D&D Milstenar istället för XP, snitslad bana?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Det verkar som om XP är "ute" och dom att WotC förespråkar milstenar istället nu. Det är åtminstone känslan jag får från de senaste äventyr jag läst.
Det skaver lite för mig; blir det inte bara ett verktyg för att forcera en snitslad bana? Rollpersonerna blir lvl 2 när de klarat plats A och de blir lvl 3 när de klarat plats B. Men vad händer om de struntar i plats A då? Vad händer om de börjar göra saker i "fel" ordning?

En annan sak är att sidospår (side quests) inte ger någon lärdom i spelet. Om rollpersonerna löser alla tänkbara sidospår lär de sig mindre än om de bara gör den enda viktiga delen av den snitslade banan.

Är det någon som kört med milstenar? Hur har det funkat isf? Och vad finns det för alternativ? Gå tillbaka till XP?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om man inte kör XP for Gold kan man lika gärna köra milestones i min värld.

Men vad händer om de struntar i plats A då? Vad händer om de börjar göra saker i "fel" ordning?

En annan sak är att sidospår (side quests) inte ger någon lärdom i spelet. Om rollpersonerna löser alla tänkbara sidospår lär de sig mindre än om de bara gör den enda viktiga delen av den snitslade banan.
De här sakerna borde väl vara samma fråga? Om man kan hoppa över något borde det ju räknat som ett sidospår, inte ett milestone-värdigt event, eller så är även sidospår milestone-värdiga?

Men för mindre saker som är red heerrings eller liknande så bör de ju belönas oavsett. Tex kan varje sådant bli en halv level, eller genom att man hittar prylar och kontakter och annat som inte är ren regelmekanisk belöning.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Kan man inte bara modifiera milestones

Exempel Plats A, B och C

Du får 1/3 nivå för att besöka varje plats.
Du får 1/3 nivå för att slutföra varje plats
Du får 1/3 om du slutför platsen på ett "bra" sätt.

Då kan du göra det i vilken ordning du vill och du har ett incitament att försöka lösa problemen på ett bra sätt. Istället för att bara snabbast möjliga.

(Bra i detta fall är vad antingen äventyret kräver, eller vad som passar rollpersonernas karaktärer)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag använde milstenar i min kraftigt omgjorda LMoP+SKT-kampanj. Det funkade superbra.

Grejen med milstenar är ju att de är flexibla. Du kan hålla igen lite. Eller ge gruppen en nivå på ett sidosök, och biffa upp motståndet lite i nästa del av äventyret. Eftersom CR-systemet är brutet efter nivå tre eller så, så kommer du ändå behöva ändra motståndet för att äventyret (om det är köpe) inte ska bli för lätt.

XP för mord tycker jag är tråkigt, och skapar väldigt konstiga incitament för spelarna. Så jag håller alltså om @chrull s första mening.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
När jag SLar 5e, huttar jag bara på RPna XP efter hur bra jag tycker de klarat de mål de satt upp för sig själva. Det verkar funka helt ok. Tror jag. Ingen har klagat iaf. Lite XP varje spelmöte, mer om de fixat nåt extra fett. Typ?

Tanken är att få till leveling lite lagom fort bara. Lvl 1 på 1-2 spelmöten, lvl 2 på 1-2 till, sen lite långsammare för lvl 3, 4, 5, 6, och sen får man se till att avsluta kampanjen/hexkrälet/whatever innan de blir över lvl 7 eller så.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
804
Det verkar som om XP är "ute" och dom att WotC förespråkar milstenar istället nu. Det är åtminstone känslan jag får från de senaste äventyr jag läst.
Det skaver lite för mig; blir det inte bara ett verktyg för att forcera en snitslad bana? Rollpersonerna blir lvl 2 när de klarat plats A och de blir lvl 3 när de klarat plats B. Men vad händer om de struntar i plats A då? Vad händer om de börjar göra saker i "fel" ordning?

En annan sak är att sidospår (side quests) inte ger någon lärdom i spelet. Om rollpersonerna löser alla tänkbara sidospår lär de sig mindre än om de bara gör den enda viktiga delen av den snitslade banan.

Är det någon som kört med milstenar? Hur har det funkat isf? Och vad finns det för alternativ? Gå tillbaka till XP?
Av det jag spellett/läst från deras tidigare äventyr så räcker materialet från Kapitlet som uttryckligen passar för nivå X aldrig till att öka i nivå. Det innebär att du antingen får slänga in eget innehåll eller godtyckligt ge dem en ny nivå innan du spelar Kapitlet som uttryckligen passar för nivå X+1.

Då valde jag hellre att ge dem en nivå efter varje kapitel och sen sandlåda några sessioner innan det kändes lämpligt att gå till nästa kapitel, eftersom det var lättare att anpassa tempot då.

