Varulv Minioner - Runda 3

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
I färg för att klargöra vad vi vet om deltagarna i spelet:

Runda ett, slutställning

Xyas (4) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker, BDG
Sidd (2) Rasmus, Vimes
BDG (1) Xyas
Biobunker (1) Basenanji
Rasmus (1) Halo

Redan här kan vi ju stanna upp och fundera på om det är rimligt att en ulv-Halo skulle vilja ligga helt själv på Rasmus? Ni kan kolla själva, Halo lägger rösten på Rasmus på tordag kl. 20.51. Jag bedömer Halos röst och omständigheterna kring den rösten som byboig.
Håller helt med om Halos sista röstbyte.
Först blev jag ju jätteglad för att jag klarade mig.
Sen så kollade jag på Halo med ögonen att denne var ulv tillsammans med Vimes och tänker att han inte vill ligga på samma drev som sin ulvkompis. Jag kan förstås ha fel men…
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag bedömer Halos röst och omständigheterna kring den rösten som byboig.
Delar inte din slutsats, som jag skrev i R2 så var omständigheterna i slutet av R1 helt perfekta för ulvarna att inte behöva ligga med i drevet som fick ut någon. Flera hade deklarerat att de inte skulle delta under kvällen. INTE en röst ligger på Vimes eller Halo så det är ju inte direkt så att de behöver vara oroliga för att själva åka ut.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Det här tycker jag är spännande 1 minut innan deadline kommer det här. Ett nattmord på dig känns väl som ett ganska oväntat Ulvmove när siaren finns i spel?
Jag satt på motorvägen och körde bil.
Sonen fick skriva detta när jag kom på att jag kanske inte kommer delta mer som en sista grej.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Nåväl, R1 i sin helhet. Med reservation för felaktigheter.

(Jag spoilermärker det här så det inte ska bli så svårt att läsa)

Runda 1 Onsdag

10.16 Fjodorsenuba=>Xyas

Xyas (1) Fjodorsenuba

Ingen röst: Basenanji, BDG, Biobunker, Halo, Rasmus, Sidd, Vimes, Xyas

11.07 Halo900=>Vimes

Xyas (1) Fjodorsenuba
Vimes (1) Halo

Ingen röst: Basenanji, BDG, Biobunker, Rasmus, Sidd, Vimes, Xyas

11.56 Halo=>Rasmus

Xyas (1) Fjodorsenuba
Rasmus (1) Halo

Ingen röst: Basenanji, BDG, Biobunker, Rasmus, Sidd, Vimes, Xyas

12.25 BDG=> Basenanji

Xyas (1) Fjodorsenuba
Rasmus (1) Halo
Basenanji (1) BDG

Ingen röst: Basenanji, Biobunker, Rasmus, Sidd, Vimes, Xyas

13.29 Basenanji=>Rasmus

Rasmus (2) Halo, Basenanji
Xyas (1) Fjodorsenuba
Basenanji (1) BDG

Ingen röst: Biobunker, Rasmus, Sidd, Vimes, Xyas

15.18 Vimes=>BDG

Rasmus (2) Halo, Basenanji
Xyas (1) Fjodorsenuba
Basenanji (1) BDG
BDG (1) Vimes

Ingen röst: Biobunker, Rasmus, Sidd, Xyas

16.03 BDG=>Fjodorsenuba

Rasmus (2) Halo, Basenanji
Xyas (1) Fjodorsenuba
BDG (1) Vimes
Fjodorsenuba (1) BDG

Ingen röst: Biobunker, Rasmus, Sidd, Xyas

16.26 Biobunker=>Rasmus

Rasmus (3) Halo, Basenanji, Biobunker
Xyas (1) Fjodorsenuba
BDG (1) Vimes
Fjodorsenuba (1) BDG

Ingen röst: Rasmus, Sidd, Xyas

17.02 Halo=>BDG

Rasmus (2) Basenanji, Biobunker
BDG (2) Vimes, Halo
Xyas (1) Fjodorsenuba
Fjodorsenuba (1) BDG

