Nekromanti Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Vad spelar det för roll vem som lagar mat på syltor?
Visst, det är oftast män som lagar den, och kvinnor som serverar den. Skulle vara kul att veta vilka som tjänar mest.

De flesta där tjänar pengar och lagar mat av fri vilja, kanske är en aning intressantare hur fördelningen ser ut i hemmen, där det snarare är (mer eller mindre) tvång att laga någon typ av mat.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Kan vara så att vi kör mer könsneutralt än de flesta men vi brukar inte ha några skillnader mellan män och kvinnor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Telash said:
Vad spelar det för roll vem som lagar mat på syltor?
Visst, det är oftast män som lagar den, och kvinnor som serverar den. Skulle vara kul att veta vilka som tjänar mest.

De flesta där tjänar pengar och lagar mat av fri vilja, kanske är en aning intressantare hur fördelningen ser ut i hemmen, där det snarare är (mer eller mindre) tvång att laga någon typ av mat.
Det spelar roll eftersom det som efterlystes var män i köket. Det kan anses åtminstone delvis uppfyllt.

Det innebär visserligen att vi lätt kan se en skillnad mellan yrkesmässig närvaro i kök, och privat närvaro i kök. Det har säkert med status att göra, och traditioner till exempel.

Fördelningen i hemmet kan läsas lite om här, lägligt nog:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2545587/mer-jamlikt-hemarbete

/M
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Det spelar roll eftersom det som efterlystes var män i köket. Det kan anses åtminstone delvis uppfyllt.
Kan det? De som arbetar proffisionellt med matlagning måste väl ändå vara en extrem minoritet i jämförelse med de som gör det privat?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Telash said:
Det spelar roll eftersom det som efterlystes var män i köket. Det kan anses åtminstone delvis uppfyllt.
Kan det?
Ja, det kan det. Det finns massor med bilder på män rustade att stå i köket. Och eftersom kontexten här var just bilder på män som står i köket, så anser jag att det är vederlagt att det finns sådana tillgängliga i stor mängd i dagens kulturella utbud.

Sen finns det ju en massa andra saker som är intressanta att diskutera, men just att det finns en massa bilder på män i kök har jag svårt att se motargument mot.

Ja, förutom "det finns fler bilder på kvinnor i köket", men det tar ju inte bort de bilder på män i köket som finns, och är i min mening en helt annan poäng.

/M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Magnus Seter said:
Det spelar roll eftersom det som efterlystes var män i köket.
Om vi gör en välvillig tolkning av Thermights inlägg (snarare än en bokstavlig) tror jag vi kan enas om att han troligen avsåg »hemmamän«.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Sen ska det nämnas att i det förhållanden jag har varit i så har det varit jag som lagar maten alltid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Vän av ordning said:
Magnus Seter said:
Det spelar roll eftersom det som efterlystes var män i köket.
Om vi gör en välvillig tolkning av Thermights inlägg (snarare än en bokstavlig) tror jag vi kan enas om att han troligen avsåg »hemmamän«.
Okej.

Jag tycker att det, åtminstone bland de män och de kockar jag känner, inte finns några problem för dem att i hemmamiljö förknippas med den traditionellt "kvinnliga" uppgiften att laga mat.

Det finns dock ett stort drag av vad jag kallar "nörderi" i detta. De män jag känner som lagar mat vill ofta hellre laga lite mer komplex mat än korv och makaroner. Men det finns ju de som lika flyhänt gör det som ungsbakat dilamm.

Men i det stora hela tror jag alltså inte att köket är den mest ojämlika arenan i hemmet, och jag tror inte att män i gemen ser det som negativt att förknippas med epitetet "den som lagar maten i hemmet".

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Genesis said:
Magnus Seter said:
I rollspelssammanhang ser jag inte lika många män som lagar mat.
Det är ganska dåligt med matlagning överhuvudtaget i rollspel.

