Nekromanti Min lilla butik

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag skulle vilja driva ett café, ett riktigt gammeldags med kaffe i kanna och mysig inredning, där både studenter och gamla tanter känner sig hemma. Med mjuka fåtöljer, sällskapsspel för utlåning och ingen stress att skynda ut och lämna plats till nästa gäst.

Om du skulle starta en butik eller ett matställe, vad skulle du sälja?

/Magoo, när jag blir rik...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Sniglar. Jag skulle vilja sälja sniglar. Små söta trädgårdssniglar. Tänk vad ball det skulle vara när folk frågade "Vad jobbar du med då?" och jag svara lite glatt "Jag säljer sniglar". Grymt ballt.

/Han som vill till Melbourne
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Bra vegetarisk mat. Jag borde egentligen satsa på det, för i Stockholm finns det tusen lunchhak, men i princip ingen nyttig mat, och väldigt lite bra vegetariskt. Så, nyttig vegetarisk lunch, det skulle jag vilja köra på. På Östermalm, där folk har råd att betala. Eller i selloutartsy-kvarteren på Söder, de har ju också pengar och är väl i större utsträckning vegetarianer.

Inredningen vet jag inte riktigt... lite herrklubb kanske. Sobert, men ganska tungt. Mörkt trä och sånt.

---

Oh yeah, helst inga studenter eller gamla tanter. Hellre folk i farten.
 
G

Guest

Guest
Måste det vara genomförbart så vill jag ha något bryggeri (eller snarare destilleri) visserligen kommer jag bara kunna sälja till systemet, men det e ju inget roligt.
Helst vill jag leva på att sälja kramar eller glädje för billig penning (givetvis ska de som inte ha råd också få det) annars skulle jag kunna vara cohost för olika fester eller heltids spelledare.

/Zorbeltuss vars titel för tillfället är "schema ansvarig" för konvent.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
"The island"

...reggeaklubb-fik byggt som en strandhydda i bambu och med palmbladstak där man på dagarna kan käka schysst lunchmat av alla de sorter, mycket veggo för rastafarianerna, en egen sort hemodlad hampa till rökning (så fort det har blivit legaliserat), och på kvällarna ställer man undan borden, plockar in något fett soundsystem och festar och skankar tills solen går upp!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
  • Uteservering på innergård, med lite träd och sån shit.
  • Billigt kaffe
  • Kaffekort! Tänk er bara: pröjsa några hundralappar, och du får gratis kaffe i ett halvår, eller nåt sånt. Perfekt för att locka till sig stammisar.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
En opretentiös pub

En liten, opretentiös pub (ni vet, ett sånt där ställe som ingen som inte vill verka hopplöst ute skulle erkänna att de besöker) med mysig inredning. Specialiteten är att husera udda klubbar och att lokala band spelar varje fredag (och då kostar biran 29 kr).

Dewil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Re: En opretentiös pub

"(ni vet, ett sånt där ställe som ingen som inte vill verka hopplöst ute skulle erkänna att de besöker)"
Typ i stil med Ritorno och Wirströms? :gremwink:

/Han som fick söka en hel del
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Humm. Skulle sagda butik gå runt ekonomiskt rent automatiskt? Okej, då ett antikvariat. Gamla böcker som luktar i drivor. Med en tekokare och kaffekokare redo ifall någon trevlig kund skulle komma förbi så man kunde bjuda på en skvätt och en konversation.

Om den måste gå runt också, så blir det väl en postbutik/atg-butik/tidningskiosk/boklåda/porrbiograf/vapensmed/hunddagis, så kanske jag har råd med snabbnudlar till mat efter att alla räkningar är betalda.

Eller förresten, porren skulle nog vara i mitt förstahandsval också, annars skulle ju aldrig Vulf och Rising titta förbi.


Storuggla, guldkedja nästa
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: En opretentiös pub

Jag skulle lätt komma förbi och klämma ett par bärs (och kanske spela någon fredag ibland).

Hatar »inneställen«.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulle jah absolut starta en pub. Demn pubben skulle var utformat likt en engelsk pub med allt vad det innäbär. Skulel ha lite enkel mat, en ohemulskt massa ölsorter & sådant.
Det skulel jag tycka vore trevligt
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Ja, det finns många ideer... Drar två av dem

Det finns inga bra Tex-Mex ställen i Sverige. TacoBar som finns är helt fruktansvärd men det finns enskilda som håller bra kvalite. Ngt liknade TacoBell men ändå inte...

