D&D Milstenar istället för XP, snitslad bana?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Där har jag absolut helt andra erfarenheter och upplevelser. Att säga ”ni får XP för att hitta skatter, inte slå ihjäl monster” har 100% påverkat hur flera olika grupper tar sig an spelet.
Det kanske framgår av resten av inlägget att det var själva levlingen och höjningstakten jag pratade om.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag köper att ett detaljerat XP-system (viktat för att mest premiera skattletande men delvis också monsterdräpande) också i någon mån blir godtyckligt, precis som det är godtyckligt att låta folk levla samtidigt vid t ex milstolpar.

Samtidigt tror jag att det i större utsträckning blir den sortens spel som jag gillar, om spelarna känner att rangprogressionen s a s inte ligger i spelledarens händer. Det handlar inte om ”vad som är rätt för stååryn” och det delas inte ut några medaljer för deltagande. Det förstärker också känslan av att det är spelarna själva som uppnått något, snarare än att de belönas med ny rang av den snälla spelledaren.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Samtidigt tror jag att det i större utsträckning blir den sortens spel som jag gillar, om spelarna känner att rangprogressionen s a s inte ligger i spelledarens händer. Det handlar inte om ”vad som är rätt för stååryn” och det delas inte ut några medaljer för deltagande. Det förstärker också känslan av att det är spelarna själva som uppnått något, snarare än att de belönas med ny rang av den snälla spelledaren.
Det är två saker jag gillar med XP-för-guld eller liknande:
1) det belönar spelarnas prestation utan SLs bedöming
2) spelarna och deras rollfigurer har samma incitament (dvs spelare behöver inte sitta och metaspela)

Det är på den senare punkten xp-för-mord blir så konstig i 3-5e; för rollfigurerna ska vara hjältar, men spelarna ska tänka på att slå ihjäl saker för xp; det finns i sak ingen anledning alls att spela äventyret, man kan bara slå ihjäl allt man möter på istället. Det är en klumpig konstruktion. Då är det bättre att köra milsten, en per större hjälte-grej hjältarna bockar av.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
XP for Quests är ju det rätta om man vill spela en kampanj med hjältar känner jag.

Det är inte riktigt samma sak som milstenar, men nära.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
I Neoclassical Geek Revival används både milestones och XP. Milstenar är barriärer (var femte level) mot att levla upp för mycket genom att bara slå ihjäl småknytt. En milestone representerar något exceptionellt som man har gjort, och ju fler man har desto större dåd krävs för att få nya.

Jag tror det kan funka som ett sätt att äta kakan och ha den kvar. Att spelare som vill få xp av encounters kan få ha det, och samtidigt kan de bli manade till att söka sig till allt mer episka quests.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Här är en tanke: basera XP på "perfekta slag" (=nat 20)*.

Varje gång en karaktär slår ett perfekt slag får de en XP. Efter ett visst antal XP levelar man upp.

Antingen räknar man alla perfekta slag, eller bara alla perfekta slag i slag som är direkt kopplade till rollpersonens klass.

Beroende på exakt regelverk kan det här så klart ställa till med vissa märkligheter. En magiker har ju många besvärjelser där målet slår en save, snarare än att magikern slår något.

Det här skulle alltså kunna premiera klasser som istället slår massor av tärningsslag, så som fighters med multiattack.

Men det skulle också kunna ses som en feature.

*Eller på 1:or, det spelar ingen roll. Eller både och! Det du just du tycker känns bäst! Det behöver inte ens vara _varje_ gång man slår 20/1, utan kanske för varje encounter där man slagit minst en 20:a eller 1:a för att göra det ännu enklare att bokföra.
 
Top