Varulv Minioner - Runda 1

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,018
Tar med mig det till nästa omgång @Basenanji att skriva Tjolahopp och lägga upp film med listan och tärningsslaget.
Dock tror jag att ni hade försökt bryta ner det lika mycket så egentligen behöver jag nog bara lägga en röst och inte säga något nästa gång :)

Min uppfattning kvarstår dock att xyas är rödare än BDG. Tycker jag har motiverat varför jag väljer att rösta på xyas och min inställning till andra rättframt. Ville dock informera om läget att för tillfället så kan BDG rösta xyas och rädda sig själv. Rädda mig själv hade jag gjort både som ulv och bybo vilket då jag även förväntar mig att BDG gör.

Nu ska jag hämta barn och göra kvällsrutiner och iväg på simträning med sonen. Borde hinna in och läsa ikapp innan omröstningen stänger ikväll och eventuellt ändra röst.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
När jag ändå är i farten undrar jag vad @Vimes som ser mig som anonym vill se mer av?
Är det detsamma som Basse och Björn efterfrågat, eget ställningstagande eller är det mer aktivitet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,568
Ok, snart ska jag ha möte och därefter träning. Kommer inte säkert kunna vara med i slutet av rundan, men ska försöka. Jag har skickat PM till Martin om vem jag vill sia.

Man ska ju rösta på den man tycker är mest misstänkt och min rödlista toppas just nu av Biobunker och Fjodor:

Biobunker VII
Jag blir lite misstänksam av att Biobunker så ofta vill verka oskyldig bybo. Det kan vara nybörjarspel förstås: som nybörjare vill man. ofta verka byboig och blir nojig av hur man kan misstolkas. Kom ihåg att vi vinner som lag, att sticka ut hakan är inte så dåligt som det kan verka. Ulvar avskyr att ta ställning och vill helst slippa engagera sig i saker. När bybor blottar sig eller tänker högt så måste ulvar ge sig in i diskussioner de helst velat slippa. BiobunkerVII vill också inte ha röster på sig och frågar om jag inte borde omvärdera min röst på honom. Biobunker försöker också förklara hur Fjodor spelar, vilket jag reagerar på: låt folk få försvara/förklara sig själva! Biobunker är emot vapenoutning, vilket jag gillar, men det är en ganska safe åsikt. Biobunker röstar också på Xyas med en ganska kass motivering: inaktivitet. Sammantaget så tycker jag att han skriver korta inlägg, är defensiv eller undvikande och verkar vara ute efter att inte få blickarna på sig ("Byns vilja är min lag"). Just nu ser jag det som ulvspel: lågflygande, lagom aktivt spel utan att egentligen säga så mycket.

Fjodorsenuba
Fjodorsenubas första post är verkligen inte mycket av en ledtråd, jag ser flera skäl till att han uttryckte sig som han gjorde. Ändå släpper det inte att han valde ordet "första tjing" som om Xyas verkligen var supermisstänkt och Fjodor ville försäkra sig om att rösta ut Xyas. En nybörjarulv som "bestämmer sig" tidigt? Xyas är ju också ganska bekväm att rösta på med tanke på hans spelstil. Sedan lägger Fjodor ut en röstlista, vilket jag är tacksam för, men som jag också tolkar som att han vill ha koll på röstläget tidigt. Hjälpsam bybo eller planerande ulv? Fjodor vill till sist inte outa vapen, vilket jag tycker är bra, men det är väl också en ganska safe åsikt? Han skriver egentligen inte om så mycket mer än om vapenoutning och om varför han valde att rösta på Xyas. Det är också enda rösten.

De andra?
Björn, Rasmus och Vimes väcker det paranoida pirret. Björns felsägning, Vimes knasiga tankefel och Rasmus plötsliga skifte från inaktiv till aktiv. Dessutom är Rasmus villig att outa vapen. Det är också Xyas, som därtill gör mig lite nervös över att svara BDG så snabbt. Men att det skulle vara orkestrerat känns ganska osannolikt. Halo är lätt att missa, men gör sammanfattningsvis ett stabilt intryck på mig. Sidd ger ett grönt skimmer, men jag stör mig på att han formulerar saker som "vi nya" och tar andra i försvar.

Min röst får ligga kvar på Biobunker VII därför att han är den jag misstänker mest.

