Nekromanti Mer skolgympa?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
F&S

En idé är att bjuda in en av Sveriges största folkrörelser till skolundervisningen: Friskis & Svettis - deras träningspass innehåller alla viktiga delar och håller samtliga utövare aktiva. Jag skulle personligen ha tyckt att det hade varit dödstråkigt med mer gymping, men jag tillhörde inte målgruppen så jag får foga mig.
Å andra sidan så tillhör jag målgruppen, eller i alla fall tillhörde. När jag väl provade på F&S så var det klart mycket roligare än jag trodde, och gjorde mig faktiskt rejält gott.

Rent praktiska problem kom dock i vägen för att jag skulle fortsätta - jag har inte bil, det är en halvmils omväg att gå hem om jag ska ta det på vägen hem från jobbet (och just på grund av den extra halvmilen så är jag inte sugen på att gå dit utanför jobbet), och busslinjerna går skevt för att den möjligheten ska finnas också. Så det slutade med att jag började simma istället, eftersom simhallen just låg på vägen hem från jobbet.

Anyway, tillbaka till ämnet och tyckandet som oinsatt privatperson: jag tror att F&S skulle kunna funka rätt bra som obligatorisk gympa för allmänheten. Sen kan sportfånarna få sporta sig däröver på fritid eller som fritt tillval.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Den forskaren är inte representativ

nån forskare på tv sa att även om man fördubblade idrotten i skolan, så utgör den bara några procent av det en person rör sig, och att en ökning inte skulle påverka antalet feta barn... hur han räknat ut det vet jag inte.
Jag missade det inslaget i onsdags, i morse däremot såg jag ett kort klipp på några sekunder med en läkare från Karolinska sjukhuset som hävdar att motion inte ingår i behandlingen mot fetma. (Det var en återblick från onsdagens sändningar.)

Tusan också att jag inte hann uppfatta hans namn, men jag kände igen honom från en artikel i Dagens Medicin för två år sedan där han hävdade ungefär samma sak - att motion inte hjälper mot övervikt. Jag har googlat efter honom men inte hittat hans namn, bara fått fram att artikeln publicerades i Dagens Medicin #42 2005.

Man ska veta att den mannen driver en uppfattning han är ganska ensam om. Både forskning och erfarenhet talar emot honom. Visst, motion är inte den enda komponenten i behandlingen mot fetma, men det är en viktig delkomponent, även om den motionen ser helt annorlunda ut än skolgympan (det kan tex vara en timmes rask promenad varje morgon).
Synd att han fick uttala sig i TV, han företräder ju en egen övertygelse mer än han företräder dagens kunskapsläge.

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Den forskaren är inte representativ

Man ska veta att den mannen driver en uppfattning han är ganska ensam om. Både forskning och erfarenhet talar emot honom. Visst, motion är inte den enda komponenten i behandlingen mot fetma, men det är en viktig delkomponent, även om den motionen ser helt annorlunda ut än skolgympan (det kan tex vara en timmes rask promenad varje morgon).
Motion är inte ens en nödvändig del av behandlingen. Allt handlar om energiintag kontra energiförbrukning. Sänker man energiintaget så att det är lägre än förbrukningen blir man smalare, är det högre blir man tjockare. Svårare är det inte. På samma sätt kan man öka eller minska förbrukningen, men det är inte nödvändigt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Den forskaren är inte representativ

Svårare är det inte.
Oj. Förenkling city.

Självklart är det svårare än så. Hur stor andel av varje kilojoule som går in genom din mun som förvandlas till fett beror på vilken typ av kost det rör sig om. Hur stor del av varje kilojoule som du förbrukar som tas från dina fettreserver beror på vilken slags arbete du utför. Förbränning är kopplat till intag på komplexa sätt, så att den som äter mindre kan upptäcka att han förbränner mindre.

Kroppen är inte en vattenkanna med ett hål i botten och ett i toppen.

/Kalle
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Den forskaren är inte representativ

Oj. Förenkling city.

Självklart är det svårare än så. Hur stor andel av varje kilojoule som går in genom din mun som förvandlas till fett beror på vilken typ av kost det rör sig om. Hur stor del av varje kilojoule som du förbrukar som tas från dina fettreserver beror på vilken slags arbete du utför. Förbränning är kopplat till intag på komplexa sätt, så att den som äter mindre kan upptäcka att han förbränner mindre.

Kroppen är inte en vattenkanna med ett hål i botten och ett i toppen.
Visst, vad man äter påverkar intagets verkningsgrad. Det ändrar inte att det balanseras mot uttaget och skillnaden mellan dem läggs till/tas bort från kroppsmassan.

