Nekromanti Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Jag ställde den frågan från början, i mitt första svar till Petter42.
Låt mig omformulera:

"Det är den frågan som är relevant och bör besvaras".

Som motsats då till den fråga som ställdes om barn.

Det är inte din fråga jag kritiserar eller varnar för. Jag påpekar däremot att det i varje diskussion om föräldraskap dyker upp någon som frågar den frågan; och efter det används nekande svar alltid som en nedtryckande/avfärdande faktor. "Du har minsann inga egna barn, så..."

Sedan får man väl tycka att det är tråkigt att varken jag, Petter42 eller Eksem haft några länkar eller referenser kvar till den forskning vi då eventuellt inbillat oss att vi läst. Alternativt att Petter42 helt enkelt inväntar ett tillfälle då han har tid att kolla upp referensen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Det där kan jag aldrig ställa upp på som ett generellt påstående.
Finns det undantag? Japp.

Men jag skulle inte låta någon som bara byggt, men inte tagit del av teori, bygga mitt hus. Jag litar inte på anekdoter.

Skulle jag tvingas välja mellan någon som bara har praktik men ingen teori, och någon som har teori men ingen praktik, så skulle jag ändå ta teoretikern. Eftersom jag litar mer på statistik än på individer. Med tanke på vilka skojare som tycks husera i byggbranschen så...


Sedan tycker jag inte "hur det är att ha barn" är något riktigt lika konkret som "hur man bygger ett hus". Om inte annat eftersom de jag känner som har barn har så radikalt olika åsikter att "jag har minsann barn" i stort sett inte betyder någonting.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Jag påpekar däremot att det i varje diskussion om föräldraskap dyker upp någon som frågar den frågan; och efter det används nekande svar alltid som en nedtryckande/avfärdande faktor. "Du har minsann inga egna barn, så..."
Jag tycker att du projicerar din frustration över det ovanstående på Cogitares undran. Visst kan man välja att läsa in den undertexten, men man kan också välja att läsa in en genuin undran över hur Petter42 bildat sig sin uppfattning.

FWIW, jag har inga barn, och känner igen det du beskriver. Men så är det med så mycket annat också.

"Jaha, du har inte spelat rollspel ... ja då kan du ju inte ha nått värt att tycka om det". :gremgrin:

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Jag tycker att du projicerar din frustration över det ovanstående på Cogitares undran. Visst kan man välja att läsa in den undertexten, men man kan också välja att läsa in en genuin undran över hur Petter42 bildat sig sin uppfattning.
Jag försökte tydliggöra att det är frågan som sådan, och inte Cogitares motivationer etc, jag fann problematisk.

Jag menar alltså inte att det handlar om en undertect, definitivt inte från Cogs sida, utan om att den typen av fråga/svar, oaktat motivation bakom, tenderar att innebära att den som frågas undermineras...


krank said:
Och jag vill dessutom upprepa att jag inte på något vis vill lägga någon skugga över Cog här. Jag är säker på att hen inte medvetet ville underminera Petters position.

Och om något av det ovanstående upplevs som en provokation mot just dig, så vill jag be dig läsa texten igen, denna gång med rosafärgade glasögon på. För jag vill inte provocera. Bara varna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Jag menar alltså inte att det handlar om en undertect, definitivt inte från Cogs sida, utan om att den typen av fråga/svar, oaktat motivation bakom, tenderar att innebära att den som frågas undermineras...
Jo, visst är det ett klassiskt knep att underminera någons position. Ofta som ett svar på, eller till och med det som provocerar fram, sin bästa ovän, nämligen ...

"det har jag läst."

Allt som oftast ser man dessa två gå hand i hand på stan och smågnabbas om vad som är bäst, att ha gjort något, eller att ha läst något.

