Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Att Cthulhu Dark Ages utspelar sig i en ganska tidig medeltid, med saxare och vikingar och så. Sjukt spännande såklart, men mig veterligen finns ingen (?) CoC-setting som utspelar sig i lite senare medeltid? Fertil mylla det, tycker jag.
Clockwork & Cthulhu finns ju men då är vi framme på 1600-talet (althistoriskt 1600-tal dessutom, även om de bitarna är ganska lätta att kapa ut).

Hittade det här också men det verkar inte vara så mycket Cthulhu kvar: https://1shotadventures.com/medieval-horror/
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
I Call of Cthulhu spelar man oftast någon form av utredare. Det finns säkert scenarios där man även spelar något annat, men grundpremissen borde gå att variera mer. Jag har bara bläddrat igenom den svenska versionen, men vad jag minns borde det gå att hitta på fler organisationer och andra sammanslutningar som passar in i settingen. Universiteten i Lund och Uppsala har vi redan nämnt, men kanske även bisarra kultister och något hemligt sällskap skulle kunna funka. Alltså som spelbara karaktärer i en kampanj med en specifik premiss.

Jag funderar också på den klassiska uppdragsgivaren. Även i Call of Cthulhu borde det kunna finnas ett antal intressanta personer i en svensk setting. I mina ögon är det ett rollspel som är särskilt väl lämpat för ett porträttgalleri. Jag gillar hur Trail of Cthulhu presenterar SLP:er.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag funderar också på den klassiska uppdragsgivaren. Även i Call of Cthulhu borde det kunna finnas ett antal intressanta personer i en svensk setting. I mina ögon är det ett rollspel som är särskilt väl lämpat för ett porträttgalleri. Jag gillar hur Trail of Cthulhu presenterar SLP:er.
Jag nominerar Sven Hedin som uppdragsgivaren SLP
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Då kontrar jag med Sven Jerring, Gustav V och lundahistorikern Lauritz Weibull.
Anton Nilsson, Amalthea-mannen. Han må vara kommunistisk terrorist, men han är i alla fall antistalinist. Och nu är han något som pågår där inne på spåret... något som har kopplingar både till hur han hjälpte medlemmar ur Nobel-familjen att fly Ryssland 1921, och hur han själv lämnade landet 1926...
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Absolut, det finns hur mycket som helst. Just rivningen av Klarakvarteren är bara ett intresse som jag själv har. Men det finns mycket annat. Tunnelbanan som du själv nämner. Gamla Stan såklart, alla källarvalv där. Man hade kunnat göra något med sovstäderna när de kom, ödsliga platser till för nytta utan nöje, där förtvivlan gror hos de ensamma själarna.
Har faktiskt funderat på samma koncept själv. Finns mycket man skulle kunna göra med stockholm i förändring. Läste ett gäng av John Ajvide Lindqvist som har lite det temat.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Vad innehåller en sådan, och vad har man den till? Visst, det står i rutan, men jag vill minnas att det inte är supersvårt att hitta i Svavelvinter (och andra spelböcker).
Den är till för spelarna för att kunna få ut det mesta av upplevelsen. Ofta finns det en massa dolda saker i särskilda SL-kapitel. I en sådan här produkt innehåller det samma info för spelarna. "Innan dörren kan öppnas måste varghuvudet på väggen vridas 30 grader. Om dörren forceras utan att huvudet vridits skjuts 1t6 giftpilar med (regelsnack) skada."

Det är helt enkelt en cool fuskguide för att få maxmängd av skatter och hitta alla motståndares svaga punkter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Den är till för spelarna för att kunna få ut det mesta av upplevelsen. Ofta finns det en massa dolda saker i särskilda SL-kapitel. I en sådan här produkt innehåller det samma info för spelarna. "Innan dörren kan öppnas måste varghuvudet på väggen vridas 30 grader. Om dörren forceras utan att huvudet vridits skjuts 1t6 giftpilar med (regelsnack) skada."

Det är helt enkelt en cool fuskguide för att få maxmängd av skatter och hitta alla motståndares svaga punkter.
Haha, ok. Har lite svårt att se poängen med det, men en kul grej :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Vet inte hur det ser ut i nyaste utgåvan men i mina Call of Cathullu böcker så var en missad möjlighet att man presenterade flertalet historiska personer som SLP:n men man gav inga förslag på hur SL skulle kunna använda dem eller väva in dem i CoC-mytologin.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Något jag anser vara en en missad möjlighet i Svenska Call of Cathullu är lite förslag på hur hur flera av monsteran som beskrivs i SL boken kunde finnas/dyka upp i Norden. Att det saknas en presentation om vad de intelligenta monsterans motivation/er är/kan vara (o detta gäller även engelska CoC:s SL-bok o monsterbok) är också en missad möjlighet enligt mig.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Att man inte "fick" upptäcka och få Gyllencreutzka slottet i introäventyret till Nordiska Väsen.

Att man inte raderade bort/retrofittade de mer tveksamma sakerna i Mutant: År Noll som landhajar etc (älskade kolkmal i MUA, och tycker man kunde ha kört vidare med sånt istället).

Att inte en uppdaterad Svavelvinter-kampanjen släpptes på nytt till Svavelvinter-rollspelet.

Att inte Svavelvinter (2) släppts som ett YZ-light-spel.

Att inte Ad Astra släppts ännu.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Fler missade möjligheter i Mutant? Postryttarna förstås. Jag kan knappt tänka mig något coolare än en kampanj där RP etablerar, underhåller och försvarar en pyrisk postled, som går genom skog och annan obygd. Naturligtvis finns det rövare och andra som vill stjäla posten. Kanske existerar det också rivaliserande postryttare, som vill ta åt sig äran och avancera i hierarkin? Dessutom finns ju heliografeländet, som behöver hanteras. Liksom mer eller mindre besvärlig lokalbefolkning längs leden.

En postryttarkampanj skulle även kunna vara ett sätt att (äntligen!) lämna städerna och bege sig ut i zon och vildmark. Vilken som helst av de vanliga fraktionerna lär ha intresse av postgången - Järnringen, Peckwickklubben, Kejsaren, Krutovs, den pyriska adeln etc. En del av dessa kan säkert ha intresse av att infiltrera eller styra vad (och vem) som fraktas längs postlederna. En postryttarkampanj borde inte vara så svår att göra både väldigt mutantig - och något fräscht i en redan etablerad setting. Ett muterat Mouseguard, typ.

Edit: För mig, som själv tillhör en gammal postsläkt, är det svenska postväsendets historia en självklar inspiration. Det kunde vara mycket äventyrligt att leverera post i 1800-talets Sverige.
 
Last edited:
Top