Varulv Minioner - Runda 1

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Spelar från mobilen och har lite svårt att klippa och klistra men om jag följer Björns inlägg mot Vimes så går han ifrån att inte se några röda flagg pga att Vimes inte skrivit att alla ska outa till att peka på inlägg och mena på att Vimes skriver att vi ska outa för att sen rösta på någon annan trots att han skulle se ett massoutningsförslag som väldigt misstänkt. Det hänger inte riktigt ihop.

Jag reagerade lite på hur du inte kunde se det först men när ni sen hamnade i en beef om det blir jag misstänksam.

Röst: Björn den gode
Tror det är ett litet missförstånd här också kanske, att jag inte röstade på Vimes var ju för att han också skrev att han inte tyckte att det var detta vi skulle göra, sen argumenterade jag emot hans lite mer teoretiska resonemang om att det kunde vara bra att massouta eftersom jag tyckte det var en viktig poäng att göra att vi inte borde göra detta. Av någon anledning hugger han på detta och då är det förstås naturligt att gå tillbaka och peka på varför jag tolkade hans resonemang så. Men intressant att så snabbt gå från att rösta på Vimes till att rösta med Vimes. Jag tror förövrigt att Vimes är grön med tanke på hans misstag tidigare, det är visserligen sant att man gör fler misstag som ulv (eller ja dom flesta iaf), men att han helt skulle ha missat att det som ulv är bra att lista ut vilka vapen dom andra har, alternativt att han iskallt skulle bluffa att han missat det, njae jag tänker nog tills vidare köra en Ockham där och mena att det troligaste är att han missade det och det troligaste då är att han är god.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Något som talar emot att ulvarna har en vapensiare och kan sia vapen en gång/runda, är de i isåfall behöver sju rundor på sig för att vara helt säkra på vem som har vad. (Nio spelare, sju bybor, två ulvar). Låter som ett lite för långt spel. Möjligen kan båda ulvar sia vapen? Förutsatt att de inte blir utröstade vinner de då i runda fem:

R1 Ulvarna känner till sina egna vapen samt siar två bybor
R2 Ulvarna känner till fyra vapen samt siar två bybor
osv
R5 Ulvarna känner till alla bybors vapen

Äsch, jag fattar inte riktigt grejen här. Jag tycker inte att det här spåret ger så mycket mer. Tillbaka till gammalt hederligt varulvsspel! :D

1) Varför är Xyas och RasmusL så tysta?
2) Ge oss era ställningstaganden. Röster är bra, men glöm inte att motivera och ta ställning. Jag kan av egen erfarenhet (och jag har ju en del :/ ) säga att det är superjobbigt som ulv att behöva säga vad man tycker om folk.

Rundan slutar i morgon kl. 21.00. Inte så mycket tid med andra ord.
Jag tycker grundidén ändå känns rätt uppenbar? Martin vill göra ett vaniljspel med lite fluff (med en twist), så vapnen är den lilla twisten, sen är han precis som jag rätt trött på att i många spel så visar det sig att det bästa för byn hade varit att massouta allt fluffet runda ett, så han lägger in den här supertydliga grejen att "om ni massoutar så förlorar ni".

Sen tror jag att dom säkert har nån slags siarförmåga eller liknande för att det ska bli lite skoj för dom, men jag tror också att den är väldigt nerfad, helt enkelt eftersom det skulle bli ett tråkigt spel om ulvarna lyckas vinna säg runda 3 utan att nån bybo gjort bort sig och outat saker. Så utan outning så ska ulvarna rimligtvis vara chanslösa att vinna på det sättet, för det skulle ju bara bli tråkigt. Och jag tycker nog vi ska hålla det så. Som du säger så är det ju ett klassiskt sätt att hitta ulvar genom att dom tvingas ljuga om nån fluffgrej och när två personer säger att dom är 'bagare' eller vad det kan vara så vet man att minst en av dom ljuger. Problemet som jag varit inne på är dock att vi inte kan nå dit utan att riskera att förlora, eller att det är så få personer kvar att det ändå inte spelar nån roll för att vi inte hinner ta reda på vem av dom två som är den äkta ändå.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Förövrigt, senast jag ulvade med Xyas så berättade han om hur han hade tänkt att spela mer aktivt men eftersom han blev ulv så kände han att det var för farligt att byta stil. Nu var detta kanske sagt i förtroende i ulvtråden men jag har inga skrupler om att vända det mot honom.

