Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag vill bara poängtera att i avslutningen av Black Sepulchre (Apostate Gambit del ett) i vår Dark Heresy-kampanj, så var det endast min Adepta Sororitas som stod öga mot öga mot bossmonstret The Dei-Phage. Övriga rollfigurer låg skakande av skräck i olika hörn av rummet.
Ingen är tuffare än en Sister of Battle.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
På tal om Dark Heresy; att de inte gjorde en uppföljningskampanj till Tattered Fates!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag är fortfarande lite besviken över att Tales from the Loop inte hade en mysteriesetting med massa märkligheter och hemligheter. Är det något som som skulle haft en metaplott är det TftL!

(Utmärkt spel dock!)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag säger Mundana
Att spelskaparna inte verkar våga gå Gonzo och fokusera på Alvernas rymdskepp och annat galet i settingen.
Istället blir det mer klassik Fantasy med tydliga referenser ifrån vår världs historia.
Åh, de bisarra bitarna av settingen är långt ifrån bortglömda, och i takt med att fler settingböcker kommer ut så kommer det gå att hitta mer av dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Oja. Det finns en hel del weird stuff under ytan i Eons mylla. Verkligt weird stuff, till och med.

Men det var aldrig ett fokus när vi dönade med spelet i dess första generationer. Kanske är dags att syra loss spelet och släppa förtöjningarna i framtiden. ;-)
Jag tycker ju att om man skriver något så bör det åtminstone i teorin finnas öppningar för att rollpersoner ska interagera med det. Sedan är det ju fortfarande Eon, så det måste finnas en rimlig förklaring på varför man kan göra det (och varför ingen i så fall gjort det under de senaste tiotusen åren!), men den här nittiotalsdesignen där man skriver något coolt och sedan säger "men spelarna kommer aldrig veta om det eller interagera med det" tror jag inte flyger lika bra idag.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
De muterade djuren som plockades bort i Mutant 2089. På ett sätt så kanske man tänkte sig att muterade djur inte var tillräckligt "tufft" i en cyberpunk-setting, men att ta bort dem gjorde samtidigt världen mer generisk. Muterade djur hade gjort världen egen och jag förstår egentligen inte varför det inte hade gått att vässa dem bort från "björnfamiljen med barnvagn" till "vildsint grizzly med solbrillor och Uzi".
Kunde Shadowrun ha troll kunde väl cyberpunkmutant fått ha gorillor som faktiskt var gorillor?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Fler mutanter, framförallt djurmutanter, i Mutant 2089. De var sorgligt underanvända i det spelet, nästan som om författarna skämdes för dem.
Ja, när kommer modulen där man tar sig an uppdrag som Peckwick-klubbens förtrogna? Eller modulen där man ingår i Järnringens stora konspiration? Eller, för all del, modulen om Hindenburgs muterade fabriksarbetare och den stora strejken? Och så vidare. Jag skulle kunna fylla på med tio exempel till.

Jag tycker alltså egentligen inte alls att man behöver bege sig till det forna Norge eller Finland för att utveckla Mutant-världen. Det mesta finns redan i Pyri. Om spelet kan komma loss från de ständiga stadsmodulerna och fokusera på de aktörer som gör något, så tror jag att mycket är vunnet. Potentialen i spelvärlden är enorm,
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Götterdämmerung - den stora modulen om konspirationer i 1700-talets Stockholm. Jag tycker att hela spelet borde ha handlat om det. Där hade jag också velat se mer stad och färre varelser. Och naturligtvis ett intressantare regelsystem.
 
Top