Minsta möjliga rollspel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Kul! Varför slutade ni spela det? Hade ni inga regler för strid? Anteckningar?
En av mina spelare skrev ner nått system kring det. Annars var styrkan och svagheten att det fanns i mitt huvud, enkelt nog att spelleda och komplext nog för att ge spelarna lite variation.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Cthulhu Dark är det minimalaste jag spelat och skulle i teorin kunna vara ännu mer slimmat om man skippar sanity. Rulla en tärning när du gör något, rulla en extra om det är något din RP kan extra bra. Ta högsta resultatet av tärningarna, ett högre resultat betyder att du lyckats extra bra.
På så vis räcker det med att spelare beskriver sina rollpersoner och sen kan man köra igång.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Frågan är hur många som vill ha det på grund av vana? Ibland gör vi saker av vana och tror att vi säger att vi vill ha ett visst element när det egentligen handlar om att vi inte upplevt något annat. Sen finns det tillfällen där slump kan vara bra och användbart, men jag tror inte det handlar om att vi vill så mycket som vi är ovana vid andra lösningar.
Fast att man vill ha något av vana betyder inte att man bara vill ha det av vana, så frågan blir lite märklig. Den bygger på antagandet att människor egentligen skulle vilja något annat än vad de faktiskt upplever sig vilja, vilket ju kräver rätt mycket i termer av bevisbörda. Jag tror många vill ha slump för att de är vana vid slump och tycker det är roligt med slump. Dessa två skäl kan sannolikt inte helt separeras.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Fast att man vill ha något av vana betyder inte att man bara vill ha det av vana, så frågan blir lite märklig. Den bygger på antagandet att människor egentligen skulle vilja något annat än vad de faktiskt upplever sig vilja, vilket ju kräver rätt mycket i termer av bevisbörda. Jag tror många vill ha slump för att de är vana vid slump och tycker det är roligt med slump. Dessa två skäl kan sannolikt inte helt separeras.
Absolut inte, min fråga handlade mer om att vi människor även har svårt att utmana normer innan någon annan gör det åt oss. Vi bryter ogärna mönster om vi inte tvingas till det. Och ibland lever vi med saker vi tror vi gillar fast att vi egentligen inte alls gillar det, på grund av vana. Vi kan inte utesluta den faktorn. Jag menar inte att slumpen är dålig och inte fyller en funktion, det jag ifrågasätter är huruvida vår vilja att använda slumpen handlar om att det är bra eller om det handlar om något annat.

Sen som @Rickard påpeka finns det ju en psykologi bakom slumpen som gör att vi dras till att gilla slump. Något som har med belöning att göra.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Cthulhu Dark är det minimalaste jag spelat och skulle i teorin kunna vara ännu mer slimmat om man skippar sanity. Rulla en tärning när du gör något, rulla en extra om det är något din RP kan extra bra. Ta högsta resultatet av tärningarna, ett högre resultat betyder att du lyckats extra bra.
På så vis räcker det med att spelare beskriver sina rollpersoner och sen kan man köra igång.
Inga anteckningar behövs?
Kan ju bli ännu enklare om man tar bort regler för "lyckas extra bra" dessutom. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Fast att man vill ha något av vana betyder inte att man bara vill ha det av vana, så frågan blir lite märklig. Den bygger på antagandet att människor egentligen skulle vilja något annat än vad de faktiskt upplever sig vilja, vilket ju kräver rätt mycket i termer av bevisbörda. Jag tror många vill ha slump för att de är vana vid slump och tycker det är roligt med slump. Dessa två skäl kan sannolikt inte helt separeras.
Hm jag förutsatte helt sonika att slump är fundamentalt för att det ska bli "spel" av det och inte teater, men kanske inte!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Hm jag förutsatte helt sonika att slump är fundamentalt för att det ska bli "spel" av det och inte teater, men kanske inte!
Spel, om vi kikar på just den delen behöver väl i grund och boten ett element av regler och tävlan, inte slump. Se schack till exempel som är ett spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Hm jag förutsatte helt sonika att slump är fundamentalt för att det ska bli "spel" av det och inte teater, men kanske inte!
Jag skulle nog säga att teater förutsätter publik och att man agerar ut sin roll (vilket ju inte alla gör i rollspel, även om vissa gör det). Sen så tror jag att det är mindre viktigt med en exakt definition av "rollspel", om det ens är möjligt. Det finns folk som menar sig spela rollspel och inte använder slump (med undantag för att människors beslut såklart kan bli mer eller mindre slumpmässiga) och det räcker för mig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
Jag ska säga, att innan jag skrev mitt svar om schack, så tänkte jag på "skåde-spel". Så ja, det känns som frågan om vad som är spel är ganska irrelevant i grund och botten. Jag borde inte rört vid den tråden när den dök upp utan bara låtit den ligga. :gremsmile:
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
Ja det spelar ju ingen roll för trådens ämne.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
Oh yes, YES! Äntligen! Jag har väntat så länge på återkomsten... Hmm... vilken sida var jag på nu då? :unsure:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag tycker att det var kul med en helt slumpmässig länk till Sju små rollspel. :)
 
Top