En kollega var med i en studie där man analyserade kroppens energiförbrukning och satte samman en diet hon skulle följa strikt, utan förändringar i motion. De kunde förutsäga att hon skulle gå ner ett visst antal kilo per vecka och de var på 50 gram när korrekt efter fyra veckor. Det är inte så komplext som bantningsindustrin och motionsindustrin vill göra gällande.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Killerball

Kurragömma har varit med oss sedan yngre senåldern (min uppskattning) och är en så simpel lek att små barn kan leka den (eller den fullkomligt hänförande varianten "titut!"/"titelitut!", jag tröttnar aldrig). Det känns som en ganska oschysst liknelse. Betänk även:
<ul type="square">
[*]Leken benämns "Killerball" över hela riket. "Killerball"? Inte precis ett intuitivt namn, som låter betydligt mer sentida än "kurragömma", "kuckilura" och "kull".
[*]Samma regler verkar gälla i stort sätt hela landet. Det finns naturligtvis varianter, men i stora drag verkar det mesta taget direkt ur instruktionsboken.
[/list]
Vad var denne gympalärare för en gynnare då? Jag hade ingen direkt personlig kontakt med honom. Han hade varit anställd på min skola i årtionden men var mest sjukskriven/tjänsteledig under min sejour. Han var nära pensionsåldern, så även Tompas invändning kan passa in.

Betänk även Sveriges grundskolas forna konformitet. Dök leken upp i den universiellt rådande Skolgymnastiska Handboken (eller liknande välspridd trycksak) kan den ha fått en mycket snabb spridning. Det går även att tänka sig att sagda gympalärare skapade leken som sitt examensarbete, därmed i relativt ung ålder.

Jag vet egentligen inte hur mycket tillit man kan lägga i gympalärarens påstående, men det är en konspirationsteori jag inte skulle avskriva allt för lätt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: F&S

i urval said:
... började simma istället... simhallen... tillbaka till ämnet och tyckandet som oinsatt privatperson
Simning! Det är superbra. Mer sådant i skolan. Som man säger - "tjokt barn flyter bäst", det är något som gäller påfallande ofta. Är man en överviktig unge kan känslan av att immerseras av bassängens fisljumma vatten vara precis vad som behövs. Att plötsligt få känna sig lätt och ledig tror jag verkligen kan stimulera motionsvilligheten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Om man nu tvunget ska öka gympan, köp in en packe gocarts. Det är en sport som alla kan vara med på, oavsett fysik, det är rätt billigt, det är kanonbra motion och det är kul.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Killerball (OT)

Av nyfikenhet: Spelade ni andra killerball på gympan?
Nix. Har aldrig hört talas om leken. Spökboll körde vi däremot. (Jag har för mig att den förekom under andra namn också.)

Dewil
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Om att undervisa

Idrottandet finns inte bara för att öppna elevernas ögon för olika motionsformer, själva utövandet i sig är en fördel även om man inte uppnår något kunskapsmässigt mål.
Men den ögonöppnande och utövande aspekten skulle ju inte försvinna bara för att läraren faktiskt försökte lära eleverna att bli bättre på det de håller på med.

Jag är inte så insatt i idrottsutövande utöver det jag ser på tv, men jag har fått för mig att idrottsmän tränar för att bli bättre, samt att de har tränare som berättar för dem hur de ska träna för att bli bättre. Av det drar jag slutsatsen att det faktiskt går att lära personer hur de ska idrotta, precis som det går att lära dem hur de ska lösa integraler.

Nu får man ju faktiskt betyg även i Idrott, och då borde man som elev kräva att a) man har blivit utsatt för undervisning, b) betygssättaren kontrollerar om denna undervisning har satt några spår och sätter betygen därefter. Så gör man i alla andra ämnen, och det tycks fungera. Jag kan inte se varför Idrotten skulle vara ett undantag. Om den ska vara det borde den även vara ett undantag ur betygshänseende.

/tobias
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Om att undervisa

Men den ögonöppnande och utövande aspekten skulle ju inte försvinna bara för att läraren faktiskt försökte lära eleverna att bli bättre på det de håller på med.

Det sa jag inte heller.

Av det drar jag slutsatsen att det faktiskt går att lära personer hur de ska idrotta, precis som det går att lära dem hur de ska lösa integraler.

Ja, det är klart. Vi hade, när jag spelade basket i klubb, 1-on-1-övningar för att lära oss dribbla av motståndare, skottövningar för att skjuta bättre och övningar där vi intensivt tränade försvar etc. Fotboll och handboll är precis likadant, och badminton, volleyboll och alla former av kampsporter - de saker jag inte tränat själv skiljer sig antagligen inte markant. Man tränar enskilda moment, som man kan lära sig olika bra, till skillnad från en rent teoretisk kunskap som man antingen har, eller inte har.