/M
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

Tänkte lite mer på detta på vägen in till jobbet nu i morse. Det jag egentligen ville ha sagt är att undersökningar är bra för att visa på generella trender och för att få ett statistiskt underlag. Applicera vad undersökningar av en större mängd personer gör/tycker/anser/etc. på en viss person (eller ett fåtal personer) och säga "så här är det med den stora massan och därför säkert för dig också" blir inte alltid helt 100. Vad den stora massan gör/tycker/anser/etc. passar helt enkelt inte alltid på den enskilda individen.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Jag ska helt ärligt säga att jag nog skulle ha nekat att svara på den här frågan. Nu tror jag inte att du, Cog, menade något på det viset - men jag vet att personer utan barn ganska ofta i diskussioner om barn och föräldraskap automatiskt anses som mindre vetande; som att deras åsikt har mindre värde.
Han hade så klart inte behövt svara men nu vet jag och tackar till Petter för det.

Skälet till att jag frågade var att jag kände att han gjorde ganska svepande generaliseringar kring hur familjelivet fungerar och min känsla var att det var baserat på hur hans föräldrar delade upp hushållsysslor (rätt eller fel, men det var vad jag läste i varje fall). Och det lät väldigt snarlikt hur mina föräldrar och, har jag upplevt över åren, många andra "äldre" (dvs. någon generation över mig) delat upp hushållssysslorna.

Som jag skrev tidigare så är jag tämligen övertygad om att detta är något av en generationsfråga (inte enkom så klart) och jag känner INGEN i min generation som mer eller mindre förutsätter att kvinnan skall stå i köket och göra tjejgrejor medan han är ute och klyver saker med en yxa, meckar med bilen och gör killgrejor utan man delar på sysslorna så som bäst passar förhållande, intresse och tid.

krank said:
Det är därför jag sällan försöker ta diskussioner av det slaget längre; jag vet att oavsett hur mycket statistik jag har, oavsett hur mycket forskning jag har i ryggen, oavsett hur mycket samhällsperspektiv jag tar - så är det mycket lätt att man ignoreras eller ses ner på för att man inte själv upplevt "miraklet", inte bytt blöjor etc.
Läs mitt tidigare inlägg om hur det kan vara vanskligt att applicera statistik och forskning baserat på ett flertal på en enskild individ här på forumet. Att jag säger att det faktiskt inte funkar så för mig betyder inte att jag menar att forskningen är fel.

Sen ser jag det sista du skriver med tanke på citat-tecken kring mirakel och så som lite lätt nedlåtande mot oss som faktiskt är föräldrar och till någon del faktiskt tycker att våra barn är mirakel (för oss)!


krank said:
Men den är olycklig. Tycker jag.
Det var inte min intention att spela förälder-kortet på något sätt. Eller säga att jag genom att jag har barn vet mer om statistik kring hur barnfamiljers uppdelning av hushållssysslor är. Men jag vet mer om hur vår familj funkar och det var bara det jag redogjorde för. Och jag klargjorde tydligt att det jag pratade om inte rörde sig om en statistisk säkrad mängd människor.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Jag tror inte att normen i ett svenskt heterosexuellt förhållande är att mannen "bestämmer" över kvinnan. Eller så är det så att jag inte har observerat det i något av de förhållanden jag haft, eller i mina vänners förhållanden. Det är jämnt skägg vem som bestämmer, och det beror ofta på omständigheterna.
Det är inte min erfarenhet heller. Av de förhållanden (mitt eget inkluderat) som jag har (eller har haft) inblick i så är det oftast en dialog när man kommer till saker som skall bestämmas. Om något, med mina jämnåriga kompisar, så är det tjejerna som bestämmer i högre grad. Särskilt när det gäller sociala evenemang (middagar, fester etc.).

Men åter igen så är detta bara mina empiriska erfarenheter och inte menat att vara en allmängiltig sanning för alla.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Jag påpekar däremot att det i varje diskussion om föräldraskap dyker upp någon som frågar den frågan; och efter det används nekande svar alltid som en nedtryckande/avfärdande faktor. "Du har minsann inga egna barn, så..."
Vänd på det Krank. Om du hade haft barn och någon kommit med åsikter om hur en familj förändras när barnet dyker upp som inte alls passar på det du upplevt. Hade du då inte tyckt att det varit lite underligt att någon som inte själv upplevt det sätter sig över dina egna upplevda erfarenheter?

Jag vill åter igen påpeka att jag inte på något sätt försökte säga att statistiken ljuger eller att Petter har fel i sitt generella uttalande. Det säger jag varken bä eller bu om för jag har inte läst något om det. Men jag vet bättre än honom (och dig och alla er andra här) hur det har funkat för oss i vår familj.

