Varulv Minioner - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Oookej,

Jag börjar få röster på mig. Hm. Rundan slutar i morgon. Jag outar: jag är siare.

Alltså, vanlig fraktionssiare.

Det hade förstås varit bra att hålla på det här men:

- kort runda, tror inte jag kan vända drev
- i det här spelet är nog siaren bra, men inte avgörande för att byn ska vinna
- byn behöver veta att siaren är ute om jag dör eller blir utröstad
- allt surr som följer på det här outandet är bra för byn

Såpp, då var det ute.

🙂
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Oookej,

Jag börjar få röster på mig. Hm. Rundan slutar i morgon. Jag outar: jag är siare.

Alltså, vanlig fraktionssiare.

Det hade förstås varit bra att hålla på det här men:

- kort runda, tror inte jag kan vända drev
- i det här spelet är nog siaren bra, men inte avgörande för att byn ska vinna
- byn behöver veta att siaren är ute om jag dör eller blir utröstad
- allt surr som följer på det här outandet är bra för byn

Såpp, då var det ute.

🙂
Grönast
Basenanji - Helgrön tills någon kontrar, troligen grön även då.
Vimes - Tills någon kontrat honom
Sidd - Spelar säkrare när han är ulv och har precis gjort ett par konstiga missar som jag tycker är grönande (grundlösa antaganden bland "funderingar" som jag inte riktigt ser var de kommer ifrån)
Fjodorsenuba - Driver på och ställer frågor vilket jag gillar men har inte riktigt ställts mot väggen ännu.
BiobunkerVII - Jag har en grön känsla men tidigt att säga något ännu. Hyfsat aktiv och med i tänket. Liknar förra spelet?
Halo9000 - Inget att ta på, lite mellanmjölk men inte dåligt. Jag ska läsa tillbaka tidigare spel och jämföra.
BDG - Stabilt spel, lite tjäbbel med Vimes men det är ju R1. Ser inte riktigt det feliga i Vimes tänk faktiskt.
Xyas - Inte mycket att säga ännu
Rödast

Röst: Xyas

Jag förstår att inaktiviteten inte är självvald men du har nog 5 minuter att komponera något kärnfullt under morgondagen. Ge oss ett bra case, någon att rösta ut med en så tydlig anledning som möjligt. Och kasta in en grönast-rödast lista också tack!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Nä, åkte och hjälpte en polare att byta tvättmaskin efter jobbet och matlagning och sedan var det sängdags och kvällsfika.
Himla synd alltså, jag hade ju tänkt att säga att du var grön på grund av att du gick och la dig eftersom jag inte kunde föreställa mig att du som ulv skulle kunna hålla dig ifrån att skriva något mer, inte minst med tanke på att du då har en ulvkamrat som du inte vill göra besviken oavsett hur lång arbetsdag du haft. Plus det extra adrenalinet som kommer av att vara ulv.

Men så hade du inte gått och lagt dig och kommer dessutom med ett riktigt slappt case på en av de minst aktiva. Ja alltså det är inte det att jag tycker Xyas är en dålig röst i sig, men du vet ju att han inte kommer svara innan du åker och jobbar imorgon och i bästa fall för dig inte alls så du inte ens när du kommer hem kommer känna dig nödgad att byta. Äh, bättre kan du.

RasmusL said:
Vimes - Tills någon kontrat honom
antar att jag har läst dåligt men orkar inte gå tillbaka och kolla nu, har Vimes liksom Basse claimat en specialroll alltså?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag börjar få röster på mig. Hm. Rundan slutar i morgon. Jag outar: jag är siare.

Alltså, vanlig fraktionssiare.
Det tyckte du var en bra grej att göra ja. Ja, jag vet ju från ett antal diskussioner både under och efter spel att vi har helt olika åsikter om hur man bör spela specialroller och gjort är ju gjort så inte mycket att bråka om det.

Men om någon annan i byn har en specialroll som är bra för byn, snälla, säg inget om det, inte ens om ni fått någon ströröst på er, för det är nu upp till dig att spela mindgames med ulvarna och hålla Basse vid liv i så många rundor som möjligt, för så länge du lever är det super-risky för ulvarna att skjuta på Basse samtidigt som dom verkligen verkligen vill göra det. (Ja, med tanke på vanilla med twist så antar jag att den andra specialrollen är väktare)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Grönast
Vimes - Tills någon kontrat honom
Sidd - Spelar säkrare när han är ulv och har precis gjort ett par konstiga missar som jag tycker är grönande (grundlösa antaganden bland "funderingar" som jag inte riktigt ser var de kommer ifrån)
Fjodorsenuba - Driver på och ställer frågor vilket jag gillar men har inte riktigt ställts mot väggen ännu.
BiobunkerVII - Jag har en grön känsla men tidigt att säga något ännu. Hyfsat aktiv och med i tänket. Liknar förra spelet?
Halo9000 - Inget att ta på, lite mellanmjölk men inte dåligt. Jag ska läsa tillbaka tidigare spel och jämföra.
BDG - Stabilt spel, lite tjäbbel med Vimes men det är ju R1. Ser inte riktigt det feliga i Vimes tänk faktiskt.
Xyas - Inte mycket att säga ännu
Basenanji - Rätt mycket snömosiga och innehållslösa inlägg. bra aktivitet förvisso men en del inlägg känns mer som dagbok än varulvsspel.
Rödast