Jag skulle bli glad om någon annan kunde läsa Biobunkers inlägg och göra en liknande sammanställning av era intryck.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Damned if you do damned if you dont.
Basse verkar ha bestämt sig. Jag tycker själv att jag har förklarat och motiverat varför jag var emot vapenouting mer än en gång.
Jag reagerade på att du @Basenanji la din röst på mig för att jag hade låg aktivitet och nu säger du att min motivering på min röst på Xyas är dåligt motiverad - det ör ju för tusan samma motivering. Som jag läser Xyas är han väldigt inaktiv, förutom en kort fäktning mot Björn angående en beef om att lägga upp screenshots från en ett år gammal diskussion, sen är det tyst som i graven igen.
Det är nåt hos Björn sol kliar men jag kan inte sätta fingret på vad. Är det den ganska aggressiva spelstilen som jag som passivt aggressiv konflikträdd blir nervös av, men är det ulvigt? Jag har aldrig spelat med honom förut så det är svårt att uttala mig om.
Rasmus önskan om vapenoutning tyckte jag var rödpingande, det kom efter diskussionen om outning igår kändes som överspelad, men visst han var inte aktiv då, tycker hans förklaringar av det har varit logiska så jag hat honom på ljusgrön lista.
Halo har inte skrivit nåt på länge vad händer där? Björn var och luktade på honom men den motiveringen gick mig förbi.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,673
Location
Stockholm
Xyas är en coin flip att rösta ut. Jag tycker att det är ett dåligt drev för den late.
Björn, om inte Xyas så vem och varför? Jag kan tänkas byta min röst om du ger ett bra alternativ.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag håller med Rasmus om att Xyas är en ren coin-flip att rösta ut. Han har skrivit så lite att det är _omöjligt_ att säga något vettigt om hans färg. Det gör ju förstås att alla Xyas-röster än så länge är lite slöa. Men det gör också att Xyas är ett rimligt alternativ att rösta på i slutet av rundan om vi inte har något bättre, tänker jag.

En gång i varulvshistorien fanns det ju ett motto: "When in doubt: vote Xyas". Det är förstås lite ett skämt, men lite på allvar också. Det är dåligt om det är där vi landar, men det kan också vara det minst dåliga, tänker jag.

Man kan ju fundera på vilka man skulle kunna rösta på Xyas för att rädda, till exempel. I en hypotetisk situation där Xyas stod mot någon annan inför galgen skulle jag, som det ser ut nu, helt klart välja Xyas om alternativet var: mig själv, Basse, Rasmus eller Halo. Om alternativet var Biobunker, Fjodor eller Sidd skulle jag ha vånda. Herrarna B, F och S har inte lämnat så många intryck hos mig den här rundan - men med Häxmästarspelet i minne är jag inte jättesugen på att låta Xyas lågflyga sig hela vägen till ulvseger.

Den enda jag i nuläget helt säkert hellre röstar på än Xyas är BDG. När jag går igenom rundan lite översiktligt igen är det BDG som sticker ut. Grejen med nattmorden ÄR en märklig miss. Jag tycker visserligen en del av det BDG skrivit efter det känts byboigt, men många av dessa grönvibbar ges med en giftbägare (d.v.s. när jag tänker att X som BDG skriver är byboigt, visste BDG redan att jag skulle tänka det och skrev alltså X av den anledningen). Svår terräng!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
När jag ändå är i farten undrar jag vad @Vimes som ser mig som anonym vill se mer av?
Är det detsamma som Basse och Björn efterfrågat, eget ställningstagande eller är det mer aktivitet?
Bra fråga! Jag får erkänna att jag inte vet riktigt. Grejen är att jag nog vet att du, Fjodor och Sidd skrivit en del inlägg, men jag kan för mitt liv inte riktigt komma på vilka deldiskussioner ni varit inblandade i. Om jag ska följa min erfarenhet av dom här spelen är just det här att jag vet vad ni skrivit men inte riktigt vad ni pratat om något av en varningsflagg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Eller så är ulvarna Xyas och Fjodor! Det vore ju lustigt om Fjodors till synes meningslösa val att rösta i bakvänd bokstavsordning faktiskt var en tell!

Ja, det här är faktiskt en lite kul grej. Är Fjodor ulv säger det potentiellt något om Xyas och/eller Basses fraktion.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Som lite ovan spelare har jag en fundering kring startmeddelandet
"Du är normal minion/bybo. Du har inga kända egenskaper."
Vad jag kan se finns ingen lista över vilka roller som finns. I vanligt varulvsspel är det Siare och Väktare som är med va?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Nu gick jag tillbaka för att läsa om Fjodor, Bio och Sidd, men hittade den här gamla grejen:

Grönast
/.../
Vimes - Tills någon kontrat honom
Vad var det du menade med det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Som lite ovan spelare har jag en fundering kring startmeddelandet
"Du är normal minion/bybo. Du har inga kända egenskaper."
Vad jag kan se finns ingen lista över vilka roller som finns. I vanligt varulvsspel är det Siare och Väktare som är med va?
Ja
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Skärmavbild 2022-01-13 kl. 17.27.09.png

Känns som att ingen tagit Empiricus fallna mantel som sekreteriat. Första rösten ligger fortfarande på Xyas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ja, det är lite fascinerande att Fjodors rösta lolrandom(???)-röst ligger kvar på Xyas. Den enda motiveringen vad jag kan hitta i tråden är att Fjodor tycker att Xyas trasslat in sig i BDG-tjafs och varit inaktiv ("och det är suspekt"). Jag noterar också att Fjodor i princip verkar tro gott om alla andra. Han är lite avig mot BDG i ett inlägg, annars är det mest blommor och solsken när han ska bedöma övriga spelare.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Tänker mig teoretisk. Ulvarna får veta alla vapnen på dem som dött samt om de har en förmåga att leta vapnen.