Cog.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Petter börjar om

Magnus Seter said:
Visst kan man välja att läsa in den undertexten, men man kan också välja att läsa in en genuin undran över hur Petter42 bildat sig sin uppfattning.
Ibland ställs jag inför valet att uppfatta saker olika om en individ. Jag kan nu välja att anta att det är godhjärtad och uppriktig nyfikenhet eller ett elakt och defensivt inlägg för att individen är upprörd. När jag ställs inför det när det gäller en individ väljer jag alltid att agera som om jag trodde det bättre oavsett vilket jag verkligen tror. Detta kommer sig av att jag inte riktigt hänger med i de sociala regler som uppstår i en diskussion och har ofta lite svårt "att läsa mellan raderna", men det som verkligen är besvärligt är att jag typ aldrig skriver mellan raderna (se signaturen). Antagligen har någon råkat läsa in nåt i nåt av mina inlägg(antagligen "korrekt", av min erfarenhet att döma) så jag tänker helt enkelt börja om och vara tydligare och redan innan påpeka att man inte bör läsa in saker mellan mina rader eller anta att jag antyder saker, för det är antagligen fel.

Jag har läst mängder med grejer inom genusvetenskap. Faktum är att det är nog det politiska området jag är mest insatt i. Dock orkar jag inte gräva fram en hel bunt med källor såvida ingen fortsätter insistera. I stället tänker jag tydligt markera ut vad som är egna antaganden och vad som är fakta som jag läst på olika ställen.

Premisser: Heteronormativt förhållande(heterosexuellt, två parter etc.[inga konstigheter, så att säga])
gemensamt hushåll (sambos)
"mannen" innebär "mannen i förhållandet" och är alltså ett genomsnitt
"kvinnan" innebär "kvinnan i förhållandet" och är alltså ett genomsnitt.
Slutligen: Individer skiljer sig från snittet[varje gång ni tror att jag säger nåt dumt nedan, föreslår jag att ni läser om det som jag skrivit ovanför det här, innan ni postar].

Med vetenskapligt belägg(vetenskaplig parentes)[Eget tillägg]:
Mannen i förhållandet har mer inflytande och fritid än kvinnan (efter föräldraledigheten)-> När barnet barnet går på dagis/i skola fortsätter ofta kvinnan att arbeta med det hon gjorde innan. Både mannen och kvinnan har alltså ett arbete. Förutsätter man att kvinnan arbetar heltid* så har mannen mer fritid än kvinnan, då kvinnan lägger ned mer tid på att ta hand om barn och hushåll(även om vi lägger till fler grejer som kan räknas in på mannens agenda[ofta laga saker eller andra "manliga" saker] kommer kvinnan att lägga ner mer tid). Mannen tjänar även mer pengar. Dels på grund av horisontell segregering som alltid varit aktiv i förhållandet, men nu även den vertikala segregeringen som sällan märks av förrän mannen och kvinnan skaffat barn(det handlar alltså om först att kvinnan valt ett yrke med lägre lön [eller så får yrken som kvinnor väljer lägre lön, vilket det finns gott om exempel på], och efter barnet anlänt så får kvinnan lägre lön än en motsvarande man(en man med samma kompetens, erfarenhet och samma arbete)). Mannen tjänar alltså mer än kvinnan och mannen har större ekonomiskt inflytande över utgifter och inkomster, i synnerhet gällande större utgifter har mannen märkbart mer att säga till om [man brukar säga att kvinnan är ekonomiskt beroende av mannen, men det är svårt att hitta undersökningar som formulerar det så].

