Minsta möjliga rollspel?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Oj.

Svår fråga.

När jag var ung, någon gång under förra årtusendet, drev jag en rollspelsförening. Vi spelade varje vecka och ibland hade ingen förberett något. Då körde jag mitt minimala rollspel "Cops" som var en variant av Miami Vice.

Karaktärsskapande:

Säg en egenskap du är bra på.
Säg tre saker du är duktig på.
Du får en polisbricka och en pistol.

Resolution:

Slå 1T6. Högt är bra, SL bestämmer om det lyckas.

Det var så minimalt jag kunde tänka mig just då i alla fall. Spelarna gillade det.

Japp, du körde Discworld på samma koncept, funkade perfekt. Jag har faktiskt funderat på att göra ett system för barn på samma koncept, men med ett par små tillägg (hjälpas åt, kompisar).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag har en möjligen skitfånig idé: tryck ett rollspel på t-shirt. Förslagsvis med tryck både bak och fram. Alla kring bordet har varsitt exemplar på sig under spel. Ja, jag vet, man får sitta och kolla på varandras t-shirts. Säkert besvärligt, men jag tycker att det skulle vara en i sammanhanget ny och intressant trycksak. Undrar även hur det skulle påverka den sociala dynamiken kring bordet. Typisk replik: ”Kan du vända dig om så att jag kan läsa stridsreglerna på din rygg eller måste jag ta av mig t-shirten och sitta i bar överkropp en gång till?”. Ska man spela en längre kampanj med täta spelmöten får man hoppas att alla hinner tvätta sina t-shirts hyfsat ofta. En udda variant är att sprida ut spelet över flera t-shirts. De regler som är närvarande får då styra händelseförloppet under det spelmötet.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Gillar Tricube Tales, Tiny D6/Minimal D6-systemen, men har bara testat via There & Back Again, som ju har skills också.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
På tal om fysiskt väldigt små spel - är det ingen som har prövat att göra ett rollspel för tändsticksask? Det minsta formatet är kanske väl litet, men det större skulle kunna funka bra. Jag minns nyckelringsrollspelet, men det är alltså inte riktigt något sådant jag tänker mig här. Nu när jag postar om detta här slår det mig att även spelvärlden skulle kunna vara en låda. Sandbox, så att säga.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det känns som den här tråden går mot mindre och mindre målgrupper också. :D
Eller stora målgrupper med små lägenheter?

När jag har sålt av min rollspelssamling har jag märkt att de flesta av köparna bor i villa i eller utanför mindre städer. De har mer plats än vad jag har i en liten lägenhet.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Apropå mängden komplexitet som kan utvinnas per regel, tror jag man kan dra inspiration av gamla goda dryckeslekar…

1. Gruppen av spelare bestämmer tillsammans, eller utnämner någon ledare som bestämmer, vad spelets tema är.
2. När gruppen anser att det passar lägger en spelare till en ny regel.

Kan nog vässas, men vore kul att testa!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Apropå mängden komplexitet som kan utvinnas per regel, tror jag man kan dra inspiration av gamla goda dryckeslekar…

1. Gruppen av spelare bestämmer tillsammans, eller utnämner någon ledare som bestämmer, vad spelets tema är.
2. När gruppen anser att det passar lägger en spelare till en ny regel.

Kan nog vässas, men vore kul att testa!
Det här är ju typ playstorming, alltså att man designar spelet medan man spelar det. Var populärt under en kort period men försvann lite. Vet inte varför. Det var så vi designade Det sjätte inseglet. Rätt kul! Vi försökte igen med ett annat koncept, men det misslyckades grovt, så eventuellt lite hit-and-miss.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det här är ju typ playstorming, alltså att man designar spelet medan man spelar det. Var populärt under en kort period men försvann lite. Vet inte varför. Det var så vi designade Det sjätte inseglet. Rätt kul! Vi försökte igen med ett annat koncept, men det misslyckades grovt, så eventuellt lite hit-and-miss.
Tror för att få det att flyga behöver du 1. Rätt personer i rätt stämning, och 2. Lite tydligare start och riktning från grundreglerna, så att de utvecklas på ett intressant vis. Typ att varje regel behöver bygga på en tidigare, eller något sånt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Tror för att få det att flyga behöver du 1. Rätt personer i rätt stämning, och 2. Lite tydligare start och riktning från grundreglerna, så att de utvecklas på ett intressant vis. Typ att varje regel behöver bygga på en tidigare, eller något sånt.
Som sagt, det gick utmärkt för D6i. Men det är nog lite av en annan grej än det du föreslår här. Playstorming är speldesign. Man diskuterar reglerna, gör justeringar, provar sig fram, ändrar, lägger till nytt, och så vidare. Och speldesign, åtminstone när jag gör det, är lika hit-and-miss. För varje spel jag får till så finns det ett par som blev speltestade men som inte riktigt funkade, och ett dussin som aldrig ens kom till spelteststadiet.

Vad du föreslår är mer ett spel där det är en del av det roliga att hitta på och ändra reglerna. Och det kan ju vara kul även om själva resultatet inte är bra, för att spelet som är att ta fram reglerna är det roliga.

Så jag tar tillbaka vad jag sade; det är inte alls som playstorming! :gremgrin:
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Vad du föreslår är mer ett spel där det är en del av det roliga att hitta på och ändra reglerna. Och det kan ju vara kul även om själva resultatet inte är bra, för att spelet som är att ta fram reglerna är det roliga.
Absolut! Men av erfarenhet (jag gillar dessa spelmekaniker, de blir kaotiska och roliga) vad jag att det kan bli mer eller mindre tillfredställande baserat på väldigt små variationer av grundreglerna. Om man tex lägger till en regel för ofta slutar man bli lika exalterad över nästa regeltillägg, osv, osv.

Blev plötsligt väldigt sugen på att testa detta, men måste fundera på hur man ger en så god grundförutsättning som möjligt!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Minimalisering/struktur kan nog användas inom fler delar av spelskapande. Kultur (fem grundord/regler styr hela kulturbeskrivandet). Vapen, alla samma. Lägg till egenskaper vid behov. Färdigheter… och så vidare…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Minimalisering/struktur kan nog användas inom fler delar av spelskapande. Kultur (fem grundord/regler styr hela kulturbeskrivandet). Vapen, alla samma. Lägg till egenskaper vid behov. Färdigheter… och så vidare…
Här är ett exempel från ovan nämnda Vast and Starlit. Det är verkligen en toppenmetod för att få intressanta, oväntade och djupa spelvärldsdetaljer med ett minimum av regler eller prepp:

Encounters
Whenever you need an alien species, culture, or environment follow these steps:

Create Your Base
Alien species—One player selects 2 types of animals they are familiar with.
Alien culture—One player selects a culture or subculture they are a part of.
Alien environment—One player selects a location & a climate all are familiar with.

Deviate Aspects
The next player picks an aspect of the base, such as a cat’s aloofness, the pettiness of office politics, or a half-frozen bog. Then the next player chooses to tweak, reverse, or exaggerate this. Repeat this step 3 to 5 times until it feels alien.

Combine & Synthesize
The next player makes a coherent whole from only the deviated aspects, not the base.
 
Top