Nekromanti Mera D6!

G

Guest

Guest
Re: Djupseende (igen).

Jag är tvåögd, jag saknar djupseende till så stordel som en enögd gör det, det finns nämligen sådana synfel också.
Men att det skulle vara depleted deuterium är bara löjligt.
 
G

Guest

Guest
Re: Djupseende (igen).

Realismen i 40k är ju som den är, dvs väldigt inte alls. Men man får ju välja vad man ska fokusera på.
Håller med dig om att det är en väldigt liten detalj, och det är just därför jag tycker det är märkligt att göra en speciell liten regel åt den.
Själv tycker man lika gärna kan göra regler om att de fryser lättare eftersom de saknar hår och har sämre luktsinne eftersom de inte har någon näsa utan bara två små hål, eller så kan man låta bli...
 
G

Guest

Guest
Re: Djupseende (igen).

Jo men är inte poängen med två ögon just djupseende? Det var väl därför det utvecklades så från första början?
Men som sagt, realismen i 40k är som den är. Och djupseende är jättetråkigt att prata om. Just därför tycker jag inte det är någon poäng att ha med en regel för det i ett rollspel. Men i det här fallet är det ju inte upp till mig.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Räckvidder och hjälmar med mera

Det stämmer, men det kan vara så att dom får ett perfect sikte med just den hjälmen. Champions har ju inte hjälm (stupid fucks).

Hur många Pansar vagnar kan skjuta 1km då? sen spelar du inte sådana fordon ute på plan.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Djupseende (igen).

det är sant, men man vet ju aldrig med GW, men det är väll det enda jag skulle komma på.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Räckvidder och hjälmar med mera

En riktig stridsvagn kan skjuta ett par km - minst. Star Wars-fordonen - de lite större i alla fall - kan skjuta 2,5 till 3 km. Det var bara en fråga om att balansera avstånden...

SP
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Vad är egentligen ditt mål?

Du skulle inte kunna skriva något slags "mission statement", en beskrivning som talar om ungefär vad du försöker uppnå med ditt spel? För tillfället tycker jag att det känns väldigt mycket som tabletopspelet, men med en figur per spelare. Hur har du tänkt att det ska spelas? Vad ska focus ligga på? Vilken typ av handlingar hade du tänkt att det skulle vara lämpat för? Vilken typ av karaktärer? Högnivå eller lågnivå? Hur ser du på spelet?

Om du hade kunnat försöka visa oss din vision innan vi gräver ner oss i stats för olika pryttlar så är det mycket lättare för oss att komma med meningsfulla kommentarer. Att formulera sin vision kan dessutom vara ett bra hjälpmedel för sig själv när man sedan ska genomföra den, är man tveksam på vilken väg man ska gå så finns alltid visionen som en kompass.
 

Eljer

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
39
Location
Malmö
Re: Vad är egentligen ditt mål?

Överleva tillräkligt länge nog så att folk respekterar en, händer dock aldrig med min sl.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Vad är egentligen ditt mål?

Får hålla med troberg här. Den stora anledningen till att Black Industries ger ut WFRP före WH40K rollspelet är just det faktum att de behöver ta sig en djup funderar på _hur_ ska ett sådant rollspel spelas, vad ska syftet vara osv.
Det som fungerar bra i tabletop spelet fungerar troligen inte rakt av bra som rollspel.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Räckvidder och hjälmar med mera

Strunta isf i att försöka överföra vapnens exakta räckvidder. Räckvidderna på tunga och fordonsvapen är låg i WH40k för att det inte finns behov av högre räckvidd -man spelar ju på ett bord som bara är ett par kvadratmeter stort. Att då ha vapen som alltid kan nå vartenda hörn av spelbordet är emot grundtanken i spelet - att det är infanteriet som är utgångspunkten för striderna, inte fordon.

Jag skulle föreslå att du istället använder de skrivna räckvidderna i jämförande syfte. Använd t ex en lasgun som bas för infanterivapen och kanske en autocannon som standard för tunga-/fordonsvapen. Välj sedan ett lämpligt standardvapen i Star Wars och rippa dess räckvidd till din lasgun/autocannon. Sen halverar du räckvidden för ett lasgun för att få fram räckvidden på t ex Eldars shuriken catapult (hälften så långt), osv.

Är inte det en mer framkomlig väg? Du slipper också ändra på Star Wars egna skalor...


/Rax
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Vad är egentligen ditt mål?

Målet har aldrig varit att fixa ett komplett rollspel - det skulle kräva så mycket ren avskrivning att GW skulle be mig plocka ned sidan direkt. Idén var att fixa speldata på alla de olika prylarna så att den som var intresserad av riktigt rollspel i 40K-världen slapp binda sig till ett system som oavsett vad som egentligen görs med det är ett figurslagsspel. Till och med Inquisitor bygger främst på att nedgöra fienden.

En annan tanke var att det kunde vara kul att jämföra tekniken i Star Wars och 40K - och flera av rymdvarelserna hade funkat rakt av som Star Wars-raser, och en del av fordonen går hur bra som helst att stjäla och använda som fordon för någon grupp - främst Eldar, Dark Eldar och Tau,

Vill någon veta mer än bara det absolut nödvändiga om nånting, är det bara att köpa den relevanta codexen eller någon av novellerna. Eller läsa om det nån annan stans på nätet - det finns massor av fanfiction som kan ge uppslag eller info om hur saker går till på olika ställen i galaxen.