Nu vill jag göra ett restaurangrollspel.
Jag spelar en Maestro D' i AW, i alla fall.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Helt OT-kommentar

Vill inte spräcka din och Cogitares bubblor nu, men (givetvis kan jag inte veta hur det faktiskt står till hos er, men jag kan anta att ni inte är mer än människor) det finns gott om studier och undersökningar som visar att kvinnan lägger ned betydligt mycket mer tid på hushållsarbete än manne... MEN! Låt mig avsluta meningen innan ni avbryter mig! Kvinnan lägger ner mer tid än mannen (i ett heterosexuellt förhållande) trots att båda parter har uppfattningen att dom lägger ner ungefär lika mycket tid på hushållsarbetet.
Man kan alltså ta ett rätt normalt förhållande och fråga mannen först, och sedan kvinnan(eller tvärt om. Det är oviktigt) vem som lägger ned mest tid och båda kommer att svara att det är typ 50-50. När man sedan undersöker saken och tar tid konstaterar man att, i samma förhållande, lägger kvinnan mycket mer tid på hushållet.
Som sagt kan jag ju inte veta hur det faktiskt ligger till hos någon av er, men det är det här jag brukar säga när någon säger att han/hon och dennes partner lägger typ lika mycket tid hemma(därav det lilla utbrottet i mitten. Jag brukar bli avbruten där).

En annan sak man kan tänka på är att förhållanden brukar vara jämställda på de flesta sätten tills det att man får barn. Det är då löneskillnaderna(via vertikal segregering) uppstår, det är då kvinnan plötsligt lägger MYCKET större tid på hushållsarbete och uppfostran, det är då kvinnan får mindre att säga till om i förhållandet etc.

För att då återknyta till ämnet matlagning så tror jag att man kan anta att det ligger något i stereotypererna i köket. Mannan gör antagligen oftast de "svårare" och "finare" sakerna. Han lagar kvällsmaten, middagen när man har gäster och står vid grillen när det är dags för det. Kvinnan gör de "enklare" och "fulare". Hon kanske hackar sallad till middagen, lagar lunch(typ makaroner och falukorv) och fixar matsäck och matlådor.
Men kvinnan står antagligen för en del andra grejer i köket som inte är måltiderna, men oftast hör till. Dukar, fixar disken och liknande grejer. Fast även när det ska bakas är det kvinnans ansvar. Bullar, bröd och paj t.ex. Om man har frukt och bär är det antagligen kvinnan som tar hand om det och gör saft, sylt och små goda muffins med vinbärsklet i.

Jag har ju inga direkta belägg för det, men oftast ligger det någon sanning bakom stereotyperna(eller framför, om ni förstår vad jag menar?) Det och att jag vet att det är så här det är hemma hos mina föräldrar. Båda är feminister, mamma läser mycket feministisk teori och båda har politiskt engagemang och intresse för sånt här och ändå är det så starkt rotat att det sitter kvar i deras förhållande.
Vi bor på landet och har en trädgård med frukt och bär i. I synnerhet (röda) vinbär, äpplen och rabarber blir det mycket av. Kan med lätthet säga att det bara är mamma som fixar saften, sylten, pajen och bakelserna som vi får ut av det. Bröd ligger väl lite närmare, för jag har sett pappa baka bröd några gånger, men mamma står för en överväldigande majoritet där med. Även andra efterrätter står mamma för, så där kryssar dom också i som stereotyper. Pappa har väl bakat en och annan paj, men då är det matpajer som gäller, ofta med broccoli, ost och svamp i. Pappa står för större delen av maten dock, men det händer ganska ofta att mamma lagar lunch, men nästan aldrig för sexan. Så dom passar ju in nästan helt perfekt i ramen när det gäller maten, trots att dom i teorin borde kunna ha starka motsättningar mot att följa ramen bara för att den finns där, så någon sanning finns det ju där. Bakom eller framför kan man ju undra dock.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Jag skulle iofs säga att "aktiv" som begrepp är mer generellt än "manlig". Bara för att män utmålas som aktiva betyder det inte att aktiv är att vara manlig. Korrelation är inte samma sak som kasualitet, etc. Det finns aktiva och passiva djur. Är det mer manligt med en ekorre än en sengångare? :gremsmile:

Sedan har du ju rätt i att stereotyperna (vilket ju bloggen arbetade mot) låser män till att vara aktiva och kvinnor till att vara passiva. Så det finns all anledning att starta en blogg med illustrationer på passiva män. I köket eller annorstädes - dock är köket en ovanlig skådeplats i fantasy oavsett kön.