Röst: Basenanji
Eller jaha, det här inlägget skrev du innan det med rösten mot Xyas, alright, det är betydligt rimligare spelat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
tyckte du var en bra grej att göra ja. Ja, jag vet ju från ett antal diskussioner både under och efter spel att vi har helt olika åsikter om hur man bör spela specialroller och gjort är ju gjort så inte mycket att bråka om det.
Det är såklart superdumt att outa specialrollen. Men jag bedömer möjligheten att jag ska kunna vända drev som små. Och rundan slutar idag kl. 21.00, om folk är inaktiva, när bör en siare outa sin roll?

När borde Basenanji - som många tycker är skum bara sådär - outa?

Jag tror att det ligger åtminstone en ulvröst på mig just nu. Det är ganska skönt att rösta på en bybo som de flesta ser som suspekt. Ska kolla hur rösterna ligger just nu och med viken motivation.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Oookej,

Jag börjar få röster på mig. Hm. Rundan slutar i morgon. Jag outar: jag är siare.

Alltså, vanlig fraktionssiare.

Det hade förstås varit bra att hålla på det här men:

- kort runda, tror inte jag kan vända drev
- i det här spelet är nog siaren bra, men inte avgörande för att byn ska vinna
- byn behöver veta att siaren är ute om jag dör eller blir utröstad
- allt surr som följer på det här outandet är bra för byn

Såpp, då var det ute.

🙂
Du räknar kallt med att vi har en väktare?

Men finns ingen anledning att misstänka dig nu så det ökar chansen att vi hittar en ulv att rösta ur.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Är nyfiken på vad Rasmus menar med att Vimes är grön tills någon kontrar.

Tycker annars att misstankarna mot BDG även om de var för sig kan vara vaga tillsammans gör det till ett intressant drev. Vill fortfarande höra varför BDG är så inne på att rösta ut just Xyas innan jag överväger att byta röst. Jag läser vad du skriver men behöver såklart inte tro dig.

På min lista just nu grönaste till rödast

Basse. Because siare

Fjodorsenuba. Första inlägget var lurigt men knappast ulvigt. Därefter kanske lite medelmåttigt men byigt.

Vimes. Ger ett gott intryck trots outgate men det oroar mig lite att så många sätter Vimes såpass högt.

Sidd. Vill se mer av och gärna lite röster.

Biobunker. Samma som Sidd. Inget som riktigt sticker ut här vilket är bra plats för ulv att gömma sig.

Xyas. Vaknar så snart BDG röstar men slår ifrån sig. Skulle vilja se mer här än en tillbakakaka. Om BDG är grön så tror jag Xyas kan vara röd och vice versa men jag tror inte att de båda är ulv för det vore lite väl risky för dem?

Rasmus. Har kommit igång men blir lite misstänkt eftersom Björn inte verkar misstänka honom.

Björn. Min troligaste ulv för nu. Skriver mycket och bra men det är ju förväntat oavsett roll. Det vore tråkigt om du skulle vara by och vi ändå röstar ut dig men mycket i ditt spel pingar ändå lite rött.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Rösteläget:
1642054276612.png
Första rösten på xyas är tiebreaker just nu.

@Basenanji vågad outning men svårt att inte placera dig som grön. Om du nu anser att det ligger en ulvröst på dig så menar du alltså att Sidd är ulv?

Min skumlista från röd till grön:
xyas - mest fäktats med BDG, inte sagt något om någon annan och det tycker jag är suspekt
Sidd - hoppat in och petat i det som redan sagts, kan byta plats i listan med mer aktivitet
BDG - inte spelat med dig tidigare och inte läst i andra trådar hur du spelar ulvspelet. Går på hårt mot allt och alla, kan vara ulvviftande lika gärna som gåpåig bybo.
RasmusL - mer grön än röd, inget djupare
Halo9000 - aktiv och känns inte skum
Biobunker - även om kort om tid upplever dig som grön
Vimes - upplever agerat som bybo hela tiden
Basenanji - påstådd siare, kanske en extrem move men jag gillar det!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
@Vimes jag tyckte att du smulade så himla tydligt men det kanske inte var så? Om ingen annan plockat upp det kanske jag ser något som inte finns?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Basses siarclaim och BDG:s reaktion: i och med detta är Basse grön med 99% säkerhet. Vi har ju turnerat vettigheten i siarclaims i R1 flera gånger tidigare och min inställning är, som kanske känt, att det här är helt rimligt bybospel. På ett spel med så få spelare vi har nu är varje grönt namn värt så mycket mer än i ett större spel. Dessutom kommer, får vi hoppas, Basse leverera ytterligare färg på någon i nästa runda. Istället för att riskera att bli lol-random-nattmördad och inte leverera färg på någon spelare har Basse gett oss sin egen färg och med största sannolikhet en färg till i nästa runda. Jag tycker det är vettigt. Och jag vet att BDG tycker att det är fel. Vi behöver inte diskutera det! BDG reagerar enligt schema och antyder att han tycker det var dumt av Basse, men hoppar sedan direkt till att säga till väktaren att knipa igen. Också helt rimligt.

