Varulv Minioner - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Fjodorsenuba första inlägg är faktiskt lite lurigt men han måste ha räknat med att folk skulle kunna börja fundera om det. T. ex varför gå nerifrån och upp istället för uppifrån och ner?
Ja, det här är faktiskt en lite kul grej. Är Fjodor ulv säger det potentiellt något om Xyas och/eller Basses fraktion.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Angående vapen så tror jag att Vimes i teorin har rätt men i praktiken fel. Om vi bara ha två utröstade med okända vapen så skulle det ge ulvarna en 50/50 på autovinst, och har vi tre spelare utröstade med okända vapen så ger vi fortfarande bort en 15% autovinst med att outa, (och båda dom siffrorna är ifall ulvarna innan har någon vapensiare vilket skulle det göra än mycket värre) och vi är redan i en situation där det antagligen kan vara sista omröstningen (vi har som bäst då 4 bybor och 1 maffia kvar) (men mer troligt 4 mot 2) och då har vi liksom ingen tid att reda ut vem som ljuger om vi inte pratat eller smulat vapen innan och det tycker jag absolut inte att vi ska göra.
Jag vet inte om jag varit otydlig, läser dig slarvigt eller om du läser mig slarvigt. Jag menar alltså inte att vi i slutskedet ska tokouta allt. Däremot menar jag att det KAN bli relevant att misstänkta och drevade spelare lämnar i från sig sitt vapen i spelets senare rundor. Hade det varit så att ulvarna bara behövde gissa på fortfarande levande spelares vapen hade det varit livsfarligt, men med tanke på att de måste få alla 9 (eller nåja, 7) rätt är det ju inte ett omöjligt scenario.

Dessutom gör du ett intressant antagande som jag vill lyfta: du antar att det bara är utröstade bybor som ulvarna inte känner till beväpningen på. Menar du att ulvarna vet vilka vapen nattmördade bybor har? Hur vet du det i så fall?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Dessutom gör du ett intressant antagande som jag vill lyfta: du antar att det bara är utröstade bybor som ulvarna inte känner till beväpningen på. Menar du att ulvarna vet vilka vapen nattmördade bybor har? Hur vet du det i så fall?
Alltså. Om ulvarna nattmördar en bybo och vi röstar ut en bybo varje runda är vi i R3 i följande läge: 3 bybor, 2 ulvar.

Då är det 4 döda bybor vilkas vapen ulvarna inte har koll på.

Jag blir inte klok på dina siffror, @Björn den gode, eller de antaganden du gör. Vet du något jag inte vet?

Röst: Björn den Gode
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Fjodorsenuba första inlägg är faktiskt lite lurigt men han måste ha räknat med att folk skulle kunna börja fundera om det. T. ex varför gå nerifrån och upp istället för uppifrån och ner?
Det här reagerade jag också på först, sen funderade jag på om det var paranoian som fick mig att se varulvar överallt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,508
Location
Oktoberlandet
Jag har inga problem med att rösta ut de som inte bidrar byn med försök att lösa detta och lågflygande Minioner hjälper ju inte byn.
Men Fjodor varför började du nerifrån?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag vet inte om jag varit otydlig, läser dig slarvigt eller om du läser mig slarvigt. Jag menar alltså inte att vi i slutskedet ska tokouta allt. Däremot menar jag att det KAN bli relevant att misstänkta och drevade spelare lämnar i från sig sitt vapen i spelets senare rundor. Hade det varit så att ulvarna bara behövde gissa på fortfarande levande spelares vapen hade det varit livsfarligt, men med tanke på att de måste få alla 9 (eller nåja, 7) rätt är det ju inte ett omöjligt scenario.
Fast om du inte menade det varför skrev du det då?
Vimes said:
Om vi landar i att vapen ska outas kommer det vara extremt viktigt att vi gör en vettig lista vilken ordning outningen ska ske i (där de misstänkta förstås outar först).
Jag kan inte läsa det citatet som något annat än att du menar att alla ska outa, annars hade du väl skrivit 'där bara den mest misstänkta outar'

Dessutom gör du ett intressant antagande som jag vill lyfta: du antar att det bara är utröstade bybor som ulvarna inte känner till beväpningen på. Menar du att ulvarna vet vilka vapen nattmördade bybor har? Hur vet du det i så fall?
Mea culpa, här har du däremot rätt, jag menade döda dybor och inte utröstade. Sen räknade jag inte på rundor vilket väl kanske var dumt, men det var liksom inte de specifika siffrorna som var min poäng, i en situation med 3 bybor och 2 ulvar så finner jag ännu mindre anledning till att outa i någon som helst ordning, för då har vi garanterat bara en omröstning kvar, så även om en ulv skulle råka säga samma som nån levande bybo så ger det ju i bästa fall en 50/50 samtidigt som man ger dom chansen till en autovinst, och 50/50 hade man ju nästan redan.