Varken mannen eller kvinnan erkänner ojämstäldheten i förhållandet-> Om man gör en utvärdering av jämställdheten i ett förhållande och sedan frågar mannen och kvinnan så kommer båda (statistiskt sätt) att säga att deras förhållande är rött jämställt. Exempel på frågor där båda anser det vara jämställt är hur fördelat hushållsarbetet är och det ekonomiska inflytandet. Även när man kan utmäta att förhållandet inte är jämställt kommer både mannen och kvinnan att neka detta[nu säger jag inte att alla som säger att dom har ett jämställt, utan bara att det inte är någon garanti att ett förhållande är jämställt för att båda säger det. Man kan även fundera på varför det blir så. Ljuger dom[kanske ljuger dom även för sig själva], är dom ovetande eller har forskningen fel. Personligen tycker jag det skulle vara rätt otroligt att så många skulle ljuga i en massa olika vetenskapliga undersökningar[såvida de inte ljuger för sig själva också] och det vore även konstigt om så många forskare, vid så många tillfällen och under så många omständigheter alla skulle få fram samma felaktiga svar. Kvar är alltså att dom inte är medvetna om det, eller att dom försöker övertyga sig själva om det. Detta går ju rätt bra ihop med att man typ aldrig hittar folk som kallar sig rasister, sexister etc. trots att både sexism och rasism är vitt spridda företeelser.]

Nu mina egna gissningar och uppfattningar. Till att börja med gav jag ett exempel på ett förhållande där jag är väl insatt, nämligen mina föräldrars. Jag påpekade att båda hade politiskt intresse, att båda var feminister som är politiskt aktiva för att göra världen mer jämställd(nja, kommunen faktiskt(mamma sitter i kommunfullmäktige)). Vi kan alltså anta att både jag, mamma och pappa borde vara rätt partiska och göra en positivare bedömning än hur det faktiskt står still. Genom att läsa en massa grejer om jämställdhet börjar man... eller snarare började jag, leta efter de företeelser som jag läst om och fann dom mycket riktigt i det förhållande jag trodde bäst om. Jag uppgav detta som ett exempel som stärkte de uppfattningar jag redan hade. Jag drog alltså inte upp det för att jag faktiskt drog nya slutsatser utifrån observationer jag gjort där. Nej, jag bekräftade saker som jag läst i verkligheten, och när jag då fann det så nära och där jag trodde allra minst att det skulle finnas kunde jag övertyga mig själv.

Jämställdhet sker medvetet och är ett aktivt val. Ojämställdheten sker omedvetet och är ett passivt val. Generellt sätt är folk sexister. Annars vore inte sexism ett utbrett problem i Sverige, utan bara isolerade, enskilda händelser. Så vad är skillnaden mellan ett aktivt och ett passivt val. Varje dag gör vi tusentals olika val, men vi har knappast kapacitet och tid att tänka på och överväga alla alternativ för alla dessa val. När man tar sig lite tid, tänker efter och kontemplerar varje alternativ för ett specifikt val för att sedan medvetet välja det bästa alternativet gör man ett aktivt val. Man är alltså medveten om att det är ett val, tänker efter och är medveten om vad man valde och varför. Förtryck sker passivt(alltså omedvetet, "instinktivt") så om man inte först blir medveten om att man kan göra på något annat sätt(insikt), tänker efter och sedan väljer bort förtrycket så kommer man att förtrycka på ett eller annat sätt. Här återknyter jag till det jag sade förut, när jag fritt spekulerade om varför förhållandet blir så ojämställt när man får barn(det är allmänt etablerat inom forskningsområdet), jag spekulerade då om att man kanske blir så upptagen med att arbeta, ta hand om barnet och ta hand om hemmet samtidigt som man är starkt manad till att upprätthålla goda kontakter med sina vänner, sin familj, sin partners familj och inte minst upprätthålla förhållandet med sin partner(genom att vara allmänt trevlig, men även anordna romantiska händelser och fortfarande ha engagerat sex), dessutom ska man ha tid kvar att sköta sina hobbies och sina intressen(spela rollspel t.ex.). Det är väldigt mycket att hålla koll på och jag vet att man ofta får välja bort nåt trots att man inte vill(finns undersökningar som visar att det här är en bidragande faktor till att kvinnor arbetar mer deltid än män. De väljer bort arbetet i stället för andra saker(vilket gör att de tjänar ännu mindre pengar än mannen och alltså blir ännu mer i ekonomiskt beroende)). Jag tänkte helt fritt att om man nu är så upptagen vore det väl inte helt omöjligt att man faktiskt glömmer bort att aktivt och medvetet agera feministiskt(dvs. jämställt). Agerar man inte feministiskt i sitt förhållande så agerar man sexistiskt och i ett sexistiskt förhållande har mannen mer inflytande än kvinnan.

