Nekromanti Min lilla butik

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har funderat en hel del, men i slutänden har jag kommit fram till att butik inte är min grej. Alla idéer jag kommit på är butiker/ställen jag skulle vilja vara kund hos, men jag skulle inte vilja jobba där.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Egentligen min position också. Många av de ställen folk har kommit på är väldigt bra idéer, men det finns inte en chans att jag skulle vilja driva själva verksamheten. Inte ens i kötthuset, för om jag hade sprängts hade jag fått problem med att sköta affärerna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om ens definition av fräsch och bra vegolunch är Blå Lotus svettiga fetaostmackor eller Hermans kaloribomber till gratänger så visst, men jag menar snarare typ bönsallader och sånt. Klassisk vegetarianmat. Och Söder är förstås bättre än resten av stan, men på Östermalm, där jag äter lunch, är det värre. Det finns det där asiathaket som jag glömt vad det heter, men annars är det ganska ont om nyttig vegetarisk lunch. Det är ganska ont om nyttig lunch ö.h.t tycker jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Min butik skulle innehålla animerade aphänder som sträckte sig efter kunderna med lockande smekningar, eller försökte skrämma dem med obscena gester; en del av 1972 som fångats i en brevpress av glas, där en förlorad amerikansk pluton är dömd att för evigt försöka kämpa sig hem till sin bas genom Vietnams djungler; ett piano med trådar som använts för att garrottera de mest ökända förbrytare som skådades i det förrevolutionära Frankrike och vars musik framkallar okontrollerbar galenskap; en djävulsmadonna som blöder flytande manna; ett urverksorakel som skulle kunna besvara alla dina frågor, om bara uppvridningsmekanismen fungerat; ett schackspel som döden förlorade till en riddare på en stenig strand efter att oförsiktigt gått med på att spela sten-sax-påse istället; och andra saker som jag aldrig skulle gå med på att sälja.

/tobias
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Man börjar då med att stava »reggae« rätt ...

... om man vill ha någon sorts kredabilitet av lyssnarna. I övrigt lät det mysigt, även om den hemodlade hampan lät cök fjantigt. Jag är skittrött på att reggae alltid ska kopplas till rasta och marijuana.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Man börjar då med att stava »reggae« rätt ...

Man börjar då med att stava »reggae« rätt ...
Om man ska vara petimetrig så är det en smaksak, även om "reggae" är den vanligaste stavningen. Enligt Toots Hibbert, som var först med att använda termen i musiksammanhang, så stavas det "reggay". (Det var förövrigt i låten "Do the Reggay" från 1968. Det ni, kalenderbitare!) :gremtongue:

/Anders
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag skulle starta ett musikfik som hette "Fat City Café" (efter Thompsons förslag att döpa om Aspen till "Fat City", ni vet?) och det skulle vara billigt för alla att chillaxa, röka vattenpipa (jävla rökförbud på krogar dock.), ta en kopp svart K och spela några bra stoner-skivor (all bra musik går egentligen bra). På vissa kvällar vill jag ha spoken word/poetry slams.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Min lilla webshop

Kanske inte räknas, men jag är mitt uppe i planerna att starta en webshop :gremsmile: Preliminärt namn "NördShop" :gremlaugh: Så, webshoppen kanske inte blir så mysig som en vanlig butik, men det är tanken att det ska finnas trevliga, mysiga prylar att köpa till resonliga priser.

/RipperDoc - starta eget är stökigt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Min lilla webshop

Kanske inte räknas, men jag är mitt uppe i planerna att starta en webshop Preliminärt namn "NördShop"
Yay! En svensk ThinkGeek! Bra initiativ!

Passa dig för att sälja Sony PSP bara, vi såg hur det gick för LikSang...
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Re: Min lilla webshop

Ok, så man gillar rollspel och kan sätta ihop meningar med ord som är längre än fyra bokstäver, då är man Nörd?