Jag kan liksom inte spontant se någon situation där det är rimligt att "göra en vettig lista vilken ordning outningen ska ske i" och där sen alla outar. Men om du menade att vi ska göra en lista på vilken ordning och folk sen inte ska outa (förutom den överst på listan?), tja det kan väl kanske vara bra, och det finns säkert specialsituationer där det kan vara rätt att prata om det. Men ja, det hela verkar vara ett missförstånd där jag trodde du pratade om en massoutning (om än i en viss ordning) och du alltså pratade om något annat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Varför skulle de kunna det? Känns som om det saknas ett led här. Det kan vara så att ulvarna har info i stil med "siaren har en slangbella". Detta kan kombineras eller inte kombineras med vapensiare. Men vapensiande hos ulvarna är ju meningslöst i sig självt.

Sedan vet jag inte varför ulvarna ska "kunna lista ut något"? De är den informerade minoriteten redan. Det är vi som ska lista ut saker, inte dom.

Lite märklig brainfart från dig tycker jag.
På tal om brainfart? Om deras win-condition är att lista ut vilka vapen folk har så är det väl motsatsen till meningslöst i sig självt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
Sedan vet jag inte varför ulvarna ska "kunna lista ut något"? De är den informerade minoriteten redan. Det är vi som ska lista ut saker, inte dom.
Jag kanske är knäpp, men är inte själva grejen för ulvarna att de vinner om de kan lista ut vem som har vilket vapen?

Martin3:s startinlägg said:
Vinst:
Om förrädarna/varulvarna listat ut vilka minioner/bybor som har vilka vapen så vinner varulvarna (räknas i slutet av varje runda).
Ser du? Så jag undrade hur ulvarna ska kunna ta reda på det här? Jag vet inte (kanske är jag ouppmärksam) om Martin3 kommer redovisa utröstades/nattmördades vapen, men lite tycks peka åt det hållet.

Så då kvarstår väl (?) endast att ulvarna kan ta reda på vad de andra har för vapen. Eller är vapenprylen bara en gimmick?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag har inga problem med att rösta ut de som inte bidrar byn med försök att lösa detta och lågflygande Minioner hjälper ju inte byn.
Men Fjodor varför började du nerifrån?
Ja, förklaring att det hade med fluff att göra var väl ingen förklaring? Eller har jag missat något i loren, att minioner alltid börjar nerifrån med saker?

Dessutom har ju Basenanji kommit in och säger vettiga saker så:
Röst: fjodorsenuba
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
Det ska tilläggas att Martin har två vinstkriterier för ulvarna:
  • Ulvarna listar ut vilket vapen som hör till vilken spelare
  • Ulvarna är lika många som eller fler än byborna
Det jag inte förstår är vad vi som bybor vinner på att veta folks vapen? Tja, kanske för att kunna counter-claima om en ulv storstilat skulle gå ut med något uttalande likt "Hahaha, jag är den stolta ägaren av en snor-slangbella, så jag kan inte vara ulv minsann!" - varpå den sanna ägaren av snor-slangbellan träder fram och ba': "Nähädu, din förljugne lurendrejare! JAG sitter på nämnda slangbella, såddes!!!!1!!"

Men hela den där grejen är ju superjobbig att ta ställning till. Hur ska man veta vem som är den riktiga slangbelleägaren?

Nu tycker inte jag att det här rödar Vimes, tvärtom så visar det väl bara på att han försöker resonera om spelet, vilket jag tycker är byboigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
Något som talar emot att ulvarna har en vapensiare och kan sia vapen en gång/runda, är de i isåfall behöver sju rundor på sig för att vara helt säkra på vem som har vad. (Nio spelare, sju bybor, två ulvar). Låter som ett lite för långt spel. Möjligen kan båda ulvar sia vapen? Förutsatt att de inte blir utröstade vinner de då i runda fem:

R1 Ulvarna känner till sina egna vapen samt siar två bybor
R2 Ulvarna känner till fyra vapen samt siar två bybor
osv
R5 Ulvarna känner till alla bybors vapen

Äsch, jag fattar inte riktigt grejen här. Jag tycker inte att det här spåret ger så mycket mer. Tillbaka till gammalt hederligt varulvsspel! :D

1) Varför är Xyas och RasmusL så tysta?
2) Ge oss era ställningstaganden. Röster är bra, men glöm inte att motivera och ta ställning. Jag kan av egen erfarenhet (och jag har ju en del :/ ) säga att det är superjobbigt som ulv att behöva säga vad man tycker om folk.