Ingen röst: Rasmus, Sidd, Xyas

19.10 BDG=>Xyas

Xyas (2) Fjodorsenuba, BDG
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker
BDG (2) Vimes, Halo

Ingen röst: Rasmus, Sidd, Xyas

19.33 Xyas=>BDG

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (2) Fjodorsenuba, BDG
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker

Ingen röst: Rasmus, Sidd

21.45 Vimes=>BDG

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (2) Fjodorsenuba, BDG
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker

Ingen röst: Rasmus, Sidd

22.58 Sidd=>Basenanji

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (2) Fjodorsenuba, BDG
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker
Basenanji (1) Sidd

Ingen röst: Rasmus

23.47 Rasmus=>Basenanji

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (2) Fjodorsenuba, BDG
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker
Basenanji (2) Sidd, Rasmus

R1 Torsdag

00.33 Rasmus=>Xyas

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (3) Fjodorsenuba, BDG, Rasmus
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker
Basenanji (1) Sidd

08.20 Basenanji=>Biobunker

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (3) Fjodorsenuba, BDG, Rasmus
Rasmus (1) Biobunker
Basenanji (1) Sidd
Biobunker (1) Basenanji

10.04 Sidd=>Ingen

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (3) Fjodorsenuba, BDG, Rasmus
Rasmus (1) Biobunker
Biobunker (1) Basenanji
Ingen (1) Sidd

10.08 Sidd=>Xyas

Xyas (4) Fjodorsenuba, BDG, Rasmus, Sidd
BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Rasmus (1) Biobunker
Biobunker (1) Basenanji

10.16 Rasmus=>BDG

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (3) Fjodorsenuba, BDG, Sidd
Rasmus (1) Biobunker
Biobunker (1) Basenanji

10.21 Biobunker=>Xyas

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (4) Fjodorsenuba, BDG, Sidd, Biobunker
Biobunker (1) Basenanji

10.26 BDG=>Rasmus

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Biobunker (1) Basenanji
Rasmus (1) BDG

11.16 BDG=>Halo

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

18.00 Biobunker=>Sidd

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (2) Fjodorsenuba, Sidd
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG
Sidd (1) Biobunker

18.38 Biobunker=>Xyas

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

19.21 Vimes=>Xyas

Xyas (4) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker, Vimes
BDG (3) Halo, Xyas, Rasmus
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

19.54 Rasmus=>Sidd

Xyas (4) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker, Vimes
BDG (2) Halo, Xyas
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG
Sidd (1) Rasmus

19.57 Vimes=>Sidd

Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
BDG (2) Halo, Xyas
Sidd (2) Rasmus, Vimes
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

20.13 Halo=>Sidd

Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Sidd (3) Rasmus, Vimes, Halo
BDG (1) Xyas
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

20.51 Halo=>Rasmus

Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Sidd (2) Rasmus, Vimes
BDG (1) Xyas
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG
Rasmus (1) Halo

20.57 BDG=>Xyas

Xyas (4) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker, BDG
Sidd (2) Rasmus, Vimes
BDG (1) Xyas
Biobunker (1) Basenanji
Rasmus (1) Halo

Hoppas det gick att följa för den som är intresserad!
Fortsätt nu och red ut vad du får ut av detta👍
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag kommer ha sporadisk närvaro, för det är lördag och jag kan inte sitta här och hålla låda själv som igår kväll.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag kommer ha sporadisk närvaro, för det är lördag och jag kan inte sitta här och hålla låda själv som igår kväll.
Typiskt scumtell 😉
Skämt åsido men var är vår grönade Rasmus?
Hjälp till nu och fånga in den sista förrädaren!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tycker att det har varit ganska nyttigt att gräva i röstningen, för jag får upp blicken för spelet på ett annat sätt, än när jag bara strö-läser. Några ögonblick i röstningen som jag tycker förtjänas lyftas fram:

