Nekromanti Mer skolgympa?

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Den forskaren är inte representativ

Lågintensiv motion har faktiskt betydelse även för själva viktnedgången, men inte minst för att hålla vikten efter att man gått ner. Problemet handlar till stor del om livsstil.
Men visst är kosten den största enskilda faktorn.

Gordeg
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Nej!

Jaså? Och nær hænde det?
Du menar att det finns yrkesofficerare med distans till det militära? Som inte tror att alla män frivilligt och med glatt humör gör militärtjänst bara för att de själva gjorde det? Ja, då är mänskligheten att gratulera. Utvecklingen går framåt.

Dewil
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Den forskaren är inte representativ

Det han sa var INTE att motion inte är viktigt för behandling av fetma, utan att kosten var det stora problemet, och det som förändrats mest jämfört med förr.

Det här var så viktigt att jag vill upprepa det. Alltså: det som ändrats är inte BRIST på aktivitet, utan ÖVERSKOTT på onyttig mat. Uppfattat som fan!

Mot bakgrund av det blir det naturligtvis knas att förorda mer skolgympa, eftersom det blir suboptimering. Något att ta med sig och slå i huvudet på dem som ropar på mer fotbollsshow och mindre matte.

/Sax, som tillbringade ungdomen med att spela rollspel men likförbannat höll sig rätt slim
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Balls [OT]

Sporten (?) "dodgeball" brukar översättas med "spökboll", men jag misstänker att det finns en skillnad. Har ngn spelat äkta "dodgeball"?

/Sax, Patch Houlihan
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Killerball [OT]

Leken benämns "Killerball" över hela riket. "Killerball"? Inte precis ett intuitivt namn, som låter betydligt mer sentida än "kurragömma", "kuckilura" och "kull".

Jag vill minnas att det kallades "mördarboll" i förorten. Och jag uppfattade det egentligen aldrig som annat än ett derivat av bollkull:

- Bollkull: en tjomme har bollen och bränner någon som därmed får bollen ("har den"), och bränner ngn annan, etc. Antalet deltagare är alltså konstant.

- Mördarboll: en tjomme har bollen och bränner folk som utgår ur spelet, en lite lökigare variant av bollkull alltså. Dock IMHO mer sympatisk eftersom man slipper bli fast med bollen ("ha den") i evighet om man är kass på boll.

Bägge dessa lekar kunde kombineras med ngn slags stridshinderbana och blev då "skeppsbrott", där det tillkom att man inte fick nudda mark.

Det var i enklare i lumpen, då körde man 10 km och så var det bra med det... :gremwink:

/Sax, bo-boll?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nej!

De yrkesofficerare jag har mött har snarast varit sardoniskt uppgivna. "Det är väl inga som gör lumpen längre", ungefär :gremsmile: Men jag låter de riktiga yrkesofficerarna tala ut vidare om din generalisering :gremwink:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Den forskaren är inte representativ

Alltså: det som ändrats är inte BRIST på aktivitet, utan ÖVERSKOTT på onyttig mat.
Jo, men det är inte samma sak som att det blir...

(snipp) ...knas att förorda mer skolgympa, eftersom det blir suboptimering. Något att ta med sig och slå i huvudet på dem som ropar på mer fotbollsshow och mindre matte.
Att motion är en bidragande faktor till viktnedgång konstaterades i SBU-rapporten om fetma -02.
Jag antar dock att skolgympan inte består av aktiviteter anpassade för viktnedgång, men förhoppningsvis kan den få bestå av aktiviteter som uppmuntrar till motion även i vuxen ålder, istället för att bidra till rörelsefobi (Jag hade en dålig gympalärare i nian och nu tänker jag hata all fysisk aktivitet under resten av mitt liv! Wääähh!).

Normalt är det kosten man ska titta på i första hand, men lyssna inte för mycket på de som påstår att det bara handlar om kosten.

Gordeg
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Den forskaren är inte representativ

Att motion är en bidragande faktor till viktnedgång konstaterades i SBU-rapporten om fetma -02.