Och vet ni vem som är tyst nu igen? Xyas.

(Ni som minns, minns ju hur jag i många år alltid drevade mot Xyas i början, sen hade jag en period när jag slutade med det eftersom det är så tråkigt och ger så lite att dreva mot någon som inte säger något, men nu efter att fått veta att det nog inte bara är att han inte vill lägga så mycket tid på spelet utan också är hans strategi så är jag rätt ok med att börja dreva mot honom igen)
Röst: Xyas
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det kan ju vara så att ulvarna faktiskt får veta vapnen på de som nattmördas. Fluffmässigt är det väl rimligt: ulvarna slår ihjäl X och tar hens vapen. Designmässigt är jag mindre säker: det är förstås en tydlig buff för ulveriet och gör deras gissningslek viable, vilket den inte är om vi helt håller tyst om beväpningen. Är BDG ulv är teorin alltså att han råkar klanta sig när han ska resonera och alltså vet att ulvarna får vapen på nattmördade. Jag tror nog visserligen att BDG är mer slick än så som ulv - men konstigare saker har hänt.
Röst: Björn den gode
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Förövrigt, senast jag ulvade med Xyas så berättade han om hur han hade tänkt att spela mer aktivt men eftersom han blev ulv så kände han att det var för farligt att byta stil. Nu var detta kanske sagt i förtroende i ulvtråden men jag har inga skrupler om att vända det mot honom.
D452237F-FB4C-4947-8213-50848CC87090.jpg
Du menar det här?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Väldigt halmstråiga arguement för att försöka rikta fokus på mig BDG. Du hittar ju bara på. Min kommentar om aktivitet var specifik för just det spelet (Genesis Häxmästarrådet om någon undrar) och min mängd/brist på aktivitet är inget taktiskt val.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Väldigt halmstråiga arguement för att försöka rikta fokus på mig BDG. Du hittar ju bara på. Min kommentar om aktivitet var specifik för just det spelet (Genesis Häxmästarrådet om någon undrar) och min mängd/brist på aktivitet är inget taktiskt val.
Du kan ju inte båda göra bildbevis på att jag inte hittar på och säga att jag hittar på i nästa inlägg. Du säger ju uttryckligen att du inte vågar spela annorlunda för att du är ulv. Så vågar du spela annorlunda i det här partiet?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Det kan ju vara så att ulvarna faktiskt får veta vapnen på de som nattmördas. Fluffmässigt är det väl rimligt: ulvarna slår ihjäl X och tar hens vapen. Designmässigt är jag mindre säker: det är förstås en tydlig buff för ulveriet och gör deras gissningslek viable, vilket den inte är om vi helt håller tyst om beväpningen. Är BDG ulv är teorin alltså att han råkar klanta sig när han ska resonera och alltså vet att ulvarna får vapen på nattmördade. Jag tror nog visserligen att BDG är mer slick än så som ulv - men konstigare saker har hänt.
Röst: Björn den gode
Så resonemanget är alltså att ulvarna får reda på vapnet på alla som nattdödas (vilket i sig känns rätt obalanserat) och att jag skulle vara ulv som visste om detta och råkat försäga mig om detta i mina resonemang om spelet? Du måste väl se att det inte är rimligt? Eller är det bara en röst på mig för att jag röstade på dig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Härligt att se både Xyas och Rasmus inne i spel. Bra. Rasmus får gärna ge sin blick på spelet innan jag flyttar min röst.

Björn, du sa innan spel att du skulle spela annorlunda. Kan du utveckla det?

Och! Hur ser du på Fjodor, Vimes och mig? Någon annan?