Då har de troligen hittat tre vapen imorgon och behöver bara pussla ihop fyra til
Det här låter ju riktigt OP. Vad får dig att tro att det skulle vara så?

Jag har gått igenom tråden igen och börjat bli lite fundersam på Halo9000. Tycker inte att han gör så mycket mer än hoppar på andras beefs och drev. Att Basse tidigt grönade honom vägde för mig tungt, jag menar vem kan man lita på förutom den som är tokgrön, men faktum är ju att han inte vet mer än oss andra i R1. Halo har varit inaktiv hela dagen, ligger du kvar med rösten? Hur ser du på diskussionen om att Björn ska outa sitt vapen?
Varför just Björn och varför inte Xyas som ju ser ut att vara på väg till galgen med Björns utslagsröst?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,543
Location
Oktoberlandet
Är det bra för byn att en spelare outar vapen i R1 och därmed blir klargrönad?
Den som klargrönad blir ju förstås ett mål för förrädarna att nattmörda.
Men då kan vi minska antalet troliga förrädare.

Om vi räknar på matten och antal rundor osv
Det vore bra att reda ut innan R1 går för långt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Är det bra för byn att en spelare outar vapen i R1 och därmed blir klargrönad?
Den som klargrönad blir ju förstås ett mål för förrädarna att nattmörda.
Men då kan vi minska antalet troliga förrädare.

Om vi räknar på matten och antal rundor osv
Det vore bra att reda ut innan R1 går för långt.
Varför skulle ulvarna nattmörda den personen DE vet ju redan att personen som outar är grön?
Ulvarna får bara extra information som gör att de kan vinna alternativvinsten.

Det här känns knepigt Sidd!

Röst: Sidd
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Den enda jag i nuläget helt säkert hellre röstar på än Xyas är BDG. När jag går igenom rundan lite översiktligt igen är det BDG som sticker ut. Grejen med nattmorden ÄR en märklig miss. Jag tycker visserligen en del av det BDG skrivit efter det känts byboigt, men många av dessa grönvibbar ges med en giftbägare (d.v.s. när jag tänker att X som BDG skriver är byboigt, visste BDG redan att jag skulle tänka det och skrev alltså X av den anledningen). Svår terräng!
Äh kom igen nu! Ni verkar spinna något slags narrativ som går ut på att jag gjort en jättekonstig felsägning som bara kan hända om a) Jag är ulv, b) ulvarna får reda på vapnet på alla som blir nattmördade. a) är det ju bara jag som vet att det inte är sant men b) är väl också ganska orimligt? Tror du verkligen designen är så att ulvarna har en reell chans på sitt alternativa vinstvillkor även om ingen bybo outar vapen? Det tror inte jag, det vore ju trasigt. Halo fortsätter ju driva den tesen men det känns nästan som att han gör det bara för att safe kunna hålla kvar sin röst på mig.

Dessutom så var ju då misstaget att jag skrivit "utröstade" och inte "utröstade och nattdödade" så en minst lika (o)rimlig tolkning hade väl då varit att jag var ulv och att ulvarna inte hade några nattmord, för jag verkar ju i det inlägget utgå ifrån att alla som dött blivit utröstade.

Och det här är alltså mannen som gjorde "misstaget" att inte förstå varför ulvarna skulle ha någon som helst nytta av att få veta vapnen, vilket väl dessutom var efter mitt inlägg. Om du är grön så borde du väl vara mycket medveten om hur man just för att man inte har full information eller orkat tänka igenom spelupplägget kan trassla in sig (vilket jag iofs inte anser att jag gjort) i teoridiskussioner.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,543
Location
Oktoberlandet
Det här låter ju riktigt OP. Vad får dig att tro att det skulle vara så?

Jag har gått igenom tråden igen och börjat bli lite fundersam på Halo9000. Tycker inte att han gör så mycket mer än hoppar på andras beefs och drev. Att Basse tidigt grönade honom vägde för mig tungt, jag menar vem kan man lita på förutom den som är tokgrön, men faktum är ju att han inte vet mer än oss andra i R1. Halo har varit inaktiv hela dagen, ligger du kvar med rösten? Hur ser du på diskussionen om att Björn ska outa sitt vapen?
Varför just Björn och varför inte Xyas som ju ser ut att vara på väg till galgen med Björns utslagsröst?
Ja den iden om att förrädarna kan sia vapen skrev jag sent nattetid post om att det skulle vara för kraftfullt så den grejjen är konstigt att Halo nu dryftar. Bra fångat BioB. Missade Halo att jag skrivit det eller har jag fel?
 
Top