(om du spenderar någon ansenlig tid att hitta och sortera fantasybilder - vilket jag av någon dum anledning gör - så inser du snabbt att det är rätt svårt att hitta bilder på män som INTE är krigare eller makthavare, likaväl som det är rätt svårt att hitta bilder på kvinnor som INTE sexposerar - så alla undantag välkomnas. Inte för att det är politiskt korrekt, utanför att jag vill ha sådana bilder)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Helt OT-kommentar

Även om du förmodligen har rätt i sak - att några forummäns upplevelse av att ofta laga mat inte säger något som samhället - så kan man ju stilla tycka att du överanalyserar ett par skopor när vi börjar peka ut syltmakande och brödbakning som dåligt/enkelt och matpajer eller grillning som fint/avancerat. Med ett förstoringsglas kan du hitta skit i det renaste hem - det betyder inte att den spelar någon roll på det stora hela.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

Petter42 said:
En annan sak man kan tänka på är att förhållanden brukar vara jämställda på de flesta sätten tills det att man får barn. Det är då löneskillnaderna(via vertikal segregering) uppstår, det är då kvinnan plötsligt lägger MYCKET större tid på hushållsarbete och uppfostran, det är då kvinnan får mindre att säga till om i förhållandet etc.
Jag håller med om att det sker en omfördelning av ansvar när ett par får barn, men jag har väldigt svårt att se att kvinnan automatiskt skulle få mindre att säga till om i förhållandet.

Finns det något mer fördjupande om just det förhållandet, och exakt vad det är som mannen tar över när det gäller att bestämma i förhållandet?

Jag kan gå med på att både man och kvinna får mindre att säga till om, och att det är barnet som greppar taktpinnen, och därmed indirekt styr balansen i förhållandet. Är det på så sätt som det menas?

/Magnus
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

Ja, visst kan det vara en överanalys. Dåligt och bra och det satte jag mycket medvetet inom citationstecken, därför att jag visste att det var en... riskabel formulering. Därför försökte jag liksom märka ut att det var medvetet. Jag tycker knappast att viss mat per automatik kan överordnas någon annan rätt och att jag drog det jävligt långt, men det är något att ha i åtanke.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Helt OT-kommentar

Magnus Seter said:
Jag håller med om att det sker en omfördelning av ansvar när ett par får barn, men jag har väldigt svårt att se att kvinnan automatiskt skulle få mindre att säga till om i förhållandet.

Finns det något mer fördjupande om just det förhållandet, och exakt vad det är som mannen tar över när det gäller att bestämma i förhållandet?

Jag kan gå med på att både man och kvinna får mindre att säga till om, och att det är barnet som greppar taktpinnen, och därmed indirekt styr balansen i förhållandet. Är det på så sätt som det menas?

/Magnus
Tror mera det handlar om att ansvarsfördelning ändras på ett sådant sätt som gör att kvinnan får mindre tid över för sig själv. Hennes ansvar blir nog lätt att ta hand om barnet och hushållet och mannens uppgift blir mera att vara en försörjare och får även till uppgift att hitta på roliga saker. "Romantiken"(om man nu kan formulera sig så) hamnar alltså på mannens sida, och när man och kvinna ska gå ut och göra något blir det nog lätt så att mannen bestämmer eller att det blir något som passar ungen. Givetvis begränsas även mannen av att man får ett barn, men inte alls lika mycket och inte på samma sätt. Jag tror t.ex. det är betydligt vanligare att mannen fortsätter umgås med sina vänner nästan lika mycket, men att kvinnan får begränsa sin sociala tid mer än mannen. Tänk dig t.ex. hushållsarbetet. Det är nästan alltid mamman som tar ut nästan all föräldraledighet, och när man då är hemma hela arbetsdagen blir det nog naturligt att kvinnan passar på att göra en del hushållsarbete och det lär nog vara en sådan vana som håller i sig väldigt länge.
Det kan även vara så att det händer så mycket att det är lätt att man inte riktigt hinner tänka efter lika mycket som innan barnet kom och att man lätt faller in i de naturliga(för oss) stereotyper och förhållanden som finns. Alltså att mannen bestämmer över kvinnan etc.

Bör väl även påpekas att jag hittills nästan uteslutande tänkt på småbarn som bara är max ett par år gamla. Kan nog vara så att när barnet börjar gå i dagis och skola längre tider av dagen kan kvinnan börja röra sig socialt igen, men det kanske är svårt att "komma ifatt".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Re: Helt OT-kommentar

Petter42 said:
Det är nästan alltid mamman som tar ut nästan all föräldraledighet, och när man då är hemma hela arbetsdagen blir det nog naturligt att kvinnan passar på att göra en del hushållsarbete och det lär nog vara en sådan vana som håller i sig väldigt länge.
Jepp. Och där kommer en väldigt intressant aspekt in i det hela. Tillåter kvinnor män att istället ta den rollen? Traditionellt sett är det inte så, kvinnans maktsfär omfattar barnen, och männen har väldigt svårt att skapa sig ett utrymme där.

Så även om mannen vill, så är oddsen att han får ta nästan all föräldraledighet och de uppgifter som är förknippade med detta inte alls höga.