Men ja, det blir väldigt mycket snitslad bana. Jag kan inte minnas ett officiellt 5E-äventyr den beskrivningen inte stämmer på. Det är ju primärt en konsekvens av deras strids- och monsterdesign, då det blir väldigt svårt att göra ett kapitel som är intressant och utmanande för rollpersoner som inte har en förutbestämd nivå.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Det jag gillar med XP är illusionen av att du blir lite bättre efter varje spelmöte, precis som i BRP. Det är en illusion eftersom du inte de facto blir bättre förren då når över ett tröskelvärde, men ändå. Med milstenar blir det mer som att den snitslade banan kommer ut i ljuset på något sätt.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
När jag eller någon av mina kamrater spelleder D&D eller annat levelspel räknar vi inte på Xp eller milestones längre, vi slutade nog med det för 20 år sedan eller nåt. Det var så länge sen att jag nästan glömt bort hur det var.
Det är mer "nu har det gått två spelmöten och rollpersonerna har varit aktiva och fört handlingen framåt så alla får en level".

Jag tycker inte att vi förlorat något på att handvifta erfarenhetstakten. Och jag upplever inte heller någon nackdel med att alla har samma level och levlar samtidigt hela vägen. Tvärtom känns det mer avslappnat när ingen behöver tänka på vilka handlingar som ger belöningar. (Xp-belöningar alltså. Den som vill ha ära, loot, pengar, kvinnor/män och andra in-game belöningar behöver fortfarande tänka på att inte göra bort sig alltför mycket.)

Vad som står i de officiella reglerna om erfarenhetsutdelning är ingenting jag bryr mig om.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,040
Location
Stockholm
Jag har aldrig testat milstenar - men jag är inte den bästa på att hålla takten och faktiskt avsluta saker, så det finns en risk att jag helt skulle glömma bort att ge spelarna XP i sådana fall. Så jag har stor nytta av spel som ger XP bara för deltagande, eller av att spelarna gör något som rimligtvis kan dyka upp i varje spelmöte. Ger också en bra hint till mig som spelledare om vad som ”förväntas” finnas med i kampanjen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,512
Man kan använda milstenar för mer sandbox eller megadungeon stuff på ett par sätt. Ett sätt att göra det är att du ger dem en kortlek där varje kort ger en milsten om man gör vad som står på det och varje färg är en typ av sak man belönas för.

Spader är stt döda saker. Där är ett namn på ett specifikt monster/specifik person per kort. Hitta och döda dem så får alla en level!

Hjärter är magiska föremål, snor man dem får en person en level!

Klöver är utforskning, hitta gömda platser (eller nå vissa dungeon levels) så får alla en level.

Ruter är sociala saker, uppnå sociala mål (gift dig med en prins, skaffa en borg) så får en person en level!

Nu kan spelarna sätta egna mål och leta runt som de vill efter xp. Och det finns extra levlar för när folk dör.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
202
Som spelledare är det bara jobbigt med XP. Jag gör många monster själv och då ska jag räkna ut deras XP värde för stämma vilket är ett arbete som inte känns roligt. För lyckas jag då bedöma dess värde rätt eller är det för lågt eller högt XP? Nu när jag lämnat SL-rollen så skulle jag nog inte bry mig så mycket om jag skulle göra det igen. För spelarna bryr sig föga om motståndarens XP-värde.
Jag tycker också att det stör lite inlevelsen att stanna upp spelet för dela ut XP. Men å andra sidan så är spelet fullt med saker som stör inlevelsen ändå så borde gillat läget mera...
Så jag trivdes med dela ut levlar när det kändes bra i spelet. Gick oftare snabbare att levla upp med milestones än XP vilket var lite uppskattat också.

" Rollpersonerna blir lvl 2 när de klarat plats A och de blir lvl 3 när de klarat plats B. Men vad händer om de struntar i plats A då?"
Jag körde aldrig så rälsat. Är det så rälsat tror jag inte att man kan komma till plats B om de inte gjort plats A först.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Är det någon som kört med milstenar? Hur har det funkat isf? Och vad finns det för alternativ? Gå tillbaka till XP?
PF 2 kör jag EXP, för att det är enkelt att räkna ut där då det alltid räknas mot 1000 för en level.

När jag körde DnD 5 körde jag milestones, men dessa var då bundna mot målsättningar som spelarna satt upp och sedan fick styra utfallet. I slutet övergav jag även detta och övergick till att 1 spelmöte = 1 level mellan level 1-3, 2 spelmöten =1 level mellan level 4-6 osv.