Allt det här reser ett par frågetecken;

Vad är motsatsen till Nörd ? Stekare?

Vad finnes det för artiklar i en sk nördshop?

Undrar Ulsak... :gremconfused:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Min lilla webshop

Motsatsen till nörd är "drägg", enligt all modern forskning. Drägg drar mest runt och försöker ha sex, vilket skiljer dem från nördar, som mest planerar att dra runt och ha sex. Således skall min nördshop innehålla saker som kan dra nördars uppmärksamhet från sexplanerandet (tjänar inte mycket till att planera, ändå), som ex: USB-tanborstar, blinkande saker och numer legala fm-sändare.

Sådeså :gremwink:
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag skulle ha en butik som var belägen på någon avsides tropisk ö dit man var tvungen att åka båt om man ville komma dit. Där skulle jag sedan erbjuda folk att för en billig penning sova i bungalows, äta kokosnötter och njuta av klimatet (som är ytterst behagligt). Sen så skulle jag sälja rollspel, milkshakes och sen så skulle Hjalle kunna sälja tärningar där bara för att det är en så bra ide.

- Jocke, gillar inte vinter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Min lilla webshop

Trevligt !
Du får hojta till när du satt dit värk i verkligheten, så man kan handla av dig. :gremlaugh:
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Det finns inga bra Tex-Mex ställen i Sverige. TacoBar som finns är helt fruktansvärd men det finns enskilda som håller bra kvalite. Ngt liknade TacoBell men ändå inte...
Sikta lite högre än Taco Bell så är jag helt med. Det är verkligen ett tomrum i restaurang-floran. Ett ställe där man kan få en sjysst burrito som den görs nere i sydvästra USA.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Min lilla webshop

Ja, du gissade helt rätt. Vi får se hur mycket verklighet det blir, det vet bara gudarna och skatteverket/bolagsverket/byråkrativerket.

/RD
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Min lilla webshop

Ja, du gissade helt rätt. Vi får se hur mycket verklighet det blir, det vet bara gudarna och skatteverket/bolagsverket/byråkrativerket.
Jag vet i alla fall en sak: du har i alla fall en kund.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Aaarghh!

Sånt vet jag ju! Men när du skriver det på det sättet så låter det som att jag inte visste det och blir rättad! Skulle jag därför försöka lägga till vidare kunskap, som att man härleder namnet reggae/reggay från ordet »streggae« (när man inte klär sig propert), så låter det som att jag suttit och wikipedia-surfat för att kunna låta smart. Men det har jag ju inte!!! :gremfrown: :gremfrown: :gremfrown: Jag är ju reggaekungen som dansar waterpumpee och cool & deadly! Jag vet allt om reggae. King Tubby hade skostorlek 44, Yabby You kletade sina snorisar under mixerbordet och Tonto Irie gråter efter att han haft liquid sex explosion.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tidning till kaffet? Öl till rocken?

Å, såna där tankar har jag typ varannan månad. Eller som obligatorium efter att jag lämnat in en rad med lotto+joker.

Jag skulle satsa på ett fik med modern inredning, förmodligen som en blek kopia av Wayne´s coffee, men med det stora förbehållet att man kunde köpa tidningar och böcker på samma ställe som man köper fikat. Nu måste ju förstås ni som bor i sthlm gärna kalla mitt ställe för en riktigt blek kopia av Wayne´s på Götgatan, men jag skulle dessutom köra stenhårt med en musikaffär (förvisso med visst begränsat utbud, men ändå!) och skivaffär i samma lokal. Det ni!

Typ som en culture-court!

På kvällarna skulle man spela oetablerad rock/pop/soul//hiphop/acid jazz av gott märke och servera öl och sprit!

Som en blandning av Halkan´s musikaffär, gamla Lydmar, Mejeriet (i Lund), Presstop och...Wayne´s coffee...!

/Basenanji, spiller kaffe i tidningen!
 
Top