Hade jag varit ulv och BDG hade jag nog varit lite sugen på att börja härja med Basse om outningen. Inte för att få Basse utröstad, men för att veva igång en spelteoretisk diskussion som är sejfig och inte bidrar med något till just det här spelet. Det är ju utmärkt läge för BDG att hoppa på en trygg käpphäst och rida den säkert och tryggt in i nästa runda. Men det gör han inte alltså. Att det han framför allt oroar sig för och vill agera på är att väktaren inte ska outa sig känns som ett bybo-move.

Så summan av detta är att Basse såklart måste ses som grön och att BDG fick en grönpoäng.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
@Vimes jag tyckte att du smulade så himla tydligt men det kanske inte var så? Om ingen annan plockat upp det kanske jag ser något som inte finns?
Jag har inte smulat någon förmåga.

(Problemet med smulande som fenomen är ju att alla avvikande formuleringar kan tolkas som smulor.)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag har inte smulat någon förmåga.

(Problemet med smulande som fenomen är ju att alla avvikande formuleringar kan tolkas som smulor.)
Inte någon förmåga nej. Och inget annat heller gissar jag då. Ok!

Men det fick mig ändå att börja fundera. Vi har ett fönster idag att 100 % gröna någon. Kanske till och med två (måste räkna lite). En person borde outa sitt vapen. Jag tycker BDG eller Vimes för de är aktiva och skarpa.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag förstår att inaktiviteten inte är självvald men du har nog 5 minuter att komponera något kärnfullt under morgondagen. Ge oss ett bra case, någon att rösta ut med en så tydlig anledning som möjligt. Och kasta in en grönast-rödast lista också tack!
Jag har väl aldrig kommit med ett kärnfullt case under runda 1 någonsin? Möjligen kärnfulla speldesignscase, men det här är inte ett sånt spel. Det är därför jag tycker BDGs argument är så märkliga och krystade. Han vet att mitt gnällande över att vara ulv i häxmästarna var för att just det spelet var speltekniskt tungt vilket jag gick igång på. Så det klingar väldigt falskt för mig att försöka få min brist på aktivitet här och nu (vilket jag skulle argumenteta är helt standard xyas-spel) att vara en scum tell. Det är lågt hängande frukt och ett säkert sätt att hitta något att prata om för att ta fokus från hans egna felsägning som gav oss att ulvarna får veta vapen på de som nattmördas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
En person borde outa sitt vapen.
Jag är som sagt emot att vi ska börja dabbla med vapnen. Vapenoutning är ett verktyg som jag bara kan tänka mig att vi ska använda om vi tror att vi ligger risigt till mot slutet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Inte någon förmåga nej. Och inget annat heller gissar jag då. Ok!

Men det fick mig ändå att börja fundera. Vi har ett fönster idag att 100 % gröna någon. Kanske till och med två (måste räkna lite). En person borde outa sitt vapen. Jag tycker BDG eller Vimes för de är aktiva och skarpa.
Jag är 100% med på att BDG outar vapen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag är som sagt emot att vi ska börja dabbla med vapnen. Vapenoutning är ett verktyg som jag bara kan tänka mig att vi ska använda om vi tror att vi ligger risigt till mot slutet.
Jag fattar inte varför, vi kan ju troligen nästan riskfritt helt gröna någon (Eller serveras en 50/50) men vi kanske bara kan göra det idag. Kan du berätta varför det är dåligt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vet ni vem jag har börjat bli lite nyfiken på?

Biobunker!

Om man läser hans poster så skriver han framförallt till Fjodorsenubas försvar. Första posten är inte orimlig och jag håller nog med om slutsatsen:

#17 Fast skrev han egentligen något som tydde på att han fattat spelupplägget?
Jag uppfattade det mer som att kasta in en snabb röst för "första tjing" vilket väl är ganska standard, motiveringen "det var namnet längst ner" är ju givetvis usel men R1 är ju R1. Jag tolkar alltså hans först rad som fluff före rösten, inget man behöver läsa in så mycket i.
Sedan, en förklaring:

#24 Det här reagerade jag också på först, sen funderade jag på om det var paranoian som fick mig att se varulvar överallt.
I inlägg #32 backar han lite från sitt försvar:

Fjodor har fluff-gate att förklara även om jag inte ser det som tokrött.
Sedan kommer i inlägg #38 en röstlista och därefter en förklaring. Tack för det!

Just nu får jag intrycket att Biobunker mest av allt försöker att inte göra fel, inte uppfattas som skum och att han inte ser Fjodorsenubas första inlägg som mysko.

Röst: Biobunker VII

Bio, vad tycker du om Fjodorsenuba just nu?

Och ligger din röst bra på Rasmus? Nu har ju Rasmus börjat skriva, ser du något annat som motiverar din röst?
 
Top