Ok, jag genade lite i kurvorna. Naturligtvis kan vi bekämpa viktuppgången även med mer skolidrott. Men det innebär också att vi accepterar den usla kosten och väljer att bekämpa den med idrott istället för med sundare kosthållning.

Om man drar det till sin spets kan det innebära att spinkiga rollspelsnördar tvingas till mer fotboll bara för att deras klasskompisar snaskar för mycket choklad. Och då känns något lite fel. Kollektiv bestraffning, typ. Min uppfattning är att åtgärder bör genomföras så nära problemet som möjligt.

Angående fysisk aktivitet, så gissar jag att det är rätt individuellt; de flesta vuxna verkar förr eller senare lära sig att uppskatta motion och det finns lyckligtvis fler inputs än gympalärare. Däremot skulle man ju kunna önska sig att skolidrotten kunde visa vägen till fler tänkbara vägar att idrotta (inte bara innebandy och fotboll).

Något att fundera på är var de lokala idrottsföreningarna håller hus? Om man vill pusha för sin sport vore det ju helt lysande att kapa ett par idrottstimmar i mellanstadiet. Görs det?

/Sax, fire with fire
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Den forskaren är inte representativ

Angående fysisk aktivitet, så gissar jag att det är rätt individuellt; de flesta vuxna verkar förr eller senare lära sig att uppskatta motion och det finns lyckligtvis fler inputs än gympalärare. Däremot skulle man ju kunna önska sig att skolidrotten kunde visa vägen till fler tänkbara vägar att idrotta (inte bara innebandy och fotboll).
Jag tror att friluftsaktiviteter liknande det man gör i scouterna skulle passa många bra. Gå en sträcka i skogen, paddla lite kanot, gå upp på ett berg.
De friluftsdagar i skolan jag fick uppleva var rätt trista, antingen en heldag med friidrott, eller en promenad/cykeltur efter en rutt som till stora delar gick genom stan.

Gordeg
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Killerball

Det må vara att reglerna är liknande över hela Sverige - men det är ju för att det i princip bara finns en enda regel: den som har bollen kastar den på en annan, som blir bränd om bollen träffar. Allt annat är ju bara variationer på denna regel. Om någon kan hävda att han har "uppfunnit" någonting såhär ofattbart enkelt så tänker jag bli den förste att hävda att jag har uppfunnit hur man använder en potatisskalare.

Jag ställer mig alls inte skeptisk till att leken mycket väl kan ha varit populär på gymnastiklärarseminarier sedan väldigt långt tillbaka och att någon form av koncensus gällande namnet på leken kan ha uppstått där - men att säga att "jag har uppfunnit killerball" är lite förmätet tycker jag. Som redan påpekats är det ju bara en variant av kull och torde snarast ha utvecklats organiskt. Jag har mycket svårt att tro att någon gympamajje på 40-talet satte sig ned och sa: "nu uppfinner jag killerball!".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Den forskaren är inte representativ

Lågintensiv motion har faktiskt betydelse även för själva viktnedgången, men inte minst för att hålla vikten efter att man gått ner. Problemet handlar till stor del om livsstil.
Men visst är kosten den största enskilda faktorn.
Kost och motion är två helt olika parametrar som man kan skruva på helt oberoende av varandra för att justera vikten. Man kan nöja sig med att ändra en av dem, eller så kan man öka effekten genom att använda båda. De har dock minimal inverkan på varandra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Den forskaren är inte representativ

Där är du inne på något... rörelse är ju inte bara IDROTT, det kan ju vara en massa saker. Så ett bredare register i skolan har nog en större chans att påverka fler att röra sig. Själv hatade jag skolgymnastiken, men har ändå ägnat mig åt saker som fäktning (har tom tävlat lite internationellt för urminnes tider sedan), bågskytte, segling, kendo, iaido och annat...

