall gjort det under de senaste tiotusen åren!), men den här nittiotalsdesignen där man skriver något coolt och sedan säger "men spelarna kommer aldrig veta om det eller interagera med det" tror jag inte flyger lika bra idag.
Håller med. Hade spelet skrivits idag hade typ alla krokar haft iaf några vägar framåt. Mycket har hänt på 25 år, designmässigt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
3,921
Location
Stockholm
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
Köper
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
9,843
Location
Värnhem, Malmö
Håller med. Hade spelet skrivits idag hade typ alla krokar haft iaf några vägar framåt. Mycket har hänt på 25 år, designmässigt.
Samtidigt är det ju just att få ihop en lång tids skrivande som kan ge en spelvärld djup och substans. Det ger den sortens inkonsekvenser och märkligheter som känns mer som riktig historia.
 
Top