Petter42 said:
Alltså att mannen bestämmer över kvinnan etc.
Det där däremot, det har jag mycket svårt att svälja. Jag har i alla fall inte sett att männen i förhållanden där barn kommer in i bilden plöstligt bestämmer över kvinnan.

Snarare är min uppfattning att det är barnets behov som kommer först, och det är traditionellt kvinnan som tar hand om barnet till en början och alltså är uttolkare av det behovet, och därmed sätter ramarna för hur hushållet/förhållandet ska fungera. Mannen har att acceptera detta, ety kvinnan traditionellt sett har absolut störst makt när det gäller barnet och hur det behandlas som litet.

Men jag har inte läst några undersökningar eller avhandlinger eller teoretiska böcker om detta, så det är mest egna reflektioner från mig, och jag har inga vetenskaplig belägg för att det är så som jag tror mig observera.

/M
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

Petter42 said:
Vill inte spräcka din och Cogitares bubblor nu, men (givetvis kan jag inte veta hur det faktiskt står till hos er, men jag kan anta att ni inte är mer än människor) det finns gott om studier och undersökningar som visar att kvinnan lägger ned betydligt mycket mer tid på hushållsarbete än manne...
Tja, det är kanske så att min sambo gör mer än mig i hemmet men då är min uppskattningsförmåga allvarligt skev (vilket jag inte tror att den är).

Igår och idag t.ex. så är min sambo på tjänsteresa (jag är den som är det mest sällan) så igår hämtade jag alla barnen (3 stycken) vilket tar ca. 1 timme, lagade mat till dem på kvällen, fixade med läxorna, nattade lillen. Gick upp lite efter 6 på morgonen för att vara färdig med morgontoaletten för att väcka alla se till att de får frukost i sig, klä på den lille och sedan iväg för att skjutsa dem alla till skolan (åter igen ca. 1 timme). Nu skall jag snart åka och hämta alla för att åka hem och fixa mat till dem, fixa med läxor och senare se till att den lille kommer i säng samt fixa med tvätt och disk så det inte ser ut som sju svåra år när min sambo kommer hem. Min sambo är på tjänsteresa några gånger i månaden, jag en gång om året.

Åter igen, och det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg, är inte jag (eller mina kompisar) en statistisk grund men det ändrar inte hur jag uppfattar vår uppdelning i hemmet. Vilket f.ö. delas av min sambo och vi uppskattar varandra för att vi hjälps åt istället för att putta olika sysslor på varandra.

Om du vill ha bevis kanske du skall komma och agera tidsstudieman i bästa Nilecity-anda hemma hos oss :gremsmile:

Jag kan även tillägga att i förrgår gjorde jag mackisar och falukorv, i går pasta och köttfärsås. Idag vet jag inte riktigt men någon sorts fisk står nog på agendan.

Petter42 said:
En annan sak man kan tänka på är att förhållanden brukar vara jämställda på de flesta sätten tills det att man får barn. Det är då löneskillnaderna(via vertikal segregering) uppstår, det är då kvinnan plötsligt lägger MYCKET större tid på hushållsarbete och uppfostran, det är då kvinnan får mindre att säga till om i förhållandet etc.
Detta är helt sant. Vill man att mamman skall amma första tiden (och inte sitta och pumpa och sånt halva kvällarna) så blir tjejen hemma med minstingen i början. Det är om inte oundvikligt så i varje fall svårt att ändra på. NB! OM man ammar. Annars finns det inget skäl att inte killen kan vara hemma.
Jag hade turen att ha en sambo som inte ammade så mycket så jag kunde hjälpa till tidigt med att mata lillkillen och sånt som annars tar mycket tid. Också vara hemma med honom.
Jag och min sambo tjänar ungefär lika mycket så där fanns inga ekonomiska incitament direkt. Även om det så klart är sådant som familjer får ta ställning till när barnen anländer.

Långt om litet. Och ärligen så undrar jag om jag egentligen skall posta inlägget då jag misstänker att det kan upplevas som defensivt...
Men nu trycker jag "Skicka" i varje fall :gremsmile:

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Helt OT-kommentar

Petter42 said:
Tror mera det handlar om att ansvarsfördelning ändras på ett sådant sätt som gör att kvinnan får mindre tid över för sig själv. Hennes ansvar blir nog lätt att ta hand om barnet och hushållet och mannens uppgift blir mera att vara en försörjare och får även till uppgift att hitta på roliga saker.
Petter, har du barn?

En helt ärlig fråga!

Cog.
 
Top