Min sambo skulle starta en crossover mellan Greys och ett riktigt amerikanskt kafe med alla grejerna. Inget Starbucks/CoffeCup/Esspresso House/Waynes utan mer likelser med en diner fast med bättre kvalite.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Min sambo skulle starta en crossover mellan Greys och ett riktigt amerikanskt kafe med alla grejerna. Inget Starbucks/CoffeCup/Esspresso House/Waynes utan mer likelser med en diner fast med bättre kvalite.
Komplett med en traktörkanna som står och surkokar på plattan hela dagen? :gremelak:

(Ett sätt att se om ett kafé tar kaffet på allvar är att kolla om de har en sån kanna. Har de det bör de undvikas. Som Coffehouse by George, t.ex.)

Dewil
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Först skulle jag skaffa en bulvan från nåt utrikiskt land, som kunde gå runt och se blattig ut. Ingen jävel tror att svenskar kan laga snabbmat, nämligen.

Sedan skulle jag öppna en lunchrestaurang som både skulle servera kebab och pizza OCH falukorv med potatismos och stekt sill. Då skulle nämligen alla far- och mormödrar som går ut och käkar med sina avlägg få lite gott att äta också.

Jag skulle jobba på kvällarna och låta min bulvan ha ansvaret för restaurangen på dagarna.

Erik
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha en tärningsbutik, och sälja alla udda tärningar nån någonsin har kommit på den fruktansvärda idén att sälja. Det skulle inte vara någon stor butik, men den skulle vara fullproppad, och utifrån skulle man tro att det var en godisaffär. Inuti också, förresten. Man skulle stå som i en såndär gammaldags gottebutik och peka på det man ville ha, och så står jag där, klädd i ett förkläde och med ett varmt, gosigt leende, och plockar ned tärningarna med en tång. Jag skulle göra "lördagstärningar" till en ny trend och barnen skulle flockas kring min butik.

Sedan skulle jag ha en liten hemlig bakdörr också, där jag sålde perversa prylar, afrikanska totempålar, rollspel och hembränt.

-Hjalle
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle starta en Tiki-bar.

Eller en sån där Diner i en gammal tågvagn. Komplett med en "Semisur Medelålders Småfet Amerikanska" TM ...som serverar i amerkanska servitriskläder och säger saker som "What will it be, sweetheart" när man beställer pannkakor med lönnsirap till frukost till exempel..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om du skulle starta en butik eller ett matställe, vad skulle du sälja?

Matställe... som skulle sälja rollspel!

Alla skulle flockas kring mitt café, och det anslagstavlan skulle bli stans naturligaste knutpunkt för designers, köp och sälj och spelarsökande. Ibland semenarier. Tärningar i lösvikt. Dogmaspel som laminerade underlägg. Proggiga indiespel i inbjudande utställning. Brädspel till utlåning.

Och ljuddämpande bås, och ingen får berätta om deras rollperson...
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
eh va?

Finns ju en drös med ställen som serverar hyfsad veggomat.

Hermans, Blå Lotus, det där stället i gamla stan, Kalori (väl?), hälsostället vid mariatorget, green'n'lean unt so weiter.

Ok jag har inte jättekoll men jag tycker jag ser sånt lite överallt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vi får öppna en kedja tillsammans !

Fasen, Dewil..
Vi 2 får ta & slå oss tillsammans & dra igång en pubkedja för detta ändamål. Tycker att det låter som en bra idé, elelr vad säger du ? :gremlaugh:

/ Johan K, som skulle döpa sin pub till Katten & Grukan
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Vi skulle inte bli konkurrenter i alla fall... den enda tanke jag någonsin haft åt restaurang-/butikshållet var när jag och några vänner insåg att den bästa restaurangen någonsin skulle vara en där man kan "äta så mycket kött att man sprängs". Visserligen var vi otroligt hungriga när vi diskuterade detta, men ändå. "Lukas kötthus -- så mycket kött att du sprängs" låter som en fantastisk plats, inte sant (inte riktat till Eksem, av förklarliga skäl)?
 
Top