Vem leder röstningen under runda 1?
Xyas hamnar ju snabbt under lupp efter Fjodors röst. Den blir aldrig utslagsgivande, men intresset för den passiva Xyas kommer synas under hela rundan. Något som inte har diskuterats så mycket är Rasmus, som fått likartad kritik för passivitet och ligger i rösttopp på onsdagen vid 16-tiden. Under vissa delar av rundan ligger han i rösttopp, men efter att ha deltagit mer i spel byter folk röster från honom. En avgörande röst där är Halos som byter till BDG (onsdagen 17.02)

Det där är vad jag tror en by bybo som byter röst. Vi ska se lite mer på Halos spel under runda ett, men jag tror att han helt enkelt är en "bybo på hugget" som röstar på BDG för att han misstänker BDG. Xyas, Rasmus och BDG kommer sedan dela på röstledningen, tills Xyas hämndröstar på BDG, vilket för upp BDG i ledningen.

Det här är viktigt, för Vimes (bekräftad ulv) kommer göra ett märkligt uttalande om möjligheten att fälla en "varbjörn". Faktum är att Vimes röstar på BDG TVÅ gånger. Miss eller planerat?

På slutet av onsdagen är BDG i topp, följt av ett ganska splittrat fält:

BDG (3) Vimes, Halo, Xyas
Xyas (2) Fjodorsenuba, BDG
Rasmus (2) Basenanji, Biobunker
Basenanji (2) Sidd, Rasmus

Då går jag ut och outar att jag är siare. Tydligen räckte det med två röster för att skrämma mig!
^^

Sedan lägger Rasmus sin röst på Xyas och Sidd följer med (torsdag 10.08). Sidd är genom hela spelet irriterad (?) på en Xyas som är osolidarisk och svårläst. Men det är alltså Sidd som drar igång Xyasdrevet på allvar.

Är det rimligt att en ulv-Sidd skulle göra det? Jag tror inte det.

Rasmus byter tillbaka till BDG. Men sedan händer något intressant! Biobunker lägger på torsdagen 10.21 en röst på Xyas. Motiveringen är ganska svag i mina ögon:

Biobunker said:
Då är jag med på ditt resonemang.

Jag tycker att Rasmus har spelat upp sig och flyttar min röst. Tycker inte att Xyas varit så aktiv.
Sedan släpper BDG Xyas och börjar intressera sig för andra, varpå han själv går upp i rösttopp.

Mellan 18.00 och 18-38 på torsdagen börjar Biobunker bli aktiv:

18.00 Biobunker=>Sidd

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (2) Fjodorsenuba, Sidd
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG
Sidd (1) Biobunker

18.38 Biobunker=>Xyas

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG


Därefter följer Vimes upp med en röst på Xyas:

19.21 Vimes=>Xyas

Xyas (4) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker, Vimes
BDG (3) Halo, Xyas, Rasmus
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

Och nu har tåget vänt! BDG - räddad av ulvarna? Kan det verkligen vara så?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vimes motivering på att rösta Xyas är jättekonstig och handlar mer om BDG:

Vimes said:
Äh vafan.

Jag vill ju så gärna fälla en varbjörn i första rundan. Men det blir väl inte då den här gången heller.

Röst: Xyas
I det här läget så har nämligen Vimes en utomordentlig möjlighet att fälla Björn:

BDG (4) Vimes, Halo, Xyas, Rasmus
Xyas (3) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

Varför låter Vimes den här chansen gå honom förbi? Jag tror att ulv-Vimes förstår att om BDG röstas ut och därigenom grönas, kommer han hamna i strålkastaren i R2. Därför släpper Vimes BDG.

Men nu uppenbarar sig nästa problem!

Ska både Vimes och Biobunker (som jag tprr är den andra ulven) ligga så nära varandra i Xyas-tåget?