Däremot mäter och kräver även teoretiska ämnen olika typer av färdigheter som man kan vara olika bra på, och där anses det inte orättvist att mäta elever med olika förutsättningar på samma sätt, så jag ser helt klart din poäng.

Sen är ju frågan om man verkligen kan ha ett fysiskt "prov" i basket och sätta G eller IG på momentet "layup". Många av sakerna tar lång tid att lära sig bra - skott, bra bollkänsla (för dribblingar) är utmärkta exempel. Att teoretiskt lära ut hur du bäst skjuter i basket tar tio minuter, och DEN delen skulle man kunna testa på ett oförberett prov, likaså man kan säga "nu ska vi se om du lärt dig forehand, backhand och överhuvudkast i frisbee", men frågan är om det är värt något att testa en "teoretisk kunskap" (såhär kastar man en boll) som inte är värt något om du inte kan tillämpa den.

Det är ett komplicerat ämne att diskutera, och jag har lunchrast nu, så det får räcka ett tag. :tekopp: :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Om att undervisa

Sen är ju frågan om man verkligen kan ha ett fysiskt "prov" i basket och sätta G eller IG på momentet "layup".
Jag skulle vilja ta frågan ännu längre. Sport och idrott är bara lek, hur kan man underkänna någon i lek?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Om att undervisa

b) betygssättaren kontrollerar om denna undervisning har satt några spår och sätter betygen därefter.
Mnjaeä, så får man väl inte sätta betyg? Vi har ju målbaserat nu, vettu - det spelar egentligen ingen roll alls hur mycket bättre du blivit på matte sedan du började, det enda som ska spela roll är att du i slutänden kan uppvisa de kunskaper som krävs. Om då vissa haft den kunskapen redan från början medan andra måste kämpa hela terminen - tja, så är det. Mängd förbättring är, eller ska vara, irrelevant.

(Fast jag vet ju inte exakt hur det här vidriga nya Bolgna-systemet ser ut... )
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Den forskaren är inte representativ

Det han sa var INTE att motion inte är viktigt för behandling av fetma, utan att kosten var det stora problemet, och det som förändrats mest jämfört med förr.

(....Då svenska barn tydligen rörde sig så oändligt mycket mer än nu enligt myten, vilket jag inte alls minns, det fanns både idrottsintreserade och nördar som hängde på biblioteket redan då, och kidsen på 70 talet var rätt slappa överlag. Fast utan jätteflaskor läsk och stora påsar chips och självplocksgodis).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Den forskaren är inte representativ

(....Då svenska barn tydligen rörde sig så oändligt mycket mer än nu enligt myten, vilket jag inte alls minns, det fanns både idrottsintreserade och nördar som hängde på biblioteket redan då, och kidsen på 70 talet var rätt slappa överlag. Fast utan jätteflaskor läsk och stora påsar chips och självplocksgodis).
Det är något jag alltid undrar över - när konservativa/reaktionära pratar om hur mycket bättre saker var förr, är det så att de talar om något de faktiskt minns eller är det något de bara fått för sig?

Låter rimligt, hur som helst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Den forskaren är inte representativ

Däremot kommer motion in i bilden när det gäller andra saker än enbart vikt, till exempel god kondition och liknande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Den forskaren är inte representativ

Ofta är det nåt de fått för sig... kolla bara på de ständiga chock-artiklarna om ungdomsfylla i media nuförtiden... men det var MYCKET värre när jag var tonåring än nu (för att inte tala om knarkandet).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Om att undervisa

Jag menade det inte som jag skrev. Naturligtvis sätts betygen (eller snarare: ska betygen sättas) efter kunskap och inte efter hur mycket man förbättrat sig. Jag uttryckte mig lite klumpigt. Kontentan av vad jag försökte säga är att läraren undervisar och därefter kollar om eleverna kan det som undervisades. Sedan spelar det naturligtvis ingen roll om de redan kunde det innan.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Nej!

"...som med yrkesofficerare: de kan inte föreställa sig att det finns någon som inte håller med om att deras yrkesval är det roligaste och bästa i världen."

Jaså? Och nær hænde det?

- Vulf
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Den forskaren är inte representativ

My bad, i morse såg jag ett klipp på ett par sekunder daterat till 18/7 och det var han som (felaktigt) sade att motion inte ingår i behandlingen, jag antog bara att det var samma som du såg.

Gordeg
 
Top