Jag hoppas att jag rett ut de flesta oklarheter och att jag dragit en tydlig linje mellan det vetenskapliga stoff jag läst till mig från många olika håll, och vad som är högst personliga slutsatser. Dock är jag osäker på om jag kan hitta källor. Jag ska flyttstäda idag, och imorgon ger jag mig av utomlands och om jag ska behöva hitta olika källor som stödjer alla de belägg jag har här så kommer det ta timmar(i synnerhet eftersom att jag tycker att om man använder internet som källa bör man skaffa åtminstone ett par-tre länkar för varje belägg man vill göra, och mycket har jag läst till mig genom böcker, och det är typ stört omöjligt att hitta specifika böcker på nätet).

EDIT: Tänker väl en än gång påpeka att jag inte alls riktar det här mot någon specifik person. Jag känner ingen av er i verkligheten och har aldrig varit hemma hos er så jag kan omöjligen göra en bedömning av hur det står till i ert hushåll. Jag kan även påpeka att jag inte i något av mina inlägg velat rikta det mot någon person utan tyckte att det var en intressant sak att ta upp och något som alla i ett heteronormativt förhållande borde ha i åtanke. Nu kom just den situationen upp och jag påpekade då detta i största allmänhet. Jag vet att någonstans missuppfattades min goda vilja, och jag vet även att felet antagligen låg i en formulering som antydde en subtext, för jag missar sånt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Helt OT-kommentar

Cogitare said:
Sen ser jag det sista du skriver med tanke på citat-tecken kring mirakel och så som lite lätt nedlåtande mot oss som faktiskt är föräldrar och till någon del faktiskt tycker att våra barn är mirakel (för oss)!
Klart de är mirakel för er. Och det får ni gärna tycka. Förvänta er bara inte att jag ska betrakta era ungar som mirakel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Helt OT-kommentar

Cogitare said:
Vänd på det Krank. Om du hade haft barn och någon kommit med åsikter om hur en familj förändras när barnet dyker upp som inte alls passar på det du upplevt. Hade du då inte tyckt att det varit lite underligt att någon som inte själv upplevt det sätter sig över dina egna upplevda erfarenheter?
Eftersom jag inte har barn har jag såklart svårt att sätta mig in i situationen.

Men om vi till exempel tar frågan om ansvarsfördelning i hemmet istället. Jag har i flera av de förhållanden jag haft inte upplevt att det funnits någon vidare ojämlikhet i hur hushållssysslorna fördelats. Ändå har jag noll problem med att acceptera forskning som säger att jag antagligen bara inbillar mig att vi haft det jämlikt; statistiken säger inte bara att det brukar vara ojämlikt utan även att individer är otillförlitliga observatörer i sammanhanget - man felvärderar, helt enkelt.

Och det rimmar väl ihop med min grunduppfattning; jag är van vid att min personliga upplevelse antagligen inte är representativ, och att någon som observerat mitt eller andras beteende utifrån antagligen har en mer korrekt bild av hur mitt eller andras liv egentligen fungerar. Individer är som tumregel ganska dåliga på att själva göra bedömningar av sin egen situation. I min erfarenhet, alltså. Och enligt en del forskning =)


Så med andra ord - jag hoppas att jag varit tillräckligt klartänkt och fri från emotionella defensiva mekanismer för att svara rationellt, med att fråga efter källa eller liknande snarare än att ifråga personens upplevelser. För det är inte det minsta "underligt", i mina ögon, att personer som själva inte haft barn har bättre koll än de som har; föräldraskapet är - vad jag fattat - en ganska emotionell upplevelse, och jag litar inte på observationer gjorda när starka känslor varit inblandade.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Och det rimmar väl ihop med min grunduppfattning; jag är van vid att min personliga upplevelse antagligen inte är representativ, och att någon som observerat mitt eller andras beteende utifrån antagligen har en mer korrekt bild av hur mitt eller andras liv egentligen fungerar. Individer är som tumregel ganska dåliga på att själva göra bedömningar av sin egen situation. I min erfarenhet, alltså. Och enligt en del forskning =)
Visst. Men vad man måste komma ihåg är att den forskningen aldrig kan användas för att ogiltigförklara en individs egna erfarenheter.

