Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Fler missade möjligheter? Tja, exempelvis orcher, troll och vättar. De borde förstås aldrig ha blivit ihopklumpade under den högst tveksamma etiketten ”svartfolk”, utan istället beskrivits mer kreativt och med större egen agens. De borde ha gjort uppror! Det hade jag velat se supplement eller minst ett helt spel om.

En möjlig öppning skulle kunna vara att satsa på klan- och basbyggande. Alltså ungefär som i År Noll eller Svärdets Sång. Dessutom hade jag gärna sett människor, dvärgar och alver som möjliga skurkar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En möjlig öppning skulle kunna vara att satsa på klan- och basbyggande. Alltså ungefär som i År Noll eller Svärdets Sång. Dessutom hade jag gärna sett människor, dvärgar och alver som möjliga skurkar.
Upplägget att man spelar medlemmar i olika stammar av goblins i en grotta som då och då anfalls av ohyggligt mäktiga äventyrare känns givet. :) Borde kunna bli ett bra semi-co-op-brädspel också.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det hade varit kul med en prequel till Ur varselklotet. Helst skulle den utspela sig på 50-talet och handla om de forskare som skapade den teknik, som senare blev tillgänglig på större anläggningar. Jag tänker mig att det då handlade mer om djärva hypoteser som testades, grymma experiment som slog fel och spektakulära ritningar som stals. Egentligen kommer alltihop från idéer som stals från sovjetiska forskare. Den sovjetiska originalanläggningen någonstans i Ural-bergens inre hade varit en cool äventyrsplats. Kanske hade den också kopplingar till den sovjetiska armén med kärnvapen och andra vapen, som aldrig blev kända i Väst. Sovjets rymdprogram borde också vara en del av samma pussel.

I det här upplägget tänker jag mig alltså att man spelar vuxna karaktärer. Förslagsvis spioner eller forskare som rör sig mellan olika hemliga anläggningar (i både Öst och Väst) i jakt på hemliga dokument och föremål. Jag tycker att den här tänkta sovjetiska kopplingen blir en intressant förklaring till det skenbart välbekanta 80-tal som är spelets utgångspunkt. Idéerna kom rimligen någonstans ifrån. Kul om det är varken Sverige eller USA, utan en stat som verkligen var något helt annat och där forskning värderades så högt att även det mest spektakulära kan vara möjligt. Kanske var de ursprungliga sovjetiska anläggningarna faktiskt ännu mer kraftfulla än de som på 80-talet fanns i USA och Sverige?
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Tales from the Loop
Lite sidobana här men jag har noterat att folk många gånger skriver Tales from the Loop istället för Ur varselklotet. Varför då? Jag menar inte bara har vi en svensk titel på boken/spelet, utan den kom före den engelska, så varför ser jag för det mesta den engelska titeln användas här, på ett svenskt forum, när vi talar om Ur varselklotet?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Lite sidobana här men jag har noterat att folk många gånger skriver Tales from the Loop istället för Ur varselklotet. Varför då? Jag menar inte bara har vi en svensk titel på boken/spelet, utan den kom före den engelska, så varför ser jag för det mesta den engelska titeln användas här, på ett svenskt forum, när vi talar om Ur varselklotet?
Nu ändrade jag i mitt inlägg. Att jag skrev på engelska först berodde på att jag inte kom ihåg den svenska titeln sent igårkväll. Poängen med mitt inlägg var dock att presentera en bakgrund till spelet, som förvånade även mig när jag kom på den. Den är inte självklar och skulle, tror jag, kunna ta spelet i en oväntad riktning. Missade möjligheter är ju trådens ämne. Om det över huvud taget kommer någon fortsättning i Stålenhags svit, så gissar jag att det blir en prolog och inte en epilog.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
En möjlig öppning skulle kunna vara att satsa på klan- och basbyggande. Alltså ungefär som i År Noll eller Svärdets Sång.
Det här är ju riktigt coolt.

Lite År Noll/Svärdets Sång. Lite klanerna i Järn. Slumpa fram orchgrottan, samt olika aktörer inorm orchernas "revir".

Kan tänka mig många typer av äventyrskrokar, och inte bara konflikter med mer fredliga intelligenta folkslag. Vad gör man när det kommer en rivaliserande stam eller en tyrannisk häxmästare? Går det att tämja de lokala ulvarna en riktigt kall vinter? Och så maktkamper inom gruppen förstås.

Lite Dragon Pass. Fast med Orcher.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Att Cthulhu Dark Ages utspelar sig i en ganska tidig medeltid, med saxare och vikingar och så. Sjukt spännande såklart, men mig veterligen finns ingen (?) CoC-setting som utspelar sig i lite senare medeltid? Fertil mylla det, tycker jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Att Cthulhu Dark Ages utspelar sig i en ganska tidig medeltid, med saxare och vikingar och så. Sjukt spännande såklart, men mig veterligen finns ingen (?) CoC-setting som utspelar sig i lite senare medeltid? Fertil mylla det, tycker jag.
Cthulhu Rebirth

EDIT: Googlade Cthulhu Dark Ages och det är alltså _ännu_ ett spel om anglosaxiska england :rolleyes:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Fler missade möjligheter? Tja, exempelvis orcher, troll och vättar. De borde förstås aldrig ha blivit ihopklumpade under den högst tveksamma etiketten ”svartfolk”, utan istället beskrivits mer kreativt och med större egen agens. De borde ha gjort uppror! Det hade jag velat se supplement eller minst ett helt spel om.

En möjlig öppning skulle kunna vara att satsa på klan- och basbyggande. Alltså ungefär som i År Noll eller Svärdets Sång. Dessutom hade jag gärna sett människor, dvärgar och alver som möjliga skurkar.
Leon said:
Det här är ju riktigt coolt.

Lite År Noll/Svärdets Sång. Lite klanerna i Järn. Slumpa fram orchgrottan, samt olika aktörer inorm orchernas "revir".

Kan tänka mig många typer av äventyrskrokar, och inte bara konflikter med mer fredliga intelligenta folkslag. Vad gör man när det kommer en rivaliserande stam eller en tyrannisk häxmästare? Går det att tämja de lokala ulvarna en riktigt kall vinter? Och så maktkamper inom gruppen förstås.

Lite Dragon Pass. Fast med Orcher.
Grymt cool idé!
Hur undgår man att det blir en komedi dock? Kanske ämne för en egen tråd?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Varför skulle det bli komedi? Jag är alltså inte upprörd över påståendet utan undrar verkligen.
Det första som kom till mig var min reaktion, coolt! Men det andra var att många nog skulle spela på stereotypiska dumma barbarer istället för att göra en djupdykning i en troligtvis rätt komplex kultur som inte alls är så simpel och kanske inte ha så enkelt för att hitta på bra koncept tex. Ett spel skulle såklart kunna ge en många verktyg för att undvika sådant, men jag föreställer mig ändå att risken finns där.
Hur skulle man undgå sådana fallgropar?
 
Top