Rundan slutar i morgon kl. 21.00. Inte så mycket tid med andra ord.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag tycker det är svårt att värdera vad som sagts hittills, upplever att Björn den gode och Vimes hamnat i semantik, båda är aktiva vilket jag tycker är grönande, och jag är nog för trög för att fatta. Basenanji har steppat upp och skrivit bra saker. Sidd brukar väl(?) alltid skriva korta meddelande ingen direkt pälsvarning där. Fjodor har fluff-gate att förklara även om jag inte ser det som tokrött. Halo har varit aktiv, petade på Vimes vilket ledde till ett bra förtydligande. Kontentan Xyas och Rasmus har jag på rödlistan just nu, endast på grund av lågflygande.

Röst: RasmusL
Vad jag läst mig till i andra varulvsjakter brukar Xyas lågsniffa men det känns inte som vanliga Rasmus
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
995
Jag har inga problem med att rösta ut de som inte bidrar byn med försök att lösa detta och lågflygande Minioner hjälper ju inte byn.
Men Fjodor varför började du nerifrån?
Ja, förklaring att det hade med fluff att göra var väl ingen förklaring? Eller har jag missat något i loren, att minioner alltid börjar nerifrån med saker?
För att jag tycker man börjar från början allt för ofta. Nästa gång kan jag spela in en film när jag slår tärning om vem som blir slumprösten i R1 :D Nån blir först, och jag är inte rädd att börja även om jag blir ett mål.

Tycker att alla som hitills deltagit faktiskt känns hyffsat gröna.
Vimes har gått på och känns byboig för mig. Biobunker lika så. Björn den gode ser jag som en god bybo även om jag inte håller med om matten som presenterades tidigare, tycker inte det är rödande. Basenanji håller tempot uppe vilket också känns byboigt för mig. Halo9000 tycker jag också försöker förtydliga byns mål, försöka styra bort från vapen vilket jag tycker grönar.

RasmusL och xyas får gärna ge sig in i matchen lite. Flyttar gärna min röst när jag vet mer om vad ni gör annars röstar jag gärna ut en inaktiv bybo.

@Sidd har du nått mer att komma med som spelat med alla mer om hur de beter sig?

@Halo9000 nyfiken på från vilket håll du brukar börja? Uppifrån eller nerifrån, från vänster eller höger?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Det kan ju vara så att ulvarna faktiskt får veta vapnen på de som nattmördas. Fluffmässigt är det väl rimligt: ulvarna slår ihjäl X och tar hens vapen. Designmässigt är jag mindre säker: det är förstås en tydlig buff för ulveriet och gör deras gissningslek viable, vilket den inte är om vi helt håller tyst om beväpningen. Är BDG ulv är teorin alltså att han råkar klanta sig när han ska resonera och alltså vet att ulvarna får vapen på nattmördade. Jag tror nog visserligen att BDG är mer slick än så som ulv - men konstigare saker har hänt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Spelar från mobilen och har lite svårt att klippa och klistra men om jag följer Björns inlägg mot Vimes så går han ifrån att inte se några röda flagg pga att Vimes inte skrivit att alla ska outa till att peka på inlägg och mena på att Vimes skriver att vi ska outa för att sen rösta på någon annan trots att han skulle se ett massoutningsförslag som väldigt misstänkt. Det hänger inte riktigt ihop.

Jag reagerade lite på hur du inte kunde se det först men när ni sen hamnade i en beef om det blir jag misstänksam.

Röst: Björn den gode
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Om jag har räknat rätt ser röstningen ut som följer:
RasmusL 2 röster (Basenanji & Biobunker VII)
Björn den gode 2 röster (Vimes & Halo9000)
Xyas 1 röst (äldst) (Fjodorsenuba)
Fjodorsenuba 1 röst (Björn den gode)

RasmusL före Björn då den första rösten på Rasmus landade där för den första rösten på Björn
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Lite andra tankar, tror inte att Fjodorsenuba är ulv för att han röstade lite uppochner men som Vimes säger så kanske man skulle kunna titta på det ifall han är ulv, tycker dock inte att något annat i hans spel skriker ulv direkt.

Björn röstar i ett tidigt skede på Basse och Basse svarar med att gröna alla oss andra i tråden men misstänka Björn. Det konstiga känslan där är att Biobunker bara skrivit ett inlägg och inte det mest grönande i min bok. Sidd hade också bara gjort ett inlägg så jag tycker det kanske var lite väl snabbt av Basse? Men iofs vi misstänker varrandra än fortare
 
Top