Forskningen visar tendenser, oftast baserat på information som man bearbetat för att hitta mönster. Då kan man säga att det är troligt att en majoritet av befolkningen ligger nära det statistiska utfallet. Men några ligger under och några ligger över.

Det finns alltså folk är är asdåliga på att uppskatta fördelningen, och det finns faktiskt då folk som är asbra på att uppskatta fördelningen.

Men man kan alltså aldrig säga att undersökningar visar att just Cogitare har fel i sin uppfattning om sin egen situation.

Det är där skon klämmer för mig, när jag funderade vidare på detta. I mitt tycke gör man sig skyldig till ett gravt misstag om man använder dokumenterade undersökningar på det sättet.

EDIT: Vilket Petter42 förklarade ovan att han inte gjort, och jag accepterar att jag troligen läste hans inledande inlägg lite mer annorlunda. Det gjorde troligen Cogitare också, misstänker jag.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Det är där skon klämmer för mig, när jag funderade vidare på detta. I mitt tycke gör man sig skyldig till ett gravt misstag om man använder dokumenterade undersökningar på det sättet.

Jag tyckte det här var ganska tydligt:

Som sagt kan jag ju inte veta hur det faktiskt ligger till hos någon av er, men det är det här jag brukar säga när någon säger att han/hon och dennes partner lägger typ lika mycket tid hemma(därav det lilla utbrottet i mitten. Jag brukar bli avbruten där).

Men jag kanske gör mig skyldig till en alltför välvillig tolkning?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Men jag kanske gör mig skyldig till en alltför välvillig tolkning?
Nä, troligen inte. Jag läste in en undertext av avfärdande i svaren till Cogitare. Det är ju tyvärr lätt hänt, har jag märkt.

Jag har dock fortfarande inte fått andra källor än "jag har läst", och jag kommer med all sannolikhet inte att få det, eftersom jag inte kommer att insistera på detta.

/M
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Visst. Men vad man måste komma ihåg är att den forskningen aldrig kan användas för att ogiltigförklara en individs egna erfarenheter.
Men på precis samma sätt så får man aldrig som individ glömma att man dels bara är en människa och att man faktiskt är en siffra i statistiken. Alla gör misstag, frågan är bara vilken felande majoritet man är del av.
Än en gång är det bara nåt man kanske bör ha i åtanke.

EDIT: För att förtydliga så säger jag inte emot, jag kompletterar. Jag gör ofta det, inte minst i mina egna inlägg.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

"Men vad man måste komma ihåg är att den forskningen aldrig kan användas för att ogiltigförklara en individs egna erfarenheter."

Här vill jag passa på att komplicera det hela med att även om tendenser inte är personer så är det långt ifrån ovanligt att folk inte alla gånger beter sig som de TROR att de beter sig, eller för den delen ser eller upplever vad de TROR att de upplever. Det är sådant som syns i undersökningar.

Ta t.ex. de undersökningar som gjorts där man filmar lärare som undervisar i sina klassrum. Det kan vara lärare som anser sig ge lika mycket uppmärksamhet till pojkar och flickor, och som om de tillfrågades om hur de upplever sina klassrum skulle svära på att flickor och pojkar får lika mycket utrymme; men som när de filmats visat sig ge klart mycket mer uppmärksamhet åt pojkarna i klassrummet. Sådana studier förevisades vi på Lärarhögskolan.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Helt OT-kommentar

Och om man i samma klassrum frågar eleverna kommer även dessa att anse att fördelningen är jämn. Om man i stället delar 50-50 så kommer både killarna och tjejerna anse att tjejerna får mer uppmärksamhet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Re: Helt OT-kommentar

"Ta t.ex. de undersökningar som gjorts där man filmar lärare som undervisar i sina klassrum. Det kan vara lärare som anser sig ge lika mycket uppmärksamhet till pojkar och flickor, och som om de tillfrågades om hur de upplever sina klassrum skulle svära på att flickor och pojkar får lika mycket utrymme; men som när de filmats visat sig ge klart mycket mer uppmärksamhet åt pojkarna i klassrummet. Sådana studier förevisades vi på Lärarhögskolan."