19.21 Vimes=>Xyas

Xyas (4) Fjodorsenuba, Sidd, Biobunker, Vimes
BDG (3) Halo, Xyas, Rasmus
Biobunker (1) Basenanji
Halo (1) BDG

Nej, det känns inget bra. Så då följer Vimes efter Rasmus, när denne lägger sin röst på Sidd.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Röst: BiobunkerVII

Jag tycker just nu att BiobunkerVII är den som är mest trolig ulv av Bio, Fjodor, Halo och Sidd. Biobunker är den jag misstänker mest. Min analys av BiobunkerVII i R1 är faktiskt inte så dålig.
Läs mer här

Sedan är röstmönstret under runda ett knappast till Biobunkerns fördel. Det finns mer att säga om honom, men det tar jag i en kommande post.

Men mest tycker jag att Biobunker är den lämpligaste kandidaten, eftersom de andra tre inte är det.

Så jag ser att både Fjodor, Halo och Sidd visar byboiga tendenser. Jag ska ta upp några sådana.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Äh, nu kom helgens uppgifter före!

I korthet:

Fjodorsenuba kan inte vara ulv för:

  • En ulv lägger inte första röst sådär tydligt i R1
  • Lite nybörjarmoves präglar Fjodors spel
  • Kaosoutande är för vågat som ulv

Halo9000 kan inte vara ulv för:

  • Han röstar aktivt och byboigt (röstar för att få info) i R1
  • Kolla in den här posten: typiskt bra bybospel

Sidd kan inte vara ulv för:

  • Så som han hamnar i strålkastaren i R1 tyder på att han inte är en ulv
  • Vimes och Biobunker försöker få andra att hoppa på ett Sidd-drev både i R1 och R2
  • Sidd lägger tung röst på Xyas torsdagen 10.08. Skulle en ulv-Sidd verkligen göra så? Tror inte det.
***

Medan ni får paus från mig kan ni väl försöka titta lite på Biobunker och se om/hur han:

Lågflyger och försöker att inte ta plats?
Exempel 1
Talar om hur svårt det är
Jag tycker det är svårt att värdera vad som sagts hittills, upplever att Björn den gode och Vimes hamnat i semantik, båda är aktiva vilket jag tycker är grönande, och jag är nog för trög för att fatta. Basenanji har steppat upp och skrivit bra saker. Sidd brukar väl(?) alltid skriva korta meddelande ingen direkt pälsvarning där. Fjodor har fluff-gate att förklara även om jag inte ser det som tokrött. Halo har varit aktiv, petade på Vimes vilket ledde till ett bra förtydligande. Kontentan Xyas och Rasmus har jag på rödlistan just nu, endast på grund av lågflygande.
Försvarar sig och andra?
Kanske här?
Interagerar med Vimes?
Jag känner ingen som heter Vimes inte!
Meddelar att han inte kan vara med i spel pga andra aktiviteter?
Sporadisk närvaro
Spelmöte
Spelmöte schpelmöte
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Röst: BiobunkerVII

Jag tycker just nu att BiobunkerVII är den som är mest trolig ulv av Bio, Fjodor, Halo och Sidd. Biobunker är den jag misstänker mest. Min analys av BiobunkerVII i R1 är faktiskt inte så dålig.
Läs mer här

Sedan är röstmönstret under runda ett knappast till Biobunkerns fördel. Det finns mer att säga om honom, men det tar jag i en kommande post.

Men mest tycker jag att Biobunker är den lämpligaste kandidaten, eftersom de andra tre inte är det.

Så jag ser att både Fjodor, Halo och Sidd visar byboiga tendenser. Jag ska ta upp några sådana.
Bra gräv på BioB.
Jag läser ju ditt tänk utifrån min synvinkel och ser ju smådetaljer som gör att jag kanske misstolkar Halo och upptäcker att BioB tex försöker fälla mig (bland många församlade)…

Du anser alltså att BdG var fel ute vad gäller Halo.

Sånna här genomläsningar behövs på Fjodor också.
Kanske Rasmus kan göra ett försök…

Jag tycker Basses gräv är bra:

Röst: BiobunkerVII
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Äntigen så har jag fått flytt covidmarkerna i innebandyhallen och kan sitta ner och lösa ikapp.

Herregud vilket bra gräv @Basenanji ! Ja man känner sig som nybörjare när det kommer sådana här analyser.