..en annan sak: jobbade för några år sedan på ett företag där de anlitade en kille som skulle coacha oss för att tänka mer tävlingsinriktat. Han hade bland annat tränat norska skidlandslaget och annat... han sa en intressant grej: det kroppen egentigen behöver för att må bra och hålla sig optimerad för ett vanligt liv är typ 30-45 minuters promenad om dagen. Allt annat är overkill, om målet är att hålla sig frisk och sund (och inte vinna OS-guld eller bli kalsongmodell). Det borde ju inte vara ett oöverstigligt mål för de flesta, även om man inte gör det via idrott.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Den forskaren är inte representativ

det kroppen egentigen behöver för att må bra och hålla sig optimerad för ett vanligt liv är typ 30-45 minuters promenad om dagen.
...fast, återigen, det förutsätter nog att man håller sig borta från de onyttigaste maträtterna... Det duger liksom inte att gå 20 minuter till pizzerien, äta en dubbel inbakad familjepizza med extra allt, och sedan gå 20 minuter hem igen.

//Krank, som idogt försöker minska sin lilla övervikt genom att äta regelbundet, gå varje dag, träna med en konstig TV-shotspryl och dra ner på socker och "fulmat a' pizza och burgare etc till nästan ingenting. Utan särdeles stor effekt...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Nej!

Jag har inte träffat någon yrkesofficer som inte förstår att alla människor inte är lämpade (eller villiga) att bli officerare.

Däremot så har jag träffat många ynglingar som drar likhetstecken med "du är faktiskt så jävla illa tvungen att göra som du blir tillsagd istället för att stå här och lipa för att det regnar" med "yrkesofficerare kan inte föreställa sig att det finns någon som inte håller med om att deras yrkesval är det roligaste och bästa i världen"

Du förstår, livet är som en berg-, och dalbana. Ibland är det roligt och ibland är det tråkigt, till och med för en officer. Det jävliga är att man ibland måste göra även det som är tråkigt, fast man inte vill. Det vissa inte kan acceptera är att officerens jobb är att ibland säga till folk att göra saker som varken de, eller officeren i fråga, har någon vidare lust med. Att officeren inte börjar grina betyder inte att han eller hon tycker att det är det roligaste i världen, utan för att han faktiskt accepterat att livet ibland är en skopa skit.

- Vulf
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Wow!

Krigare, filosof och rollspelsteoretiker! Finns det något område som du inte behärskar? :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Wow!

Försökte du vara ironisk nu? Försök undvika personliga omdömen i debatten tack. *AMATÖRMODERERAR* :gremgrin:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag söker med ljus och lykta...

...efter ett sådant område. Det är ensamt på toppen :gremfrown:

- Vulf
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hah!

"Försökte du vara ironisk nu? Försök undvika personliga omdömen i debatten tack. *AMATÖRMODERERAR*"

Du vill bara ha honom för dig själv! Jag vet nog hur du tänker. :gremfrown:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Expressen i frågan

Expressen publicerade idag en tänkvärd ledare som fångar det mesta som sagts i tråden:

Expressen: Gympa lagom

Slutklämmen är kanske mest intressant:

(Expressen) said:
Det märkligaste med idrottarnas debattartikel är hursomhelst inte innehållet. Det är att sporthandlarnas branschorganisation – svenskt sportforum – är de som vallat in atleterna på DN-debatt. Ett till synes brinnande intresse för barns hälsa var alltså bara några krämares önskan att sälja fler plintar. Och denna önskan blev snabbt regeringens hållning.
Så var det med det.

/Sax, sunt skeptisk
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Expressen i frågan

...som jag sa nedan i tråden; ekonomiska intressen låg bakom. Också intressant att de säger som det är: feta barn är en klassfråga. Bodde förr på Södermalm (etnisk svenska barn med hyfsat välbärgade föräldrar). Där var ungarna smala. Nu bor jag i en så kallad betongförort med massor av barn med fattiga föräldrar (både etnisk svenska och invandrare). Här ser man massor med feta barn. Och de har superrisiga tänder också, eftersom de dricker läsk och äter godis jävligt ofta. Men att vara fattig kan göra att man hamnar i ett slags depressivt tillstånd, där man gärna vill trösta sig med det som står till buds.
 
Top