Nu minns inte jag helt säkert men visst är dessa studier till för att problematisera och lyfta fram hur mycket som styrs utifrån rådande normer och regler som finns i rummet. Med andra ord att vi, som du säger, tänker en sak men gör en annan sak då vi omedvetet handlar utifrån de givna lagar som finns i rummet och i detta fall är dessa styrda utifrån heteronormativ värden vare sig vi vill det eller ej. Dock kan man förhindra sådant genom att be närstående, kollegor eller utomstående att se på fenomenet i ett utifrån perspektiv och det är väl även därför vi ibland måste höra till vad forskningen säger även om vi fortfarande ska ställa oss kritiska till den. En forskare har i regel gjort sin forskning genom att studera dessa fenomen i ett utifrån perspektiv vilket även gör att dennes forskning visar på saker som vi själva normalt sätt inte ser då vi är blinda för vår vardag.

Vidare kan jag påpeka att jag har sett samma studier och liknande studier då det kommer till hur olika elever får olika utrymme i klassrummet och då främst med fokus på pojkar och flickor.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

krank said:
Men om vi till exempel tar frågan om ansvarsfördelning i hemmet istället. Jag har i flera av de förhållanden jag haft inte upplevt att det funnits någon vidare ojämlikhet i hur hushållssysslorna fördelats. Ändå har jag noll problem med att acceptera forskning som säger att jag antagligen bara inbillar mig att vi haft det jämlikt; statistiken säger inte bara att det brukar vara ojämlikt utan även att individer är otillförlitliga observatörer i sammanhanget - man felvärderar, helt enkelt.
Nä, det har inte jag heller. Men nu råkar detta vara något som jag faktiskt ägnat mer än en flyktig tanke åt och faktiskt medvetet observerat i vår vardag. Man kan fråga sig varför och för att vara lite självutlämnande här är det för att jag inte vill bli som min egen pappa som iofs ansvarar för maten hemma men i övrigt inte gör särskilt mycket och typiskt grabbigt (skulle tom. jag säga) så vill han inte göra de tråkiga sakerna i matlagning såsom att skala potatis och grejor och befattar sig inte med dukning och diskning och sånt. För att inte tala om att städa och tvätta och sånt.

Jag ville inte bli sådan så därför har jag gjort en medveten ansträngning att INTE hamna där och även gjort små mentala noteringar om vad jag faktiskt gör i hemmet och grovt estimerat hur lång tid detta tagit kontra vad min sambo gör. Just för att det inte skall bli så att jag undermedvetet skjuter över saker på henne.

Alltså, åter igen, så försöker jag inte påvisa att forskningen har fel eller att det är dumt att utmana sina egna (förutfattade) åsikter om hur man ser på sitt eget förhållande i det här fallet. Det är skitnyttigt men samtidigt tycker jag, som jag även ser att Magnus Seter skriver, det är farligt att applicera det generella på något specifikt.

Sen var det kanske inte det Petter (eller du) menade och då ber jag om ursäkt för att ha läst in fel saker i er text.

Cog.

Och det rimmar väl ihop med min grunduppfattning; jag är van vid att min personliga upplevelse antagligen inte är representativ, och att någon som observerat mitt eller andras beteende utifrån antagligen har en mer korrekt bild av hur mitt eller andras liv egentligen fungerar. Individer är som tumregel ganska dåliga på att själva göra bedömningar av sin egen situation. I min erfarenhet, alltså. Och enligt en del forskning =)


Så med andra ord - jag hoppas att jag varit tillräckligt klartänkt och fri från emotionella defensiva mekanismer för att svara rationellt, med att fråga efter källa eller liknande snarare än att ifråga personens upplevelser. För det är inte det minsta "underligt", i mina ögon, att personer som själva inte haft barn har bättre koll än de som har; föräldraskapet är - vad jag fattat - en ganska emotionell upplevelse, och jag litar inte på observationer gjorda när starka känslor varit inblandade. [/quote]
 
Top