Vad har du för konstruktiva tips för torsdagen innan röstning?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag ska upp tidigt imorgon och är på väg till sängs, men några snabba intryck från uppstarten:

Basenanji - det jag sett av hon har varit rimligt och klokt. Men också saker som väl är ganska självklara för en erfaren spelare som Basse. Ingen vibb åt något håll alls.

Sidd - har varit mer osynlig än han brukar? Jag vill minnas att jag tyckte något av hans tidiga inlägg såg lovande ut, men sen har det inte varit så action.

Halo9000 - känns pigg och på hugget!

Björn den gode - jag tycker grejen jag tog upp är en scumtell. Men för att det ska vara riktigt graverande måste vi anta att ulvarna faktiskt får reda på nattmördade bybors vapen. Jag noterar också att BDG, istället för att eskalera vår klinch, räcker mig en olivkvist direkt i form av ett överslätande "vi har nog missuppfattat varandra". När han var ulv senast var det tvärt om. Så det är grönande? Eller? Giftbägaren säger förstås att det kan vara så att ulvbjörn tänker "nä, den här gången ska jag inte fastna i något tjafs med Vimes, jag försöker desarmera det istället". Supersvårt, än så länge. Jag kommer lägga min röst där inför natten, det är det bästa vi har just nu och det är kanske ett litet drev på gång. Är BDG bybo vill jag verkligen hamna i ett läge där jag kan känna mig säker (så säker man kan känna sig) på det.

Övriga - vetefasen!

Röst: Björn den Gode
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tror det är ett litet missförstånd här också kanske, att jag inte röstade på Vimes var ju för att han också skrev att han inte tyckte att det var detta vi skulle göra, sen argumenterade jag emot hans lite mer teoretiska resonemang om att det kunde vara bra att massouta eftersom jag tyckte det var en viktig poäng att göra att vi inte borde göra detta. Av någon anledning hugger han på detta och då är det förstås naturligt att gå tillbaka och peka på varför jag tolkade hans resonemang så. Men intressant att så snabbt gå från att rösta på Vimes till att rösta med Vimes. Jag tror förövrigt att Vimes är grön med tanke på hans misstag tidigare, det är visserligen sant att man gör fler misstag som ulv (eller ja dom flesta iaf), men att han helt skulle ha missat att det som ulv är bra att lista ut vilka vapen dom andra har, alternativt att han iskallt skulle bluffa att han missat det, njae jag tänker nog tills vidare köra en Ockham där och mena att det troligaste är att han missade det och det troligaste då är att han är god.
Jag är inne på samma linje att Vimes är god, han hade en plan med detta och det var att pressa folk på deras vapen. Håller inte med om att det var en bra plan men iom att han snabbt gav svar så köper jag det för nu.

Att jag röstar på dig nu har däremot inget med Vimes röst att göra utan att jag tyckte att du sa emot dig själv. Du kom fram till att Vimes ville se massout men valde att släppa det vilket gick emot det du skrev tidigare om att massout var väldigt misstänkt, var svårt att tolka på något annat sätt.