Röst: Biobunker

Jag välkomnar gärna genomlysning av mig. Det kommer vara lärorikt för kommande spel.

@Halo9000 jag har inte glömt din fråga och ska försöka sitta och gå igenom det när jag har en dator ikväll. Så kan jag iallafall försöka förklara min tankegång.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Här tror jag att jag faller på samma grepp som i Ulvar i rymden. Jag pladdrar på och håller låda för att hålla uppe aktiviteten men det är ju svårt att det inte ska bli snömos då få andra agerar. Skulle vilja att du tittar på Fjodors agerande med Vimes i runda 1, finns inte mycket att hämta där.
Den enda av oss, och det går ju emot min röst i den här rundan, som faktiskt agerar med Vimes i runda 1 är ju Halo.

Ligger på Sidd i runda 2, öhh det gör ju även Rasmus som är grönad, och Halo9000. OM du inte var tokgrön skulle jag se det här som en selektiv tolkning av vilka samband du tar med, nu får jag väl tolka det som att du har sökarljuset på mig. Men jag tycker inte att jag i det faller skiljer mig från andra. 3 ordentliga drev i R1, så det är väl rimligt att om 2 av dem visade sig vara gröna så är det enklast att dra mer i det tredje. Läs Halos svar i början av den här rundan.

En ulv lägger inte första röst sådär tydligt i R1
Sådär tydligt som att få in första röst med en tjolahopp motivering. Bättre kan du. Det är ju ett klassiskt ulvmove. Slänger in en röst första meddelandet, den är ju alltid jäkligt enkel att bortförklara. Sen ligger han kvar där hela dagen trots andra drev. Känns som att folk som vanligt bedöms enligt olika måttstockar. "Du lågflyfger det är ulvigt" "Han lågflyger men det är ju grönande"

Försvarar andra, öhh jag läste ju inte Fjodor som rött och tyckte det var ett svagt drev, såg mer potential i exempelvis drevet mot BDG inledningsvis, eller för den del BDGs drev mot Vimes, eller vad ni nu vill kalla deras fäktande för.

Jag lär ju få svårt att vända det här, men även om jag åker ut och ett nattmord sker så borde byn ha det här som i en liten ask.
Död eller levande bybo så vinner man ju, eller hur var det Basse.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Basse har ett riktigt tungt gräv mot Biobunker nu och Sidds snabba röstbyte grönar honom än mer.

Jag byter också röst baserat på det Basse hittat men även att Biobunkers röst på Sidd i r1 kan ha varit en pejl
för att se om det gick att få till det där sidodrevet som Vimes ville ha?

Röst: BiobunkerVII
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag byter också röst baserat på det Basse hittat men även att Biobunkers röst på Sidd i r1 kan ha varit en pejl
för att se om det gick att få till det där sidodrevet som Vimes ville ha?
Men jag fick ju inte till det drevet mot Sidd. Så då faller ju din motivering att rösta på mig
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men jag fick ju inte till det drevet mot Sidd. Så då faller ju din motivering att rösta på mig
Precis du fick inte till det drevet, men du försökte? När inga fler röster kom in bytte du tillbaka till xyas.

Det står för mig mellan dig och Fjodor. Vi behöver lite mer gräv på Fjodor men ingen verkar titta mer
på min tes om att Vimes försökte distansera sig från honom.

Å andra sidan är det ju bara en teori och vi har inte så mycket mer att gå på Fjodor?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Nä precis, jag tycker det är scumt att vara på tårna och kasta in en snabb röst. (Inget konstigt i sig första rösten är viktig) men sen delta sporadiskt och det deltagandet är förslag om kaosoutande.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag fick ju skit för att ligga på Xyas på grund av inaktivitet så jag försökte hitta nån annan scummis. Misstänkte Rasmus men där hade ju uppenbarligen fel. När Sidd drog upp outandet tyckte jag det såg väldigt konstigt ut, så ja jag försökte få igång ett gräv mot honom.
 
Top