Oavsett, ska milestone fungera för mig så måste det sättas mot något konkret som går att nå och tydligt kommuniceras till spelgruppen innan spelmötet börjar. Exempelvis att 1 level motsvarar upphittandet av 3 ledtrådar, eller 1 level motsvaras av att lösa X antal problem.

Jag gillade milestone i början, men har med tiden tyckt att det blivit svårt att hantera då det lämnar spelarna i ett vakuum och utan större transparens om när de kommer gå upp i nivå.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag […] har med tiden tyckt att det blivit svårt att hantera då det lämnar spelarna i ett vakuum och utan större transparens om när de kommer gå upp i nivå.
Detta tycker jag är en relevant poäng, och jag kan förstå att denna problematik kan uppstå. Men den måste inte göra det. Mina spelare klagade aldrig, och då kunde det ändå gå rätt många möten mellan höjningarna. Men, jag tror att det är klokt att man pratar sig samman med sina spelare för kampanjen, så att alla förstår vilka premisser som gäller för milstenarna. I vissa grupper är säkert XP för mord bättre, eftersom det är ett mer genomskinligt system för spelarna.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,040
Location
Stockholm
Jag tycker också att det stör lite inlevelsen att stanna upp spelet för dela ut XP. Men å andra sidan så är spelet fullt med saker som stör inlevelsen ändå så borde gillat läget mera...
Intressant! Att dela ut och få XP tycker jag är en sådan fin liten rollspelsritual att jag ofta har med den till och med i one-shot-spel. Det blir som att dela ut små medaljer för vad spelarna gjorde bra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Detta tycker jag är en relevant poäng, och jag kan förstå att denna problematik kan uppstå. Men den måste inte göra det. Mina spelare klagade aldrig, och då kunde det ändå gå rätt många möten mellan höjningarna. Men, jag tror att det är klokt att man pratar sig samman med sina spelare för kampanjen, så att alla förstår vilka premisser som gäller för milstenarna. I vissa grupper är säkert XP för mord bättre, eftersom det är ett mer genomskinligt system för spelarna.
Just EXP för mord är också ett otyg (vilket diskuterats i flera andra trådar).

Jag personligen har inget mot milstenar då jag... är en av de där spelarna som inte har så stort intresse av att höja min siffror på pappret. Så milstenar har aldrig rört mig i ryggen. Däremot har jag när milstenar varit aktuellt i spelarposition alltid uppskattat den spelledare som förmedlar och tydligt berättar att efter ni är klara med att utforska den plats ni är på nu kommer ni att gå upp en nivå.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Intressant! Att dela ut och få XP tycker jag är en sådan fin liten rollspelsritual att jag ofta har med den till och med i one-shot-spel. Det blir som att dela ut små medaljer för vad spelarna gjorde bra.
Jag tycker också att det är en fin ritual!

Funderar på om det skulle fungera att ha något liknande som Y0-spelen (samt DoD23) har. En checklista i stil med:
  • Var du med på mötet?
  • Överlevde ni en farlig situation?
  • Hitta ni en skatt?
Ett poäng per JA, och ny lvl var 15e poäng eller något i den stilen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Jag tycker också att det är en fin ritual!

Funderar på om det skulle fungera att ha något liknande som Y0-spelen (samt DoD23) har. En checklista i stil med:
  • Var du med på mötet?
  • Överlevde ni en farlig situation?
  • Hitta ni en skatt?
Ett poäng per JA, och ny lvl var 15e poäng eller något i den stilen.
Spännande, måste bara säga att just de listorna är en av mina absoluta favoriter från svärdets sång. Just för att det är konkret och tydligt för alla runt bordet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Just EXP för mord är också ett otyg (vilket diskuterats i flera andra trådar).
Ja, och jag vill här påminna om att jag säger just det i post #4.

Men därmed inte sagt att det inte kan funka, eller till och med vara det bästa sättet för vissa grupper att dela ut XP. För att det är (någorlunda) objektivt. Eller för att spelarna då kan känna att de blir belönade för sina kärleksfullt byggda, optade mordmaskiner.

Snubben som byggde en hafling ranger med dual wielding lances som rider på en giant crab vill kanske hellre ha 100 xp per ork än ”ni levlar när jag känner för det”.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,040
Location
Stockholm
Jag tycker också att det är en fin ritual!

Funderar på om det skulle fungera att ha något liknande som Y0-spelen (samt DoD23) har. En checklista i stil med:
  • Var du med på mötet?
  • Överlevde ni en farlig situation?
  • Hitta ni en skatt?
Ett poäng per JA, och ny lvl var 15e poäng eller något i den stilen.
Inspirerat av AGON brukar jag lägga på en egen fråga:
  • Gjorde någon annan spelare något häftigt du vill uppmärksamma?
 
Top