Jag är också nyfiken på hur du egentligen resonerar om Xyas. Är han ulv för att han som vanligt är inaktiv runda ett? Att han skrev något i ulvchat för nästan ett år sedan? Jag tycker inte det riktigt håller och RasmusL har ju varit minst lika inaktiv vilket han däremot inte brukar vara, är det inte rimligare att rösta ut honom om vi nu ska välja mellan inaktivitet?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
På väg hem från jobb:
- Vimes R1#20 är konstig: kan du förklara vad du menar för jag gillar annars det du i övrigt skriver.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Lite funderingar:
- Vapnen har inget med förmågorna att göra: det är endast för förrädarnas ena vinstmål och fluff.
- Alla får nog reda på de utslagna Minionernas vapen.
- Förrädarna har förstås ett ”nattmord”
- Jag tror en INTE förrädare har förmågan ”vapensiare”. Detta skulle väl betyda att de ”plockar” 3 bybor varje runda. (Sia vapen+nattmord+bybo röstas ut) Det skulle bli ett för kort spel.
- Martin skrev R1#5 att ”Ulvarnas gissning är innan utröstning” alltså har de en chans varje runda.
- Jag gissar att ulvarnas vapenvinstvillkor är fluff i början av spelet då det är för svårt för ulvarna att lyckas men i slutet blir det aktuellt då de lättare kan gissa rätt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Vad tycker jag om spelarna lite då:
- Grönast: BiobunkerVII (säger bla att outning är outoförlust)
- Har visat för lite: Halo9000, RasmusL, Xyas
- De jag tycker är svajigast idag: Basenanji som larvgnabbas med BdG, misar R1#31 att byn röstar ut sig själv, Björn den gode: jagar halmstrån på Basse i början…, Fjodorsenuba: börjar nedifrån på Xyas (vill ej röra Basse).
Hur dessa tre röstar är ju intressant: de vill inte ligga på samma själva…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Björn den Gode är ett bra alternativ och jag ser gärna ett tåg mot Basse (den evige Ulven)

Röst: Basenanji

Hittar inte fetstil på mobilen☹

(Att han inte fick pris som årets evige Ulv är skandal)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Härligt att se både Xyas och Rasmus inne i spel. Bra. Rasmus får gärna ge sin blick på spelet innan jag flyttar min röst.

Björn, du sa innan spel att du skulle spela annorlunda. Kan du utveckla det?
Glad att du frågar!
Jag tänkte försöka vara snällare och inte kalla folk för idioter, gulliga och andra såna saker eftersom att vara snäll känns som ett roligare och trevligare sätt att vinna på, och rimligtvis borde vara lika effektivt som min vanliga stil. (Tycker jag med något undantag har lyckats med det så här långt)

Jag tänkte försöka ta mindre plats (Det gick väl sådär...)

Jag tänkte försöka lägga mindre tid, helt enkelt för att jag ska orka vara med i fler spel under året än jag vanligtvis brukar (det går också sådär men hjälps i vart fall av att vi är så få att det inte skrivs så mycket)

Basenanji said:
Och! Hur ser du på Fjodor, Vimes och mig? Någon annan?

Vad har du för konstruktiva tips för torsdagen innan röstning?
Fjodor tyckte jag ryckte upp sig lite efter första inlägget, men har sen varit oväntat blek för någon som också claimar att han inte är rädd för att själv hamna i skottgluggen.

Vimes tror jag är god men den här traditionen att han alltid ska angripa mig runda ett börjar bli lite tröttsam, samtidigt efter senaste partiet (tror det var senaste jag spelade iaf) där han sen valde att släppa mig och det var fel så är det ju förståeligt.

Du (Basenanji) spelar som vanligt, problemet är ju att ditt 'vanliga' är att vara varulv så det pingar ju förstås varulv hos mig.

Rasmus tror jag har gått och lagt sig, återkommer innan jag lägger mig med vad jag tror att det betyder.

Halo9000 har jag som ganska röd eftersom jag tycker hans argument mot mig inte håller och han vägrar läsa mina svar, jag ser det som att han tycker att han hittat ett tryggt drev att ligga i, vilket ju nästan alltid är det man eftersträvar som ulv eftersom det är så gött och dessutom är det som ger ut minst information till senare rundor.

Xyas enda inlägg är att han väldigt aggresivt försvarar sig mot mitt påhopp, men jag noterar förstås att han inte vågar vara aktiv i det här partiet heller, sist vi spelade så var det för att han var ulv. Kan förstås också vara så att han blev lite sur på riktigt för att jag drog upp saker han sagt i en privat tråd men hoppas inte det.

Sidd tycker jag det vore jättedåligt att rösta ut den här rundan.

