Nekromanti Mera D6!

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Ok, du verkar mer påläst och har större koll så därför har du säkert rätt. Min poäng var väl att ett rollspel, som är direkt översatt för ett tabletopspel kommer att få problem då det rör sig om helt olika genrer. På bordsskivan ska du ju kunna skjuta ihjäl allt annat som finns på motståndarsidan medan det inte är något som behöver tas hänsyn till i rollspel. Då behöver inte marines vara så über som de är i tennformat och chaos blir dessutom ännu mer hemsk, mäktig och på alla sätt läskig och svårbekämpad. Det tycker jag inte är helt fel ur dramasynpunkt.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
I Star Wars var stormtroopers (tydligen) överallt. En Star Destroyer har nästan 10 000 ombord, en vanlig planetgarnison har ett par tusen, och så vidare.

Det finns ca en miljon Spacemarines - färre än vad det finns världar i imperiet. De opererar ytterst sällan i grupper om fler än hundra, om inte deras hemvärld står på spel eller det råder storkampanj. Deras största rymdskepp tar 300 fullt utrustade Spacemarines, och de enda planeterna som över huvud taget har stående styrkor med dem har normalt sett endast kapitlets högkvarter, ett försvarskompani och utbildningskompaniet.

Chansen att gemene imperiebo har mött en Spacemarine är försvinnande liten - medan en Stormtrooper finns vid varje gathörn, känns det som. Att sen SL kan få för sig att använda Spacemarines hela tiden är sin sak - det finns andra styrkor som egentligen är mer lämpliga, som har eller kan ha samma utrustning men utan den extra styrkan och tåligheten, t ex Adeptus Sororitas (Sisters of Battle), Adeptus Arbites (Kejsarens poliskår), eller varför inte bara helt vanliga Imperial Guards?

SP
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
I Star Wars var stormtroopers (tydligen) överallt. En Star Destroyer har nästan 10 000 ombord, en vanlig planetgarnison har ett par tusen, och så vidare.
Det finns ca en miljon Spacemarines - färre än vad det finns världar i imperiet. De opererar ytterst sällan i grupper om fler än hundra, om inte deras hemvärld står på spel eller det råder storkampanj. Deras största rymdskepp tar 300 fullt utrustade Spacemarines, och de enda planeterna som över huvud taget har stående styrkor med dem har normalt sett endast kapitlets högkvarter, ett försvarskompani och utbildningskompaniet.
Chansen att gemene imperiebo har mött en Spacemarine är försvinnande liten - medan en Stormtrooper finns vid varje gathörn, känns det som. Att sen SL kan få för sig att använda Spacemarines hela tiden är sin sak - det finns andra styrkor som egentligen är mer lämpliga, som har eller kan ha samma utrustning men utan den extra styrkan och tåligheten, t ex Adeptus Sororitas (Sisters of Battle), Adeptus Arbites (Kejsarens poliskår), eller varför inte bara helt vanliga Imperial Guards?
Tja, varför inte? Nä, ni har säkert rätt. Marines är säkert skitbra så låt dem fortsätta det. Men jag när jag spelade "Fire Warrior" så nitade min tramsiga Tau marines på löpande band. :gremtongue:
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Och när jag spelar half-life så nitar min glasögonprydde professor elitsoldater och utomjordiska monster på löpande band.--- :)
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
"For more than a hundred centuries the Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the Master of Mankind by the will of the gods and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium to whom a thousand souls are sacrificed every day. To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruellest and most bloody regime imaginable. This is the tale of these times. It is a universe you can live today if you dare for this is a dark and terrible era where you will find little comfort or hope. if you want to take part in the adventure then prepare yourself now. Forget the power of technology, science and common humanity. Forget the promise of progress and understanding, for there is no peace amongst the stars, only an eternity of carnage and slaughter and the laughter of thirsting gods. But the universe is a big place and, whatever happens, you will not be missed.... "

(Taget ur Rouge Trader)

vad ska man säga om 40k, den enda chansen jag tror man kan få en bra stämning i ett 40k RPG är om någon eller några i gruppen är inquisitors och dess hejdukar. Eller en Rouge Trader (en person som är sanktionerad av The high lords of Terra (kjejsarens röst) att utforska o ta kontakt med Xenos(aliens) i outforskade delar av galaxen, ofta har de en mindre arme med sig.. )
Att köra en Imperial guard squad blir lite stelt, iomed att det består av antingen bara Skytte gravs krig, garrisions tjänst, eller mer krig. Space Marines är de mest indoktrinerade krigar munkar som finns, allt som existerar för dem är Krig, bön och träning.. och kanske lite, ytterst lite medkänsla för människor, men absolut ingen för aliens.

Det går naturligtvis att köra lite underhive scum.. (folk som lever utanför lagen, det blir lite som mad max men du har inte de stora vyerna, du bor på botten av en jätte stad med kanske 40-50 miljoner eller fler innevånare, juh högre upp du bor desto rikare är du, chansen att komma från staden är mer eller mindre 0.

40k är en underbar värld för ett krigs spel, men det blir jävligt svårt att bygga ett traditionellt rollspel runt, iomed att alla är för intolleranta, låsta i sina positioner just därför att hela imperiet är en krigs maskin..

Det är bra att folk gör försök att få till bra rpg till 40k världen.. men det är en extrem svår sak..
 
Top