SP
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Star Wars 2nd Edition gick ifrån improvisationssystemet till stor del - alla "Force Powers" måste köpas med character points, och man måste köpa alla "prerequsites" först. I första utgåvan - den som kom på svenska - listades alla "powers" mest som exempel på vad man kunde använda kraften till.

SP
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Space Marines:

Bara en tanke, men är det inte ballare om man gör marinsen lite sunkigare, än du gjort dem, och sedan själv modda dem grymma om det är någon som är lite speciell. Annars så sticker det lätt iväg. Om medelmarinen är övergrym så måste killen som sopar banan med marines vara väldigt häftig och killen som käkar killen som sopar marines blir då sjukt bra. Ja, du hajar säkert vad jag menar.
 
G

Guest

Guest
Vem ska sopa banan med space marines? De enda som rår på dem är ju typ diverse extrrema elitsoldater som Tyranid warriors och Orc nobs. Spacemarines är den bästa "grundenheten" i 40k.
Och att göra dem sämre för spelbalansens skull tycker jag är att skjuta sig i foten. Det är spelledarens jobb att balansera såna saker om jag får väja...
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Jag vill undvika att hamna i samma sits som Star Wars-rollspelet gjorde när de satte värdena på Stormtroopers - att det i texten står att de är de finaste soldater som imperiet kan uppbringa, samtidigt som de har *urusla* spelvärden. En vanlig nybörjar-RP kan ha upp till 4D mer i Blaster än en stormtrooper, med samma styrka. Om RP kan klå fem-mot-ett odds mot imperiets finaste, så får SL svårt att göra dem nervösa.

Spacemarines är enligt beskrivningen större, tuffare, bättre tränade och bättre motiverade än nästan nån annan grupp i deras hemgalax. Att sänka värdena för dem eller deras utrustning är att ta något ifrån dem - de *är* nästan odödliga. Låt spelvärdena reflektera detta.

SP
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Vem ska sopa banan med space marines? De enda som rår på dem är ju typ diverse extrrema elitsoldater som Tyranid warriors och Orc nobs. Spacemarines är den bästa "grundenheten" i 40k.
Och att göra dem sämre för spelbalansens skull tycker jag är att skjuta sig i foten. Det är spelledarens jobb att balansera såna saker om jag får väja...
När du skriver "grundenhet" så känns det väldigt mycket som figurspel. I rollspelsammanhang så är ju upplägget lite annorlunda. Här är inte balans lika viktigt. Istället får man göra en jämförelse mellan karaktärer. Alla individer är olika, och i rollspel ska det helst avspegla sig. Nu går inte att uppnå och därför så finns det själlös kanonmat även i rollspel. Istället får man se det ur ett unikhetsperspektiv. Unika karaktärer är ju ofta de som är viktiga. En helt SM-chapter består ju inte av helt unika individer i rollspel. Det passar inte med en bataljon übermäktiga statister. Men det kan ändå vara önskvärt att änvända marines. Det är ju koolt att t.ex. få kalla in en grupp Blood Angels när man ska rensa ur en kättarcell. Sedan finns det ju säkert en ledare i nästet och han måste ju kunna ge marinesen en match, och då måste ledaren för nätverket av celler vara ändå mäktigare, och den demonprins som styr den ledaren blir ju av en sådan kaliber att han petar tänderna med battlecruisers efter ha ätit en planet till frukost, om marinsen från början blir för mäktiga.

Även om marines är tokhårda på bordsskivan så är det inte säkert att de gör sig på samma sätt i dramaturgiska sammanhang. Men eftersom jag inte vet vad vapnen i konverteringen gör i skada så erkänner jag villigt att jag famlar i mörkret och kan ha fel.
 
G

Guest

Guest
Re: Mera D6![ANT]

Det är mycket möjligt, de dök upp efter att jag slutat spela.
 
G

Guest

Guest
Som jag förstod försöker Khyron att "översätta" 40k till rollspel. Då är det väl lämpligt att inte ändra på maktstrukturer allt för mycket? Och jag antar att han inte vill ändra i själva världen, och om han inte vill ändra i världen så är spacemarines genetiskt perfekta människor med dubbel uppsättning viktiga organ, den bästa rustningen imperiet kan skapa, den bästa och längsta träning man kan tänka sig + en väldig massa små coola gadgets att roa sig med. Varför dessa supersoldater inte skulle vara skitbra fattar jag inte.

Men problemet är väl egentligen att spacemarines blir så jävla hypade i all GWs litteratur som nämner dem. Där är en ensam spacemarine nog för att spöa skiten ur vilken jävla Chaos-gud som helst. Men i spelet så är de i.o.f.s. bra, men knappast i nivå med de spacemarines som förekommer i berättelserna. Då föreslog jag att man ska gå på berättelsernas version, eftersom snuskigt bra soldater också har en plats i dramaturgin. Halvbra trupper finns det med, och om kättarna inte är en match för Blood Angels så skickar man dit stormtroopers, shocktroopers eller rough riders istället... Eller nåt, kanske inte rough riders.
 
Top