Biobunker tror jag antingen är grön eller har spelat oerhört skickligt som ulv och sitter i så fall i ett guldläge

När det gäller konstruktiva tips inför omröstningen så tror jag inte jag har så mycket att tipsa om i det här sällskapet, jag kan förstå dra mitt vanliga om att inte ljuga som bybo och allmänna saker som att se till att ha två drev, eller högst eventuellt tre, och så där. Men en sak som jag tycker kan vara värd att ta upp som gäller både inför torsdag men ännu mer inför senare rundor: I ett sånt här litet spel så har vi inte råd att vänta med saker, vi måste absolut garanterat varje runda försöka ta ut den vi tror är mest ulvig. Det kommer dyka upp resonemang som 'ok, men då måste ju antingen A eller B vara ulv men båda kan inte vara det, så vi tar en av dom nu och den andra nästa runda' och så kan vara vettigt att resonera i spel på 15-20 pers men vi har absolut inte råd med det när vi är så här få, så även i det läget måste alla absolut bestämma sig för om det är A eller B så att vi förhoppningsvis kan ta en varulv direkt och därmed cleara den andra.

En annan sak jag tycker wrnus by ibland brukar vara dåliga på är att utkräva ansvar för rösterna, har vi röstat ut en bybo så ska varje röst där särskådas och argument som 'ja men hen spelade ju så konstigt jag trodde verkligen hen var grön' är väldigt svaga. Och tvärtom ifall vi röstat ut en maffia så måste alla som låg i det andra drevet särskådas. Det absolut sämsta vi kan göra är att låta samma person styra flera gånger i rad ifall den inte lyckats från början. Och slutligen om det kommer ut en siare så bör den automatiskt lita på och ges exakt en chans (och nästa runda så ska man ändå helst försöka hitta siarens kumpan även om man då tror att siaren är ond), om det inte är så att den kommer ut i ett läge där ulvarna kan vinna om man följer den för då ska man vara mycket skeptisk till claimen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Grönast
Vimes - Tills någon kontrat honom
Sidd - Spelar säkrare när han är ulv och har precis gjort ett par konstiga missar som jag tycker är grönande (grundlösa antaganden bland "funderingar" som jag inte riktigt ser var de kommer ifrån)
Fjodorsenuba - Driver på och ställer frågor vilket jag gillar men har inte riktigt ställts mot väggen ännu.
BiobunkerVII - Jag har en grön känsla men tidigt att säga något ännu. Hyfsat aktiv och med i tänket. Liknar förra spelet?
Halo9000 - Inget att ta på, lite mellanmjölk men inte dåligt. Jag ska läsa tillbaka tidigare spel och jämföra.
BDG - Stabilt spel, lite tjäbbel med Vimes men det är ju R1. Ser inte riktigt det feliga i Vimes tänk faktiskt.
Xyas - Inte mycket att säga ännu
Basenanji - Rätt mycket snömosiga och innehållslösa inlägg. bra aktivitet förvisso men en del inlägg känns mer som dagbok än varulvsspel.
Rödast

Röst: Basenanji
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Basenanji! Varför tycker du att det är dåligt att outa? Jag förstår spelupplägget (mass-outar vi så dör vi) och jag tror att det egentligen bara är ett sätt för Martin3 att komma runt PM-trasslandet som annars lätt blir tröttsamt (Incidentkommissionen right?). Vi kan sannolikt släppa några vapen innan det blir för farligt. Jag är högst osäker på om det är rimligt att ulvarna kan sia vapen och då max ett per runda för att det inte ska bli för brutet, bör ge oss ganska många rundor innan de kan ge en korrekt gissning. Förvisso ser det ut som att de får försöka många gånger ("varje runda") så det finns ju riskt för en slumpmässig ulvvinst oavsett vad vi gör i R1 men jag är lätt beredd att riska en 20-30 % autoloss om det betyder att vi får en 50-50-varulv.

Du är också väl försiktig med att be om svar, bara öppna frågor till ingen i största allmänhet eller rätt tama frågor till gruppen som helhet. Undantaget frågan till BDG med det är ju en väldigt försiktig sådan. Om du vill ha aktivitet, varför drar du inte igång en diskussion med någon/några utpekade?
 
Top